Capricen pyyhkijät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jaho63, 12.12.2007.

  1. jaho63

    jaho63 1st gear

    Mistä päin kannattais alkaa hakemaan vikaa, kun -90 Capricen Classicin pyyhkijät alkaa huitomaan itsekseen ja pissapoika ruikkii välillä. Joskus ei lopeta ennen kuin sammuttaa autosta virrat. Ja missä sijaitsee kaikki sulakkeet?
     
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Pyyhkijöiden piirikortissa vikaa. ERITTÄIN yleinen vikakohde.

    Kaikki sulakkeet ovat kuskin puolen jalkotilassa, kojetaulun alla.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Toimivin korjaus on ostaa kokonaan uusi moottori, piirikortteineen. Vaikka minkälaista korjausyritystä on tullut vastaan ja kaikki ne ovat olleet enemmän tai vähemmän tekohengityksen kaltaisia vaikutukseltaan.
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Olisko siinä samanlainen systeemi ku mun vanhemmassa capricessa, vaikka päällepäin näyttää korjausoppaiden kuvissa pikkusen erilaiselta... Sisusta kuitenkin sitäkin tutummalta.

    Viime viikonloppuna jouduin selvittämään tuon hörlöpin sielunelämän, kun ensin lakkas vesi tulemasta, sen jälkeen tuli koko ajan, ja viimeseks ei tullu vettä mutta pyyhkijät ei sammunu ku avaimesta kääntämällä.

    Mun piirikortti oli ainaki niin simppeli että ei se voi rikki ees mennä. :eek: Pari vastusta, konkkaa, diodia ja kelaa. Eikä mikään ollu musta, piirilevykään, ja konkka ei ollu pullistellu.

    Niin jos siinä on samanlainen automaattinen pissapoika joka ruikkii muutaman lyhyen suihkun, ja siinä on sellanen muovinen säppipyörä niin mulla ainakin oli siinä vikaa. Eli säppipyörä ohjas pissapojan mäntäpumppua, ja välin se ei pyörinyt/ei lopettanut pyörimistä. Siks pyyhkijät ei oikeen tienny että tuleeko sieltä vettä vai ei, ja siksi sekoilivat. Kulunuthan tuo oli, ja ajattelin kans että turha yrittää muovipyöriä korjata.

    No tekohengistystä tai ei, mutta kun selvitti systeemin toiminnan niin ongelma selvis ja helppo se oli laittaa kuntoon.

    Tuli huomattua että koko systeemi oli joskus ennenkin avattu ja asennettu väärin paikoilleen, ja siksi pyyhkijät pysähtyivät aika korkealle viive-toiminnolla.

    Samalla modifioin liikkuvia osia vähän paremmiksi ja pyyhkijät toimii paremmin kuin uutena... 8) -Tosin saivat ne tietämättäni "lisäominaisuuksiakin" ... :oops:
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun Capricessa on toi sama onkelma. Jos joutuu käyttään pissapoikaa, se jää helposti ruikkiin ja viikset jää sutiin omia aikojaan. Yleensä ne on sitten lopettaneet omia aikojaan, kun ei ole kiinnittänyt niihin huomiota.

    Ilmeisesti tolla häiriöllä on myös jotain tekemistä kosteuden kanssa. Jos joutuu peseen lasin heti kun lähtee liikkeelle, se voi pumpata koko säiliön tyhjäksi samaan rahaan. Jos taas kaikki paikat on jo ajolämpösiä, kaikki toimii yleensä normaalisti. Toi Windows menetelmä, eli auto sammuksiin ja virrat pois toimii kyllä joskus, mutta ei aina. Joskus meno alkaa uudelleen, kun vääntää virrat päälle.

    Täytyy kyllä sanoo, että tää Capricen pyyhkijänmoottoripumppukompleksi on sen lajin innovaatio, että siitä pitäis myöntää joku noobelin räyhä-palkinto. Meinaan vaan, että en oo noin monimutkasta systeemiä missään muussa autossa nähnyt. Tosin en ole nähnytkään ihan kaikkia autoja.
     
