Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kannattaisi muutenkin jättää ilmalinjoihin sen verran ylimääräistä että on varaa lyhentää letkua tarvittaessa. Noi pikaliittimet painavat letkuun muodonmuutoksen ajan kanssa ja kun joutuu joskus aukomaan niin letkussa on syytä olla varaa lyhentää milli-kaks jotta o-rengas pääsee taas neitseelliselle pinnalle.
    Tämänhän te jo toki tiesitte mutta kunhan piti päästä "pätemään". :)

    Hyvää tekemistä, ja ilma-alusta on jees.
     
    teippi-mikko, Petri R. ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kaivoin liiteristä toiset raidetangon säätöholkit. Sitruunahappokylpy tai CRC:llä marinointi ei vielä saanu nuita purkaantumaan, mutta induktiokuumentimella kun otti punaiseksi koko höskän niin raidetangonpäät melkein itsestään kiertyivät ulos. Ei ne juuri paremmat ole nämäkään, aika jämäkkää ruostetta on kierteissä siitä alkaen mihin nuo raidetangonpäiden kierteet eivät asennettuina ole yltäneet. Kokeilin kaikenlaista pulloharjapatenttia ym. mutta lopulta sain avattua 5/8 UNF kierretapilla toista päätä sen verran pidemmälle, että säätöholkit voi asentaa vaikka sentin "offsettiin", jolloin säätövara riittää. Maali päälle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toivoin että olisin saanu tänään tiputtaa auton takaisin renkailleen, mutta olin näköjään tilannu amerikasta asti (Rockauto) pyörännapoihin ulommat laakerit ilman ulkokoolia. No onneksi löytyi sitten suomesta kokonaisia laakereita samalla numerolla, yllättäen aivan IKH:n valikoimissa oli jonain peräkärryn pyöränlaakerina. Tilasin siinä tallipäivän kahvitaolla Koyo-merkkiset osoitteesta laakerinetti.fi. Nopean oloista toimintaa, kun ei en ehtinyt kahvikupin äärestä nousta ollenkaan, kun seurantakoodi tuli jo sähköpostiin.

    Kallistuksenvakaaja tuli laitettua paikalleen uusilla runkokumeilla ja yhdystangoilla.

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, Gary Grand, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    auttaisiko vasenkätisiin kierteisiin semmonen putsausvärkki mikä tulee siitä kierteellisestä pätkästä minkä irroitit, siihen pätkään pituussuuntainen ura(t) vaikka rälläkällä. paskat jää siihen uraan kun pyörittelet edes taas.
     
    Gary Grand, Pikku-Kalle ja Petri R. tykkäävät tästä.
  4. JAMSI:n kanavalla on Stovebolt -remppaa:

     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hogasikkos OÄ-841 sievin taksipellairin, kuva tuolla "netistä löytyneitä kuvia"-topikissa
     
  6. Millä sivulla se oli?
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Laitetaan nyt suoraan tännekin
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kansihan on vain nakattu koneen päälle vielä tässä vaiheessa. Pitääkö tuo vielä vaihtaa eri tyyliset venttiilivarrenkumet parempien yöunien takaamiseksi o_O

    Pyöränlaakereiden kanssa kävi heikosti. Vaikka ulommat pyöränlaakerit (ne ilman ulkokoolia) tilasin Rockautosta 1960 Impalan alta, niin kyllä ne on 1961+ mallisen pyörännapoihin tarkoitetut eivätkä siten sovi näihin. No ne orkkismallin ulommat kuulalaakerit ois ollu Rockautosta tilattuna satasen paukku, niin kaveri tekasi pyörännapoihin tuommoset "adapterit" joilla tuo uudemman mallin laakeri sopii vanhempiin napoihin "tehtaan takuulla". Olka-akselit on samat 1960 vs 1961. Ylemmässä kuvassa kartiorullalaakerin ulkokooli paikallaan adapterin kanssa. Alemmassa näkyy adapterissa myös urat, joista voi tarvittaessa työntää ulkokoolin pois paikaltaan. Nämä maksoi Sandels-salkun verran.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kiitos tuosta Oulukilpisen Bel Airin bongauksesta :cool:
     
