Chevrolet Blazer, GMC Jimmy...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pahis, 20.3.2006.

  1. Pahis

    Pahis 1st gear

    Vieläkö on muita saman näkösiä?

    Miellyttää silimää nuo tuommoset, ja semmosta haaveilen kesäksi, diisselinä mieluummin (6.2). Melko hyvissä hinnoissa pukkaavat vaan pyörimään...

    Miten nuo pelaa käyttöautona? Tekniikka ihan perus geeämmää? Heikot, ostaessa huomioitavat kohdat (tekniikka/kori)?

    Siinäpä alkuun ihmettelyä.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    GM M1009 , eli military "Blazer"

    Esim. tuollainen http://www.morlock-motors.com/Chevy_1-10.htm

    Hinnat Euroopassa ovat halvempia näillä ex. Nato ylijäämä/poisto autoille kuin siviiliversioissa kiitos military lookin :lol:

    http://www.cucv.us/gianfranco_fracasso_m1009_cucv.htm

    Itseäni alkoi kiinnostaa tuollainen M1008 lava. Dana 60 ja GM 14 perät, 6.2 L Nato-moottori (160 hp?) ja ei mitään helposti särkyviä varusteita ..
    Erona siviiliin myös 24 V sähköt ja muut military-vermeiden kiinnittimet/ liittimet.

    Ulkonäkö on kyllä aika äijämäinen. Ei sovi kukkaisväelle.. :odroll:
     
  3. Pahis

    Pahis 1st gear

    Tuommonenhan kuulostaa hyvältä! Mutta jos tuommosen tuo ulkomailta, niin onko mitään mahollisuutta saaja vaikkapa 3+3 paikkaseksi?
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    [quote="Rocket engineerHinnat Euroopassa ovat halvempia näillä ex. Nato ylijäämä/poisto autoille kuin siviiliversioissa kiitos military lookin :lol: .. :odroll:[/quote]

    11000e vm 84 :eek: ja verot päälle?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    11000e vm 84 :eek: ja verot päälle?[/quote]

    Näköjään Saksassa on tapahtunut vuodessa jotain ihmeellistä? Noi maksoivat viime keväänä 3000- 5500 € haarukassa ja noita oli myynnissä paljon.. Hinnat ovat näköjään tuplautuneet ja yli 12-kuukaudessa. Taitaa Euroopassa pankeissa olla liikaa halpaa rahaa?

    Tossa yksi, jossa hinta on edes lähellä entisiä.

    http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift

    Ja tiedoksi osa noista vasta nyt poistetuista US.Armyautoista on vähän ajettuja varikkoautoja. Suurin osa kun enemmän ajetuista on jo paalattu.
    Ja muutenkin US-armyn resursseilla ei ole tarvinnut tehdä purkkavirityksiä huollossa. Tähän saakka elossa ulosmyyntiin selvinneet ovat säännöllisesti huollettuja ja ilmeisesti kohtuullisen hyviä yksilöitä?
    Eivät nixmannit viitsi paskojen kanssa puuhata.

    Ja noista ei mene veroja, jos leimaa kuorma-autona ja maasturinakin ne menevät kevennetyn silloisen 0-30% maastoautoveron mukaan, jos niihin värkkää voimanulosoton. Täysi autoverohan tuli maastureihin vasta 1993? sitä ennen aina 80-luvun alkupuolelle maasturit (4-veto + voiman- ulosotto) olivat verottomia ja jostain vuodesta 1983 pajeroiden ja Land Cruisereiden suosion myötä veroa nipistettiin 30%. Ikävähennyksellä vero on rupioita. Samoin vastaavan verrattuna, koska niistä ei kannetttu täyttä veroa.
    Taitaa ulosotoksi hydraulinenkin kelvata? Dieselvero vaan on hirmuinen maasto HA:na, mutta mitä ilmeisemmin siitä saa 2-3hengen verollisenpakun.