  6. Stance

    Stance Gearhead

    Joo tuntuu kosteus ja pakkanen aiheuttavan Capricessa pyyhkijän/pissapojan ongelmia. Mulla on nyt alkutalven aikana pari kertaa jumineet pyyhkijät päälle, kun käytän pissapojan kytkintä; ruikkii ja pyyhkii normaalisti, sitten loppuu lasinpesunesteen tuleminen mutta pyyhkijät vaan jatkaa viuhtomistaan. Pissapoikaa ei tuona aikana saa myöskään toimimaan lainkaan. Lopettavat joskus, kai... Tänään ajettiin Vantaa-Joensuu ja puolessa välin matkaa jumitti pyyhkijät päälle. :argue: Ei auta mikään kytkinten naksuttelu tai virtojen sammuttaminen. Varkaudessa rupes vituttaa sen verran että pysähdyin huoltiksella ja nyppäsin sulakkeen hittoon. Eipä viuhtonut enää... Pitänee hommata kokonaan uusi pyyhkijä/pissapoika härveli.
     
  7. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    missähän mulla mahtaa olla vika, ruikkii vähän heikonlaisesti ainetta jos ollenkaan. jos ruikkii niin kuuluu kova naksahdus ja silloin alle puolenvälin ruikkaa ihan hiukan sinne sun tänne, joskus on täysin mykkä.

    edit. vai onko buickissa samanlainen systeemi. luulis olevan :eek:
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No jos sulla on buikissa samanlainen systeemi niin ei vaan vesi tuu pumpulle asti. Ku on mäntätoiminen pumppu joka saa voimansa jouselta, niin se naksahtaa lujaa ku sylinteri on täynnä ilmaa... Pistä paineilmaa säiliön letkusta niin röörit luulis aukeavan... 8)
     
  9. LBkökki

    LBkökki 1st gear

    Itsellä pyyhkimet jäi päälle pari kertaa vuosien saatossa , pyyhkimien mustakoppa irti ja puhdistus spraytä piirikortille . lähti paskat pois ja alkoi pelamaan.
    :D
    HYVÄT JOULUT 8)
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo itse vaihdoin uuden moottorin 1980-Oldsiin. Oli pakko, joku oli poistanut sen toisen piirilevyn kokonaan ja ohittanut toisen.. Pakkokytkin, joka sai pyyhkimet heilumaan gail-force-asennossa oli perseestä ilman pesuria.

    Pelkkä piirilevy tuoreempaan olisi maksanut 59€ . Hirveästi en kypsynyt enempää takuukorjatusta.

    Mutta pyyhkimet alas parkkiasentoon, se rautalanka tms. siitä koneiston reiästä läpi ennen asennusta - silloin systeemi menee synkkaan.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikun toisinpäin. Paineilmaa suuttimista. Ja ota se letku irti pumpusta suuttimelle, silloin se suuttimen tukkinut paska poistuu..
     
  12. Stance

    Stance Gearhead

    Kerpele, nyt on ihmetelty noita pyyhkijöitä. Otin mustan kopan ja liittimet irti, putsasin liittimet ja varovasti suihkuttelin kontaktisprayllä piirilevyäkin. Ei auta, pyyhkijät vaan huitoo kun virrat on päällä. Pissapoika ei toimi, naksahtaa kyllä kun kääntää kytkimestä.

    Multislayer; sun kuvaus systeemistä ja ongelmasta kuulostaisi vastaavan omaa härveliä. Katselin että ne muoviset säppipyörän stopparit oli ihan ok kunnossa, samoin se muovinen pyörä, mutta nythän se ei pyöri lainkaan = pissapoika ei kuse, eikä pyyhkijät sammu kuin avaimesta. Mitä taikoja sä teit sille?
     
