Carrillojen asentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Coopu, 13.2.2006.

  1. Coopu

    Coopu 1st gear

    Kiinnostaisko jotakuta kertoa selkokielellä suomeksi Carrillon veivien pulttien kiristysohjeet? Onhan noissa nuo asennusohjeetkin, mutta on tuo toinen kotimainen (englanti) hiukka hakusessa... Jos oikein ymmärsin, niin ensin esikiristyksellä pulttien venymä pois ja sitten momenttiin? Miten tuo venymä mitataan/tarkastetaan?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pulttihan toimii kuten jousi, eli kun sitä kiristetään se venyy. "Momenttiin vedolla" pyritään siihen, että toi "jousi" jännitetään äärimmilleen jotta saadaan mahdollisimman suuri puristusvoima, mutta ei kuitenkaan liikaa niin, ettäa pultissa tapahtuisi pysyvää pituuden muutosta. Tosta kiristysmomentista on pystytty laskemaan ja mittaamaan, ettei pultti veny yli tuon rajan, mutta optimioloissa kuitenkin sen lähelle. Mutta vain optimioloissa; käytännössä tohon momenttiin vaikuttaa monet asiat. Esimerkiksi ääritapauksissa kierteiden kunto; jos ne on huonot voit saada tavoitellun momenttilukeman jo ennenkuin pultin kantta ottaa kiinni. Sillä on suuri merkitys käytetäänkö kierteissä ja kannoissa jotain liukastetta; onko ne kuivat, käytetäänkö öljyä vai molyrasvaa. Kaikki noi vaikuttaa kuinka paljon pultti venyy teityllä momentilla ja kuinka paljon tota esijännitystä saadaqan aikaseks. Yks tekijä tohon päälle on vielä käytettävän momenttiavaimen tarkkuus, näyttääkö se oikein? Sen takia kiristyksessä käytetään mieluummin tota pultin venymää mittarina. Pulttien kummassakin päässä on pienet kuopat joista tuo venymä on tarkotus mitata eli ensin ne pitäis mitata irrallaan ja merkata ylös, sitten kiristää "momenttiin" ja mitata siinä sekä kiristää niin kauan kunnes ne on annetun mitan verran vapaamittaa pidemmät. Varsin usein toi mittaaminen voi kuitenkin olla tilan takia tai muuten joko hankalaa tai mahdotonta, eikä hommaa muutenkaan millään nauhamitalla suoriteta. Sen takia esimerkiks nykyautoissa käytetään usein astemittaa kiristyksessä momentin sijaan. Eli on joku kevyt perusmomentti johon pultit vedetään ja sen jälkeen niitä kiristetään vielä tietty astemäärä. Kun tiedossa on pultin kierteen nousu, niin tolla astemäärällä saadaan suoraan laskettua paljonko pulttia "venytetään". Syystä tai toisesta en oo nähnyt moista käytäntöä tarjottavan noissa jenkkiosissa.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hyvä postaus, aina sitä oppii kaikenlaista kun täällä käy.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Itse venymän mittaus ei ole ajatuksena kovinkaan vaikea. tarviit kuvankaltaisen mittalaitteen: [​IMG]

    Itse kiristäminen onkin sitten yhtä tuskaa . Itse tein snap-onin lenkistä ja pitkästä putkesta sopivan työkalun jotta sain omat arpit oikeaan venymään. Kuten Mopeman kertoi pitää olla juuri oikea liukaste mukana jotta valmistajan arvot toutuvat.

    Kannattaa suosiolla hankkiä pieni "offset" vääntövarsi jotta saat 1/2" vääntimen käyttöön.Ei tarvitse pilata hyvää avaina[​IMG]
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Noista ARP:in pulteista suosittelevat pitämään kirjaa myös vapaa pituudesta. Aikaa myöten sekin venyy, kunhan tarpeeksi monta kertaa vedetään momenttiin. Siinäkin on sitten jokin hylky raja, selvinnee ARP:in sivuilta.
    Itse en ole ikinä ehtinyt mittaamaan :oops: aina ollut niin kiirus saada kone kasaan.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jo, se tossa unohtu lisätä, että niistä pituuksista täytyy pitää kirjaa ja tarkkailla. Kyllä mullekin on momenttivainaa tohon hommaan riittänyt, muta noin se pitäis tehdä.
     
  7. Coopu

    Coopu 1st gear

    Kiitokset vastauksista! Noissa tuli mukana käsittääkseni lyijy (grafiitti?) -pohjainen asennusrasva, jolla tarkoitus saada kierteet yhtä liukkaiksi, ja momentti sitä kautta oikeaksi. Ohjeissa on annettu pultille venymämitaksi vajaa .20mm, tarkoittakohan tuo nyt sitä mittaa jolloin pultti on momentissa (ilmeisesti), vai jo pultin hylkäysmittaa?
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    ARP:n pultitkin saa vedettyä niin lujaan että alkaa pultti venymään vaikka momenttiavain ei vielä naksukaan. Venyy aika hienosti, jossain on jemmassa yksi "entinen" ARP kiertarin pultti. Edellinen omistaja oli vetänyt pultteja sillai "varmuuden vuoksi" yli sen mitä oli suositeltu. Se kun alkoi oirehtia niin arvasin mikä mättää ja vedin vielä tarkoituksella kierroksen pari lisää. Venyi mutta ei suostunut katkeamaan.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    No eikös noi ARPit vedetäkin myötörajan ylitte kiinni?
     
  11. tomimk

    tomimk 1st gear

    Momentti...

    Joo...

    Näitten SBC pikkulohkovermeiden kanssa ei ole tarvinnut paljon venymisiä miettiä. Kaikki on mitoitettu yli siten ettei mikään joudu lähellekään väsymis (venymis) rajaa.

    Korjailin takavuosina pari kertaa WW Transporterin konetta. Siinä kannenpultteja todella venytettiin oikein aika lailla! Kansi oi alumiinia ja lämpölaajeneminen oli varmaan osasyynä mutta mielestäni pultin venyttäminen tuntuu jotenkin "kertakäyttö-massatuote" -toiminnalta jossa tarkoituksena on laittaa niin vähän rautaa että juuri ja juuri välttää normaalikäytössä. Empä IKINÄ osta enää WW:tä!

    Chevy 1500 Picup (pensa) kokonaiskustannukset ovat olleet alle 50% 1,6TD transporterin kokonaiskustannuksista 5v aikana polttoainekulut mukaan lukien!!!
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkos se kuinka tarkkaa noilla arpin kk pulteilla käyttää sitä omaa rasvaa kiinni vedossa? Eli kuinka paljon on eroa momentilla jos käyttää vaikka 10W60 öljyä rasvan sijasta? Rasvalla momentti 50 lb/ft eli about 68 nm. Paketissa tulleissa ohjeissa olis varmaan arvot mutta olen ne ohjeet tietysti hukannu johonkin. Tilasin kyllä sitä arpin omaa rasvaa mutta jäi vähän kaiveleen...
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No joo mittaamalla se selviää.
     
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    No ei todellakaan yli myötörajan. Se tarkoittaa sitä että pulttiin jäisi pysyvä muodonmuutos (=venähtää). Tarkkaa lukua en muista mutta tyypillisesti venymän perusteella kiristettäessä ollaan jonkin verran alle tuon myötörajan. Selvinnee ARP:n sivuilta.
     

Kerro tästä muillekin!