Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Mä törmäsin jo aiemmin tähän juttuun:

    The Forgotten 261 6 Cylinder Engine

    Siinä oli vastaava kuva:

    [​IMG]
    Ja vertailua 235:seen.

    Jutun mukaan noissa 261:sen männissä on paksumpi männäntappi: .927 inches vs. .875 inches

    Toisaalta nuo männät ei voi olla myöskään 261:n, koska porauksessa on liian suuri ero: 3 3/4" vs 3 9/16"

    Niin joku jännä ristisiitos on siellä ollut..

    Siitä tuli vielä mieleen, että kuinka paljon tai siis vähän noita 261:ä on ollut Suomessa? Voisiko tämä viritys olla tehty siellä Ruotsissa tai jotain?
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mittasin rullamitalla nuo 261:n männät ja ne on about 95mm, eli kyllä ne 261:stä on. Sehän on myös isoin Stovebolt-sarjan kutosista. En tiedä kyseisen koneen tai auton historiaa sen kummemmin, muuta kuin että moottorista on yksi veivi porsinut viime keväänä ja sen jälkeen moottori nostettiin '58 Chevyn keulalta pois.

    Suomessa uudesta saakka olleisiin 261-koneisiin sanoisin, että nehän on "truck"-koneita, ja kun ne on olleet tuotannossa 1954-1962, niin kyllä tuohon ikkunaan on esim. Chevy/GMC 6400 ja vastaavia kuormureita Suomessa ollut jonkin verran, kun niitä on eksynyt Lapin läänin kantakortteihinkin useita. Siihen nähden näiden osat tuntuu olevan suht. harvinaisia kun ajatellaan, että sama peruskone on ollu tuotannossa 1929-1962 ja niitä on käytetty mm. erilaisissa jenkkiarmejian ajoneuvoissa toisessa maailmansodassa.
     
    Muokattu: 13.11.2022
  3. Eiku niin joo nämä oli niitä veivejä, joita sä ostit..Mä jotenkin luulin, että ne oli niitä, jotka oli jo koneessa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oliko noita Loadmasterin veivejä täysi sarja? Yläpään reikä on SBC:n mitoilla ja niitähän on vissiin aika moneksi porauksen suhteen. Tuhdimpaa kankea kovemmille paineille.
     
  5. Ahtopainetta..(?):rolleyes:

    Tästä piti kysymäni, että onko tämä ollut aiemmin vastaavassa käytössä? Eli onko siellä suuttimet ja vermeet lähellä oikeaa?
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo olen itekin tuota asiaa pitkin projektikertomusta pyöritellyt, että mitä on peräisin siitä Ruotsalaisesta '61 Impalasta ja mitä ei. Alustan osia siitä kuulemma on tähän ainakin otettu, ja se irrallinen taka-akseli sekä konepelti löytyy. Moottori ei voi olla siitä koska on remontoitu Suomessa, päätellen siitä suomenkielisestä lehdestä joka oli tiivisteenä jakokopan välissä. Lisäksi lohkosta puuttuu sarjanumero + se on valettu vasta marraskuussa 1961, eli se on alkujaan vaihtomoottori joka on kertaalleen ajettu loppuun ja remontoitu Suomessa, mutta milloin päätynyt Impalan keulille niin siitä ei entisellä omistajalla ollut tietoa (ei muista että konetta olisi vaihdettu). Vaihtoehdot lienee, että se on tullut ennen vuotta 1970 jolloin Impala on jäänyt seisomaan ja viety myöhemmin purkaamolle, tai sitten juhannuksen 1974 jälkeen kun tarinan mukaan kampiakseli katkesi kotimatkalla juhannustansseista.

    265cid SBC:ssä on näköjään sama 3,750" poraus kuin 261:ssä. Veivejä ei ole täyttä sarjaa, ja puuttuuhan multa 261 lohkokin. Sattuuko puristuskorkeus sinne päinkään - en googlannut.

    On menestyneesti ollut muutoin vakiossa 235cid koneessa jossa peltisarjat, eli bolt-on.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No nyt kun täällä jo ahdetaan virtuaalisesti, niin tuollainenhan olis hieno kone:

     
    JYR, timopajala, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Tän tyyppinen jatko?

