capricen kone ehkä jäässä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja _riiviö_, 29.12.2012.

  1. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    elikkäs ois käyny tillane pieni kiva juttu että capricen syyläri ja vesiputket jäässä ja mitä luultavammin lohkokin jäässä.. elikkäs miten saisin sen nopeasti mutta varovasti sulatettua.. :eek:
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Hinaa tai työnnä se todella lämpimään sisätilaan.Esim talliin.
     
  3. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    muuten hyvä idis mutta ei ole sellaista lähimaillakaan.. maalla kun assuupi.. capi on kyllä tallissa mutta kylmässä sellasessa..
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    käyntiin sitte, tsiikaa pyöriikö vesipumppu, yleensä pyörii jos on yhtään lykolia joukossa,
    jos ei, niin eka käyttö ilman remmiä,

    remmi paikallaankin aluksi vaikka vaan 5 min kerrallaan ettei pistekiehu, ja antaa aina olla seis hetken, että lämmöt tasaantuu,
    matto tms. maskin eteen,
    että syylärikin suostuu joskus aukeemaan,
    ota konepellin ja rintapellin välitiiviste irti, että konehuoneesta nouseva lämpö sulattaa lämppärinkin kennon.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Aikoinaan yksi kone sulateltiin seuraavalla tavalla:
    Konepelti auki, lämpöpuhallin konetilaan ja pressu päälle.Eli koko rakennelmasta tuli vähän niinkuin teltta.
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos siinä lohkolämmitintä?Jos on niin auto piuhaan,ja vaikka konepellin alle joku lämpöpuhallin puhaltamaan :-?
     
  7. ido59

    ido59 Gearhead

    olen yhdestä jäätyneestä kasista polttanut kansipahvin tehden aikalailla samoin kuten dx tässä kertoo.

    itse ottaisin varmaankin (ainakin) alavesiletkun irti, ja mieluiten talliin. Jos ei ole tallia, niin jotenkin jos saisi ulkoa tuotua lämpöä lohkolle, että sulaisi hitaasti... joku tehokas lämppäri alle? en tiedä miten käytännössä mahdollista, mutta jos on jäässä ja käyttämällä meinaa sulattaa, niin suosittelen varaamaan malttia ja monta tuntia aikaa... ja se, että moottori lämpiää jättää yhä syylarin jäähän, mikäli koko auton etupäätä ei saa sulamaan
     
  8. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    reynolds : luulisin että on lohkolämppärin se pikkunen nysä mikä kuuluukin olla lohkossa kiinni mutta itse lohkolämppärin piuhaa ei ole olemassakaan.. (helpottasi vissiinkin jos kävisi ostamassa..) tota itsekkin mietiskeli pienessä päässäni että jos laittais jonkin puhaltimen sinne koneen alle puhaltammaan, mutta auton sisätilalämmitin taitaa olla liian pieni siihin hommaaha..? eli pittees ol si iha suosiolla joku hallipuhallin tahi vastaava..
     
  9. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    Ja ido59 : caprice on kyllä tallissa ollut syksystä lähtien mutta kylmässä sellasessa, koska talli on lankkurakenteinen eli siellä ei ole minkään näköist eristyst lämmön suhteehe..
     
  10. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    ja luulisin että lohkolämppärillä lämmittäessä se sulattaisi liian nopiaan koneen ja silloin lohko ainakkii halkiaa..? en ole varma mut näin luulisin..
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei lohkolämppäriä missään nimessä, ellet halua rikkoa sitä. :soosoo:
    Ite joskun poltin vanin lohkolämppärin, Ja ei ollut edes umpijäässä, vaan sohjoa.
    Todennäköisesti sulatti veden siitä ympäriltä, mutta ei tarpeeksi. Ilmeisesti jäi sitten ilmatasku vastuksen kohtaan, ja se kärvähti. :x
     
  12. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    juuri näin mieki sen vähä oli aatellu..
     
