Chevrolet Astro

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GULF, 1.1.2008.

  1. GULF

    GULF Gearhead

    Ny kiireesti kaikenlaisia neuvoja miksen saisi ostaa itselleni
    Chevrolet Astroa vm 1986... Efi ruiskullinen peli ajettu 200tmiles...

    Apua kaivataan...
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Käyttöautoks liian vanha, harrasteautoks liian uusi ja järkevä = tylsä. :poff:
     
  3. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tollanen oli mullakin suunnitelmissa reilu vuosi sitten. Sillon tuli muutama tsekattua ja selviteltyä jotakin.

    Kattele ovien reunat ja helmat läpi. Ainakin tsekkaamissani aivan mössönä, olisi joutunut puoli koria hitsaamaan uusiksi. Muutamia mulle vastaan tulleita vikoja ( ehkä jonkin verran "tyyppivikojankin? ) Mittaristo pimeenä/sekoilee, taka-akselin absit pimeenä( liekö noin vanhassa? ) ja kaikenlaista muuta pientä. Mutta kone on aika perushyvä. Ruiskusysteemiin olen perehtynyt ton pikkarin kanssa, helppo ja yksinkertainen rakenteeltaan, osat halpoja. Astrossa tosin voi olla osat vähän hankalammin huollettavissa konetilassa...

    Jos olis tullu vastaan tervepeltinen yksilö, olisin varmaan ostanut silloin. Hauskan näköinen pikkupaku jossa on koneessa lähtöjä ja sisäpuolella varusteita vanhaksi pakuksi mukavasti.

    Osta jos tykkäät. Ei ne niin paljoo maksa, että kauheesti menettäs jos toimivan ja katastetun hankkii.
     
  4. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Meillä käyttiksenä -89 ja eipä ole muuta ongelmaa kuin ohjaustehojastan pumppu pitäis vaihtaa.Tosin onhan siihen joutunu vähän laittaa kulutusosaa,mut ei mitään ihmeellistä.Tai no mulle oli mysteeri se ilmastoinnin kompuran laakeri, mut PauliP hoiti homman ja samoin jarrut leimalle (meni jarrut aika hyvin kun kässärissä ainoastaan heittoa 6%). Tossa on pohja ja helmat viheettömät ja luulen et suurin syy niiden säilymiseen on maahantuojan laittamat astinlaudat ja roiskeläpät.Nyt viimeisin huolto oli tps anturin vaihto ja käytös/kulutus muuttu heti, vielä pitää vaihtaa lambda ja sit taas saakin mennä huoletta vuoden.Perä voi ulista,mutta jos ei vongu niin et korvat halkeaa niin senkin voi säätää.Eli ei tartte sitä perää lähteä vaihtaan vaikka yleisesti kaikki sanoo et ne on perävikaisia,huoltamattomia periä ennemminkin.Ja tilaa auossa kivasti 4 henkee ja 2 vasikan kokosta koiraa,eikä ole penkit kuolassa ja karvassa... Osta pois jos et tykkä pistä yv;tä ja myyt mulle,ellei hinnalla hullutella...
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    1. Moottori-puolella isot pojat sanoi, ettei siinä koneessa ole V8:n ääntä, joka on huono homma ja sille täytyy tehdä jotain...

    2. Jos se on ollut Jenkki-"harrastajalla", niin ne on yleensä paskasti pidetty.

    3. Isot pojat puhui myös, että huono talviauto, jos M+S kesärenkaat alla.

    4: Siinä on halvat osat, mutta niitä se ei yleensä tarvitse. Pelkällä hyvällä huollolla Astro kulkee yleensä vuodesta toiseen.

    1. Jos jotain positiivista Astrosta hakee, niin se mahdollisesti viallinen taka-ABS on korjattavissa, sitä vaan ei "harrastajat" viitsi tehdä. Myös se mittaristo on ilmeisesti korjattavissa suht helposti. Tälläkin foorumilla joku niitä kertoi korjaavansa.

    2. Se on erinomainen talviauto, jos hommaa kunnon nastarenkaat ja laittaa 80-100kg painoa konttiin akselin päälle.

    3: Jos sitä konetta jostain syystä pitäisi korjata, niin ei se konetila sitten kuitenkaan ole mikään ahdas, vaikka se siltä ensin vaikuttaa.


    Itse olen tehnyt kaksi kertaa kansiremontin Astroon ja ihan sujuvasti ne osat sieltä tulee pois ja menee takaisin.
    Toisen kerran tein meidän Astroon ja se onkin melkein ainoa vika, mikä siinä on meidän aikana ollut. Meille se tuli -94.

