Cee-ryhmä kaudella 2009?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja maverick, 26.8.2008.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä en tarkottanutkaan ajettuja aikoja, vaan sitä, miten autot saadaan viivalta irtautumaan. Tossa iso motti taitaa viedä voiton :eek: Varsinkin jos muutenkin ajellaan samankaltaisia aikoja, siis jos.... :poff:

    Eller hur :eek:
     
  2. turbofriik

    turbofriik 1st gear

    Yks toimiva keino, powerglide.
     
  3. BS105

    BS105 1st gear

    taitaa kuitenki tollasessa turbokikottimessa olla toi powerglide lähdön kannalta paskin mahdollinen vaihtoehto kun yrität breikki päällä saada paineita ylös nii kuusi on ollu päällä jo kauan......ja ainaskin mulle ja mun rouvalle sopis oikeenkin erinomaisesti et isomoottorit ajais samaa luokkaa b läisten kanssa ja luulenpa etteivät muutkaan pistäis siitä pahakseen....T.BS105/BS155
     
  4. maverick

    maverick Gearhead

    Jos vielä kerran. Finaaleissa olleet Cee-kuskit on sitä mieltä, että olis hyvä
    jo ens kaudelle saada toi Ceen kone koko max.410cid. Jos sillä saataisiin edes muutama uusi kuski radalle ja saataisiin ajettua Ceenä kausi läpi.
    Ton Fantasian Toteutuminen taitaa olla kuiteski vaan märkä uni! Sitten jos autoja ei ole vieläkään tarpeeks, niin voidaan päättää lopullisesta luokka jaosta esim.seuraavasta kaudesta eteenpäin, esim.vaparit ja rootsit 1-luokka ja loput autot toinen luokka, tai jotain ton suuntaista.
    Onko siinä nyt joku ongelma yrittää saada Ceetä/pikkulohko luokkaa pysymään hengissä, esim.kone koon nostolla? Eikö se ole hyvä asia
    jos tällä saadaan edes muutama kuski lisää. Ei tässä varmaan kukaan
    tän hetkisistä kuskeista ala samantien kuiteskaan tekemään mitään jätti
    pikkulohkoa, jos vaan saatais muutama kuski lissää.

    T.Juho Yijälä :eek:
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hieno homma jos tommonen toteutuis vaikkapa jo kaudelle 2010 :rotfl:

    Mitähän muut BEEläiset mahtaa tosta ajatella :)
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En mä nää siinä muuta ongelmaa kun tavallaan D:n tilavuuden kaventamisen. Loppukesästähän C:ssä oli jo yhtä paljon autoja kun D:ssäkin, et kumpi niist nyt sitten sitä elinvoimaa kaipaa? Käytännössähän tuo raja on jo nyt ollut 410 ja korkeampikin, kun sitä ei ole valvottu. Selkeyden kannalta ja kenties muutenkin vois tosiaan olla järkevää, että pikkulohko on pikkulohko, on tilavuus mikä hyvänsä. Aikalailla yhtä keinotekoinen raja on toi 410 kuin nykyinen 367. Mulle tuo C:n pikkulohkojen tilavuuden nostaminen sopii kyllä. Mielellään ihan 480:n asti, mut ei ehkä vielä ens kesäks. :rotfl: Täytyy näissä muutoshaaveissa tosin aina pitää mielessä se, että kyseessä ei oo mikään punakaarti jossa säännöt tehdään huutoäänestyksellä, vaan sääntölautakunnallakin lienee pointtinsa esitettävänään.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Emmää vaan tiedä :eek: Mutta edelleen samoista skaboista ei tainnut Lindavallin 0.017 reaktioita paremmaksi kukaan streettiläinen laittaa... Vaikkakin toi Jykä kävi melkoisen lähellä ja pääsi miinuksenkin puolelle, mikä ei kyllä näköjään itellä onnistu ihan helposti (mutta eihän mulla ole reeläistä autoakaan ;-) Vai 60 jalkaisiako meinasit?

