Chevrolet Astro vikavalo/lambda.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Poistaja, 23.9.2022.

  1. Poistaja

    Poistaja 1st gear

    Terve.

    Hankin tuossa taannoin -98 Chevrolet Astro 4.3 V6 Vortec (6-piste ruisku). No kuten asiaan kuuluu, niin oli kaikkea käyttöönottohuoltoa. Laatikko rikki, imusarjan tiiviste vuoti ja vähän kaikki anturitkin rikki. Hankintahinta halpa joten, Rockautostahan osat saa kätevästi ja kuntoon vaan.

    Itse asiaan: Autossa on 3 lambdaa, sarjoissa yhdet ja katin jälkeen vielä yksi. Tuli vikakoodia toisesta pakosarjan lambdasta ja yleismittarilla mittaillessa näytti toinen olevan rikki. Rockautoon tilaamaan sitten uusia. Kelasin siinä että otan pari kunnollista, eli Bosch. Ne asennettiin paikalleen. Lämpöisellähän toimikin suht hyvin, satunnaisia vikavaloja lambdojen lämmityksestä lukuunottamatta. Ilmat kylmeni niin vikavalot alkoivat tulemaan tiheämmin. Kaikki anturit, suuttimet ym. vaihdettu. Kävi vähän mielessä joku moottorinohjauksen kylmäjuotos tjs. mystinen vika.

    Ratkaisu: Alunperin toinen vanha lambda olikin rikki. Uskomattomin juttu on että, Bosch lambdojen lämmitys on juuri ja juuri riittävän nopeaa lämpöisellä kelillä. Kylmällä signaali on liian pitkään "ruikelia", Astron moottorinohjaus on vissiin suht ronkeli. Tilasin kaikki 3 lambda-anturia GM Genuine. Pieni yllätys oli että AC Delcon sijaan tuli Denson anturit. 10e/per anturi pelkistä pahveista. :) No kuitenkin vika poistui anturien vaihdoilla. Toki omaa tyhmyyttä ettei ottanut heti GM Genuine. Harvinaisen hankala vika paikallistaa, kun useita vikoja samaan aikaan päällä ja lambdatkin uusittu "premium" osilla. Euroautoissa aina luottanut Boschiin.

    Siirtäkööt ylläpito tämän mihin sopii parhaiten. Kelasin vaan raportoida kun homma mitä ilmeisimmin selvisi. American Joe ei paljon kertoile asioita. Astroissa moni sanoo, että vähän kuuluukin olla päästöt metsässä tai vikavalon palaa. Polttimon ottaa vaan pois ym. :D Menee aika huonoksi laatikon käytös ja kone käy raskaasti kun rikkaalla. Voin kertoa että kuin eri auto nyt.
     
    Muokattu: 23.9.2022
    LehtinenA, Kustom STW ja Vezques tykkäävät tästä.
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    harrastajan kannattaa hankkia lukija joka näyttää live dataa,ei paljon enää maksa,säästää itsensä takaisin ensimmäisissä osien osto arpajaisissa
     
  3. Poistaja

    Poistaja 1st gear

    No juu, itsellä on olemassa parikin testerisoftaa tietokoneella. Ei ainakaan Autocomilla selvinnyt kovin helposti kyseinen vika. Lambdan livedata oli ainaikin itselle aika hepreaa.

    Näköjään joutui vielä takalambdaan lisäämään väliholkin, että saa vikavalon katalysaattorin riittämättömyydestä pois.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Usein täällä kysellään kaikenlaista johon yksi jos toinen vastailee, mutta harva näistä palaa kertomaan onnistuiko vian paikallistaminen, onnistuiko sen korjaus ja millä konstein ?
    Tälläiset topiccit ovat aina tervetulleita, niistä voi olla apua jollekin toiselle joka tappelee saman ongelman kanssa :odcool:
     
    isalmela, Laszlo ja Akit tykkäävät tästä.
  5. tchessu

    tchessu 1st gear

    Älkää hyvät pojat pilatko amerikkalaisia autoja käyttämällä Boschin tai Hellan osia ,niistä tulee Opeleita :D
     

Kerro tästä muillekin!