Cee-ryhmä kaudella 2009?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja maverick, 26.8.2008.

  1. 509

    509 Gearhead

    Toi moottorikokojen suurentaminen (ehkä jopa reippaasti) saattais olla oikea suunta. Varsinkin ne jotka on menneet ostamaan yli 500cid aftermarket moottorin ja laittaneet sen ihan puhtaaseen katuautoon ja kuvitelleet et sillä on kiva kiihdytellä. Jälkikäteen sitten huomanneet et edes niillä tehoilla ei enää pito riitä ja autoon ei viittis kauheesti muutoksia tehdä. Nyt olis melkeen hyvä tekniikka jo olemassa, mutta liian iso nyky sääntöihin. Jos em. moottorin vois asentaa järkevämpään koriin ja päästä mukaan, niin saattais jokunen kilpailija tulla lisää. Ehkä.
    Tiedän toki et muita luokkia johon pääsee on olemassa, mutta kun omasta mielestä on vain 3 oikeata luokkaa ja niistä kiinnostavin on kuninkaallinen ree.
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    präkettiinhän niillä pääsee ajelemaan..... mutta itsekkin vaikka en D:ssä ajelekkaan ois moottorin koon nosto ehkä paikallaan...
     
  3. 509

    509 Gearhead

    Juu mutta kilpa-autoilussa nopein maaliviivalla voittaa. Siis mun mielestä. Kaikki luokat on todellisuudessa hyviä, mutta kun toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tää osa keskustelua olis ehkä syytä siirtää tonne D-otsikon alle. Aiheesta keskusteltiin kuljettajien palaverissa, ja oltiin sitä mieltä, että ajatusta vio kehitellä. Haittapuolena nähtiin se, että ne jotka nyt on oikeesti rakentaneet tollasen sääntöjen mukaisen moottorin, nykysäännöillä kärsis siitä jos isommat moottrit sallittais tosta vaan. Meinaan, tollasen kilpailukykyisen 480- moottorin tekeminen on tullut huomattavasti kalliimmaksi kun mitä tulis vaikkapa kilpailukykyisen 509;n tekemiseen, osatarjontaa ja paketteja kun ei tollaseen "välikokokoon" oikeen valmiina ole. Eli jos nuo sallittaisiin, se täytyis huomioida minimipainoissa, ja se taas osaltaan vaatis sen, että moottorien todelliset tilavuudet pitäis pystyä varmentamaan. Mun mielestä, kuten on jo varmaan tullut aikasemminkin esille, olis siinä vaiheessa syytä vähän isompaankin remonttiin; eli kaikki yli 4 litraset vaparit tilavuus/painotasoituksilla yhteen, ja ahdetut toiseen luokkaan, kemiallisesti tai muuten, eli ilokaasut sallittais. Poislukien rootsit, jotka mun mielestä teityin painosäädöin vois ajaa suht ennustettavasti vaparien joukossa.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja nimenomaan tosta syystä ainakin ton tyyppiset merkittävät sääntömuutokset pitäis tehdä hyvissä ajoin niin että jos vaikka nyt päädyttäis tohon sinänsä hyvään muutoksen sallia isommatkin koneet niin moinen muutos astuis voimaan vasta kaudelle 2010 koska jo nyt on autoja jotka on tekniikaltaan vasta valmistunu tai jopa vasta valmistumassa ja tehty nimenomaan hankalamman kautta jotta ne täyttää tän hetkiset määräykset.

    Mut niistäkin koneista varmasti isoin osa on jo ens kauden jälkeen ajettu taas sen verran täysremppaa vaativiks jotta niillä tosissaan kilpaileville muutokset tulevaa kautta pidemmällä aikajaksolla ei varmastikaan tuottais ainakaan kohtuutonta haittaa.

    Otetaas vielä esimerkiks vaikkapa meidän oma tilanne, kone (aidosti tolleen vipottajan mainitseman kalliiks tulevan kaavan mukaan tehty rehellisen kokoinen 477 cid) sai tossa sen verran kipeää ja tilapäiskorjausta kesällä että jotain sille pitää taas tehdä ens talven aikana. Mut mitä? Jos säännöt pysyy hamaan tulevaisuuteen nykyisinä tai ainakin niin ettei muutoksista oo kun toiveita niin silloinhan se pitäis kunnostaa taas samaan alle 480 cid kuosiin ja hommata sen mukaisia uusia osia niin paljon kuin rahkeet kestää. Mut jos tässä vaiheessa ennen talviremppaa saadaan tieto ens kaudelle tai vaikkapa seuraavallekin varmasti tulevista muutoksista niin tottahan se vaikuttaa isostikin omiin talvihankintoihin ja nyt ens talvena tehtävään koneen kunnostukseen, etenkin tällasella aika pers'aukisella harrastajatiimillä jolla ei tosiaankaan oo varaa rakentaa kokonaan uutta pataa joka kaudelle.