    Ja tossa on M1009 , eli Blazer 5500 € kuorkin papereilla. Tosin tonnin pari viime kevättä kalliimpana. Olisikohan toissasyksynä US-army ulostanut autoja pihalla olantakaa, kun ovat supistaneet joukkojaan Saksassa ja Länsi-Euroopassa, ja nyt ylitarjonta on jo ohi? Olisikohan jobbarit myyneet liiat Saksasta Itään ja Afrikkaan?

    http://www.autoscout24.de/home/index/de ... berschrift

    "Original Army Blazer im Originalzustand.Mit Tarnlicht und Waffenhaltern.AHK 3000kg.Kilometerstand sind Meilen.Einige leichte Mängel.Näheres am Telefon.Lkw-Zulassung."

    Ja toi AHK on perävaunopaino, jos ihmettelette. Tärkein on tuo Lkw-Zulassung", eli Lastkraftwagen, eli kuorma-auto. Pkw on henkilöauto.
    Eli auton kokonaispaino taitaa olla armeijakäytössä hyväksytty yli 3500 kg, koska vaatimukset Saksasa ovat samat kuin Suomessa. Pitäisi mennä siis kuorkiksi, josta EU:sta tuotaessa ei mene veroa. Ja silloin penkit saa pitää, mutta tarvitsee C-kortin.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei noi nyt niin hirveän kalliita ole. Tuolla useampikin noin 5000€ haarukassa..

    http://tinyurl.com/zkuso

    Tossa siviilistetty M1009 mustalla maalilla, 35" renkailla , 7 sentin korotuksella, ilmeisesti jostain Bemarista vaihdetuilla sähköjakkaroilla ja kuorkin papruilla. Mainostavat jobbarit usein, että kuorkin vero Saksassa on vain 199 € / vuosi. Ilmeisesti GM on antanut tolle M1009:lle korkeammat akselipainot kuin siviiliverrokilleen..

    En tiedä mikä ongelma tuollainen olisi Suomeen kilvittää, kun tossa on Saksan kuorkkikilvet ja ton ikäinen 1984-mallinen ei tarvitse ihme päästöjä/E-tyypityksiä ja SAE-luokitukset noille osille löytyvät..

    Tossa tietoja:
    "Beschreibung:
    Blazer LKW-6,2L Diesel V8,4x4zuschaltbar,Reifen,35x12,5x15 Reifen ,Hardtop,höher 70mm gelegt,BMW Ledersitze,original Mattschwarz, Bastlerfahrzeug im Kundenauftrag zu verkaufen!"

    Ja hinta EUR 4.950

    http://tinyurl.com/hdqu2

    Mistä toi äskeinen 11000 € hinta oli oikein raavittu?

    Tossa tyyriimpi 6900€ http://tinyurl.com/ggz9t , mutta tossakin 33-tuumaiset renkaat alla ja näyttää kovin originaalilta. Taisi US-Army tilata autonsa isoilla nakeilla? Ja halpaa kuorkkiveroa tossakin hehkutetaan:

    "Beschreibung:
    Das Fahrzeug war Ex US Army, 6.2l V8 Diesel mit Org. Motor und Getriebe, springt zuverlässig an, verliert kein Öl oder ähnliches, Bereifung sehr gut 33x12.5x15, Standheizung, LKW Zulassung- 172.50 EUR Jahressteuer- GARANTIERT !! Das Fahrzeug ist noch zugelassen und wird im Kundenauftrag verkauft."

    Eli kuorkkipapruilla vuosivero vain 172.50 € . Taitaa nixmanneillakin olla oma veronkiertoauto. Mutta jos toi on tosiaan yli 3500 kg kokonaispainoltaan ja kuorkki, sen voi tuoda verotta Saksasta Suomeen , siinä ei ole käyttöveroa, pakun dieselvero ja pehmeätpenkit kaikille. Ja näköjään 33-35 tuumaiset donitsit vakiona otteessa valmiina?

    Tossa edullisempi 35 tuumaisilla.. http://tinyurl.com/r5ywn
     
  7. JanneB

    JanneB Gearhead

    Tuo Lkw-Zulassung voi kyllä myös tarkoittaa pakettiautoa. Tuota voi verrata ruotsin "lastbil" sanaan ja siellähän esimerkiksi Suzuki pikkumaasturin saa katsastettua lastbilina jolloin yrittäjä saa sen ostettua halvemmalla.

