Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Mä törmäsin jo aiemmin tähän juttuun:

    The Forgotten 261 6 Cylinder Engine

    Siinä oli vastaava kuva:

    [​IMG]
    Ja vertailua 235:seen.

    Jutun mukaan noissa 261:sen männissä on paksumpi männäntappi: .927 inches vs. .875 inches

    Toisaalta nuo männät ei voi olla myöskään 261:n, koska porauksessa on liian suuri ero: 3 3/4" vs 3 9/16"

    Niin joku jännä ristisiitos on siellä ollut..

    Siitä tuli vielä mieleen, että kuinka paljon tai siis vähän noita 261:ä on ollut Suomessa? Voisiko tämä viritys olla tehty siellä Ruotsissa tai jotain?
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mittasin rullamitalla nuo 261:n männät ja ne on about 95mm, eli kyllä ne 261:stä on. Sehän on myös isoin Stovebolt-sarjan kutosista. En tiedä kyseisen koneen tai auton historiaa sen kummemmin, muuta kuin että moottorista on yksi veivi porsinut viime keväänä ja sen jälkeen moottori nostettiin '58 Chevyn keulalta pois.

    Suomessa uudesta saakka olleisiin 261-koneisiin sanoisin, että nehän on "truck"-koneita, ja kun ne on olleet tuotannossa 1954-1962, niin kyllä tuohon ikkunaan on esim. Chevy/GMC 6400 ja vastaavia kuormureita Suomessa ollut jonkin verran, kun niitä on eksynyt Lapin läänin kantakortteihinkin useita. Siihen nähden näiden osat tuntuu olevan suht. harvinaisia kun ajatellaan, että sama peruskone on ollu tuotannossa 1929-1962 ja niitä on käytetty mm. erilaisissa jenkkiarmejian ajoneuvoissa toisessa maailmansodassa.
     
    Muokattu: 13.11.2022
  3. Eiku niin joo nämä oli niitä veivejä, joita sä ostit..Mä jotenkin luulin, että ne oli niitä, jotka oli jo koneessa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oliko noita Loadmasterin veivejä täysi sarja? Yläpään reikä on SBC:n mitoilla ja niitähän on vissiin aika moneksi porauksen suhteen. Tuhdimpaa kankea kovemmille paineille.
     
  5. Ahtopainetta..(?):rolleyes:

    Tästä piti kysymäni, että onko tämä ollut aiemmin vastaavassa käytössä? Eli onko siellä suuttimet ja vermeet lähellä oikeaa?
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo olen itekin tuota asiaa pitkin projektikertomusta pyöritellyt, että mitä on peräisin siitä Ruotsalaisesta '61 Impalasta ja mitä ei. Alustan osia siitä kuulemma on tähän ainakin otettu, ja se irrallinen taka-akseli sekä konepelti löytyy. Moottori ei voi olla siitä koska on remontoitu Suomessa, päätellen siitä suomenkielisestä lehdestä joka oli tiivisteenä jakokopan välissä. Lisäksi lohkosta puuttuu sarjanumero + se on valettu vasta marraskuussa 1961, eli se on alkujaan vaihtomoottori joka on kertaalleen ajettu loppuun ja remontoitu Suomessa, mutta milloin päätynyt Impalan keulille niin siitä ei entisellä omistajalla ollut tietoa (ei muista että konetta olisi vaihdettu). Vaihtoehdot lienee, että se on tullut ennen vuotta 1970 jolloin Impala on jäänyt seisomaan ja viety myöhemmin purkaamolle, tai sitten juhannuksen 1974 jälkeen kun tarinan mukaan kampiakseli katkesi kotimatkalla juhannustansseista.

    265cid SBC:ssä on näköjään sama 3,750" poraus kuin 261:ssä. Veivejä ei ole täyttä sarjaa, ja puuttuuhan multa 261 lohkokin. Sattuuko puristuskorkeus sinne päinkään - en googlannut.

    On menestyneesti ollut muutoin vakiossa 235cid koneessa jossa peltisarjat, eli bolt-on.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No nyt kun täällä jo ahdetaan virtuaalisesti, niin tuollainenhan olis hieno kone:

     
    LehtinenA, JYR, timopajala ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Tän tyyppinen jatko?

     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Täällä on otettu taas kaksi askelta eteen ja yksi iso harppaus taakse.

