Chevrolet Caprice kulutus..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Raggari^, 23.3.2007.

  1. kaprise

    kaprise Gearhead

    mulla caprice sedan -81 305/th350. matkassa vie 12-13. kylillä 14-15.
    mut onhan tuolla mukavampi ajella kun tuolla käyttiksellä. (vw golf -86 1,6D)
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin no, turha tässä on siitä enää siirtyä jauhamaan, että miten voi tienata rahaa.. muutaman vuoden itsekin opiskelin saamatta edes kesätöitä. Ei se aina ole helppoa, vaikka aktiivisuutta piisais. Ja vaikka kuinka himottais joku auto tai muu asia, niin toki ravinto ja katto pään päällä on ne tärkeimmät.

    Anyway, tässä on nyt tullut aika hyvin pohjaa harkinnalle, mitä kannattaisi tehdä. Kulutuksia on kerrottu ja autoista on muutenkin kerrottu kokemuksia ja mielipiteitä. Se, minkälaisen auton itse kukin hommaa tai on hommaamatta riippuu sitten omasta taloudesta, mausta, tarpeista ja siitä, minkälaisen painoarvon millekin ominaisuudelle antaa.

    Kun kysymyksiin on saanut vastauksia, on ihan turha hermostua ja katkeroitua turhauttavista ja tympivistäkään viesteistä. Jenkkiautoilijoitakin on moneen junaan ja joillakin on tyystin eri näkemykset ja näkökulmat. Sitäkin voi yrittää ymmärtää, että todella fanaattista jenkkiautohemmoa voi ärsyttää, kun median saastehuuman jälkeen vielä jopa jenkkiautoilusta kiinnostuneet "jankuttavat" isosta kulutuksesta. Kun tavallaan se kulutus on nostettu tällä hetkellä keinotekoisesti naurettavan isoon rooliin ja harrastuksen tulevaisuus on epävarma, voi jollakin nousta tunteet pintaan. Ja jos ei pysty käsittämään, täytyy yrittää vain sivuuttaa ärsyttävimmät viestit ja keskittyä keskustelemaan niiden kanssa, joiden kanssa löytyy yhteisymmärrystä. Sellaistahan se on kaikilla foorumeilla.

    Ja sitten taas se, että joku kokeneempi harrastaja huomauttelee kulutuksesta huolissaan olevalle jenkkiautoa harkitsevalle tyyliin, että ei kannata sitten jenkkiautoja harkitakaan, kielii kyllä jonkinlaisesta ylimielisyydestä ja sympatian puutteesta. Onhan se nyt selvä, että jos rahaa on vähän ja autolla haluaisi ajaakin, niin kulutuksella on suuri merkitys. Silti on oikeutettu olemaan kiinnostunut näistä vehkeistä. Vanhempien pitäisi antaa asiallista tietoa, että aloittelija voi sitten harkita itse sen pohjalta ja jossei vielä päädy jenkkiauton hankintaan taloussyistä, niin ehkä sitten vaikka vähän myöhemmin. Vaikka itsellä polttoainekulut olisivat vain ihan mitätön osa harrastukseen menevästä rahasta, täytyy ymmärtää, että jollekin se voi olla todella oleellinen menoerä, jonka suuruus vaikuttaa suoraan kaikkeen muuhun elämiseen.

    Ymmärrystä ja malttia kehiin. Ja oikeestaan tää topicci on aika valmis, kun on nuo kulutukset ja muutakin juttua capricesta puitu.
     
  3. Raggari^

    Raggari^ 1st gear

    Aamen.
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    en kyllä ymmärrä miten ylläolevan saa tulkittua ylimieliseksi ja rikkaan kommentiksi. mielestäni suosittelin halpaa jenkkiä vaihtoehdoksi bensasyöpömmälle piilofarkulle.
    Ei ressiä raggari, mä moikkaan vastaantulevaa saratoogaa siinä missä piilofarkkua- molemmilla on tullut ajeltua ja toivottavasti jatkossakin kunhan koneen saa taas nippuun... ostit mitä vaan niin sulla on perus oikea asenne; auto hankitaan siksi että sillä voi ajaa.
     