    Ruoste tuota meidänkin Astroa vaivaa, mutta ostaessa tutkii auton tarkkaan läpi, niin näkee mikä se kunto on.
    Ovet meillä on virheettömät, mutta helmat pehmenee ja takapalkit taka-akselin yläpuolelta.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Ne helmat mätänee sisäpuolelta ja luultavasti se johtuu vuotavista saumoista pyöräkoteloissa (etenkin taka), sekä koteloiden huonosta tuuletuksesta ja vesireikien puuttumisesta.

    Tämä oli oma havaintoni, kun helman avasin.

    Tässä kuva, jossa näkyy oikealla vaaleampi alue, eli pyöräkotelon reuna. Siitä yläpuolelta se vesi sinne pääsääntöisesti valuu.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Myös etulokasuojan alla on kittaamaton etuaisan ja A-pilarin sauma joka päästää sisälokarin päälle eksyvän paskan lähes esteettömästi helman sisään, myös tuulilasilta valuu vesi sinne.
     
  8. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Onkos toi helma näissä sit tarkoitettu toimimaan niin et mitä etupäästä menee sisään niin valuu koteloa pitkin taakse ja poistuu sieltä? Itellä varmaan siks säilyny ehjänä kun käyny säännöllisesti ruostesuojauksessa vuoteen -99 saakka.Ja jos se kotelo on sellainen ettei ole reikiä niin tekis sinne sellaset?Ja sen huomasin tossa meidän leuhussa, et sit kun ne valot alkaa temppuileen takana, niin kannattaa vetää kokonaan ne piuhat uusiks.Oli tossa ainakin kuin keittämätöntä spagettia,katkes kun yritti taivuttaa.
     
  9. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    joo pari vuotta oon mäki päästelly menemään, lambdan vaihdolla ja jarrurempalla... olishan tos jotain pikku fiksausta mut antaa ny mennä ku hyvin pelaa.. ja hyvin on tän talven kitkoilla pärjänny.. :rotfl:
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä se vesi aina reitin pois löytää (toki vesireiät on syytä olla) ja ei siellä mitään selkeää poistumisreittiä vedelle ole, mutta ongelma on se kosteus, joka jää koteloon.
    Varsinaista paskaa koteloihin ei pääse, kun se ei mahdu vuotavista saumoista.
     
  11. Meca

    Meca 3rd gear

    Jatketaanpa tätä. Eli Astron ajettavuudesta.
    Mulla oli Astro pari vuotta ja muuten se oli kyllä hyvä peli, mutta toivoton ajettava maantiellä, ei menny metriäkään suoraan. Ohjauskulmat piti olla ok, ei syönyt renkaita. Nivelet oli tiukat, apusimpukatkin vaihdoin uudet, ohjauksessa ei tuntunut ylimääräistä väljyyttä. Mutta ei vaan meinnannut tiessä leveys riittää, ei uskaltanut edes soittimeen levyä vaihtaa vauhdissa, kun piti koko ajan vahtia mihin auto menee. Myin sitten lopuksi auton pois.

    Silti vaan tulee joskus nettiautosta katseltua myytäviä astroja. Niissä kun on hinta/laatusuhde aika hyvin kohdallaan.

    Niin, se kysymys. Tuntuuko edellä kerrottu tutulta vai oliko omistamani auto poikkeuksellisen vikuri yksilö?
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei tunnu ollenkaan tutulta. Eihän vaan alla ollu reilusti ulospäin levittävät vanteet? Yhdistettynä Astron normiautoa leveämpään raideväliin hakee varmasti maantien jokaisen uran.
     
  13. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Vaimolle oon kattellu käyttöautoksi Astroa, hakusessa olis 4x4 ja niillä oikeilla takapenkeillä. Onko jollain kokemuksia tuosta nelikkomallista, millainen ajettava se talvella on? Onko noissa nelikoissa jotain tyyppivikoja, onko voimansiirron osat samat ku pikku Blazerissa?Käyttäytyykö takavetomaisesti (yliohjaava) vai etuvetomaisesti (aliohjaava), vai jotenkin siltä väliltä??? Mistä vuosimallista alkaen on efi koneella, ja onko noissa efi koneissa jotain eroja eri vuosimalleissa. Henkilömalleissa näyttää olevan takana oma lämmitin, ilmeisesti siinä tarkenee pakkasilla? Mites tommosen 8:lle rekisteröidyn henkilöauto Astron käyttömaksut verrattuna 2+3 pakettiauton käyttömaksuihin, onko niissä jotain eroa, ens vuonna vissiin on vai mites se nyt on??? Mites vakuutukset onko henkilöautoon kalliimmat?

