Chevrolet Caprice Estate '84 "piilo-James"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja maverick999, 6.12.2015.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Terve,
    Tuli hankittua vuosi sitten Caprice kunnostettavaksi. Autoon on jossain vaiheessa vaihdettu kone 5,7 -> olds 307. Laatikkona toimii TH2004R. Tekniikkaa oli karsittu rankalla kädellä. Ilmastointia ei ole, vakkaria ei ole, kaasari vaihdettu Edelbrockin 600cfm:ään (HEI-jakaja alipaineella) ja EGR tulpattu. Tuulilasi oli halki muutamasta kohtaa. Pientä lommoa ja muuta kauneusvirhettä on ajan mittaan tullut, mutta yleisilme oli ihan siisti. Sisusta on suht hyvin säilytetty.
    [​IMG]

    Täällä foorumillakin olen kysellyt yhdestä ongelmasta, eli moottorin käyntihäiriöstä. Se on saatava ratkaistua. Eli parin sadan kilometrin ajon jälkeen ostamisesta alkoi kone hyytyä tyhjäkäynnillä D päällä. Ei jaksa käydä siis. Tyhjäkäynti on ruuvattava todella ylös että toimii. Vapaalla riittää toki pienemmätkin kiekat. Seosruuvit kaasarissa ovat noin 5-6 kierrosta auki. Olen tähän mennessä kiertänyt ajoitusta, vaihtanut virranjakajan pyörijän sekä tulpat, Irrottanut ja putsaillut kaasarin kahteen kertaan, tarkastanut letkut ym... Seuraavaksi tankin päästä letkuja läpi, bensapumppu sekä imusarjan tiiviste. Jossainhan on oltava joko ilmavuoto tai bensalinja tukkessa. Eikä se monimutkainen vika voi olla koska on täysin mekaaninen systeemi.

    [​IMG]

    Ekana tietty on purkuvaihe. Näkee mitä kaikkea on kikkailtu (rakentelutila vaihtui tässä välissä vähän ahtaampaan) =).

    [​IMG]
     
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Pikkuosien kiillottelua siistinä sisähommana
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ulkopuolen kromikilkkeet:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hyvältä näyttää projekti ;) kuinka muuten sait nuo kylkimerkit irti? Mulla ois keulan uudelleenmaalaus edessä niin ois kiva saada ne merkit irti ennn maalausta.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tarkotat Chevy-logoja ja tekstejä? Ne on kaksipuolisella teipillä, eli mattopuukkoa varovasti, jämät jollain tärpätillä.
     
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hiukan lisää purkamista:
    [​IMG]

    Kojelauta irti, mielenkiintoisen näkönen sähköhelvetti...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Hienoa että näitäkin joku rakentelee; koitahan saada toi vielä kasaan uudestaan entistä ehompana.
     
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sähköjä siivoiltu. Toivottavasti käynnistyy enää =)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mittariston ehostusta
    [​IMG]

    Takaluukku roikkui kun sen avaa sivusuunnassa. Huomasin että se ylälukon hahlo oli löysä. Annoin lekaa sille ja johan parani. On taas kuin uusi. Tietty pitää maalata ja suojata ym... myöhemmin
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ihmettelin vähän käyntihäiriötä. Imusarja lähti irti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tiiviste näyttäisi olevan vaihtokunnossa...
    [​IMG]
    "Lifter valley" näytti sentään suht hyvältä
    [​IMG]
    Kaasari kolmatta kertaa purkuun, jos kuitenkin jossain olisi tukosta yms...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.8.2016
  10. jrasi

    jrasi Gearhead

    Kyllä sitä niin tekisi mieli hankkia leppäjeeppi vaimon mieliksi (vai harmiksikohan se oli) kun tämmösiä katselee.
    Lähteehän tuo huorannahka tuosta ratista, lähteehän?
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Laitetaan tännekin tuo käyntiongelma, josko löytyisi ajatuksia tai samoja kokemuksia. Eli siis olds 307 edelin 1405:lla (600cfm) ja th2004r (en kyllä usko että vaihteistolla on mitään tekoa vian kanssa).
    Ongelma on että kun kone lämpenee niin ei pysy käynnissä D:llä seisottaessa vaan hyytyy sammuksiin. Kierrokset putoaa paljon eikä jaksa käydä. Myöskään vapaalla ei käy ilman puolikasta ryyppyä. Kaasarista on vedetty jakajalle alipaine ja se tuntuu toimivan. Jos letkun nyppää irti niin ennakko menee pieleen. Kaasarin tyhjäkäyntiruuvit saa olla lähes auki ilman mitään vaikutusta. Alan epäillä imuvuotoa tai bensansyöttöhäikkää. Imusarjan tiivisteen vaihto selvittää. Kaasari on tosiaan jo kahdesti purettu ja putsattu. Vääntelin kohojakin tehdasasetuksiin. Ei vaikutusta. Tv-vaijeriakin olen säädellyt edes takaisin ilman vaikutusta (paitsi vaihtokierroksiin). Bensasuodatin näyttää puhtaalta. Linja voi olla tukkeessa mutta miksi kone saa ainetta kierroksilla normaalisti. Kaasarin tyhjäkäyntiportit ovat takuulla puhtaat.
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tutkin sen verran että noin 3-5 astetta on löysää kampuran ja nokka-akselin välissä=ketjussa. Onko normaalia vai pitääkö alkaa askarrella jakopäätä auki? Virranjakaja näytti olevan ok ja bensapumppu ruuttasi ainakin käsin pumpatessa hyvin ainetta. Imusarjan tiivistekin oli vain vesikanavien kohdalta finaalissa, mutta saa nähdä vaikuttaako vaihto käyntiin.

