capricen kone ehkä jäässä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja _riiviö_, 29.12.2012.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    No en tiedä minäkään, mutta itse en ole saanut vielä rikki ensimmäistäkään. Toki jos paikka ja vehkeet on, niin kandee varmaan sulatella se mosa jotenkin muuten. Saadaahan niitä vesiputkiakin rikki sulatellessa, niin riski tuossa lienee. Ainakin jos liikaa kärventää kerralla paikallisesti.

    Hyvät uudet vuodet kuitenkin! :D
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Nyt on niin paljon jo ehdotuksia...että eiköhän kannattais siirtää se "potilas" johonkin lämpimään talliin sulamaan 8) ...Vaikka sinulla ei itsellä olis lämmintä tallia,niin varmaan jollain sun kaverilla on,johon saisit sen sulamaan :-?
     
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sinolia kattilaan, kattila öljypohjan alle ja tulta perään. Varo ettei pala koko mökki. Tässä tekniikassa ei tarvi sähköäkään.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla on aina syksyisin pieni pelko perseessä koska tossa veneen chevy 350 koneessa on aina pelkkää vettä. Yritän laskea lohkosta, pakosarjoista, pletkuista ja perästä syksyllä kaikki pois ajoissa, mutta...sama pää kesät talvet...

    Alkuperäisen koneen oli edellinen omistaja, arvasitte oikein, jäädyttänyt halki.

    Semmonen piti vielä sanoa että eiks vesijohdotkin halkee vasta sitten kun pakkanen on lauhtumassa. Siihen oli joku ihan oikea fysikaalinen syy mutten muista mikä. Että sikälikin lämmitysvaihe on se mikä tuottaa ongelmia jos tuottaa. Muuta en tiedä.
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Nythän on kyse fysiikasta eikä silloin asiat ole niin yksioikoisia kun on muuttujia useampia.
    Se tiedetään, että vesi on tiheintä (painavinta) +4 asteessa. 0 asteessa se on keveintä ja tämä tilavuusmuutos on 10%. vesi laajenee myös lämmitessään ja varsinkin höyrystyessään.
    Vesi kiehuu 100 asteessa ja 0 astessa se ei jäädy eikä jää sula.
    Sitten kun on painetta niin vesi voi kiehua vasta 120 asteessa tai alipaineessa vaikka 80 asteessa. 2 megabaskalin paineessa vesi on nestemäistä vielä -4 asteessa.
    Vesi ei puristu kasaan mutta jää ja höyry puristuu.
    Jos lohkossa olisi 5 litraa 4 asteista vettä niin kun se jäätyy sitä on kutakuinkin 5,5 litraa. Paino ei lisäänny vaan massa.
    Jos tämä 0,5 litraa eli tämä lisääntyvä vesi pääsee jonnekin kun se vielä on nestemäistä, esim. jäähdyttäjään tai jos lohko on vajaa, niin mitään ei tapahdu. (Ajatelkaa vaikka vesilasia pakkasessa).

    Jos vesi ei pääse laajentumaan mihinkään, eli vesipumppu jäätyy ensin ja lohkon sisällä on vielä lämpimämpää vettä joka vielä jäähtyy kohti nollaa ja siis laajenee, niin lohkon sisällä nousee tietenkin valtaisa paine.
    (Ajatelkaa täyttä vesipulloa pakkasessa)
    Rauta voi venyä mutta vesi ei puristu kasaan ja se aiheuttaa tuhon. Kun sitten lohko tai vesilasi (pullo on jo särkynyt) on kalikkajäässä on sen tiheys suurempi kuin 0 asteisen. (en tiedä kuinka paljon mutta on)
    Kun siis jääkalikka alkaa sulaa se laajenee aavistuksen!

    Sitten ilmiöön liittyy vielä se mistä jäätyminen alkaa, eli pystyssä tai ylösalaisin oleva pullo pakastearkussa - voi toinen säilyä ehjänä jos jäätyminen alkaa pohjasta eikä kaulasta.

    Mikä sitten aiheuttaa valuraudan lohkeamisen vasta siinä vaiheessa kun jäätynyt kone pannaan tulille kun se ei ole lohjennut jäätyessään???
    Minä luulen ilmiön olevan vähän sama kuin muutenkin metallin kanssa joka on jännityksessä. vrt. napautat vasaralla palloniveleen, pulttiin yms. joka on ensin kovassa paineessa. Käynnistys on varmaan se äkillinen shokki??? en tiedä? menee arvailut jo metallurgian puolelle.

    Toinen vaihtoehto on, että jäätyessään vesi pääsee pakenemaan lohkosta eikä aiheuta vahinkoa, mutta jää ei pääse pakenemaan kun se alkaa sulaa ja laajeta, niin se poksauttaa lohkot, vesiputket jne halki.
    Se selittäsi sen miksi vesiputket halkeaa vasta sitten kun niitä sulatetaan tai tulee leudot ilmat.