    Eli en usko että Army Blazeria saa kuorma-autoksi.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Military blazereissa on 8-pulttiset akselit, eli alusta on suoraan 3/4 ton pikkarista, eli mun mielesta 3500 kg pitas ylittya
    Laturit on kulutustavaraa ja maksaa HUNAJAA, mitaan military mallien speciaali osaa ei saa gm osaorganisaatiosta, edes varaosaohjelmia ei ole saatavana,
    Kerran kun hommailin osia yhteen nato pikkariin ameriikan gm varaosatislkilta, varaosapaallikko muisti etta heilla on military osamanuaalit jossain komerossa joita ei ole 10v kukaan tarvinnu ja naiden perusteella saatiin osanumerot em latureille
     
  9. JanneB

    JanneB Gearhead

    Military Blazerit lähti tehtaalta tälläisellä tekniikalla:

    Sähköt oli ainakin Pickupeissa sekä 12 että 24volttiset, jotenkin rinnakkain?
    6,2 diesel
    th400
    np208 (ei voimanulosottoa)
    10-pulttiset akselit 3,08 välitys
    Ja 6-pulttiset vanteet.

    Se mitä joihinkin on ehkä jälkeenpäin vaihdettu ei voi tietää.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No se ei varsinaisesti ole Blazer, vaan "M1009
    Description: Tactical Utility, 3/4 ton "

    http://www.cucv.us/m1009_specs.htm

    Ja sotilas K30 lava taas :"M1008 Description:
    Tactical Cargo, 1.25 ton "

    Jos yhtään tunnet GM:n pakujen siviililuokitusta, niin C/K10, jossa oli vastaavat akselit kuin Blazerissa oli ½ ton.. Eli 500 kg kantavuudeltaan.

    C/K20 , jonka HD-versiot menevät meilläkin kuorkeiksi taas 3/4 ton.. , eli 750 kg.

    Siviili C/K30, joka vastaa rungolta ja alustaltaan (akseleiltaan) M1008:a on siviilissä luokitettu 1 ton , eli 1000 kg, on taas armeijassa 1.25 ton.

    Kuten tunnettua jenkkien pakuihinsa antamat viralliset kantavuusluokitukset ovat naurettavan pieniä verrattuina esim. japanilaisiin pikkareihin. C/k10 ja myöhempi C/K1500 sarja tosiaan on luokitettu vain noin 500 kg:lle kun heppoisempiin ja pienempiin japskeihin saa kuormata Suomessa 600-800 kg. Syy on jenkkien tuotevastuusäännökset. Armeijakäytössä taitavat vain nuo kantavuusluokitukset olla lähempänä todellista, koska autoja ei ole myyty siviileille, jotka saattaisivat nostaa oikeusjuttuja.

    Koska HD 2500 sarjalaisen / vanhan HD K20 sarjalaisen, jotka on luokitettu 3/4 ton siviilissä saa yleensä kuorkiksi Suomessakin, epäilisin että homma saattaa onnistua.

    Pakuista ei Saksassa mointa juuri käytetä. Tossa esim. Hiluxeja..
    http://tinyurl.com/q85ju :odroll:
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Samaa mieltä tuosta kantavuudesta. Luokitus 3/4 ton vastaa K20/ K 2500 sarjaa, ei K10/ K1500 sarjaa..
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei niihin ole tarvittu vaihtaa mitään! GM on vaan antanut armeijalle eri paprut jotka oikeuttavat kuormaamaan M1009 ja M1008:n nimellisesti yli 250 kg enemmän samoilla akseleilla kuin korvausjuttuja nostavat siviilit..
    Varmasti USA:n armeija on kirjoittanut vastuunvapautussopimuksen tolle kantavuudelle kauppasopimuksen yhteydessä.. Ja nyt tässä puhutaan kantavuudesta paperilla. Nämä uudet "Truckmasters" ex. Chevyt, Caddyt ja Dodge Durangot. Varsinkin Durango "kuorkkina" on hauska.
    Truckmastershan on "autonvalmistaja", joka ostaa valmiit aihiot tehtailta, poistaa niiden merkit, tekee tarvittavat muutokset (?) ja kirjoittaa uudet paperit ja iskee uuden VINin autoon ja kas auto kelpaa Suomessa kilpiin yli 3500 kg kuorkkina, vaikka jenkkipainoluokitus on alle sen.. Alatko ymmärtää.. Noi eivät ole K30:siä tai Blazereita virallisesti, vaikka alusta on 1:1:teen. Noi ovat M1008 ja M1009 , jotka ovat paperilla ihan eri autoja.
     