    Pientä hifistelyä =)
    [​IMG]

    Kertokaa muuten joku mitä nuo imusarjan etureunan kaikki anturit on (3kpl)? Mikä niistä pitäisi mennä mittaristolle? Mahtaako kelvata Capricen mittaristolle suoraan, koska tähän on vaihdettu kone joskus 350->307?
     
    Muokattu: 30.3.2016
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Itse itselleni vastaten, selvisi lämpöanturit: Vasemmanpuoleinen menisi Nintendo-kaasarille (=turha), toinen vasemmalta johon kuuluu kaksipiuhainen liitin, menee mittaristolle. Toinen piuha viisarille ja toinen varoitusvalolle. Oikean reunimmainen anturi ei selvinnyt, lieneekö saastelaitteisiin liittyvä=turha? Ei siitä ainakaan mitään piuhaa lähde tietääkseni enää.
    Öljynpaineanturi on vesipumpun ja imusarjan välissä lohkossa. Sitä en tiedä mihin tuo kaasarin takana keskellä imusarjaa oleva lähtö kuuluu. Tässä autossa siinä oli tulpattu liitin. Ajattelin vetää siitä alipainetankille letkun, koska sellainen puuttui (ei toiminut lämppärin ilmanohjaussäädöt kabiinissa).
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Moottori alkaa olla kuosissa. Imusarjan tiiviste vaihdettu (RTV:llä kiinni joten ei voi vuotaa enää). Kaasari on putsattu ja takuuvarmasti ei ole missään tukkoa. Bensapumppu tutkittu ja toimii. Bensasuodatin vaihdettu, letkut puhalleltu auki. Jakoketjun välys vähäistä, eli ei aiheuta tyhjäkäyntiongelmaa.

    [​IMG]
     
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    nonii täälläkin hyvin editystä tullut :)
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vähän vastoinkäymistä sähköjen kasaamisessa. Valokytkin polttaa sulakkeita. Toimi ennen purkua muuten normaalisti, paitsi mittariston valojen himmennys oli ilmeisesti ohitettu koska oli vain on/off-tyylinen. Nyt kun "siivosin" vähän kytkentöjä niin tuli revittyä mittariston hyppypiuhat irti ja ajattelin vetää piuhat alkuperäistä kautta. Nyt kuitenkin siis valokytkimestä kun koskee potikkaan, palaa potikan 15A sulake tai joku toinen 20A sulake (onkohan se sitten se tail fuse?).
    Mittariston vilkku-indikaattorivalot palaa jatkuvasti jos valokytkimestä on laitettu valot päälle (toimivat mittaristovaloina!). Epäilin onko mennyt maa ja plussa sekaisin mittariston liittimestä, mutta ihan oikein näytti olevan.
    Onkohan kytkimen potikka paskana vai mikä tuossa nyt olisi? Tuskin se selittää noita vilkkupolttimia.
    Yritän varmaan seuraavaksi kytkeä mittarivalot parkkipiuhaan ja ohittaa potikan.
    Ymmärrän sähköistä vain että se "on sinistä ja sattuu".
     
    Muokattu: 30.3.2016
  17. hevimies

    hevimies Gearhead

    mulla kanssa hassutteli noi mittarivalot enennku vaihoin sen uuden kytkimen ja sen jälkeen on himmenny niikun pitää. Mulla on se vastuslanka mikä kiertää siinä edessä mennyt poikki ja siks ei toiminut kun siinä kirkkaimmassa asennossa 25€ maksoi paikallisesta ad varaosaliikkeestä.
    Näissä Huomasin kun on nighbrakerit ajovaloina niin orkkis sisäpitkät ei kestä enää siinä samassa olla kytkettynä palavat vähän aikaa ja sit katoaa ihan kaikki valot. palautuvat kun laittaa lyhyille ja siinä kytkimessä on jonkimoinen lämpörele eli kun jäähtyy valot palaa takasin. ite nyppäsin ne sisäpitkät pois käytöstä, mutta niille vois olla joku lisävalon kytkentäsarja poikaa.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Keulaosien ehostusta
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Putsailin kyljet bensalla. Yllättäen aika lommoilla...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sähkösekoiluja:
    Valokytkin polttaa sulakkeita, jotain on oikosissa, mutta mitä... Eikä ajovalotkaan näytä pelaavan.
    Irrotin kytkimen ja siitä on perinteisesti potikkajousi poikki. Korjasin sen, mutta ei se mitään auttanut. Edelleen paukkuu sulakeboxin oikeasta yläkulmasta 20A (tail fuse on sentään ok).
    [​IMG]

    Tämä harmaa menee mittarivaloille:
    [​IMG]

    Rikkinäinen potikka oli edellisen sepän toimesta ohitettu? Oli otettu vissiin suoraan mittareille tuota kautta plussa? Otin itse parkkivalolta sen (sinisestä), mutta ei sekään toiminut
    [​IMG]

    Mittaristosta oli plussa poikki (tähän oli alunperin se hyppypiuha loikattu)
    [​IMG]

    Käänsin räikän jo kiinnipäin keulan osalta:
    [​IMG]

    Renkaistakin saa paremman näköiset pikku ehostuksella:
    [​IMG]
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Oikeat ongelmat pois mielestä ja uskottelemaan että kyllä tämä joskus kasaantuu.
    Vaihdekepin nuppi oli kadonnut (Edit: Löytyi myöhemmin etupenkin alta!), joten askartelin uuden puisen:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.11.2016

Kerro tästä muillekin!