    Jos hommaa ajattelis katsojien kannalta, niin nehän kysyy ensimmäisenä että miks **tussa pitää olla neljä katuluokkaa? Eikös se nopein katuauto ole nopein katuauto, oli siinä sitten kaksi, neljä tai vaikka 16 pyttyä ;-) Jos noita sääntöjä lähtee jokaiselle hieromaan sopivaksi, niin kohta teillä on luokkia enempi kuin Compissa. ;-) Ja siinä vasta keskiverto katsoja pihalla onkin. Mutta nää nyt ihan vaan ulkopuolisen näkökulmasta. Kiitos ja anteeksi :oops:
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oo ehdottomasti samaa mieltä ja mulle sopisi hyvin jos kaikki katuautot ajais yhdessä ryhmässä. Näin kävi viime vuonna eli 2007 ja kaikilla oli kivaa. Mutta tänä vuonna moni halusi omat ryhmänsä ja taas spekuloidaan mitä pitäis tehdä, miten ja miksi :eek:

    Mun kanta olisi, että kaikki vaan samaan ryhmään ja sillä Race :rotfl:

    Mutta ryhmä toivoo ja asettaa tavoitteet ja mä niiden edustajana toimin sen mukaan :poff:
     
  9. human62

    human62 1st gear

    En usko että koneen koosta on niin suurta etua, ellei ole mitään älyttömiä tilavuuden muutoksia, ts. lyhytiskuinen kone kiertää ylemmäs...

    aika näyttää mihin enemmistö haluaa koot, jäädään mielenkiinnolla odottamaan :odroll:




    Tee työtä ja maksat äkkiä yli puolet veroa :argue:
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Paitsi sitten kun sen ison koneen laittaa kiertämään. On siitä oikeesti monenkinlaista etua, mut kyllähän totuus on se, että 99% hemmoista ei pärjää vaikka ne sais laittaa tuplaten nykyisen kokoset moottorit. Ei ne huvikseen kaikessa muussa kilpailussa laita noita rajoja ja sido vaikkapa compissa tilavuutta painoihin. Ja noi joilla nyt on pienemmät nopeet, tekee sitten aikanaan myös mopeat suuremmat, jolloin taas karataan suorituskyvyssä kauemmas saavuttamattomiin. Se tuntuu ihan kivalta ajatukselta, et "kyll mäkin ajaisin tuolla jos sais ajaa 410/420/460 pikkulohkolla joka mulla on katuvessassa", mut siinä vaiheessa kun edelleen ollaan kaks-kolme sekuntia kärkee perässä mä luulen, et todetaan, et jatketaan kuitenkin vaan sitä pitsinnypläystä. Mut jos se tuo lisää autoja eikä tän hetkiset sääntöihin autonsa tehneet kuskit siitä kärsi, ni ei kun antaa palaa.

    Monilla B-läisillä mun käsittääkseni on tossa lähdössä jonkinlaisia teknisiä apulaitteita käytössä joilla ahtopaineen nousua saadaan nopeutettua. Mutta siitä huolimatta ne, edelleen mun käsityksen mukaan, on riippuvaisia nimenomaan tosta paineesta. Eli lähtevät kun ne on kohdallaan, palaa kuusessa sitten punainen tai jotain muuta. Jos B-läisistä tuntuu ajatus ajaa yhteisessä "ahdettujen ja isojen" ryhmässä vaikkapa 2010 alkaen, se sopii mulle. Tohonhan vois vaikka liittää siinä yhteydessä myös Sportsman kuusen asiaa helpottamaan, jos se hyväksi koettais.