    Puuttuvat veivit sain viikko takaperin Oulusta. Ne on peräisin vuoden '58 jumiin ruostuneesta alakerrasta. Saatiin viisi veiviä kuitenkin irroitettua ja niistä koneistaja valitsi omasta mielestään kolme parasta.

    [​IMG]

    Hiotun kampiakselin sekä kaksi pahvilaatikollista erilaisia kiertokankia hain keskiviikkona itselleni takaisin maksusuoritusta vastaan ja tänään oli tarkoitus alkaa valmistelemaan lohkoa kampiakselin asennusta varten. Aloittelin hommaa hoonin kanssa niin perkule siellähän oli yhdessä pytyssä sellaiset naarmut, että ei v...u. Hurjia jälkiähän niissä oli pitkästä seisonnasta johtuen muissakin sylintereissä, mutta kun olivat sellaisia haamujälkiä joista mikään niistä ei tuntunut edes kynnellä rappaamalla, niin en niistä aiemmin huolestunut. Näköjään ei tullut kaikkia pyttyjä siinä vaiheessa huolella tutkittua.

    Lohkohan on jo .060 ylikoossa, ja .080 ylikoon mäntiä kyllä myydään, mutta siihen porauttamisessa piilee omat vaaransa. Riittääkö se ensinnäkään korjaamaan naarmuja. Ovatko sylinterit edes pyöreät? 70-lukuinen moottoriremontti näyttää olleen niin luovaa työtä, etten epäilisi vaikka minun aiemmin ihailema olematon rappu sylinterin yläpäässä olisikin ridge reamerilla jyrsitty tasaiseksi ja sylinerit todellisuudessa soikean trumpetin muotoiset. Jääkö sylinterien seinämävahvuus liian ohkaiseksi; ylikuumenemisvaara jne. Tämä konehan on seisonut ilman nesteitä 70-luvulta asti, joten kuinka syöpyneet sylinteriputket on vesitilan puolelta. Putkittaminenkin on kallista, jos maksaa porauttaminenkin omansa ja siihen sarja mäntiä päälle.

    Täytyy nyt pistää hetkeksi jäitä hattuun ja miettiä, mille tässä alkaa. Sen verran on kuitenkin jo rahaa ja työtä mäskätty tähän, että 6-sylinterinen Stovebolt-kone Impalaan tulee, vaikkei paikallaan olleesta siihen jäisikään muuta kuin kampiakseli ja venttiilikoppa.

    Eli periaatteessa mulle riittäisi, jos joltain löytyisi 235cid alakerta tai edes pelkkä lohko. Tai 261 alakerta - siihen tuo hiottu kampura kävisi myös.

    Jotain onnistumisia pitää nyt kuitenkin saada, niin jospa niitä olisi tarjolla jarruremontin puolella...

    [​IMG]
     
    SK-, Vuppe ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Onpas sinulla taas paskaa tuuria..

    Minusta sinun kannattaa laittaa ostoilmoitusta tuonne V8 -markettiin ja jonnekin muuallekin (?) siltä varalta, että joku ei lue tätä projektikertomusta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on jotakin 900 euroa kutosen kaikkien reikien putkittaminen. Sekin varmaan tulee joskus vastaan, jossei tule harrastusta vaihdettua. Putkituksen jälkeen voi lähteä taas alkutekijöistä tai mennä vaikka alikokoihin!
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Poraus on varmaan joku 400-500€. Ei nyt sinänsä paha, mutta täytyy tietysti ensin olla varmuus että se kannattaa nykyiseen lohkoon tehdä. Männät Rockautosta kotiovelle 350€ about.
    Juu Facebookin puolella on verkot vesillä ja puskaradio laulaa kans. Täytyy tuotakin vielä kokeilla. On yks 1955 235 ja joku 261 tuossa selvityksen alla parasta aikaa.
     
    Muokattu: 25.11.2022
    Kustom STW tykkää tästä.
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässähän itseasiassa kävi koneen kanssa melkoinen flaksi. Kaikista maailman paikoista löytyi Kemijoen vastarannalta kahden kilometrin päästä stanukoossa oleva 235. Aikoinaan '61 Biscaynestä pois nostettu kone, joka on seisonut pitkään kylmässä varastossa.