  5. Raggari^

    Raggari^ 1st gear

    = ) Niinno,lähinnä rämpytin noiden muiden viesteistä enemmänkin..Juuh,saas nyt nähä,että miten on rahaa edes muutaman kk päästä :D Hikihatussa lasken ja suunnittelen Capricen ostoa mut kummiski iskee joku pakkia ja perseenalta löytyy joku maksalaatikko >=)
     
  6. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mites Caprice piilofarkku 5,7 diisselillä.Halpoja ja pienellä verolla.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun mielestä on hyvä tiedostaa omat rajoitukset, myös ne taloudelliset. Lisäksi ei ole mun mielestä mitään elitismiä, vaan on ihan hyvä autokuumeiselle muistuttaa, että auton pitäminen ei ole Suomessa halpaa ja kaikki, mikä kuluu auton pitoon, on tietysti muusta elämisestä pois. Se on vaan yksi valinta elämisen ja autoilun välillä, joka pitää tehdä.

    Tossa vaan tulee mieleen, että jos esiselvityksen mukaan budjetti menee tiukalle jo bensakulujen mukana, niin mun mielestä litra tai pari satasella ei ole iso tekijä vakuutusten, verojen ja huoltojen rinnalla. Varsinkaan kun vielä Arkadianmäellä suunnitellaan ties millaisia sakkoveroja vanhoille autoille, näistä ns. isomoottorisista jenkeistä puhumattakaan.

    Puhumattakaan sitten niistä yllättävistä menoista. Esmes rengas voi mennä, vaikkapa pihatiellä lojuvaan ruuviin, ja se on taas 60 euroa ja kassan kautta ja kiitos. Ja vaikka moottori olisi ostaessa muuten kunnossa, omia aikojaan putoavaan öljyplugiin on vaikea varautua etukäteen, mutta moottoriremontti maksaa silti. Talviaamuna voi katketa jousi ja samassa korjauksessa voi löytyä ylenpalttisen kuluneet jarrulevyt. Ja se kirottu katsastusmieskin saattaa vuosittain löytää vaikka mitä huomautettavaa ja kaikki maksaa ja satanen on lyhyt raha kun autoa korjataan.

    Pointti on se, että jos jenkkiautoilu vetää omistajansa talouden liian tiukalle, niin hommasta puuttuu kaikki se ilo, jonka ostamiseen ei hillo riitä ja kaiken kaikkiaan lopulta jää vaan paha maku suuhun koko hommasta, varsinkin sitten, kun joku vielä ostaa sen loppuhylsyn halavalla, johon on pannut kaikki liikenevät suolarahat, mutta jotka ei kumminkaan riittäneet.

    Eipä sillä että haluaisin masentaa, mutta oman kokemuksen perusteella opiskelun ja autoharrastuksen yhdistäminen nopeuttaa opiskelua ja hidastaa auton laittamista. Lisäksi monet ns. turhat ajot jää ajamatta tyystin ja moni tarpeellinenkin keikka tulee hoidettua joko bussilla tai junalla tai kaverien takapenkillä posket punottaen. Mutta jos katsoo, että jenkkiautoilu on sen arvoista, niin mikäs siinä sitten. Eli eikun ostoksille ja bensa palamaan 8)
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    juu; autosta riippumattomampia kuluja ovat:

    -säilytyspaikka (tolppapaikatkin usein 5e/kk)
    -vakuutus (halvimmat ilman bonuksia yli 500e/vuosi=yli40e/kk)
    -käyttömaksu yli 100e/vuosi=n.9e/kk

    sitten jos ajaa edes kerran kuussa jossain vaiheessa tulee

    -katsastus (ei ihan välttämätön, mutta vähentää ressiä; 60e/kerta)
    -öljyä moottoriin, vaihteistoon, periin, ohjaustehostimeen, jarrunestettä, jäähdytysnestettä,suodattimia jne. äkkiä purkki jotain/kk =noin 10e/kk
    -halvimmat 235/15 renkaat maksaa 400e/kierros uutena

    muita:
    -jarruosat on karpaasiin todella halvat joten niistä ei tule kovia kuluja- verrattuna uusiin autoihin.
    -pissapojassa voi käyttää vettä ja pesuaineet keittiöstä.
    -halvimmat työkalusarjat on 60e, mutta kestänevät ainakin takuuajan- viitisen vuotta...
    -netistä saa suurimman osan korjausohjeista, ja kouluissa saa surffailla ja tulostaa...

    näillä eväillä pärjää aika pitkälle, eli varaa auton hinnan ja bensankulutuksen lisäksi pauttiarallaa satanen/kk.
     