    Niin tai näin, hidas sulatus ehdottomasti!
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Hieno teoria.
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tarviikohan tuota nyt noin kovasti miettiä?Maltti on valttia vähemmälläkin pohdiskelulla.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pikemminkin vesijohdot jäätyvät usein vasta, kun pakkanen on lauhtumassa. Tiedemiehet väittävät, että näin ei tapahdu, mutta monet tiedemiehet väittävät myös, ettei pallosalamaakaan ole olemassa.
     
  9. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Heh, itekkii tiedostan oman rajallisuuteni ja siksi oon koittanu toimia samoin.

    Mutta:
    Tässä syksyllä ratustelin yks ilta vaihtaa 6,2d Blaserii jakopään, vesipumpun, termarin yms. Huuhtelin jäähykierron samalla, vesiletkulla.
    Uudet 1:1 nesteet sisälle, meni noin 8 litraa, muistaakseni.
    Ensimmäisenä parempana pakkaspäivänä (-20) auto lohkolämppäriltä liikenteeseen, kilometrin ajon jälkeen porisutin naapuria liki tunnin auto tyhjäkäynnillä ja jatkoin matkaa. Juur aloin ihmettelemään että eipäs tule lämmintä ja samalla huomasin oudon paljon höyryä takana ja samantien laituutin reunaan. Kone porpatti varmaan 10 minuuttia vielä sammutettunakin ja sylki vedet pihalle.
    Kaveri toi pelkkää vettä ja ajoin kotteron varovasti pihhaan ja laskin vedet kentälle ja jätin siintymään pariksi viikoksi.
    Luulin että alavesletku oli pasahtanut ja siitä koko souvi, mutta sittemmin aloin tutkia vaurioita ja myös kaikki letkut oli ehjät!
    Koestin termarin kattilassa ja se toimi.

    Löin taas uudesta pöntöstä 1:1 seoksen nesteet sisään eikä mitään oireita koneessa ollut, ajoin sillä toista kuukautta sen jälkeen, pakkasta oli silloin jotain -10 asteen seutuvilla.
    Kun viimein Pakkanen alkoi kirimään, uteliaisuuttani kuikkasin syyläriin -18 pakkasessa ja jumankeu se oli taas sohjossa!!
    Taas uusilla nesteillä (joku Polaric tms) ja takuulla maksimiseoksilla, jota silloin toisellakin kerralla meni jotain 8 litraa, eli tein seoksen 10l pönttöön ja sinne jäi pohjalle hieman.

    No sitten jo soitin liemen myyskentelijälle ja kysyin onko vastaavia kokemuksia kenellekään kuulunut sattuvan. No eipä tietenkään...
    Nyt kun Pakkanen hellitti, nesteet on tas nesteinä ja matka jatkuu.
    Ja ei, en tietenkään ole mitannut pakkasenkestoa, eihän uusista nesteestä tarvii, muka.
    Joo ja viskasin siitä viimeisestä erästä jääneet pakkasnestepöntöt ulos ennen Joulua ja kävin heiluttelemassa pönttöjä miellyttävien testikeliem aikaan, sekä tekemäni seos että raaka neste molemmat olivat nestemäisiä -32 pakkasellakin.

    Mikä hemmetti samat nesteet jäädyttää Blazerissa?
     
  10. kt9001

    kt9001 Gearhead

    No minulla on ollut tämmönen käsitys myös tästä jäätymisestä, että kylmä jää on tilavuudeltaan pienempi kuin lämmin jää.
    Eli kun vesi alkaa jäätymään jossain kohti, vaikkapa lohkossa, niin samalla se jo jäätynyt jää kutistuu hieman ja voi vetää kutistumansa verran vielä lisää vettä samaan tilaan, mikäli vesi on vielä nesteenä. Eli tila täyttyy myös sillä, eikä pelkästään yleisimmin näkyvänä jään laajentymisena. ( no olipas kyllä aika kökkösesti kirjoitettu, tästähän nettinokkelat saa helpon kohteen..)
    Kun sitten jää alkaa lämmetä vaikkapa -15 --> -0, niin samalla se laajenee ja se on se voima joka halkaisee niin teräksen kuin kivenkin. Ennenhän vanha kansa halkoi jopa kiviä jään avulla.
    En ole varma mutta muistelen jopa, että jää lämmetessään laajenee suuruusluokkana saman kuin vesi vastaavassa muutoksessa?

    Tuosta sulatuksesta en oikein ole saanut muodostettua selkeää näkemystä, että nopeasti vai hitaasti.
    Nimittäin jos nopeasti lämmittää, perusaine voi sulattaa jäätä rajapinnassa nopeastikin ilman, että koko jään massa ehtii lämmetä ja laajentua. Ja halkaista. Tosin, sen sulavan veden pitää päästä väistymään siitä tilasta pois myös, lohkon koukeroita ei aina tiedä.