     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Täällä on otettu taas kaksi askelta eteen ja yksi iso harppaus taakse.

    Puuttuvat veivit sain viikko takaperin Oulusta. Ne on peräisin vuoden '58 jumiin ruostuneesta alakerrasta. Saatiin viisi veiviä kuitenkin irroitettua ja niistä koneistaja valitsi omasta mielestään kolme parasta.

    [​IMG]

    Hiotun kampiakselin sekä kaksi pahvilaatikollista erilaisia kiertokankia hain keskiviikkona itselleni takaisin maksusuoritusta vastaan ja tänään oli tarkoitus alkaa valmistelemaan lohkoa kampiakselin asennusta varten. Aloittelin hommaa hoonin kanssa niin perkule siellähän oli yhdessä pytyssä sellaiset naarmut, että ei v...u. Hurjia jälkiähän niissä oli pitkästä seisonnasta johtuen muissakin sylintereissä, mutta kun olivat sellaisia haamujälkiä joista mikään niistä ei tuntunut edes kynnellä rappaamalla, niin en niistä aiemmin huolestunut. Näköjään ei tullut kaikkia pyttyjä siinä vaiheessa huolella tutkittua.

    Lohkohan on jo .060 ylikoossa, ja .080 ylikoon mäntiä kyllä myydään, mutta siihen porauttamisessa piilee omat vaaransa. Riittääkö se ensinnäkään korjaamaan naarmuja. Ovatko sylinterit edes pyöreät? 70-lukuinen moottoriremontti näyttää olleen niin luovaa työtä, etten epäilisi vaikka minun aiemmin ihailema olematon rappu sylinterin yläpäässä olisikin ridge reamerilla jyrsitty tasaiseksi ja sylinerit todellisuudessa soikean trumpetin muotoiset. Jääkö sylinterien seinämävahvuus liian ohkaiseksi; ylikuumenemisvaara jne. Tämä konehan on seisonut ilman nesteitä 70-luvulta asti, joten kuinka syöpyneet sylinteriputket on vesitilan puolelta. Putkittaminenkin on kallista, jos maksaa porauttaminenkin omansa ja siihen sarja mäntiä päälle.

    Täytyy nyt pistää hetkeksi jäitä hattuun ja miettiä, mille tässä alkaa. Sen verran on kuitenkin jo rahaa ja työtä mäskätty tähän, että 6-sylinterinen Stovebolt-kone Impalaan tulee, vaikkei paikallaan olleesta siihen jäisikään muuta kuin kampiakseli ja venttiilikoppa.

    Eli periaatteessa mulle riittäisi, jos joltain löytyisi 235cid alakerta tai edes pelkkä lohko. Tai 261 alakerta - siihen tuo hiottu kampura kävisi myös.

    Jotain onnistumisia pitää nyt kuitenkin saada, niin jospa niitä olisi tarjolla jarruremontin puolella...

    [​IMG]
     
    Vuppe ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Onpas sinulla taas paskaa tuuria..

    Minusta sinun kannattaa laittaa ostoilmoitusta tuonne V8 -markettiin ja jonnekin muuallekin (?) siltä varalta, että joku ei lue tätä projektikertomusta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on jotakin 900 euroa kutosen kaikkien reikien putkittaminen. Sekin varmaan tulee joskus vastaan, jossei tule harrastusta vaihdettua. Putkituksen jälkeen voi lähteä taas alkutekijöistä tai mennä vaikka alikokoihin!
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Poraus on varmaan joku 400-500€. Ei nyt sinänsä paha, mutta täytyy tietysti ensin olla varmuus että se kannattaa nykyiseen lohkoon tehdä. Männät Rockautosta kotiovelle 350€ about.
    Juu Facebookin puolella on verkot vesillä ja puskaradio laulaa kans. Täytyy tuotakin vielä kokeilla. On yks 1955 235 ja joku 261 tuossa selvityksen alla parasta aikaa.
     
    Muokattu: 25.11.2022
    Kustom STW tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!