capricen vetarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja puavo the baboon, 11.11.2009.

  1. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    caprice classicejahan on kahella eri pulttijaolla 5x5" ja 5x4,75" eikö niin karvaiset sedät mut onko näissä vetareissa muita eroja eli ovatko keskenään vaihtokeleposia? :eek:
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    On. Siis vetareissa. Niiden spline-luku muuttuu joskus 1989? Muistaakseni. Siis tuoreemmat eivät sovi vanhempaan perämurkulaan ja toisinpäin.


    Ja nyt puhutaan GM 8,5" Corporate-perästä. Tiedän, että Suomessakin on ollut 80-luvun alun sedan Capricea 12 bolttisella Pontiacin perällä ihan tehtaalta. Perän kopassa on kymmennen pulttia , mutta se on sovellettu BOP-perä, jonka vetarit ovat ihan erilaiset.

    Noita Pontiac-periä lie löytynee joistain ns. Suomiautoista ajalta 1977-83.

    Itselläni on vastaava perä 1980 farkussa ja etsiskelin yhtä Caprice sedanista purettua purkuperää bop-jarrukilpeä metsästäessäni.

    Tuon 12 bolt/ 10 bolt-kopassa perän tunnistaa siitä, että öljyntäyttöaukko on vahvikevalun alapuolelle. 10 boltissa se on yläpuolella?
     
  3. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Pientä pituus eroa on jonkun verran, sit pitää tarkistaa että perät on samanlaisia, kumpikin esim. 10-bolt, 30-spline ja 8,5". Mulla menossa samanlainen pulttijaon vaihto sämpylä capricessa. Pääsääntöisesti vanhemmat sedanit on 5 x 4,75 jaolla mutta kaikki ei oo samanlaisia periä, niitä on vissiin 7,5" ja 8,5" lautaspyörällä ja 28 ja 30 boorisia. Uudemmat sedanit ja kaikki farkut 5 x 5 jaolla, ja farkun perä on n.10 senttiä leveämpi. Nuo ainakin otettava huomioon, sanokaa joku lisää jos jotain unohtu! :lol:
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Musta 7,5 tuumaisia ei kai ollut B-kopassa? En ole kyllä ihan satavarma? Ja tosiaan farkun perä on leveämpi ja vetarit pidemmät.

    Ja tosiaan tuossa tulivatkin ne spline/boorimäärien erot.

    Olet vaihtamassa sämpylään pienempää jakoa? Vanteiden saatavuussyistä vai?

    Etunavoissa kannattaa sitten muistaa, että 1977-79 mallisissa on pienempi ulkolaakeri kuin 1980> up. Eroa voi olla myös spindleissä?
     
  5. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    eli vetarin laakerit on saman kokosia? mulla on tossa 67stw belairissa 82 piilojamexen perä,joskus aikoinaan vaihdoin kun orkkis perä räjähti enkä muuta löytäny,korvakot vaihettu.. :odroll: leveempihän seon eli hienompia ja leveempiä vanteita ei saa alle ja tuo pulttijakokin perkele et pitäs olla kahta eri jakoa vanteita tai kahella jaolla olevat.. :argue: eli jos löytys ne sedanin vetarit käypäsellä boorilla ja kaventas ton piilojamexen perän ni saisin kapeamman perän ja saman pulttijaon ku edessäkin.. :odroll: entäs onko jarru rummut samankokosia piilojamexessa ja sedanissa ettei tarviis kaikkia jarruhiluja vaehtoo?? :eek: taesit ostaa käypäsen perän kunha lotossa voittaa.. :poff:
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jarruhilut 1977-90farkuissa rumpuina ovat 11". Sedaneissa on pienempää rumpua ja HD jarruissa RPO J44(?) 11" jarrut..

    Eli tarkista jarrujen koko kun hommaat. Uusia 11 tuumaisia rumpuja 4,75 jaolla taitaa olla saatavissa?
     
  7. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eteen käy ainakin 91-92 Camarossa käytetty 1LE levyt jotka kuuluvat Performance pakettiin, laakerit samat kuin uudemmassa -91 capricessa, ja halkaisija melkein sama, ihan muutaman millin heitto, ainut että jos meinaa saada absit edelleen toimimaan niin täytys vissiin koneistaa sitä camaron napaa että saa sinne ne absin-rattaat sisäpuolelle!
     

Kerro tästä muillekin!