CHECK GAUGES, Voyager korjasi itse itsensä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rebel58, 11.1.2005.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    93 3.3l Voyager sammui ajossa mitään varoittamatta. Punainen CHECK GAUGES varoitusvalo syttyi kojetauluun. Rullasin pientareella ja pari kertaa lähti käyntiin, mutta kävi huonosti eikä käynyt kaikilla. Siteen ei mitään. Ei loppunut bensa.
    Onko kenellekkän käynyt samoin ja mikä oli vikana?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Tämä on enemmän myötätuntoa kuin asiantuntemuslausunto, mutta ex-työkaverilla oli 1990 mallinen Voyager pikkukoneella ja manuaalilla, ajettu 300000+.

    Se teki just tuota samaa ihan satunnaisotannalla. Tuossa autossa Check Gauges-ilmiöön liittyi ylikuumeneminen, käsittääkseni serpentine belt oli niin alkuperäistä mallia, että vesipumpun hihnapyörä luisti, eli ei vesi kiertänyt.

    Koska se auto oli kahden huolintaliikemerkonomin "hoidossa", ei ammattimaisempaan troubleshootingiin lähdetty, vaan siitä vehkeestä ruvettiin vaihtamaan niitä alkuperäisiä vintageosia uusiin. Termostaatti, tulpat, serpentine belt kun vaihdettiin, niin check gauges-vakio laski.

    Ammattimaisempaa olisi lukea virhekoodit ja sitten ruveta tutkimaan sytytysosien kuntoa (Hall-anturi, mun lemppari), mittauttaa bensapumppu, eli millaista oskilloskooppi?käyrää se tekee vai tekeekö ollenkaan.

    Vattuko mä selitän, kysy Fisulta, hänellä oli tuollainen ja teki sen vaihdetaan besapumppu-sulkeiset ainakin kerran...
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noi vikakoodithan saa mopessa esiin kääntämällä virrat päälle 3 kertaa peräkkäin, selitykset löytyy netistä.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Minä vielä; bensasuodattimen olet tietty vaihtanut???
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Minä vielä; en ole vaihtanut kuin öljyt. Just hankittu ja mä vasta pari tonnia ajanut. 197.000km mittarissa ja oli kohta menossa Mäntsälään 200.000km huoltoon jolloin tarkoitus kurkata laatikkoonkin. Huoltokirja on ja edelliset omistajat huollattaneet sen ja muutenkin hyvin pitäneet.
    Eipä tollaselle nykyvehkeelle, vaikka se ei ole brand new, mutta nykyauto mulle, juuri mitään itse voi tehdä. Se on korjaamolla millä on skannerit ja vehkeet ja myös osaavat käyttää niitä. Minä en. Niillä vaan niin paljon hommia etteivät kahteen viikkoon ehdi sille mitään tehdä. Tökkäisivät edes sen nintendokaapelin kiinni, niin näkisi mitä koodia se herjaa.

    Kiitos myötätunnosta, Roll Over Beethoven.
     
  6. Simo

    Simo 1st gear

    Vanhemmissa Chrysler tuotteissa (ei kompuutterivehkeitä) Check Gages valo on lisähuomatus bensan vähenemiselle, moottorin lämmölle ja öljyn paineelle. Eli koska valon huomaaminen on helpompaa, kuin mittarin muutoksen havaitseminen on mittarien rinnalla valo, jos joku noista hälyyttää.

    Uudemmissa autoissa on check engine valo jonka toiminta onkin sitten aivan muuta, niinkuin jo kommentoitu.
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    JOS vika on säännöllinen ja johtaa aina moottorin lämmettyä sippaamiseen, mutta käynnistyy hyvin ja toimii kylmänä, niin kannattaa etsiä Auto Shutdown Relay, jonka tehtävä on katkaista bensan syöttö ylikuumenemistilanteessa. Ilman että todellista ylikuumenemista tapahtuu, vikaantunut rele saa päähänsä että on tarve katkaista sopan syöttö.

    Taitaa olla tyyppivika juuri noissa laitteissa, eli kannattaa tarkistaa erityisesti jos vika on juuri kuten kuvattu yllä.

    Tässä oli yksi 4wd jossa oli kuvailtu vika ja ongelma korjaantui nimenomaan tuon releen vaihdolla.
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tämä tapahtui viime perjantaina mikä oli kostea päivä. Check Gauges kun syttyi niin katsoin mittarit eikä se ollut kuuma ja bensaakin oli. Käyntiin sitä en enää saanut joten öljynpaineet jäi kattomatta. Hinuri vei sen pajalle ja se oli täysin mykkä. Tänään pajalla äijät rupes sitä ihmettelee niin mopari oli korjannut itse itsensä eikä vikaa löytynyt, edes vikakoodia ei herjannut. Pajalla kävivät kaikki sähköliittimet putsaten läpi. Nyt toimii, mutta kuinka kauan? Hihnat ja tulpat oli ok. Bensapumppuun saisi kuulemma varautua. Hieman GM tuotteisiin kallellaan oleva asentaja sanoi näiden kummittelujen olevan näiden tyyppivika. Tuli brittien Lucakset mieleen mitkä pimenee sateella..
     
  9. kinde

    kinde Gearhead

    Mitäs pajaa Mäntsälässä käytät? Jos tarvii joskus omalle löytää korjaamo_Oletko usein käyttänyt,osaavatko työt kohtuuhinnalla?
     
  10. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Tuossahan muki kirjoitteli että se autoshutdown relay saattaa alkaa pätkiä vaikka oikeasti ei syytä olisikaan... Oma teoria lähtis kans jostain tuollaisesta.

    Nimimerkki; Lucaksen sähköillä kelissä kuin kelissä ;-)
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    [quote="Vemppu

    Nimimerkki; Lucaksen sähköillä kelissä kuin kelissä ;-)[/quote]

    Hyvä apostoli se Lucas oli, mutta sähköstä se ei kyllä tiennyt mitään.

    nimim

    Useinkin pimeyden uhriksi joutunut.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Vaikka aiheenaloittajan auto jo korjasi itse itsensä (niinkun mun dodge teki kerran), lukekaa silti seuraava juttu . <--linkki tuossa

    Tuolla mainitaan ne triviaalihommat, esim tulpanjohdot, ne kannattaa näissä "nykyautoissa" vaihtaa kolmen vuoden välein. No voihan sitä vaihdella mitä vaan, saattaa auton käyttövarmuus parantua ja "harrastaminen" jäädä vähemmälle.

    Virhekoodien luku on tietty eka toimenpide, mutta huomioikaa, että esim. defect hall-anturi ei anna vikakoodia.

    terveisin samainen tsak peri -lyriikkafani maalta
     

Kerro tästä muillekin!