    Joo, mulla tosiaan pudotuskisan reaktiot ekalla rundilla 0.02 ja tokalla -0.005. Oli kyllä kumpikin sellasia haamuja, että pelästyin ite molemmissa lähteneeni liian aikasin, mut äkkiähän sen kuusesta huomaa kuinka kävi. Sitä se tekee, kun ei edellinen päivä ollut keittopäivä. :rotfl: Tyypillisesti mulla reaktiot on pyörineet noilla lehtijousiviipottimilla ilman breikkiä 0.1-0.2 sekan välissä, aiemmin on kaks kertaa mennyt alle 0.1 sekan ihan aavistuksen.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Lähestyisin moottoreiden tilavuusrajoituksia ennemminkin niin, että vastaavatko säädökset markkinoilla tarjolla olevaa tavaraa kuten stroker-sarjoja ? Nythän on niin, että sekä pikku- että isolohkojen puolella mennään helposti vallitsevien iskutilavuusrajojen ylitse budjettiorientoituneissakin projekteissa.

    Sehän on selvä, että moottorikoon tarkastukset ovat olleet vähän niin ja näin viime vuosina. Mutta peli olisi selvä kaikille osapuolille, jos olisi vapaus valita lähestymistapa sellaiseksi mikä omalle budjetille, omille tavoitteille ja resursseille parhaiten sopisi.

    Olisi siis mahdollisuus tehdä pientä kiukkuista moottoria tai suurempaa ja vähän eriluonteista. Keinotekoisesti ei rajattaisi tätä valinnanvapautta. Ken tahtoo strokerin, sen saisi tehdä ilman huonoa omaatuntoa iskutilavuuden "salaisesta" ylittämisestä.

    Tokihan saa tehdä suuren ja kiukkuisen moottorinkin.

    Jotenkin iskutilavuusrajan nostaminen ja toisaalta sen miettiminen, mikä on pärjäämisen edellytys eivät ole nähdäkseni yhteismitallisia. Edelleen, lähipiirissä on yksi projekti joka on päässyt viimein jo sille asteelle, että moottorikin on päräytetty tulille - tosin vasta juuri finaalien jälkeen - eikä siinä ollut määräävänä tekijänä laisinkaan se, että pärjääkö sillä nyt sitten vaiko ei. Iskutilavuuskin meni hassusti nippa nappa C-rajan ylitse ; mitä sillä sitten D:ssä tekee noin pärjäämismielessä, tuskin juuri mitään.

    Laite on kuitenkin vesiselvä matalan budjetin pikkulohko eikä siitä muuksi muutu, vaikka iskutilavuusrajan nyt ylittääkin. Iskunpituuden kasvattaminen oli halvempaa kuin lähteä peruskunnostamaan alkuperäistä kampiakselia.

    Ne jotka tässä lajissa pärjäävät tekevät sen jokseenkin millä kalustolla tahansa. Me muut olemme lähinnä kiinnostuneita siitä, että noin periaatteessa mennään sääntöjen mukaan, ja että omat viritelmät saadaan ehkä jopa radalle asti. Oletan että aika monia harrastajia ei kiinnosta ihan niin paljon satsata aikaa, rahaa ja energiaa sille pärjäämisen alttarille. Kunhan pääsee mukaan.

    Nykyinen iskutilavuusrajoitus on yksiselitteisesti mennyttä aikaa. Jos stroker-sarjat olisivat tähtitieteellisen kalliita ja vain suurten gurujen ulottuvilla, voisi ehkä ajatellakin että ne rajattaisiin ulos kilpailun "tasaamiseksi" mutta tämähän ei kuitenkaan koskaan toteudu käytännössä. Lajissa pärjääminen edellyttää valtavia investointeja kaikilta osa-alueilta ja jokin sääntörajoitus ei sitä suuntaan toiseen heilauta. Kunhan keinotekoisesti sulkee tiettyjä valintoja pois, ainakin jos haluaa suunnilleen rehdin pelin nimissä touhuta.

    Isolohkojakin on tehtaalta lähtenyt iskutilavuudella 500 ja nekin ovat nyt laittomia valintoja, miksi ?

