Chevrolet Caprice Classicin jarrujen ilmaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja nikso, 22.5.2013.

  1. nikso

    nikso 3rd gear

    Hojo!

    Tuota noinaa, vaihdoin '89 Capriceen jarrusylinterin takavasemmalle. Sen hetken, kun vaihdoin vanhan sylinterin uuteen, jarruletku oli tukkimatta, eli tiputteli pitkin pihaa nestettä, mutta sain uuden sylinterin nopeasti kiinni. Jarrut kasaan, ja ilmaamaan. Ongelma on nyt se, että vasen puoli ei tahdo millään ilmautua, aina se pieree kuplia jarrunesteen joukkoon. Kohta on litra vedetty nestettä läpi, ja on aika vahva epäilys että ongelma on muualla. Oikea puoli on taas oikein nätisti ilmattu, ei ongelmaa. Autonkaan alla ei näytä olevan jarrunestelammikkoa. Se perkeleen jarruvaroitusvalokin vaan palaa möllöttää kojetaulussa.

    Eli mitä vittua, kysyy Pecos Bill? Jarrupääsylinteri? Auttakaa ääliötä?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ilmat tulee siis ilmausletkuun?? Taitaa tulla ilmausruuvin kierteistä se ilma. Merkkivalo sammuu, kun laitat koneen käyntiin (tehostin toimii) ja painat jarrupoljinta kunnolla (ei rykäsyllä, vaan kovaa rauhallisesti), kuuluu napsahdus, kun anturi keskittyy...
     
  3. nikso

    nikso 3rd gear

    Ok, pitääpä testata huomenissa tuo. Eli voiko muka ilmausruuvin kierteistä tulla tuota ilmaa noin paljon ilmausletkuun? No, jos se kerran kaiken aikaa päästää ilmaa välistä, niin sittenhän sitä voi ilmata vaikka sadalla litralla jarrunestettä ja ongelma ei koskaan häviä.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kyllä sieltä vaan tulee kierteistä ilmaa ilmausletkuun vaikka maailman tappiin asti, itsekin yllätyin aikoinaan 20 vuotta sitten, kun ekan kerran tämmöiseen ongelmaan törmäsin!! Mutta kun kymmenen kertaa painaa poljinta avaten ruuvia aina kun poljin on pohjassa ja kiinni ennenkuin polkimen nostaa, niin sitten kokeilemaan ilman ruuvin avausta ja on siellä jarrut, silloin on vain uskottava, että kierteistä se tulee... Ei ne kierteet ole edes jarrunesteen pitäviä, kun on ruuvi auki, ruuvin kartiopää sen linjan tukkii kun ruuvi on kiinni...
     
  5. nikso

    nikso 3rd gear

    Jarrut tuntuvat nyt löytyvän ihan normaalisti, mutta kunnolla jarrua painettaessa syttii SES-valo. Eikä se alkuperäinen Brake-valokaan suostu sammumaan. Eli tutkimukset jatkuvat.

    EDIT: Katsastussetä suorittikin tutkimuksen puolestani. Eli jarruputki halki jostain keskivaiheilta autoa paikasta, josta en sitä jarrunesteen tihkumista ole nähnyt. Kivaa. Ei muuta kuin uusi putki paikoilleen. Selvisipähän tämäkin mysteeri.
     

Kerro tästä muillekin!