Capricen pyöränkulmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja belair66, 23.11.2016.

  1. belair66

    belair66 Gearhead

    Auto on -90 STW Caprice, mitkä on pyöränkulmien oikeat säädöt? Autoon on edellisen omistajan toimesta uusittu lähemmäs kaikki etupään rojut ja käytetty pyöränkulmien säädössä, mutta ihan ei ajettavuus ole sitä mitä näissä pitäisi olla. Pikkuisen hakeva fiilis ajossa, aivan kuin aurausta ei olisi tarpeeksi. Ei kuitenkaan revi miten sattuu. On siitä olemassa säätöpöytäkirja, voin lisätä sen tiedot myöhemmin, kunhan pääsen töistä. Siis epäilen, että aurausta ei ole tarpeeksi.. Kokemuksia ja kommentteja?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Ei ole kokemuksia, mutta tuollaisen tiedon löysin:

    Left Side FRONT Right Side
    2.80° ± 0.50° CASTER 2.80° ± 0.50°
    -------------------------------------------------
    Cross Caster: 0.00° ± 0.50°
    -------------------------------------------------
    0.80° ± 0.50° CAMBER 0.80° ± 0.50°
    -------------------------------------------------
    Cross Camber: 0.00° ± 0.50°
    -------------------------------------------------
    TOTAL TOE
    0.10° ± 0.20°
    0.05" ± 0.10"
    -------------------------------------------------
    Left Side REAR Right Side
    CAMBER
    TOTAL TOE


    Thrust Angle: 0.00º ( ± tol. not specified)
    -------------------------------------------------

    Tuolta: http://answers.google.com/answers/threadview?id=359141

    Camberin ja Casterin säätöön saa tuollaisen sarjan:

    https://www.carid.com/1990-chevy-caprice-alignment-kits/
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Vähän samanlainen tapaus oli joskus.
    Pidemmän seisonnan jälkeen oli ohjaus muuttunut uraherkäksi.
    Vikaa haettiin akseliston ja alustan osista ja ohjauskulmat tarkastettiin.
    Simpukassakin oli hieman välystä, mutta lopulta syyllinen oli renkaassa tai renkaissa.
    Olivat ehkä yhden kesän ajetut Ventukset ja vaurioitunut jollakin tavalla seisonnan aikana.
    Päälle päin ei mitään havainnut ja pintaakin oli vielä paljon.
     
    Muokattu: 25.11.2016
  4. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Toi laatikkokoppahan on alustaltaan ihan yksyhteen sämpylän kanssa, joten pyöränkulmat '94-96 Impala SS:n arvoihin ja mieluiten niin, että camber on negattiivisen puolen raja-arvon lähimaastossa, auraus +puolen ylärajalla ja casteria reilusti, eli 4-5 astetta. Tulee vakaa ajettava ja renkaatkin kuluu tasan, vaikka alla olis vähän leveempää/matalempaa kumia isolla vanteella...
    Esim impalass-forumilta löytyy hyviä lontoonkielisiä ohjeita ;)

    Ja kuten nimim. fenix mainitsikin, paskoilla renkailla ei tuu hyvä aja, vaikka säätelis kulmat niten tarkkaan hyvänsä...
     
    Muokattu: 26.11.2016
    12345678910 ja KajS tykkäävät tästä.
  5. fenix

    fenix 3rd gear

    Komppaan edellistä.
    Samat arvot on saman ikäisessä camarossa tehtaan arvot.
    Alusta hifistellyssä viety vielä pykälää "eteenpäin", joten toimii varmasti perus capriseen kuin nenä päähän.
     
    59Kingswood tykkää tästä.
  6. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Lisäyksenä edelliseen kommenttiini: reilu auraus ja caster antavat suuntavakavuutta/tukevuutta ajoon. Camberilla ei ole katuajossa niin suurta merkitystä, kunhan vasen/oikea ovat suhtkoht samat. Mutta jos haluaa em.kulmien keralla kumien kuluvans suht tasan, camberi pitäis vetää ihan nollaan tai mielummin hiukan negatiiviselle...
     
  7. belair66

    belair66 Gearhead

    Enpä muistanut sitä pöytäkirjaa laittaa... No, auto on samanlainen ajaa sekä kesärenkailla että talvirenkailla.. Kun tielle on satanut hieman lunta ja on aavistuksen liukasta niin meno vakautuu, tästä epäilen että aurausta saisi olla enemmän. Tänään pitää auto viedä pyöränkulmien säätöön, täytyy näyttää noita arvoja että vastaako heidän speksejä.
     
  8. belair66

    belair66 Gearhead

    Camber vasen 1•02' Oikea -0•27' ero 1•29'
    Caster vasen 3•17' Oikea 4•01' ero -0•44'
    SAI vasen 16•46' Oikea 9•40'
    Auraus vasen 0•06' Oikea 0•05 yhteensä 0•11'
    Tällaisia lukuja pöytäkirjassa, tuo SAI on jotain, mutta mitä?
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos Camberit on noin kuin kirjoitit, niin nehän on aivan metässä?!? Ovat ihan rajoilla?!

    Ainakaan en itse kehtaisi tuollaisena päästää autoa pois säädöstä, vaikka olis tehtaan raja-arvoissa.. Capricesta en sano mitään kun ei kokemusta ole, mutta monessa muussa vehkeessä aiheuttaa jo jonkun verran vetämistä positiivisemman Camberin puolelle.
     
  10. belair66

    belair66 Gearhead

    Ei tehty mitään täyssäätöjä, aurausta lisättiin, ja näin äkkiseltään tuntuu että meno rauhoittui. Saa nähdä sitten kun pääsen kuivalle tielle kokeilemaan että miten huilaa. Ainakin tullessa ajoin melko uraisia teitä joissa oli karhunuria niin pysyi suunnassa kohtuullisen hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!