  13. JanneB

    JanneB Gearhead

    Kyllä uskallan väittää tietäväni miten nuo kantavuudet menee.
    Tuota systeemiä mitä tossa käytettiin ei oikein voi käytännössä soveltaa.
    Autoissa on sama kokonaispaino varusteista riippumatta eli heittoa on todella paljon periaattessa samanlaisten autojen välillä.

    Ja M1009 omapaino oli 5200 paunaa ja kantavuus 1200. Yhteensä 6400 joka on kiloina 2905,6 eli ei riitä kuorma-autoksi. Oli se armeijassa luokiteltu miten tahansa.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Okei. No tietäjänä varmaan voit selittää miksi tuon luokitus sitten on 3/4 ton.. , joka on enemmän kuin 1200 paunaa. Totta että rajoilla ollaan.
    Toiseksi ihmettelen miksi missään muissa tavallisen pakun ilmoituksissa, jopa Clio Societè , vastaavan Corsan yms. ei juhlita LKW-rekkareilla ja halvalla verolla, vaikka muistetaan MehrVerhtSteuerin (ALV) vähennysmahdollisuus.. ? :eek: Kerro toki miksi?
     
  15. JanneB

    JanneB Gearhead

    Onhan ne varmaan luokiteltu niin kuin armeija on halunnut? Mistä noita voi tietää. Ja toistan vielä että noi 1/2ton ja muut ovat kyllä lähinnä ohjeellisia. Niihin ei pidä jäädä tuijottamaan.

    Täytyy tunnustaa että en oikein noista verotuksista ole selvillä.
    Tuossa nyt esim tuollainen
    http://essen.kijiji.de/c-ViewAd-W0QQAdIdZ2349886

    En tuota saksankieltäkään oikein hallitse mutta kyllä tuo mainitaan.

    Ja Sipoon Tietotoimisto päättää tältä illalta.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No itte siellä olen vähänaikaa asustellutkin, mutta totta että LKW-tarkoittaa lastiautoa. Yleensä kuorkkia. Olet varmaan huomannut, että Autoscout24.de:llä ja Mobile.de:llä on omat Nutzfahrzeuge-sivut, joissa jako menee LKW bis > 7.5 ton ja siitä eteenpäin.. Kyllä puhekielessä siellä LKW on kuormuri.. Transporter, Kastenwagen, Pickup etc. = paku.. Mutta minähän en olekaan tietäjä. :cry:

    http://www.truckscout24.de/

    http://www.mobile.de/cgi-bin/truckSearc ... &sprache=1

    Mutta kerro miten se M1009 on ½ ton, kun tuolla ( http://www.cucv.us/m1009_specs.htm ) väitetään ;

    "Vehicle:
    M1009

    Description:
    Tactical Utility, 3/4 ton

    Years Produced:
    1984-1986

    Manufactured by:
    General Motors "

    Mistä raavit väitteen että se on ½ ton? Blazer tai Jimmy samoilla akseleilla on ½ ton. MUTTA M1009 EI OLE BLAZER TAI JIMMY! Vaan papruissa M1009 , joka on luokitettu kantamaan 3/4 ton, vaikka on samalta hihnalta siviiliversioiden kanssa rullannut. Mikä tossa tietäjälle on noin vaikeaa? Ja PS. Suomessa ja EU:ssa tuijotetaan papereita. Jos kaksi samalta hihnalta rullannutta 1:1:teen samanlaista osaa omaavat eri tyyppinumerot, joilla on eri luokitus valmistajan ilmoituksen mukaan, niin silloin TUIJOTETAAN PAPEREITA, selittäminen, etä katso nyt tämähän on ihan sama osa ei auta .