    Eli jänniä hommia mut jos tollasia muutoksia saadaan läpi niin ehdottomasti harkitsemisen arvoisia kunhan homma tehdään sit maltilla huomioiden myös jo nykyiset kilapiljat, yhtälailla niin C:ssä kuin REE:ssäkin :wink:
     
  6. maverick

    maverick Gearhead

    Joo, tarkotus olis jos autoja riittää niin että olis Cee-luokka omana luokkana, rajana max esim.410cid. Pelkästään PIKKULOHKO pohjasilla moteilla. Ei isolohko autoja, mut tää on toive ajattelua että autoja riittää Ceehen ja Deehen erikseen. Kyllä tän hetkisille Cee kuskeille käy että jatketaan myös vanhoilla moottorikoko säännöksillä, mut jos saatais kone koon nostamisella lisää kuskeja niin hyvä! meihin toi ei vaikuta millään lailla jos kone kokoa nostetaan, me jatketaan 343cid motilla, omaksi iloksi tai suruksi. :D

    ps. Eikö Kiekun auto ole Dee-luokkaa varten tehty? eikä Ceetä?
     
  7. maverick

    maverick Gearhead

    Nyt on löytyny ainakin 3kpl kiinnostuneita, jotka mahdollisesti saattaa osallistua kisoihin ensi kaudella jos kone koko nousee max.410 kuutiotuumaan. Onko lisää? Mopster? muita?
    Nyt olis hyvä ilmotella, vajaan kk päästä "kilpailijaneuvosto" kokoontuu
    ja me voidaan Nokkalan kanssa ehdottaa asiaa max konekoon nostosta. Muita muutoksia Cee-ryhmän suhteen ei varmaan tulevalle kaudelle tehdä/ehdoteta?
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    En oo minä tulossa ainakaan toistaseks. Yhteen kisaan jäis mun ajot kun ei oo kehikkoa eikä edes kaarta, ja ainakaan vielä en oo semmosia laittamassa.
     
  9. DS306

    DS306 Gearhead

    säänöt

    miksi yhtään tarv. muuta, kun säänöt on ollut aika kauan samaa kun ne ovat nyt, eikö muutos tarkoitta että kaikki joutuu rakentaa uusi kone/auto=kallis!


    Mun mielestäni tärkein muutos olis , mootorin koko tark. ja että autot joutuu vaakille että min. painot on kunossa!


    "turbo/ilokaasu" ja autot mitä vaati SFI 7,50sek runkot omaan luokkaan on OK, kun nämä autot ei enää mahollista katsataa katuun! Eikö street luokkan autoja pitäis olla semmosia!?

    Mikael Skinnars
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: säänöt

    Eikös toi Vippikin ole ihan katsastettavissa vielä?
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän se on ja käsittääkseni Vippi on tarkoituskin joskus vielä leimata kadulle tollasenaan. Ja paha niille on yleensäkään alkaa rakentamaan omaa luokkaa kun kyse on kuitenkin vaan muutamasta autosta jotka on tollasenaankin nykysten D:n sääntöjen mukaisia.

    Mut se olis tosiaan asiaa jos saisivat jollain lailla paremmin mitattua noita koneiden kokoja tai vähintäänkin suoritettua tota "painonvartiointia" kun se ainakin on helppo toteuttaa paluumatkalla radalta varikolle. Pysyis ainakin hiukka paremmin hommat sääntöjen mukasesti hanskassa :wink:
     
  12. human62

    human62 1st gear

    Eikös pikkulohko voisi tarkoittaa että sen on vaan oltava pikkulohko.(eli sen pikkulohkon näköinen ja tunnistettavissa pikkulohkoksi.Yksinkertainen sääntö. Sama isolohkoille...

    Rahalla saa ja sitä ihan painetaan rahapajalla jokaisen käyttöä varten, eli miksi rangaista niitä joilla on "varaa" rakentaa kunnon motti.
    Voittaisiko silloin se, jolla olis eniten varallisuutta? ts. varallisuuskisat/varattomuuskisat :rotfl:

    Tosin olihan aikanaan jokamies luokassa juuri tuo raja lyöty siihen että voittaja-auton sai ostaa -oliko se nyt siihen aikaan 3000 mk...että se rajoitti rakentamasta kovin kallista autoa :p
    Tosin näissä meidän merkeissä/kisoissa se voisi rajoittua MOOTTORIN "pakkomyyntiin" voittoautossa, eli moni miettisi että kannattaako rakentaa kallista mottia jos sen myynti mahdollisesti voittaessa olisi edessä jos joku jättä siitä tarjouksen vaikkapa hintaan 5000€ tai kilpailuraadin päättämän hinnan mukaan...??? Voi olla että ei toimisi täällä... :poff: Ajatuksena saattaisi kilpailijoita olla enemmän ja koneet samalla Budjetilla tehtyjä... :D