    Ford67, Lemmu, teippi-mikko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mähän ostin viiskasiin uudemmat navat, jotta sai rullalaakerit. Valmiiksi tilatut kuulalaakerit jäi kaappiin..
    -J-
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tekasin tuommosen ehdotetun työkalun, jolla sain kairattua ne vasenkätiset kierteet puhtaaksi raidetankojen säähöholkeista. Ensin toki sorvasin isot mutterit sopivaksi jotta mahtuivat luikahtamaan säätöholkin ympärille ja hitsasin kiinni, niin olipahan joku mistä ottaa kunnolla kiinni. Maali päälle ja ens kerralla paikalleen. Pyörännavat putsasin enimmistä ruosteista ja vetelin fosforihappoa päälle. Uudet laakerit, ulompi sillä soviteholkilla.
    [​IMG]

    Sisemmän pyöränlaakerin kooli oli nätti asentaa sopivan paksuista pakoputkea ja puhalluslamppua käyttäen.
    [​IMG]

    Aika matala tuli, ei saanut tunkkia pois auton alta ilman lankkujen laittamista renkaiden alle. Muuttuu kyllä auton linjat heti edukseen! Nuo siirtorenkaat taitaa olla vähän isonlaiset vakiokokoon nähden, luulisin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alustava ajatus on ensi talveksi siirtää tämä omaan pikkutalliin, jossa laittelis sitten ainaki sähköt, ilma-alustan värkit peräkonttiin ym. mitä siinä vaiheessa on vielä kesken. Peltihommia en ala itse tekemään, tai korkeintaan runkoon se yksi paikka takatukivarren seudulle. Se ois makia ku vois ajella auton peltisepälle siirtokilvillä jossain vaiheessa, pääsis jo vähän ajamisen makuun. Syynä omaan talliin siirtoon on oikeastaan se, että kun vaimon äitiysloma loppuu, niin todennäköisesti kerholla vietetty talliaika vähenee. Enemmän tulis ehkä siinä tapauksessa tehtyä kun olisi omassa pihassa, vaikkei kerhollekaan ole ku pari kilsaa matkaa. Lisäksi Nova pitäis viedä vaihteeksi kerholle ens talveksi ja ottaa laatikko nosturilla pois, sekä rakentaa uusiksi toisiin kuoriin. No katsotaan mikä tilanne on syksyllä.

    Mutta tuota parin kilsan hinaamistakin ajatellen, on kompuroille ja venttiileille tehtävä joku heittoasennus peräkonttiin, että auto ei ole liian matala. Pussit tyhjänä jäisi varmaan jo kynnykseen kiinni, ja miten matalalle tuleekaan öljypohja jos moottori on jo paikallaan.
     
    Nilsbertti, FuryIII '71, Ford67 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    toisaalta jos joku on motivaatiota haittaava tekijä, se on tilat ja työkalut. jos sulla ei oo kotona isoa nosturia tai tiloja ajoneuvon ympärillä- se laskee motivaatiota suoraan verrannollisesti. kerhotilanne näyttää aika oivalliselta kaikkien visioiden toteuttamiseen ja raudan työstöön...
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    sama laite upouutena valkosivuilla ja rennonoloisen kuskinsa kera. killi on kyllä särmä prässihousuineen, liekkö rippipäivä
     
    63S88 tykkää tästä.
  13. Tästä on toinenkin osa:

     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo olen tuota Stovebolt-remppaa itsekin seurannut. Eikai se auta muu ku tilata vielä eri malliset venttiilivarrenkumet, yöunien vuoksi. Venttiilithän mulla on kaikki vanhoja (toki huonoimpia korvattiin paremmilla kun on nuita kansia mistä valita) jne. mutta ei ne mikään tuntunut tiukalta ohjuriinsa. Kanteenhan ei muuta tehty kuin että se oikaistiin ja sille suoritettiin venttiilien tiivistepintojen hionta, ei siis ole vaihdettu ohjureita, venttiileitä tai seetejä. Aika näyttää, tuliko säästettyä väärässä paikassa.