  13. Stance

    Stance Gearhead

    Huomasin että meisselin kärjellä sitä muovista pyörää voi naksutella eri asentoihin ja nyt sain pyyhkijät järkiinsä; toimivat ja sammuvat silloin kun pitää. Pissapoika ei kyllä nyt toimi ja tuli niin pimeäkin että pitää sitä katsoa toinen kerta.
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Mekaanisesssa pissapojassa on yleensä vain paria erilaista vikaa. A) "Siemenvesi" puuttuu pumpulta eli pesunestesäiliön päästä letku irti ja letkuun painaltaen vettä vaikka litran muovipullosta, jossa letkulle sopiva suukappale ( esim. akkuvesipullo ). Samalla vipparit huitomaan sellaiseen asentoon, että pesuri toimii. Jos alkaa ruikkimaan, niin letku takaisin kiinni pesunestesäiliöön ja menoksi.B) Pesurin kumiventtiilin välissä jokin kökkö ja painetta ei synny : Pissapojan kansi auki ( 4 kpl 1/4" - kannalla oleva ruuvi ) > Venttiilit tarkastaen,putsaten ja kasaan. Nyt viimeistään toimii, yleensä.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tuo caprisen pyyhkijäsysteemi on kyllä sieluvihollisen suunnittelema että aika turha sitä on yrittää sanoin selittää...

    Mutta ensinnäkin jos oikeen sen peltikopan ottaa auki niin kannattaa kattoa tosi tarkasti että se rautatappi mikä pyörittää koko systeemiä menee oikeaan reikäänsä. Se nimittäin jää luvattoman helposti pois kohdiltaan jollonka toimii kyllä, mutta huonosti kun moottori asento ei oo synkassa sen muun systeemin kanssa.

    Jos käy niin että pyyhkijät ei lopeta heilumista niin ongelma on se, että on painettu pissapoika päälle, mutta se ei tuu pois siitä kuseksijatilasta. Eli kun pistää pissapojan päälle niin sen säppipyörän pitäisi kiertää yks täysi kierros. Ja siinä on yks hammas sellanen jousenpää joka on viimenen hammas jolla pissapoika toimii, ja sen jousen voimalla se pitäis sitte mennä pois päältä. Niin se systeemi jumitti mulla useammasta syystä ja kun se jousi kerran jousti niin säppipyörä heilu vaan edestakasin ja pyyhkijät ei lopettanu liikettä. Tällöin siis pissapoika oli jo poissa toiminnasta mutta pyyhkijöiden kuului vielä käydä pari kierrosta.

    Khy... Niin ja jos käy niin että pissapoika tyhjentää säiliön kerralla niin sama ilmiö, mutta säppipyörä jää paria-muutamaa askelta aikaisemmin heilumaan edestakaisin. Mulla tämän ongelman aiheutti ne stopparit jotka oli löystyny ja ei muutenkaan ottanu hampailleen, niitä piti vähä tinauskolvilla lyhentää. Lisäks laitoin tulitikut kakskomponenttiliimalla sinne stoppareiden taakse että olisivat kireämmät, oikeen kunnon amispatentit siis. :rotfl:

    No en saanu sitä jousijuttua kuitenkaan toimimaan kuten jenkkilän insinöörit oli sen suunnitellu, jotenka kaasupillin ja rautalangan pätkällä poistin sen jousen toiminnasta ja muokkailin kolvilla niitä muoviosia sen verran että jousta ei tarvittu.

    Lisäksi, pyyhkijöiden viive-tilassa ne pysähtyivät aina vähän sen alakuolokohdan :))) yläpuolelle, jolloin uudelleen liikkeelle lähdettäessä ne menivät ensin sentin pari alaspäin jonka jälkeen vasta ylös. Tämän takia pyyhkijät rupesivat aina värisemään kun lasi oli vähänkin kuivempi, joten muokkailin vinkulla uuteen uskoon sellasta muovipyörää joka katkoi virtaa piirilevyltä, ja nyt pyyhkimet pysähtyvät täysin ala-asentoon ja liikkuvat värinättä. :wink:

    No ei tästä varmaan mitään selvää saa mut nyt kirjottaessa se kuulostaa melko selvältä. -Toisin kuin minä.