    Katuryhmät yhteen vaan. Iskutilavuudet, painokompensaatiot, power adderit. Ainakin mulle on ihan sama mille vastustajalle kaavioissa häviää, sitten joskus kun taas ehtii edes miettiä harrastusta. Onneksi toi Pasin olds on sentään taisteluvalmiudessa heti ensi kauden alusta.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noita rajoja ei aikoinaan laitettu sen takia, että stroukkerit olis olleet kalliita. Ne tuli ikäänkuin hatusta; jo silloin on vaikkapa leetukalla ollut vakiopikkulohkoa joka menee reippaasti C-luokan ylärajan yli. rajan muutos johonkin toiseen olis vaan ton hatun vaihtamista. Isolohkojen rajaa myöskään laskettu kustannussyistä vaan päinvastoin, sääntömuutoksella haluttiin estää tehokkaiden ja edullisten valmismoottoreiden käyttö.

    Noi on mielipide ja näkökulmakysymyksiä, eikä niillä sinänsä ole mulle kauheesti merkitystä miten toimitaan. Me ajetaan jossain, jos vaan auto täyttää määrykset, oli säännöt mitä hyvänsä. Mut tiedän, että joillekin on, jotkut ovat uhranneet aikaa vaivaa ja rahaa siihen, että moottorit ovat nimenomaan sen kokoisia kuin säännöt määräävät. Noita hemmoja korpee aika kovasti kun ne on sijoittaneet paljon rahaa tehdäkseen laillisen kombinaation vain todetakseen, että oho, nyt sais halvemmalla tehtyä tehokkaamman. Etenkin isolohkojen tapauksessa. Ja pärjätäkseen se on jossain vaiheessa pakko tehdä jolloin ei sitten sillä kalliilla tehdyllä vanhalla oo oikeen mitään käyttöä tai arvoa. Edelleen vaahtoan siitä, että nää säännöt ja rajat on olleet voimassa jo kymmenen vuotta. Miks pitää tehdä sellasia moottoreita, jotka ei sääntöihin mahdu, jos haluaa kuitenkin kisassa ajaa? Mikä on se oikee raja, minkä yli ollaan taas väliinputoajia?
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Mun ymmärtääkseni noita sääntöihin mahtumattomia on kuluneiden kymmenen vuoden aikana ollut aika runsaastikin, isolohkoryhmässäkin. Sellainen sääntö, jolla kielletään tehokkaan ja edullisen valmismoottorin käyttö, on musta kyllä aika outo. Jos ne säännöt ovat olleet vuosikymmenen, ehkä oliskin aika niitä tarkistaa.

    Mutta kyllä, näkemyksiä on erilaisia ja erilaisia sinällään kelpo perusteitakin. Ja siirtymäaikaa on oltava toki, jos ja kun jotain sääntömuutoksia on tulollaan tai suunnitteilla. Tällä kierroksella varmaan sitä hattua mietitään ehkä tarkemmin.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Muutosta ei ymmärtäneet silloiset kilpailijatkaan, minkä seurauksena muutama vuosi eteenpäin ei ollut kilpailijoita enää käytännössä lainkaan. Silloinen kuljettajien toivomus oli, että säännöt pysyisivät ennallaan. Mitä sitten vaikuttais muutos päinvastaiseen suuntaan, ei selvinne kuin kokeilemalla. Mä oon sitä mieltä, ettei sillä tuu olemaan juurikaan vaikutusta; toivottavasti toi jossain vaiheessa katotaan ja oon aivan väärässä. Mut tehdään se niin, että paitsi ettei nykyiset rajan kolkuttajat kärsi, niin mahdollistuu myös kilpailukykyinen pienemmillä moottoreilla ajaminen = tilavuus ja paino kulkee handuhanskassa.
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    Oon silleen optimistinen, että sääntöjä olis mahdollista ainakin teknisesti ottaen rukata niin, jotta tuo edempänä määritelty toive tulis täyttymään. Ja olishan sille aika hyvät perusteetkin.
     