    Oon tehny itelle pikkasta listaa mitä täytyis kattella kun Astroa käy kattomassa:
    - Ruosteherkät kohdat kuten helmakotelot, ovien alareunat, lasien ympärykset
    - Sähkölaitteiden toiminta kuten cruise, ilmastointi, sähkölasit, mittaristo yms.
    - Vaihteiston toiminta ja öljyn väri/haju, turbiinilukon toiminta.
    - Moottorin ääni, ulkoinen olemus, pakokaasujen väri/haju
    - Mahdollisten vuotojen etsintä: moottori, vaihteisto, jäähdytin, jakoloota ja perät
    - Koeajossa ilmenevät "ylimääräiset" äänet ja värinät
    - Mahdollisten ex.omistajien tekemien "viritelmien" etsintä. Varsinkin jenkkien sähköt usein kuin 6vuotiaan Olli pojan jäljiltä.
    - Huoltohistorian ja ajokilometrien tarkastus, yleensä 99,9%:sti kyllä tämän ikäisissä mahdotonta mutta ainahan tuota kannattanee yrittää.


    Mitähän tohon listaa pitäs vielä lisätä...
    Täältä overdrivelta oon koittanu kattella noita Astro aiheisia keskusteluja ja paljon oon niistä jo apuja saanu, joten kiitokset niistä 8) Jos jollain tollainen hakemani Astro myynnissä niin saa laittaa yyveetä.

    Pikkasen oon vilkuillu noita nelikko Voijaaggereita mutta kun en ossoo ees mallia kirjottaa saatikka lausua ni enpä taija niihin hyrshereihin sekaantua :poff: Ja nuo muutkin tila lullat kun muistuttaa enempi ufoa ku autoa ni kyllä se vaakakuppi nyt siihen Astron suuntaan on vaan kallistumassa.
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Öljynpainemittaria kannattaa myös seurailla. Ei pitäisi kovin paljoa paineiden laskea joutokäynnillä.

    Kansivikoja on minusta jopa ihmeen paljon ollut, että jotain asiaan liittyvää tarkistelua on syytä tehdä.
     
  15. WTF

    WTF Gearhead

    Jakolaatikko eri, kun Astro on jatkuvalla nelivedolla
    Ruiskukoneet 86-> up

    1993 -> monipisteruisku 200hp
    1995-> muuttuu ruiskut
    1996 -> muuttuu taas OBDII

    Lisää listaan että tarkistat palaako brake., ABS ja check engine valo kun kääntelet virrat päälle, jotta polttimoita ei ole poistettu toimimattomuuden takia.

    Tarkista että neliveto toimii.
     
  16. Rollonpoika

    Rollonpoika 1st gear

    Eipä tunnu tutulta mullekkaan. Jos vain kunnossa suurinkin piirtein, menee tiellä kuin juna. Ainoo et ittellä on aika hottentotti-etukenossa tuo oma, et talvella paksulla lumella tahtoo perä ottaa irti, mut lisäpainolla korjaantuu. Ei vetele eikä vikuroi.
     
  17. rasse

    rasse 1st gear

    Tollanen nelikko on itellä (vaimon käyttis)...
    Mahtava peli talvella eikä voi kesälläkään moittia...
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... php?id=207
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... php?id=206
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... php?id=205
     
  18. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Hieno peli teillä Rasse! Toivotaan että meijän perheeseen löytyis kans tommonen :p :p :p
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

  20. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Näkyy noita nelivetohenkilöautoja olevan moneen lähtöön. Mulla on -90 ja siinä ei ole toista lämppäriä. Rassen autoon verrattuna se on aika neekeri. Ei oo puuosia lainkaan ja takapenkit on mallia kirkonpenkki plyyssillä päällystettynä. Selkänojat voi kipata eteenpäin tavarankuljetusta varten, muita säätöjä ei sitten olekaan. Ei myöskään kyynärnojia. Ei taida toppauksiakaan olla pakettiautojen viittä senttiä enempää. Aika ankeat pitkällä matkalla. Positiivista on, että ne saa kokonaan pois pikalukoilla, niin saa ison pakettiauton tai penkit ristiäisiin tai kerhon kesätapahtumaan. Tehtaan vyöt löytyy jokaiselle ja saa ajaa 120 km/h. Voimansiirron jyrinät vaivaa. Tietysti kilometrejäkin on yli 300 tuhatta. Ristikot 4 kpl on vaihdettu, mikä auttoi vähän. Fiksuinta olis vaihtaa alustasta kaikki kuluva, mutta siinä voi olla 2 tonnia selällään. Vähän hirvittää tuleva käyttömaksu massan mukaan, sitä kun riittää. Liikennevakuutus ilman bonusta näkyy olevan 583,10 euroa vuodessa ja laaja osakasko 96,30.
    EDIT: Oli näköjään uusi vakuutuskirja tullut. Liikennevakuutuksen hinta oli noussut ja on nyt 628,08/v. Osakaskon hinta oli pysynyt samana.
     

Kerro tästä muillekin!