  9. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin. Kyllä karu totuus taitaa olla se, että minkä tahansa auton omistaminen aivan pelkän opintotuen turvin on lähes mahdotonta ilman minkäänlaisia lisätuloja tai vanhempien avustusta. Oman capricen hommasin ikäänkuin siirtymävaiheessa, kun oli hieman satunnaisia töitäkin silloin tällöin (lumitöitä lapiolla, ihmisrobotin tehtäviä tehtaassa), että sai hankintahinnan kaavittua kokoon ja sitten alkoi olla kesätöitäkin. Pakko tunnustaa, että kyllä isukki oli todella olennaisessa roolissa siinä, että pystyin opiskelun alusta asti sitä vanhaa euroautoa pitämään, kun ei pariin vuoteen ollut minkäänlaisia töitä.. :oops:
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mutta hei! Viekö se Saratooga niin paljon vähemmän että se ois ratkaisevaa? Tietty ymmärrän että korsi voi taittaa kamelin seljän...

    Kai Saratsuuga sekin vie keskimäärin 13 litraa?
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ehkä keskimäärin kaupungissa- mutta siinä se ero onkin.
    faktaa on että saratoga painaa kork. 1500kg, kun farkut on lähemmäs 2000kg. varmaa on, että jos noita kahta ajaa peräkkäin samoja reittejä niin varmasti farmiin saa tankata enemmän menovettä. ja ero kasvaa aina kaupungissa kruisaillessa. maantiellä ero on pienempi, mutta selkeä sielläkin.

    omakohtaisena kokemuksena 2.5 chryslerin turpottomasta nelosesta automaatilla oli alle 10 litraa KESKIkulutuksena. ja auto ja kone oli 10vuotta vanhoja, mutta kunnossa.

    ps. mulla on nykyään farmi käyttöjenkkinä...
     
  12. Raggari^

    Raggari^ 1st gear

    Niin,onhan se kallista touhua pitää autoa..Ja juuri siksi kun budjetti on suhteellisen rajallinen niin "pommimaisen" suur kulutuksisen auton ostaminen olisi kaikkea muuta kuin järkevää..Ja juuri myös nämä kulutuksessa kuluvat osat tarvitsee tosiaan uusia vaikka auto olisi alustaltaan/koriltaan ja tekniikaltaan suhteellisen hyvässäkin kunnossa ja siihen tosiaan menee rahaa..Ja auton pidossahan käsittääkseni on oleellista tehdä pieniä huoltotöitä,jottei laiminlyödyt pienet asiat kasva isoiksi suurta remonttia vaativiksi korjaustöiksi ja silloinhan tosiaan jos bensatkin ovat tiukilla niin miten mahtaa käydä muiden osien..Ei tähän muuta voi todetakan *HUOHH* letukkaa niin kovasti tekisi mieli, mut järkikin sanoo,että kannattaisi tässä vaiheessa elämää ostaa jokin kestävä ja taloudellinen kaara,tosin usein tälläisissä autoissa meno ei ole ollenkaan niin mukavaa kun jenkeissä..Enpä sitten tiedä tosiaan..No saas nähdä :D Jokin takapotkunen bilikka ois kyllä jeessi..
     
  13. MASI9

    MASI9 Gearhead

    No pitäähän noita vähemmällä bensalla kulkeviakin huoltaa ja korjata samalla tavalla, ja niihin osat taitaa yleensä maksaa enemmän kun näihin bensasyöppöihin.
    Että mikä se nyt kenenkin mielestä on sitten järkevää? Itse oon tullu siihen tulokseen että taitaa halvemmaksi tulla farkku caprisella ajelu. Tai ei ainakaan paljonkaan kalliimmaks.
    Ja jos kulutusta aattelaa, niin jos caprice nyt vie pari litraa satkulla enemmän, niin montakos euroo se sitten tekeekään, eipä taida montaa euroo olla eroo, jättää vaikka yhden huoltis kahvin väliin / 100 km , ni se on siinä.
     
  14. sabbatum

    sabbatum 1st gear

    Niin ja se mukavuus, paljon mieluummin ajelen STWlläni, kuin millään muulla
    autolla mitä oon kokeillut.. Niin ja juu, kyllä se kuluttaa enemmän kuin
    tuttujen autot, mutta silti.