    [​IMG]

    Raahasin koneen perjantaina tallille ja eilen vähän putsailin männän lakea ja mittasin sylinterin halkaisijaa, niin STD se on. Toki jonkin verran kulunut, mutta täytyy mittailla ja tutkia paremmin kun ehtii koneen purkamaan loppuun. Vois mennä hoonaamallakin (toivottavasti). Se ero tässä on Impalassa olleeseen koneeseen, että nokka on hydraulinen. Nostajat ei lähde irti vaan tökkäävät samaan kohtaan, kai niissä on joku karsta tms. pykälä alapäässä. Ei saa oikein millään otetta kun ei lukkopihdeilläkään haluaisi tarttua. Mieluummin laittaisin kovan nokan toisesta koneesta, hiottuna, mutta vielä en ole varma onko nokka laakereiltaan samanlainen (nokkalaakereita myydään kahta eri tyyppiä).

    Se hiottu kampiakselihan veiveineen tottakai käytetään tässä paremmassa lohkossa. Männäntapit näissä on pulteilla kiinni niin mukit on nätti vaihtaa itekkin. Sen aiemmin Oulusta hakemani ja putsaamani kannen vein tänään kunnostettavaksi. Laittaa venttiilit ja seetit kuntoo ja oikaisee. Eli niputusvaiheessa alkaa osia olla jo ainakin kolmesta eri moottorista...

    Jarruputket vetelin uusiksi eteen ja täytyy jatkaa urakkaa vielä takajarrujen kanssa. Pääsylinteri, etujarrusylinterit ja letkut on nyt uudet paikallaan myös. Jarrukengissä oli pintaa hyvin, saattavat olla uudelleen pinnoitettu silloin 70-luvulla, mutta laitoin kiinnikkeet ja jouset kuitenkin uudet. Pahvilaatikko on Biltemasta, mutta kuvan jarrukamat tuumaisine päineen on hyvin palvelevasta paikallisesta Keminmaan Summitista (Varaosa Paakkari). Putket ei kyllä vaikuttaneet ruosteisilta, mutta koska kyseessä on yksipiirijarrut, niin mieluusti lasken varman päälle. Viime kesänä ruostui putki poikki '85 Capricesta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Oli lähellä, että olisin saanut kuvan Impalasta uutena. Suoritin tuossa rakastamaani OSINT-tiedustelua eräässä Oululaisessa facebook-ryhmässä, niin löytyi vanhempi ruovashenkilö, joka kertoi isänsä olleen Pohjanmaan Kauppiaitten Osakeyhtiössä kuljetusesimiehenä ja hakeneen Impalan äitinsä kanssa uutena Turun satamasta - tai ainakin vaalean Chevroletin vuonna 1960. Kertoja oli ollut kyseisessä autossa pikkutyttönä kyydissä useita kertoja ja muistikuvat mätsäsivät ajankohdan, muotokielen sekä alkuperäisen vaalean värisävyn perusteella tähän minun autoon. Kuvia hän ei etsinnästään huolimatta autosta kuitenkaan löytänyt. Toimitusjohtajan rouva on hänen kertomansa mukaan ollut aikanaan Oulun seurapiirikaunotar nro.1.

    Lupasin näistä tiedoista tälle rouvalle jälleennäkemisen ja kyydin Impalassa "60 vuotta myöhemmin", jahka sen saan leimaan.

    No, tavoite on edelleen löytää Impalasta kuva ajalta ennen raggarivuosia ja kyllähän sellainen jossain perhealbumissa taatusti on. Sukunimi kun ei Impalassa istuneilla kauppaneuvoksilla ole kovin harvinainen, niin on vaatinut vähän efforttia löytää oikeita henkilöitä väärien seasta, mutta kyllä tässä nyt uskoakseni on yksi sellainen johtolanka käsissä joka tuottaa vielä tulosta...
     
    Muokattu: 13.12.2022
    Seevu, SK-, tooke ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Päivitetään hieman, ettei tipahda toiselle sivulle. Jouluhulinoiden lisäksi tässä on autopuolella työllistänyt ministerivolvon laajennettu jarruremontti sekä vaimon farmari-Capricen jääminen luhistuneen pressutallin alle.

