capricen kone ehkä jäässä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja _riiviö_, 29.12.2012.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Riippuu paljon naisestakin joku 150cm/+150Kg/"elämää nähnyt" yli 150v matami ei kaunistu vaikka useammatkin sukat laittaisi :eek:
     
  2. turismo

    turismo 1st gear

    photoshopilla kauniiksi :D
     
  3. drpete

    drpete 3rd gear

    Asiaan jokseenkin liittyen: Mulle on kohtsillään tulossa jenkeistä auto (48 Olds suoralla lättäpääkutosella). Sellainen probleema on, että kone ei käy, ja ilmeisesti siellä on ollut vettä. Vedet on tyhjätty syylarin alaletkusta. Syylarin alaletku kuitenkin tulee koneen puolessa vesipumppuun kiinni, joka on aika korkealla. Lohkoon siis jää melko varmasti vettä, eikä sille ole minkään sortin tyhjäysproppua. Eli mitäs tälle pitäisi tehdä?

    Tämän hetkinen suunnitelma on irrottaa ylävesiletkussa oleva termarin kotelo koneen päältä ja kaataa termarin aukosta anti-freezeä lohkon sisään. Mutta sekottuukohan se tolla siihen lohkossa olevaan veteen tarpeeksi?

    Tai oisko jotain muita ideoita? Varasuunnitelma Ö vois tietty olla, että laivaa sen vaan tuollaisena, ja lukee parin kuukauden päästä tästä topikista, että mites se nyt sulatettiinkaan :)
     
  4. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    ^Äkkiä kuviteltuna se wasser ja antifreeze siellä Atlantin aallokossa saa sellasta höykkyä että sekottuvat.

    Edit. Hieno hankinta.
     
  5. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    jukoliste... it´s alive
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No ei mennyt kuin viikko lohkon sulamiseen... Pienet aploodit sille.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    en muista oonko vastannu tähänkin ketjuun kertaakaan tai montaa kertaa, mut kerrottakoon sellainen fysikaalinen fuckta kaikille, että jäätyneen veden tilavuus kasvaaa jään lämmet4ssä sen sulamispisteen alapuolella, joten jäätyneen motin tilanteessa (mikäli kyseessä harvinainen tai muuten tärkeä motti) kannattaa aukoa kaikki mahdolliset vesikanavien lävet ennen lämmittämistä, notta motti ei vain pirskoutuisi..ouver änt aut..
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuohon laajenemiseen alle nollan, ok, jäästä plussaan päin mennessä laajenee, entäs kun mennään plussasta pakkaselle? Pieneneekö sen tilavuus?
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    jäätyneestä vedestä kylmempään ilavuus pienenee, osin tästä johtuen putket paukkuu lauhtuessa, mut siihen on muitakin syitä.
     
  10. hara64

    hara64 1st gear

    +4C veden tilavuus on pienimmillään,kun kylmenee niin laajenee ja kun lämpenee niin laajenee.
    näin mulle koulussa opetettiin
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sinäkin olet näköjään kanssa pässi, luuletko, että jään tilavuus pysyy samana lämpötilasta riippumatta? pässi. opettajasikin ilmeisen pässejä. käytä aivojasi ja mieti, jos et osaa niin tee kokeita äläkä vain kuvittele ja elä harhoissa...
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    http://materiaalit.internetix.fi/fi/opi ... emia1/vesi



    4) Veden lämpölaajeneminen ei ole lineaarista

    Biologiasta on monelle tuttua se, että järvissä vedellä on oma kiertonsa. Järven syvimmissä kohdissa veden lämpötila on aina +4°C. Koska tämän lämpöinen vesi on aina alimmaisena, niin sen tiheys pitää olla suurin. Fysiikassa massa määritellään tiheyden ja tilavuuden tuloksi. Jos meillä useissa astioissa yksi kilogramma vettä, niin siinä astiassa jossa on suurin tiheys on samalla pienin tilavuus.

    Veden lämpölaajeneminen on erikoista, koska tilavuuden kuvaaja lämpötilan funktiona muistuttaa välillä 0 - 100°C ylöspäin aukenevaa paraabelia, jonka huippu on kohdassa +4°C. Lämpötilassa 0°C veden jähmettyessä kiinteäksi jääksi tapahtuu olomuodon muutos, jolloin tilavuus kasvaa kerralla noin 9 %. Tämän jälkeen lämpötilan laskiessa jään lämpölaajeneminen on lineaarista eli jään tilavuus pienenee lämpötilan laskiessa.



    Yllä olevan kuvaan mittasuhteet eivät ole oikeat. Tarkoituksena on esittää veden lämpölaajenemista kvalitatiiviseti, ei niinkään kvantitatiivisesti tarkkojen arvojen avulla.

    Edellä mainittu ilmiö johtuu vesimolekyylien välisistä vetysilloista. Lämpötilassa välillä 0 - 4°C lämpöliike pilkkoo molekyyliryhmiä, joiden seurauksena vesimolekyylit pääsevät yhä lähemmäksi toisiaan, jolloin tiheys kasvaa ja tilavuus pienenee. Lämpötilan kohotessa yli +4°C:sta, lämpöliike on jo niin voimakasta, että molekyylien välimatkan alkavat kasvaa ja veden tiheys pienenee tilavuuden kasvaessa. Jäätyessään vesimolekyylien lämpöliike on niin hidasta, että molekyylit asettuvat vetysiltojen välityksellä kauniiksi kuusikulmaisiksi renkaiksi, jotka muodostavat harvan verkkomaisen rakenteen. Tämä verkko lyhistyy kasaa, jään sulaessa.


    siinä on sulle, "mikä vitun kissa", pässiä. lue ja opi
     
  13. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    paljonkoha capin konneest tulloo nestettä jos sinne vaihtais iha 50/50 seokset sisuksiihi..
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Ha ha, tais menna mikahelvetinkatilla jauhot suuhun..... :rotfl:
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    ei varmaan alavesiletkusta paljoa tulekkaan mutta kyllä sinne ainaki sen 15L menee jos lohko tyhjä.

    eli hommaa 10L pytyn raakaa niin riittänee
     
  16. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    asiasta nakkisämpylään, nii ku fiksumpi ossais neuvoo et mikä voes olla capissa ku ei työnnä lämmitä sisälle mut letkut on lämpöset sun muuta.. et voiko ilmastoinnin venttiili olla jumissa vaikka ite ilmastoinnin koneisto poistettu?
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    lämppärinkennolle menevät putket myös lämpöisiä? onhan siellä se alipainehana mikä katkaisee vedenkierron lämppärinkennolle kun pistetään ilmastointi päälle. jos lämppärinletkut on kylmiä niin ota sieltä hanasta alipainepilli irti ja tulppaa se. jos ei apua niin sitten varmaan lämppärinkenno tukossa ja siellä ei kierrä vesi?
     
  18. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    no kaveri tuos just sanos ku kysäsin, ni ehkä kennossa voi olla ilmalukko.. eli jos hyvä tuuri on ni menneepi pelkäl ilmaamisella.. mut pitteepi vloppun tarkistella asiaa..
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi ei kyllä ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa mitä mhk sanoi.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niinpä, kannattais ehkä ensin itse lukea ja oppia, sitten vasta yrittää xittuilla.
     

Kerro tästä muillekin!