CB750 nokan ajoituksen tarkastus moottori rungossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Slant Sickness, 18.2.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kokeilempa tätäkin foorumia. On epäilys, että mun lahjatuuttini (K2) käyntihärö voisi johtua nokan ajoituksen pielessä olosta. Ei käy matalilla kierroksilla, puristukset on alhaiset mut kun saa käyntiin, niin kyllä kiekuu ja kiertää. Kaasarien huonous on eliminoitu vaihtamalla koko setti ihan muuksi. Ei vaikuttanut parantavasti jos ei huonommaksikaan.

    Tuostahan ei saa venttiilikoppaakaan moottori paikoillaan pois. Mut venttiilinsäätötulpat saa.

    Oiskohan jollakulla kokemusta mitata nokan ajoitus noista lähtökohdista (mosa paikoillaan)? Astelevy sytkän puoleiseen päätyyn ja pyörittelemään? Etsimään imu ja pakonokan keskilinjat?
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Sattuu kohtuu lähelle kun ehtii 1 tai 4 pytyn venoille vaihdon ja silloin pitäs mäntäkin olla just ykk.
    Eli käytännössä jos yltää peukalo etusormi saman sylinterin imu/pako keinujen päihin ja toisella räpylällä nitkuttelee vauhtipyörästä, sormilla tuntee keskikohdan milloin just keinut vaihtaa suuntaansa ja sit vilkasee vauhtipyörän ajoitusmerkin sattuiko just kohdalleen.
    Venemoottoreita yms ventiileitä säätäessä huomannut että siinä se vauhtiksen top merkki just on missä vaihtokin.
     
    Muokattu: 18.2.2019
    rb tykkää tästä.
  3. puna niska

    puna niska Gearhead

    Retskuista sen saa katottua vaikka kellollakin mutta hatarasta ulkomuistista hampaan heitto on jo pirusti paljon.
    Kaasarin kannen välin kumitutit?
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tiedän tappauksen viimekesältä kun oli vaan "pikkusen" raksuttava jakoketju, jätti tien päälle kun ratas irtosi nokasta. Aamen.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämä oli hyvä vinkki. Kokeilempa seuraavana "ruuvaa tuuttia" päivänä tämän.

    "Jakopää" ääntää aika reippaasti. En ole vielä koskenut kiristimeen.

    4:n kaasuttimen patteristo siirtyi syrjään käyntihärön vuoksi. Kokosin omaa suunnittelua 4-1 imusarjan ja siihen HD:stä ylijääneen CV:n. Ei muuttunut käyntihärön osalta suuntaan eikä toiseen. Vuodot on jokseenkin tilkitty. Ei innostu enää Bräkleensumusta imusarjan, kaasarin pinnoilla.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Aikansa lapsi.

    Hiljainen muihin aikalaisiinsa verrattuna, mutta tämän päivän mittapuulla melkoinen sepelimylly.



    Reilu 15 astetta, että sen hampaan heiton taatusti vaihtotahdilla huomaa.
     
    palontie ja Sierra tykkäävät tästä.
  7. supersaloon

    supersaloon 3rd gear

    Yleensä näissä ketjunrallatus kuuluu ensiövedon ketjusta. Toki kulunut jakopääkin antaa siihen lisänsä.
     
    Sierra tykkää tästä.
  8. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Ei täälä rallattanu mikää vaikka toissa talvena 72 cb750 ensimmäistä kertaa elämässään avattiin ja tehtiin koneremontti. Ensivedonketjuki oli ihan kondiksessa enkä nyt muista että nokkaketjussakaan ois ollu muutakun että oisko uus ollu vähän jämäkämpi. Nokkaketjun rullapyörä oli kyllä kulunu ja siitä ois jossain vaiheessa pala lähtenykki.

    Mut joku epäselvyys siinä oli kun ajotusta katto ei siitä ollut ihan varma oliko kierroksen huti vai ei.. Ei oikein muista enää.

    Laitahan videoo käynnistä ?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  10. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Kyllähän se vähäku helisis et jossei nokkaketju oo kireellä ni ajotukset voi muuttua..
    Onko siihen tehty koneremontti vai ei ?
     
  11. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Voisikos nyt joku muu aiheuttaa tuon vian? Esim. en ole perehtynyt onko tuossa millainen sytkä, jos kärjellinen niin ne puhtaat ja arvoissaan?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Noissa ensiöketju kyllä resonoi ja pitää ääntä, mutta on vaaratonta.
    Tuo kyllä kuulostaa, että nokkaketju hakkaa koppaan.
    Jos olis mun, niin aukaisisin, ennen kun tulisi isompaa vahinkoa.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös noissa ole se nokkaketjun kiristin sylinyeriryhmän takana. Jotennii sillee että pyöräytetään kone tiettyyn asentoon, löysätään kiristin ja uusiksi kiinni. Joku voi tarkentaa, löytyy varmaan juubistakin.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä on takana vaimon pikkuveljen nuoruuden ajot, rikkoutuminen, purku laatikkoon, osien siirtelyä, luovutus serkuilleen, varttivuosisata sitten basket case kunnosta kokoaminen, sen jälkeen kymmenessä vuodessa vissiin kymppitonni ajoja ja sitten latoon huilimaan. Suurinpiirtein kaikkea on ruuvattu ja räpelletty ja heitetty osa osista menemään, jos ei ollut jo edellisen purkajan toimesta hukkuneet. Nuorten miesten pienen budjetin harjoittelukappale.

    Juu, ja melkein kaikki kaipaa huomiota. En ole päässyt ajamaan metriäkään, mutta oletan, että tulee esille lisää laittoa.

    Olisi jo romulavalla, jossei olisi rouvan suvussa kiertänyt kampe.

    Videossa laite sammuu bensapulaan. Ei ole edes letkua kaasarissa tuolla käynnistyksellä. Juu, kyllä kuulostaa löysältä ketjulta siinä vaiheessa kun stoppaa. Eikä käy vahingossakaan tyhjää alle kahden tonnin. Ei käynyt orkkiskaasareilla, eikä tuolla kokeilusetillä.

    On nyt huilimassa, kun täytyy varsinaiset ajolaitteet laitella nippuun.

    Sytkä on kärjetön Piranha. Oli liitosongelmia, mutta nyt tekee oskilloskoopilla katsoen ok kipinää.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä videossa napanuora on kaasarissa kiinni ja kokeilen, kuin tää tykkää kiihdytyspumpullisesta CV kaasarista. Hyvin vastaa kaasuun!

     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!