    Mun mielestä Raggari sun kannattaa hankkia se auto mikä eniten miellyttää..
    Vuoden päästä mietit kuitenkin Saratogan ratissa, et olis sittenkin pitäny
    se Capraissi hankkia.. :)
     
  15. Raggari^

    Raggari^ 1st gear

    Niin voi olla :lol:
     
  16. Raggari^

    Raggari^ 1st gear

    Tänään just kun olin aamulla liikenteessä bussissa niin silmäni kiinnittyivät tientoisella puolella ajavaan Capriceen..Capricehan on suhteellisen yleinen näky mutta tämä sedani oli ainakin ulkoiselta olemukseltaan siististi entisöity. Eritoten uudenuutukaisen oloinen harmaa/musta väri joka kiilteli pirusti, umpinaiset kromikiekot ja kromiset osat muutenkin loistivat aamun harmaudessa sokaisevasti ja tarkkana poikana olin kuulevinani muun liikenteen seasta pörheänä pörisevän V8-moottorin äänen, mieleeni juolahti vain yksi asia..PRKL kun tuo kauneus olisi minun 8)
     
  17. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Nii ja tosta saratogasta, et eiks se oo muute mitsun tekniikalla? Aski ei oo kuulemma kovin kestävä eikä konekkaan kuulemma. Ellen väärin muista niin kansivikoja melkeen järjestään. Kun kattoo nettiauton myynti-ilmotuksia niin aika moneen niistä on just tehty jonkinlainen koneremppa. Ne kertoo aika paljon automerkistä.
     
  18. Stance

    Stance Gearhead

    Älä hyvä mies itteäs kiduta, osta se!! :rotfl:

    Ja tosiaan kannattaa vaikka vähän nähdä enemmän vaivaa ja ostaa se minkä oikeasti haluaa. Kompromissit alkaa vaan harmittaa jälkikäteen.

    Ennen kuin oman harrasteauton hommasin, niin laskeskelin noita vakuutuksia ym. kuluja autosta ja alkoi hirvittämään kun ei tosiaan ole liikaa käyttörahaa koskaan ollut vaikka töitä harrastankin. Mutta jotenkin vaan vähemmän ketuttaa laittaa rahaa oman mielen mukaiseen jenkkiin, kuin pakosta ostettuun käyttis rimpulaan. Ja ihan oikeasti, ei näitä vanhempien jenkkien varaosien hintoja voi kovin kalliina pitää, kun kuuntelee ketä tahansa joka koettaa ylläpitää uudehkoa käyttöautoaan. Tänään juuri lounaspöydässä kuulin kun pari vuotta vanhan Audin omistaja tuskaili, että hänen pitää ajaa autonsa huoltoon polttimoiden vaihtoon. :eek: Akkuakaan ei kuulemma Audiin saa itse vaihtaa...Mutta se Audi on törkeen taloudellinen, varsinkin dieselinä....Yeah :poff:

    No joo ei mennä tuohon uusi/vanha auto keskusteluun tässä. Nyt kun raha ei vielä polta taskussa, niin käy ihmeessä katselemassa muutamia yksilöitä lähistöltä ja koeta päästä koeajamaan. Mulle ainakin käy aina niin, että kun rahat auton ostoon on taskussa niin ei millään malta katsella rauhassa ja etsiä juuri sitä oikeaa.

    Mun talvikäyttis Caprice STW 305:lla meni 14-15l/100km.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oho! Se on todella vähän! Kone sentään on kaks ja puoli litraa. Eli otetaan nyt mikä tahansa Volvo kakslitrasella koneella tai yli, niin veikkaan että menee yli kympin vaikka ois kuskilla millanen höyhenjalka...

    Mä olin tyytyväinen kun sain ton Riesan meneen 7,6 litraa maantieajossa, mut talven keskikulutus näkyy silti olevan kympin tietämissä. Kylmäkäynnistykset ja pelkkää taajama-ajelua kymmenen kilsaa kerrallaan...

    Sikäli STW on hyvä valinta että tuskin sen vähäkulutteisempaa autoa onkaan, jos kattoo kulutus tasavaiuhdilla maantieajossa per sata kilsaa per moottorin litra per koko puolimakuuvaunun paino... :D

    Pitää olla tarkkana ettei rupee pensa lisääntyyn tankissa.
     
  20. HRTP

    HRTP Gearhead

    No mulla on sitten varmaan tuollainen "höyhenjalka",itellä oli Volvo240 2.0ruisku koneella niin kaupungissa kun oikein pihisteli opiskeluaikana menemään kulutus oli 9.7l/100km :D ja matka-ajossa pääsi jopa 7.3l/100km kun piti tasavauhdin siinä 90km/h

    Ja nykyisellä autolla pääsee kaupungissa 10l/100km ja matkassa 7,5l/100km :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!