Centerlink irti pitman armista - isompaa lekaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Damned, 23.5.2012.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    "¤"%¤"& sentään kun meinas hermostuttaa taas. Simpukka vuotaa, se pitäs saada irti, mutta centerlink ei suostu irtoomaan pitman armista ei sitten millään. Kävin mötönetistä 2-kätisen ulosvetäjän ja vedin sen niin piukkaan että päästä tuntu verisuoni katkeevan vaan ei, pultti napottaa reiässään ku uloste Junttilan asumuksen vertikaalisessa pinnassa.

    Annoin lämpöä (varovasti kuumailmapuhaltimella).
    Annoin kylmää (Rost Flash).
    Annoin vasaraa (pajavasaraa).

    Että tuota mitäs sitten?
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Irrota pitman simpukasta.
     
  3. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kumiha siinä männöö vittuiksi va anna lämpöjä kaasuhitsivehkeillä. Eli KUNNOLLA lämpimäksi muttei ihan kuitenkaa punahehkuun.

    Saatko rengasraudalla väännettyä ja moskaa kylkeen? Silleesti tais lähtä tuosta omasta ilman lämpöjä, mut sulla varmaan kantsii antaa oikeesti sitä lämpöö ja sit väännät rengasraudalla ja moskaa. Sillä reseptillä varmasti lähtee. :rotfl:
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eilen otin ite pitarmin Voortin simpukasta irti, mulla ainaki oli älyttömän tiukassa. Eli helpommin varmaa lähtee centerlinkistä, arvaan ma.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos mahdollista tilan puolesta niin laita se ulosvetäjä pänniin veto päälle niin paljon kuin mahdollista, ja sit kahella vasaralla koputat centerlinkkiin kartion ulkopintaa, siten että painavampi vasara vasteena ja toiselle puolelle pienemmällä vasaralla iskua. Kartio löystyy kun olkokuorta vasaroidaan ja siksi lähtee irti. Taas vaikee selittää mutta yritin kuitenkin :)

    Tota koputtelua kun jatkat määrätietoisesti niin varmasti irtoaa jossain vaiheessa, joko viidesä minuutissa tai parissa päivässä....?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Leka toiselle puolelle kääntövarren kartioklunssia vastineeksi ja isolla vasaralla kunnollisia iskuja toiselle puolelle kartioklunssia. Irtoamista edesauttaa jos pääsee vaikka rengasraudalla kampeamaan centerlinkkiä ja kääntöävartta toisistaan.
    Irtoaa, se kartio joustaa iskun voimasta.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Näinhän nuo sannoovat että ei se siitä ainakaan helepommalla lähe. Ja jonkinlainen ulosvetäjä pitäs siihenkin hommaan olla.

    Pittää lämpöjä yrittää sille antaa vähän enempi ja jos ei sillä irtoo, niin sitten en tiijä. Ei kehtais rikkoo sitä niveltä ku pitäs auto saaha äkkiä ajoon, ja nivelen takia pitäs purkaa taas lisää niveliä irti ja tuurillaan nekin on jumissa ja ongelma eikun siirtyy :poff:
     
  8. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Kaikki kartionivelet on mulla lähteny aina irti muistaakseni biiltemasta 10v sitten ostetulla isolla pallonivelen irrotustyökalulla.. jota eivät taida enää myydä :( , pirun hyvä vehjes. Centerlink irtos tolla pari viikkoa sitten helposti, vaikkei ole vuosikymmeniin auottu varmaan.

    Pitmanin irrotus vaatii pirun ison ja tukevan kakskyntisen, itse ostin motonetista.. joku "kukko". Sillä ei tehny auton alla mitään, leuat alkoi menettää otettaan kun kunnolla tiukkas.

    Irtos booreista vasta kun simpukka oli ruuvipenkissä, pienempi ruuvipuristin piti ulosvetäjän leukoja paikallaan, veto päälle ja lämpöä kuumailmapuhkulla ja lisää vetoa ja pop! :lol:

    Että tiukassa voi olla..
     
  9. Damned

    Damned Gearhead

    Jeps. Mie hain Biltemasta (!) järeämmän 2-leukasen kätilön. Tuo leukojen sidonta onkin hyvä idea, ei tullu itelle mieleen kun eilen pari kertaa lipsahti kiristäessä sijoiltaan. Kokeilen tuolla ja noidun sitten lisää, mikäli tarpeen.
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Eipä se tuntunut irtoavan. Otin sitten koko simpukan irti sekä rungosta että ohjausakselista. Kävihän se korjaussarjan asennus näinkin.

    KUN se centerlink pitää kuitenkin joskus vaihtaa, niin jatkamma sitten voimainkoitosta.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kokeile vaan niillä vasaroilla vastakkain naputtamalla, niin on kaikki nilviäiset irti lähteneet, ihan aina. Ei tarvi mitään lämpöjä tai muita väkivallantekoja välttämättä lisäksi, ulosvetäjällä vaan vetoa päällä ja samaan aikaan naputtaen vasaralla.
    Monessa 60-luvun tms. korjausoppaassa on ihan kuva tuosta aktiviteetista jos et ymmärtänyt mitä koitettiin sanallisesti selittää....
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Älysin minä mittee ajoit takaa, vaan tämä ongelma (simpukan vuoto ohjausakselin suuntaan) korjautui tälläkin. Tuo konsti on kyllä nyt jemmassa tulevaa irrotusta varten, ei se hukkaan menny.
     
  13. Damned

    Damned Gearhead

    Pitihän se kuitenkin irrotella, kun ei se vanha simpukka enää siitä tolokkuuntunut. Puratti ohjauksen tangot kokonaan että sai hilut työpöydälle; sitten sai voimaa ja tukea sopivassa suhteessa, eikä parane vähätellä viikon kestäneen CRC Penetrating Oil + MoS2 -liuotuksen vaikutusta. Antautui lopulta hyvinkin kohtuullisella voimalla, kun laittoi tukea pitman armin alle ja pamautti vasaralla pultin päähän.

    Seuraava ropleemi onkin saada pitman arm irti simpukasta; ensin pitää jostain löytää tarpeeksi iso hylsy :rotfl:
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    EIIIII NIIIN :mad: Tuloksena vaan on yleensä että pultti lytistyy ja sitten ettet saa sihen enää mutteria ja koko centerlinkki on pilalla.

    Se pitää tehdä kuten 4d Sedan neuvoi; eli paja moska toiselle puolelle ja toisella pajamoskalla terävää napautusta toiselle puolelle (tietyusti se ulosvetäjä kiristettynä).
    Jos auto on ylhäällä niin repsikka pitelemään toista vasraa kun alat naputtelemaan. Taatusti ei tarvitse minuuttia pidempään naputella, yksin kahdella vasaralla hankalampaa. Kyseessä on siis vain kärsivällisyys ei se etteikö pallonivel lähtisi irti. kovempaa iskua vaan...
    Se simpukan varsi lähtee ihan samalla metodilla, ulosvetäjä kireälle ja lekaa kylkeen
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Varmasti on ainakin osat p**skana sellaisen kohtelun jälkeen :poff:
    Kysyjän tarkoituksen lienee koota vielä samat osat takasin.
     

Kerro tästä muillekin!