  16. vode131

    vode131 1st gear

    En oo vielä ollu ajamassa fhra:n kisoissa mutta tarkoitus on tulla ajamaan street-b:tä. Mieluummin ajaisin kyllä nykyisessä b luokassa ihan nykyisillä säännöillä. Jos ruvetaan jostain muutamasta kymmenestä kuutiotuumasta valittamaan c:n kohdalla niin mitenkähän tasaväkistä on ajaa vaikka 1600cc turbolla vastaan 8000cc turboa. Beeläinen painaa 1100kg ja isolohko joitain satoja kiloja enemmän (huom ei 4 tai 5x enemmän). Minusta vaan tuntuu, että tuommoinen street b auto on kaikista vaikein ajettava lähtötilanteessa, koska ilman painetta siitä viivalta ei lähdetä. Toivottavasti sääntöjä ei tarvii muuttaa vaan pysytään vanhoisssa kuvioissa ainakin b:n osalta.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näinhän varmasti myös käy, mikäli autoja riittää.
     
  18. omega16

    omega16 1st gear

    Olisko syynä se ettei tarvii tehdä kahta moottoria tai kahta autoa jos meinaa räyhätä myös kadulla?

    Noista säännöistä oikeestaan huomaakin kuinka vanhat ne on koska muutoskatsastuksella saa leimattua rajumpia moottoreita katuautoon ja tehdä enemmän muutoksia kuin millä saa ajaa katuautoluokassa kilpaa. Aiemminhan nuo katuauto säännöt oli tarkoitettu helpottamaan tiukkaa lainsäädäntöä ja tasoittamaan eri maiden välisiä rakentelusääntöjä. Nykyisin ne vaan rajoittaa niitä, paitsi teho/paino-rajoituksen osalta.
    Sama noiden ohjauslaitteiden ja ripustuksien kanssa. Moni haluaa tehdä autostaan myös ajettavan mutta sehän ei taaskaan sovi sääntöihin vaikka otteessa lukee hammastangot ja muut vermeet.

    Koska autolla voit ajaa laillisesti paikalle mutta et saa osallistua kilpailuun, niin eikö voida kysyä ennemmin että miksi tehdä sellaisia sääntöjä millä laillista katuautoa joutuu muuttamaan huonommaksi ja pienemmälle moottorille ajaaksesi katuautoluokassa?

    En usko että tuo moottorikoko on oikeasti syy siihen ettei kilpailijoita ole vaan kyllä se syy löytyy edelleen noista osallistumismaksuista, lisensseistä ja muista oheistoiminnoista. Osin myös niistä muutamasta ylivertaisesti kulkevasta autosta.

    Jos epäilyttää niin miksi nää kadunmiesten päivät on täynnä porukkaa joka on tullut kaukaakin ja ihmiset tulee sinne ihan varmasti ajamaan muutakin kuin itteensä eli kelloa vastaan.
    Siellähän on kuitenkin kaikki samat elementit muuten kuin kilpailuissakin paitsi että ajamaan pääset koko rahan edestä eli osapuilleen koko päivän tai ainakin vähintään tarpeeksi ja sulla voi olla jopa päivän nopein auto (koska kaikilla säännöt on samat).

    Moniko sinne oikeesti osallistuisi jos tietää jo etukäteen että portista sisään ajaessa auto muuttuu laittomaksi sääntöjen puolesta, saat ajaa ehkä muutaman kerran ja jokainen ajokerta maksaa useemman kympin ja nopeimman auton titteli on jo usein valmiiksi jaettu.