    Chevyn pikkulohko stroukattuna on nykyään 454 CID ja ei sitä heti pysty päällepäin toteamaan.
    Pitäisikö voittaja -autot aina purkaa että voidaan mitata isku ja männän halkaisija???
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Mää oon ollu hiljaa taas vähän aikaa tästäkin keskustelusta ja taidan pysyä edelleen. Ei oo mitään asiaa. :rotfl:

    1. Pikkulohkot (ei siis isoja lohkoja) Ceessä 410cid asti ja moottorikoon tarkistus sekä painojen mittaus. Ei kai tässä nyt muuta tarvita.
    Tuo 50cid lisäys edelliseen ei niin paljoa vaikuta että kaikkien nykysten olisi ihan pakko rakentaa uusi 409.9cid pikkulohko.
     
  14. omega16

    omega16 1st gear

    Mulle tuli mieleen sellainen idea että eikös nuo sallitut moottorikoot voisi mennä samalla tavalla kuin kadullekkin katsastettavissa vehkeissä. Eli suurin alkuperäinen moottorikoko on nopeesti mietittynä 500 kuutiotuumaa johon lisättynä lain sallima 25% toisi suurimmaksi sallituksi kooksi 625 kuutiotuumaa joka voisi olla myös suurin sallittu moottorikoko deessä.

    Koska suurin pikkulohko taitaa olla 360 ja siihen lain mukainen 25% lisää tuo tilavuudeksi 450 kuutiotuumaa niin tuo 450 voisi olla myös ceen maksimikoko.

    Lakihan ei tietääkseni estä laittamasta rajoihin mahtuvaa isolohkoakaan pikkulohkon tilalle jos moottorin paino ei nouse liikaa joten ceessä saisi ajaa myös tuon rajan alle menevällä isolohkollakin. Isolohkon tuoma etu voisi kenties kuittaantua tuolla moottorin suuremmalla painolla.

    Nuo tasoitukset painoissa kilpailukykyjen suhteen noissa tulisi hyvin pitkälle jo tehtaalta koska noita suurimpia moottoreitahan ei saisi laitettuakaan kuin muutamaan autoon jotka ei ole mitään keijukaisia alunperinkään. Muutenhan nuo alkuperäiset moottorikoot ovat aika tasaveroisia eri merkkien kesken.

    Ahdetut voisivat ajaa omassa ryhmässään koska nuo tuntuvat kulkevan suhteellisen tasaveroisesti niin beessä kuin deessäkin.

    Ilokaasu voisi olla kielletty kuten kadulla normaalistikin.

    Hyvää tuossa olisi ainakin se että jokainen pääsisi ajamaan sillä katuautollaan ja koska ryhmien sisäiset moottorin koot olisivat kuitenkin aika lähellä toisiaan niin moottorin rakentaminen, alustan säädöt ja kuskin taidot olisivat aika ratkaisevassa asemassa kuten normaalistikin katuautoilla.

    Voi olla että tuossa ei ole mitään järkeä mutta nyt kuitenkin kertokaas mielipiteitä miltä kuulostaa?
     
  15. jussi308

    jussi308 1st gear

    k

    Kuten reen kilpailijapalaverissa finaalien yhteydessä todettiin niin meidän edustaja ajaa siirtymäaikaa eli vuotta mahdollisiin muutoksiin. Aivan älytöntä että ruvetaan nyt syksyllä muuttamaan sääntöjä kevääksi kun rakennuskausi on jo käynnissä. Meillä ainakin on jo motti työn alla. Jos tulis muutoksia jo keväälle niin ne luultavasti julkaistaisiin jossain loppusyksystä/alkutalvesta ja se on liian myöhäistä. Eli kannatan siirtymäkautta ja ensi vuonna samoilla säännöillä vielä.

    Ja sitten siihen kulupuoleen eli kyllä tollasen alle 480cid koneen rakentaminen on laadukkailla osilla kalliimpaa kuin mitä esim. noita valmiita esim. 540cid puolimoottoreita saa jenkeistä (tää on yleistys, kyllähän sellanenkin maksaa mutta ei aseta haastetta käypien osien kanssa sillain kuin nykyiset alle 480cid koneita rakentaneet ovat kokeneet). Vuosi 2010 on sitten eri asia sääntöjen kannalta ja siihenkin saadaan osviittaa varmaan syksyn aikana.