    Nostajat lähti irti kuvan mukaisella työkalulla. Vähän se vaati modausta sopiakseen kuutoskoneen nostajille, mutta irti ovat. Nostajasta lukkorengas ja se "push rod seat" irti, niin tuolla sai kynnet sinne lukkorengasuraan kiinni ja naputeltua liukuvasaramaisesti nostajat pois. Työkalu on Rockautosta.
    [​IMG]

    Nyt kun nokka-akselin sai irti, tuli varmistettua se, että tässä lohkossa on samankokoiset nokkalaakerit, kuin tuossa toisessakin, joten voin nyt huoletta lähettää sen kovan nokan nostajineen hiottavaksi (tämä parempi lohko oli hydraulisilla nostajilla). Lohko pitäis ehtiä purkamaan loppuun ja putsata kunnolla, sekä tehdä päätös, porauttaako sen vai mennäänkö hoonaamalla.

    Kannen hain, siitä lähti 0,45m siivu että sai syöpymät tasopinnasta pois. Pientä skröböä jäi paikoitellen, mutta tuumattiin yhdessä, että ne ei jää kannentiivisteen vaan palotilan puolelle. Seetit ja venttiilien pitopinnat kunnostettiin, kolme venaa vaihdettiin ruosteen vuoksi parempiin. Ajattelin tuosta pikkusen kanavia kiillotella, maalata ja kasata uusilla venttiilivarren kumeilla.
    [​IMG]

    Auton historiaa olen yrittänyt taas vähän kaivella. Sain tuossa kiinni henkilön, joka on Impalan ensimmäisen käyttäjän pojanpoika. Herra oli syntynyt 1961, joten ei suoranaisia muistikuvia autosta ollut, mutta juttua oli paljon kuullut "Pohojammaan letukasta" ja uskoi autossa matkustaneen. Lupasi kaivella perhealbumeita Impalan kuvan toivossa ja halusi kohdata auton, kun kulkee pohjoisessa päin. Mielestäni pääsin tässä tutkintalinjassa nyt niin alkujuurille, että jos kuvaa Impalasta uudenkarheana ei nyt löydy, niin sitä ei ole.

    Tuosta ekasta käyttäjästä sen verran, että wikipedian mukaan herra on 1918 vapaussodassa taistellut valkoisten puolella vapaaehtoisena. Eli ei tämä nyt aivan mikään Lapuan Liikkeen vanha muilutusauto ole, mutta "lahtarin entinen Chevy" todistetusti.

    Tukkufirman ja purkaamon välissä oli neljä siviiliomistajaa. Näiden nimien perään googlaillessa ja kysellessä olen tullut siihen tulokseen, että heistä elossa on enää korkeintaan yksi; viimeinen rekisteriin merkitty omistaja ennen purkaamoa. Täytyy joltain sukututkimusta harrastavalta kysyä, miten ja mistä "kirkonkirjoista" tätä henkilöä tai näiden jälkeläisiä lähtisi etsimään. Talo jonka pihassa Impala on ennen purkaamolle joutumista ollut, on purettu 20 vuotta sitten, joten ovelle ei voi mennä kolkuttamaan.
     
    LehtinenA, malvasto, Seevu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Et laitattanut kanteen pakoventtiileille lyijyttömän kestäviä seetirenkaita?
     
  16. Onko tämä purettu talo Rovaniemellä?

    Ebaysta saa uusia mekaanisia nostajia:

    https://www.ebay.com/itm/150874558336

    Sen sä olet varmaan bongannutkin..
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    En, laitellaan lisäainetta tankkiin. Ei tällä varmaan montaa tuhatta kilsaa tule kesäisin ajettua kuitenkaan.

    Siellä. Rivitalo tilalla nykyään.
     
  18. Olisko Facebookissa joku Rovaniemi-ryhmä josta tota voisi kysellä?
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se kortti on luonnollisesti jo käytetty. Käytin kovempia keinoja, ja nyt on sovittu tärskyt torstaiaamuksi tuon purkaamoa edeltävän omistajan kanssa. Mies löytyi ja asuu yllättävän lähellä JA hänellä oli paljon mielenkiintoista juttua SEKÄ kuvia Impalasta 1970-luvun alusta :eek: Otan valokuvaskannerin mukaan...
     
    esmi, MJF, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Ota sanelunauhuri mukaan myös. Voi olla, että herra ei ole enää kauaa kertomassa tarinoita.

    Oliko se silloin 70-luvun alussa jo maalattu vihreäksi? Onko maalauksen ajankohta vielä selvinnyt?

    Nämä autojen tarinat on pirun mielenkiintoisia. Harva vaan jaksaa niitä selvitellä.
     
    MJF ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!