Carolus by Gedore

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Kalkkuna, 31.5.2017.

  1. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Onko kokemuksia kellään näistä Gedoren "halpa"työkaluista että kannattaako hommata?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan ihan samaa voi sanoa mitä kaikista muistakin halvoista. Tietyt kalut on tarpeeksi hyviä mutta esim. räikät ostaisin laatukamaa vaikka onkin kalliita.

    Tietty jos niillä kaluilla ei hirveemmin mitään tee niin varmaan halpa räikkäkin menee.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikki saa rikki. Mulla kestää halvatkin yllättävän pitkään, ja kevät-kesä-syksy on aika laajaa sepitystä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saa, mut väitän että vaikka stahlwillen 80 euron räikkä kestää paremmin mitä joku kiinan räikkä. Myös väärinkäyttöä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toki.

    Mulla mennyt kaks räikkää viiteen vuoteen rikki. 20€ rahassa. Siksi en aina näe järkeä kalliissa työkaluissa.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mul on noin 30 vuotta vanha räikkä
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Halvan räikän pettämisen yhteydessä verille menneet rystyset v***ttaa äkkiä sen viiden kympin edestä :D

    Lisäksi halvat räikät on monesti niin isoja ja kolhon muotoisia ettei niillä mielellään tee mitään, eikä harva hammastuskaan helpota ahtaissa paikoissa käyttöä...
     
    belair54 tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    On noi uudet laaturäikät vaan niin paljon parempia käyttää, kuin halvat tai vaikka yli 20v vanhat laaturäikät. Uudet ovat tiheempi hampaisia ja herkkätoimisia.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Stahlwilleihin taitaa saada ostettua tihumpaa hammastusta jälkikäteen myös tohon mun 30 vuotta vanhaan varmasti saa nykyaikasen hammastuksen.
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ne carolukset on tehty taiwanissa tai intiassa tms halpa maassa.. (mutta ei sentään kiinassa. koska taiwan tarkottaa yhä hieman parempaa tuotetta kuin china)

    joten vastaavaa laatua saanee muiltakin tutummilta merkeiltä suurinpiirtein samaan hintaan. (teng bahco jne). omasta mieltymyksestä se on kai eniten kiinni. itse kokeilisin kädessä ensin niitä miltä tuntuu.

    gedore itse on jämerä saksalainen merkki. joten ei heidän halpa työkalusarjakaan ole surkea laadultaan. he vain todenneet että huippulaatua ei saa myytyä volyymillä koska pro- malliston tuotteet maksavat hieman liikaa jo monille. joten kehittelevät halpa työkalulinjaa myydäkseen paremmalla voitolla enemmän tuotteita jotka hieman laadullisesti heikompia ja halvempia tehdä toisessa maassa.

    missäs oot nähnyt niitä caroluksia myynnissä suomessa?

    -----
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu autohommissa ahtaissa paikoissa se tiheä hammastus on kyllä mukava. mutta jos tarvii jotain väkivaltaista vääntämistä tehdä tiukalle pultille niin silloin se harvahammas on tukevampi. (pienet hampaat. pienempi kontaktipinta. ja usein se on tehty tavallaan vain "tuplaamalla" rakenne eli pienemmillä osilla)

    muistan kun vanhoissa räikissä oli jotain 20 hammasta.. sitten tuli 32. viime aikoina yleistynyt 72 hampaiset.. ja minulle ainakin se oli selvä hyppäys "kivempaan" tekemiseen.. mahtuu ahtaammissakin paikoissa naksahteleen jo. mutta nykyään kai jotkut firmat ovat jo siirtyneet 120hampaisiin ja kitkalukkoisiin eli hampaattomiin tapauksiinkin.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nuo tiheähampaiset ei ainakaan edullisissa kestä woimaa. Ja ne helposti lipsahtaa rystysille.
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu ei juu kestä. ei kestä kaikki laadukkaammatkaan ihan kaikkea :D

    ja se lipsahtaminen onkin se perus syy miksi mä haluan (nykyään) ostaa laadukkaampia vääntimiä. kaikki missä joutuu mahdollisesti käyttämään voimaa ja työkalun hajoaminen rikkoo helposti sinut.. mielummin maksan laadukkaamasta välineestä hieman enemmän..

    suuri osa hommista menisi halvemmillakin. mutta vääntötyökalut ja semmoset missä valmistus ja sopivuus toleransseilla on väliä.. ostan laadukkaampina. lipsahdus joka johtuu huonosti sopivasta työkalusta rikkoo mutterin kannan ja rystysen. ja sitten kirotaan kahdesti.. kipua ensin ja sitten sitä että millä hitolla sen nylppääntyneen nyt avaa. laadukkaammalla on aina hieman pienempi vaara joutua vikatilaan.
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onhan noita kitkalukkoisia ollut jo ainakin 80 luvulta. Itse pärjännyt aina halvemmilla räikillä, mutta noita kitkoja jos joku tietää niin olisin kiinnostunut. Kerran käyttänyt, ja omistaja väitti kestäneen vaikka mitä pahoinpitelyjä.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei noita laatumerkin räikkiä tiheähampaisenakaan saa käsivoimin rikki, paitsi jos sattuu maanatai kappale (laatuvehkeissäkin on maamantai kpl:t, mutta harvemmin).
    Sitten kun laittaa putken jatkovarreksi, niin laittaa pakusut hanskat käteen ja katsoo etukäteen mihin kädet voisi kolahtaa...
     
  16. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Törmäsin netissä kun hain momenttiavaimia. Jussinmäki ainakin ja monta muuta paikkaa. Koivunen taitaa olla maahantuoja. Saksan ebaystä löytyis edukkaasti.

    Gedorea harvemmin kukaan on moittinut ja meillä töissäkin on jotain. Hyviä työkaluja ja tuskin ne nimeään haluaavat yhdistettävän ihan kuraan niin sillä kiinnostais tuo Carolus.
     
  17. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Tuli sitten hankittua Caroluksen momentti. Made in Germany lukee kupeessa ja oikein asiallisen oloinen kampe. Hyvä asteikko momentin säätöö. Mittaustodistus mukana mikä täsmää sarjanumeroon ja siinä koko momenttialue läpi käytynä kolmeen kertaan. Ensituntumalta pesee mun vanhan biltemalaisen kuus nolla.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vähän tuli myöhässä vastaus, mutta neljättä vuotta noita Caroluksia on nyt tiimissä käytetty ja hintansa ne on naksuneet.
    Toimii edelleen kuin uutena, niitä käytetään päivittäin eri momentteihin jokusen kymmentä kertaa ja muutamana viikonloppuna vuodesta.

    Ihan toimivia.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Gedoren lenkit ainakin onnettomia. Mun kaltanen heinäseiväs saa avaimen kieroon, mitä ne lainkaan tekee kun joku miehen kokonen alkaa vääntämään.

    Muuten ihan hyviä, todella jämptejä pultin päähän.
     

Kerro tästä muillekin!