    Ei tarvi voittaja-autojen motteja purkaa vaan oli kyse moottorikoon tarkistamisen mahdollisuudesta. Palaverissa todettiin että edustaja ajaa asiaa että fyyra voi tarkistaa moottorikoot purkamatta kansia. Laitteita on markkinoilla eli se ei liene ongelma ja noita autojen painojahan tarkistettiin ahkerasti, ainakin meidät punnattiin finaaleissa.

    Juha
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On toi VIPpi leimattavissa, mut siitä huolimatta oon Mikaelin kanssa samoilla linjoilla. C:n ja D:n vaparit yhteen, paino sidottuna tilavuuteen jollain kaavalla ja roots ahdetut mukaan pienellä kertoimella. FHRA:lla on jo kuulemma tällä hetekllä olemassa toimiva laite, jolla tilavuuden saa mitattua sylinterin keinuvuvut irroittamalla tulpanreiästä.

    Ja toinen luokka jossa C ja D turbot, centrifugaalit ja ilokaasutetut sekä ylisuuret, nekin omilla painoillaan.

    Mut kuten jo ennestään todettu, ei ensi kaudeksi. Ei muutosta muutoksen vuoksi, se ei pelasta mitään. Vaakakupissa painaa vahvasti myös tuo sääntöjen tähänastinen vakaus; senkö takia pitää muuttaa kymmenen vuotta voimassa olleita sääntöjä, että ihmiset ovat tehneet autoja jotka ei niihin mahdu???? Eiks toi oo vähän väärä suunta, mitä sitten seuraavaks? Mä olen aika varma, että noi 410 pikkulohkojen omistajat jotka ei oo tähän mennessä ajaneet, käy ajamassa ehkä yhden kisan jos sitäkään, totee, ettei pärjää ja jää jatkossa himaan. Niitäkö varten pitäis sääntöjä tehdä?

    Mun mielestä jos päädytään esittämään jotain sääntöjen oleellista rukkaamista, siihen vaaditaan osallistumista ja mielipiteen esilletuontia kaikilta aktiivikuljettajilta, se tulee tehdä hyvin valmistellen, harkiten ja huolella, ja vasta sitten esittää FHRA:lle valmis paketti. Välttämättä netti ei ole se paikka missä sitä pitäis harjoittaa ja mukana pitäis olla myös muiden sarjojen kuin FHRA streetcupin väkeä.

    Mun mielestä homman ptiäis mennä kutakuinkin näin. Pitäis valita pari kolme heppua per luokka per sarja varamiehineen, sellaseen "sisäiseen sääntövaliokuntaan" joka panostais tohon ja palaveerais vaikka muutaman kuukauden välein, ottais vastaan viestiä kentältä ja toimittais sitä sinne päin. Mielellään mukana pitäis alusta alkaen olla myös joku FHRA:n katsastusmies, syvällisesti sääntöasioista perillä oleva henkilö. Sit pitäis olla selkee aikataulu. Vaikka, että ens keväänä on ekoissa kisoissa esittää sääntöehdotus seuraavalle kaudelle, joka sitten jaetaan kuljettajille hyväksyntää tai hylkäämistä varten. Sitten jos selkee enemmistö on valmis sen hyväksymään, jättää esityksen eteenpäin valmisteltavaks seuraavaa kautta varten. Sit vaan puristelee vehkeitään, että se sääntövaliokunnan säätämä esitys on edes osittain sinnepäin kun mitä oli kilpailijoiden esitys; tossa tuoksinassa tahtoo aina unohtua mm. noi yleiset säännöt ja turvallisuusvaatimukset joidenka noudattaminen helposti aiheuttaa pieniä säätelyjä.
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Yks harkinnan arvoinen homma vois olla myös tollanen "sähköpostirinki" johon pääsis mukaan sähköpostinsa ilmoittamalla, ja mitä kautta sitten ikäänkuin sisäisesti julkisesti hoidettais sitten noi ehdottelut, käsittelyt ja tiedottaminen. Edelleenkään varmaan suurin osa kuskeista ei oo netin keskustelupalstojen aktiivikäyttäjiä?
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    No miten sen nyt ottaa. Finaaleissa näytti neljä autoa ajelleen Beessä alle ysin ja Reessä tasan kaks.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sen Beeläiset vain yksin tietää, ja sois kerotvan. Noilla absoluuttisilla ajoilla ei ehkä oo niiinkään merkitystä vaan sillä, miten saa voimaa pienellä motorilla tarpeeks nopeesti pudotuskisassa. Etenkään toisena steitsiin tultaessa ei pro kuusella paljon paineita keräillä.
     

Kerro tästä muillekin!