  13. ford59

    ford59 1st gear

    Toimit siis näin: konepellin päälle räsymatto tai viltti eristämään lämpöä ja maahan moottorin öljypohjaan osoittamaan sisätilalämppäri puhaltamaan lämpöä konehuoneeseen. Moottorin lämmettyä (muutama tunti) voit käyttää moottoria pari minuuttia kerrallaan lämpeämisen jouduttamimiseksi vahtien samalla lämpömittaria.
     
  14. TPA

    TPA 1st gear

    Jos otat sen alavesiletkun veks että näkee koska sulana kun/jos peittoat nokan vaikka taiwanin pressulla tiiviiksi..EI tarvi niin isoa puhallinta kun saat koko keulan pakettiin.Etupyörien taakse änkesin villapaalit rakennustyömaaltani..tuli tiivis! Tein pariviikkoo sitten saman saamattomuuden enkeliteon ja 12tuntia meni ennenkuin alkoi tyhjenemään.Nyt ennen kun joku päättää tähän vastata ja viisastella,heitän viel että ei sitä alaletkua tarvi välttämättä ottaa veks mutta helpottaa kun näkee koska alkaa tapahtumaan.. Siitäkin pystyt päättelemään kuinka paha tilanne on,kun jäätyneestä alavesiletkusta sormenpäällä maistiaiset että maistuuko yhtään makealle.. jos maistuu vähänkään niin toivo elää. Silloin tod.näk. ei halkaise ainakaan metallia. Eli onko siellä vain vettä vai vettä ja vanhaa pakkismehua LAIMEENA?
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paat sen puhaltimen puhaltamaan konehuoneeseen ja paksu viltti siihen teltaksi. Sulaa hellästi eikä tartte pelätä mitään.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Työkaveri sulatti joskus jäätyneen syylarin niin että laittoi kiukaan vastuksen syylarin alle. Peltilevy vielä vastuksen alle ettei suotta pihan lumia sulattele ja kait se heijasti lämpöäkin ylöspäin. Yllättävän tehokkaasti sulatti vaikka vastuksella ja syylarilla oli ~20cm väliä ja kova pakkanen, tais se siinä koko työpäivän olla.
     
  17. ktech

    ktech 3rd gear

    joku keittolevy koneen alla vois olla kans kova sana jos sellanen sattuu löytymään. senhän voi kiilata vaikka tunkilla öljypohjaa vasten ja sitten pienellä lämmöllä hehkuttelee..
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    This.

    Hiustenkuivaaja/kuumailmapuhallin/patteri tms jos ei oo sisätilanlämppäriä. Voit myös jättää sen alavesiletkun pois.

    Yks idis olis tietty kaataa kylmää vettä siihen moottorin päällein, sitä en oo tosin koittanu.
    Mulla halkes lohko kun lämmitin lohkolämppärillä jäätynyttä. Halkes vielä toiselta puolelta muistaakseni.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Saattaa vaan kevät ehtiä ensin jos sisälämppärillä koittaa isoo mottia sulattaa. En malttanut viime talvena odottaa kevättä vaan pistin 2-pyöräisen tulille kylmässä tallissa. 4-5 tuntia tohotusta sisälämppärillä öljytankin ja välillä moottorin kylkeen. Mielestäni ei mitään apua, puhumattakaan siitä että olisi jäätä sulaksi saanut.

    Yrittää voi silti.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Hihnat irti ja kone käymään 30sec, sitten vartti huilia ja taas minuutiks käymään. Kyllä se tuolla lähtee sulamaan ja jos lohko on halki niin ei se tuosta lämmittämisestä johdu vaan siitä jäätymisestä. Ongelmat vaan tulee esille kun motti on sulanu. Lohkolämmitin ei lohkoa halkase mutta saattaa vastus palaa jos kone ihan umpijäässä.
    Jos haluat pelata enemmän niin filtti nokan päälle ja pienitehonen säteilylämmitin koneen alle tai sivulle.
    Jos sulla on edes 10% glygolia niin ei siellä minkään pitäis mennä rikki.
    Saattaa nää vinkit olla jo aikasemmissa kommenteissa.
     

Kerro tästä muillekin!