    Sitä säppipyörää on muuten harvinaisen vittumainen käsin pyörittää, aina kun naksahtaa askeleen niin jouset ja pumpun männät lyö varomattoman kynsille. Sitä tuli helkkarin monta kertaa pyöritettyä kun testailin toimintaa. Pyörittelin siinä aikani kunnes satuin vilkaisemaan oikeaa kättäni josta veri vain roiskui naksauksilla. :lol:
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    nostetaas asiaa taas esille, omassa '80 karpaasissa kans ongelmia pyyhkijöiden kanssa, jos katkaisijaan koskee millään tapaa, mist, pissapoika, lo, hi mikä vaan niin pyyhkijät joko a) lähtee heiluun ja jää päälle kunnes katkaisee virrat tai nyppää moottorilta maajohdon pois 2sec ajaksi jonka jälkeen jostain kuuluu "naps" ja johto takaisin ja pyyhkimet menee alas tai sitten b) pyyhkäisee 2 kertaa ja pyyhkimet painuu mailleen. ei tunnu olevan vaikutusta säällä, kosteudella tai kuun asennolla. vian b ilmetessä pyyhkäisee aina uudeestaan tuon 2 kertaa jos siirtää kytkimen asennosta lo asentoon hi mutta ei taas taaksepäin siirtäessä. jos taas jäävät kokoajan päälle niin viritin kojetauluun katkaisimen tolle maapiuhalle niin saa viuhtomisen loppumaan. pissapoika poistettu pelistä ja erillinen sähköpumppu hoitaa homman ja näin ollut jokaikisessä delta / capricessa ja on toiminut (koputtaa puuta). tiedä sitten pitäisikö vikaa hakea moottorin piirikortista vai tuosta katkaisijasta, joka on malliltaan tällainen
    [​IMG]
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Piirikortti tai sitten mekaaninen ongelma. Muutaman letukan pyyhkijänmoottorin oon avannu ja toisessa oli kortti palanu niin ei toiminu tihku. Toinen jäi päälle ja siinä oli mekaanista vikaa. Avoin koko hoidon ja putsasin/rasvasin ja alkoi pelittämään niinkuin pitikin.

    Maadotus on myös yleisin ongelma mikä näissä letukan pyyhkijänmoottoreissa kiusaa. Maadotus ongelman saa nopeasti kokeiltua niin, että laittaa piuhan pyyhkijänmoottorin runkoon ja toisen auton koppaan/runkoon.
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    hain kaverilta purkuautosta toisen moottorin ja se ei pyöri alkuunsakaan. se kyllä naksahtelee kun kääntää viiksestä, naksahtaa myös kun kääntää viiksen off-asentoon. autossa on niin köyhälistömallin pyyhkijät, ettei ole tihkua ollenkaan, tuossa kokeilumoottorissa on, mutta tihkupiirille tuli oma, erillinen johtonsa eli ei pitäisi vaikuttaa? vai...
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joo-o, eihän se moottori sen kummempi ollutkaan. vanhassa motissa oli se muoviohjain kulunut sieltä sisältä, ja siinä kiertävä pellihärpäke ei päässyt pyörähtämään ympyrää että olisi tökännyt sen sivustapäin tulevan pellihärpäkkeen sisään ja sammuttanut moottorin :lol: ehkä kuva selittäisi asian paremmin. no siitä ei ollenkaan pyörivästä moottorista revin kaiken mahdollisen piirikorttisälän ja elektroniikan irti ja nakkasin naapurin puolelle niin se rupes pelaan. riitti että yhdisteli sokeripalalla piiristä revityt johdot sinne liittimelle. toimii molemmat nopeudet ja pyyhkijät menee alas piiloon kun sammuttaa. pissipoika pitää järjestää vaan erillisellä pumpulla.
    tämä asia on siis kunnossa 8)
     
  20. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    no teillä sentään toimii ,mulla ei mitään elon merkkejä

    ei oo pyyhkijät toiminu puoleen vuoteen ,nyt ois kiva saaha leimalle kuntoon

    virta tulee kyllä, mutta siihen se sitten jääkin
    osaako kukaan jelppiä :eek:
     

Kerro tästä muillekin!