    Ja vilkeiseppas mitä myydään nykyäänkin merkillä GM defence. Kovasti letukalta näyttää.. Mutta ei ole, eikä myydä yksityisille. Ja VARMASTI tehdään ja kootaan pääosiltaan samalla siviilituotantolinjalla ja enintään varustellaan muualla.. Mutta sinähän nämä tiedät.

    http://www.gmfleet.com/gmfleetjsp/gover ... litary.jsp

    Tuokin on kovasti kuin K2500 HD tai K3500. Ja varmasti on koriltaan, rungoltaan ja akseleiltaan ihan samaa kamaa mitä voi ostaa Chevyn ja GMC:n kautta, mutta , mutta.. Kerro toki , että sovellat tuohon vempeleeseen siviilin tietoja..

    http://www.gmfleet.com/image/pdf/LSSV_C ... arrier.pdf
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Startti 24V, muuten 12V sähköt.

    edit/ Ja 24V-liitännät army-kamoille.

     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja PS. Renault Clionkin saa Suomessakin pakuna, kun takapenkki kiskotaan pois ja korvataan tehtaan osin tai noudatetaan Volvoauton ohjetta, joka minullakin on. Silloin liikkeen myymästä autosta voi alv.velvollinen vähentää alv:n. Meidän perhepuulaakimme aloittaa nyt 30:tta toimintavuottaan.. Tietäjänä toki tiedät enemmän alv.palautuksista paketti ja kuorma-ajoneuvoista sekä siitä, että pakuissa ja kuorkeissa ei ole verotettavaa autoetua, jos omistaja / duunari ajaelee firman autolla.. Ai niin enhän minä näistä mitään tiedä.

    Kerro huomenna lisää faktaa Sipoosta niin kuuntelen nöyränä. :oops:

    Totean että en ole varma, että toi M1009 menee kuorkiksi, mutta kylläsen kantavuus paprulla on enemmän kuin 1200 paunaa , väitän että se on paprujen mukaan 3/4 ton. Selvää on , että M1008 menee suoraan kuorkiksi.
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    [/quote]

    Eli käytännössä noissa on kaksi 12v laturia ja kaksi 12 v akkua siellä oikealla yksi orgispaikassa ja toinen sen takana sisälokarin päällä..
    Eli en keksi mitä pirun erikoista osaa tossa voi olla?
     
  20. JanneB

    JanneB Gearhead

    "
    No itte siellä olen vähänaikaa asustellutkin, mutta totta että LKW-tarkoittaa lastiautoa. Yleensä kuorkkia. Olet varmaan huomannut, että Autoscout24.de:llä ja Mobile.de:llä on omat Nutzfahrzeuge-sivut, joissa jako menee LKW bis > 7.5 ton ja siitä eteenpäin.. Kyllä puhekielessä siellä LKW on kuormuri.. Transporter, Kastenwagen, Pickup etc. = paku.. Mutta minähän en olekaan tietäjä."

    Ei tässä nyt puhekieleen voi vedota, vai väitätkö että M1009 kokonaispaino olisi nyt yhtäkkiä yli 7500kg?

    Ja montako kertaa pitää sanoa ennenkuin se menee kaaliin?

    Älä jää tuijottamaan noita 1/2ton ym merkintää. Itselläkin oli -95 4X4 3/4ton dieseli jonka kantavuus oli jotain 1200 kg. Sama auto takavetoisena lyhyellä hytillä ja V6 koneella kantaa melkein 2000 kg.
    Kuinkas se on mahdollista? Kantavuudenhan piti olla 750 kg?

    Ja mitä ihmeen siviilitietoja minä sovellan?

    Jos ei kokonaispaino ei riitä niin se ei riitä.

    Oikeassa olet sen suhteen että samalta hihnalta tulevat. En ole muuta väittänytkään.

    Minkä takia pitäisi soveltaa siviilin tietoja? Olen vähän ymmälläni mistä vaahtoat siellä...
     

Kerro tästä muillekin!