    Tämä on helppoa, yksin kun pohtii, on harvemmin väärässä.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Meidän vanhassa talossa vesijohdot kyllä jäätyy kun tulee kova pakkanen!
    Kun lauhtuu niin eivät enää jäädy ja vesi putkissa virtaa. Ovat muovia niin eivät halkeile.
    Tämä asia sekoitetaan siihen että rikkoutuneet putket alkavat vuotamaan kun pakkanen helittää ja nyt luullaan että tämä lauhtuminen särki putken. Se haljennut putki kun ei jäätä täynnä pysty vuotamaan.
    Pallosalamaa en ole nähnyt, enkä tunne ketään joka olisi, mutta en olekaan tiedemies.
    Toisaalta: mikäli jää kun alkaa sulaa, laajenee, niin kyllähän se voi silloinkin putken halkaista :-?
     
  12. T5

    T5 Gearhead

    Tuon mukaan nestetilavuus olisi aikalailla isompi kuin 8l. Eli olisiko vettä jäänyt niin paljon, että laimentaa seoksen?
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tai oisko kahta eri tyypistä jäähdytysainetta, glygoolia ja sitä toista?
    Niitä kai ei voi sekoittaa? Jos se aihetuttaa tuon jäätymispisteen jousun lioksessa.
     
  14. kt9001

    kt9001 Gearhead

    No se!
    Vaikka paineilmalla puhaltelin lohkon ja lämppärinkierron tyhjäksi, muka!
    En kylläkään mistään koittanut kaivaa oikeaa täytösmäärää, luulin että tuo puhaltelu tyhjentää sen ja sisään laitan niin paljon kuin menee.
    Onneks on kova pää ni ei satu kun paukuttaa.
     
  15. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Vihreitä nesteitä molemmat. Kävin just tallissa kuikkaamassa, monoetyleeniglygolia oli se viimeisin, mutta se aiempi pönttö on Suburbanin kontissa toisella tallilla.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kenelläkään ei oo varmaan vesiputket haljennee kun ne on ruvennu lämpee. Sama koskee moottoria.
    Tuo vanhankansan viisaus putkien halkeamisista ilman lauhtuessa on täysi urbaani.
    Se johtuu siitä että kun ulkoilma lämpenee niin maan alla kylmän tunkeutuminen viellä jatkuu jonkun aikaa, helposti päiviä.
    Samaan aikaan ihmiset sammuttaa putkin lämmittimet ja lakkaa lorottelemasta vettä kraanoista.

    Niin ja tällä ei ole mitään tekemistä valurautaisen V8:n jäätymisen kanssa.

    Veneessä ne mullakin on koneet jäätyneet. Yhtään ei oo onneks haljennu ja käynnistämällä varovasti sulateltu.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Pakkasten jo alettua huuhtelin käkkylän järjestelmän, valutin niin paljon pois kun vain tulee.
    Uudet valmiit liemet sisään ja hetken käyttelyä... Mittasin onneksi paljonko oli seosta jäljellä, näytti abaut 0-10 pakkaskestoa.
    Taas valutus ja uutta lientä tilalle, jo alkoi näyttää -30 kestoa.

    Blazeriin jääny vettä vaan niin paljon lohkoon yms, se sotkee.
     
  18. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    näköjää konnehee jäätymisestä saa talon putkien jäätymis keskustelunki aikaseks.. sama ku puhhuis sukista ni jossaa kohtaa se kääntyy pornon keskusteluun.. :D hahahahah...
    mutta asiaan nyt.. eilis illasta asti ollu sillaane pieni halli puhallin puhaltamassa auton maskin edessä, puhaltaen syylärille lämmintä ilmaa josta se leviää sitten ympäri konehuonette kun pelti kiinni.. ainakkii ku kävin tossa aamupäiväl koittamassa ni vesiputket jo ainakin sulana odottaa maltillisesti iltaan asti ja katsoo lähtisikö se käymään.. tai sitten odottaa vielä hetki..
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itte olen nähnyt kun putki halkeaa ilmojen lauhduttua.

    20 pakkasta ja putkessa oli pieni pahkura joka rupesi suurentumaan kelin lauhtuessa ja lopulta poksahduksella halkesi useamman sentin matkalta. vettä roiskahti ehkä desin verran ulos ja reiästä kokeilemalla muuten oli umpijäässä.
    Oli jäänyt mutkaan vettä makaamaan sama kohta/korkeus mutkan jälkeen oli jo muoviputkitettu niin ei haljennut eikä hirveämmin pullistunutkaan olisikohan siinä takana se, että jää pakottuessaan "venyy" putken sisällä kun kupariputken pahkuran kohdalla pullistuu pahkan reunojen ahdistaessa venymistä vastaan?
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    mainitsiko joku pornon ja sukat... kyllä stayupit korostavat naisen jalkojen kauneutta ja tekevät seksikkyyttä :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!