    Joskus muinoin katukisojahan järjestettiin erikseenkin koska porukkaa oli aivan v**usti mutta nyt vain kourallinen? Kaluston määrä ainakin on lisääntynyt edelleen mutta miksi osallistujamäärät kisoihin on pudonneet minimiin? Vastaus löytyy varmasti siitä kun miettii mitkä asiat on oikeasti muuttuneet sinä aikana...ei kovin moni, mutta riittävän paljon koska porukka haastaa toisensa mielummin kadulla.
    Siellä voittajat muistetaan paremmin, haastetaan useammin ja osallistuminen helpompaa.
     
  19. ransu68

    ransu68 1st gear

    Näin katsojan näkökulmasta toi moottorikoko on yks hailee! PÄÄASIA ON ET LÄHTÖJÄ(OSANOTTAJIA) ON PALJON JA SAADAAN TASAINEN KISA!!!!!!!!!!
    Siihen kait noilla moottorikoon rajotuksilla pyritään vai??? Mut eikös se oo kaikkien etu että saatais osallistujamäärät ylöspäin merkkaako se sitten leimapakkoo tai vapaata moottorikokoo vai mitä. En osaa vastata mut kaippa joku osallistumismaksu alennus pariin ekaan kisaan vois tulla kysymykseen? Tuskinpa kattojärjestön talous siihen kaatuu :D
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Millä autolla muuten saa ajaa laillisesti kadulla, muttei saa osallistua kilpailuun? Siis sellasella autolla, joka täyttää kilpailun turvamääräykset? Jos tarkotat sitä, ettei vaikkapa meidän VIPillä saa osallistua Stockiin, niin sitten mä ymmärrän, mutta street D:hen sillä saa osallistua koska se on sen luokan sääntöjen mukainen. Jos se ei olis, niin sillä sais osallistua ET-brackettiluokkiin ja kaikkeen SG:stä comppiin ja outlawiin, mutta ei mitään luokkaa tarvitse sen mukaan tehdä koska se on tehty olemassa olevan luokan sääntöihin sopimaan. Ei me arvailtu mitkä ne säännöt on, ne on olleet jo kymmenen vuotta kutakuinkin samat. Eikä ne säännöt edes estä millään muotoa kadulla ajamista ja sitä kautta laillisesti paikalle ajamista.

    Mut tosta voi jauhaa loputtomiin, pointti on se, että nyt on yks raja ja tekeeks sen siirtäminen sitten siitä rajasta paremman; ehkä tekee, ehkä ei. Se on kuitenkin varma, että ne jotka lajiin on panostaneet ja sen "osaavat", pärjäävät millä hyvänsä säännöillä. Ainoo, että se aiheuttaa niille kustannuksia joita kenties monet ei oo valmiita enää sijoittamaan. Ja ne jotka uikuttaa, että säännöt ei oo sopivat tekevät saman myös millä säännöillä hyvänsä.

    Yks suuri syy tohon miks kilpailijoita on kadunmiehen tapahtumissa ja streetmaneissa on varmasti virallisen kilpailemisen hankaluus. Toissavuotinen lisenssiuudistus ei varmasti tilannetta ainakaan helpottanut. Lisäks kisojen osallistumismaksu on suunnilleen ravintolaillan verran ja kisat ovat kaksipäiväisiä; osallistuminen maksaa jonkinverran, on monelle liian suuri vaiva minkä lisäks pelottaa ja hävettää, jos ei pärjääkään eikä auto kulje kärkiaikoja. Turhaan. Ihan sama trendi on vaikkapa ratapuolella; erilaisilla harjoiuttelupäivillä on väkeä pilvin pimein, mutta virallisissa kisoissa muutama hassu auto. Tai mitä oliskaan osallistujia rallipuolella, jos siellä järjestettäis "streetman" tapahtumia?

    Mut kun joku löytää sen viisastenkiven joka takaa vaikka 50% osallistujamääränousun ja pystyy sen myös toteuttamaan, saa mun ehdottoman tuen vaikka se omaa asemaa huonontaiskin. Jos taas toi 50
    % takuunousu muuttuukin vaikka 5% tappioks, niin saa ehdoitta turpaan, kaikilta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!