    Impalan kimppuun en ole pariin viikkoon ehtinyt lainkaan. Napapiirin paremmalle puolelle suuntautuneen mökkireissun jälkeen 76 tuntia töitä viikon sisään, lyhkäsiksi jääneillä vapailla mm. Volvon moottorin haku ruotsista ja sitten yhden työpäivän jälkeen saikulle, kun nokka alkoi vuotaa niinku legendaarisella Klunssilalla. No turhapa nuita syitä on tänne luetella.

    Jossain välissä kävin tytön kanssa kasaamassa raidetangot (huomaa työhanskojan koko).
    [​IMG]

    Oma talli koostuu vielä toistaiseksi noin 4 x 6,5 m tilasta jossa olen suhteellisen onnistuneesti muita autoja laitellut, ei sellaisessa tietenkään moottoria mahdu irroittamaan tai asentamaan mutta ne mitä tässä on nyt kaavailtu ohjelmaan ensi talvelle Impalan suhteen - edellyttäen että sinne saakka ehditään auton kanssa edetä ennen ensi talvea - voi hoitaa niissä tiloissa aivan täysin. Jos tuon nyt syksyyn mennessä sais edes hinaamalla siirrettävään kuntoon ja moottori olisi koekäytettynä keulilla, niin seuraava homma olis uusien sähköjen vetäminen koko autoon ja esim. kaikkien lukkojen vaihto, kun ei tuossa ole avaimia ollenkaan; ne on ilmeisesti jääneet sille hajottamolle 70-luvun alussa. Ilma-alustan komponentteja voisi asentaa tyylikkäämmin peräkonttiin ym. Hommaahan ei siis älyttömästi ole, mutta kun sitä aikaa ei ole senkään vertaa, niin täytyy suunnitella sen mukaan. Nykyisessä elämäntilanteessa omassa tallissa tulis käytyä helpommin, ku kerholla.

    Impalan ruostehommia ajattelin tehdä/teettää ensimmäisessä vaiheessa vain sen verran, että leima ei jää niistä kiinni. Muuten homma laajenee tässä vaiheessa liikaa ja auton palauttaminen liikenteeseen viivästyy suhteessa omiin ambitioihin. Muutama vuosi aktiivista ajoa niin katotaan korihommia sitten, ehkä tallitilatkin kotipihassa on siihen mennessä kasvaneet...

    ...
    Seuraavaksi alkaa epämääräinen osuus harrastuksen tilasta ja useamman harrasteauton "loukusta".

    Nova on ollu usemman kesän nyt sellasena ajoautona jolla voi käydä ne ns. pakolliset tapahtumat kiertämässä, ettei tule ulkopuolisuuden tunnetta autottomana. Capricesta tavoittelin sellaista jokapaikan höylää jolla voisi ajaa kesät läpeensä, ja tekniikan sekä alustan osittaisen uudelleenrakennuksen jälkeen sillä yksi kesä ajettiinkin, mutta sitten alkoi selittämättömät vastoinkäymiset kyseisen auton kanssa ja se on nyt pääasiassa kerännyt motivaatiota tuossa katoksessa viime vapusta alkaen. Osa takaiskuista johtuu omista virheistä mutta melkeempä isompi osa ongelmaa on aivan käsittämättömän huono tuuri joka käänteessä mikä siihen autoon liittyy. Tälle talvelle oli kunnianhimoinen ajatus laittaa ne miljoonat ilmaantuneet pikkuviat kuntoon ja tehdä pakoputkisto osin uusiks, mutta näyttää jo vesi tippuvan räystäältä ja Crown Victoria nukkuu talviunta tallissa Capricen tilalla, joten antaa asian vielä tekeytyä aivan rauhassa. Novassa sen sijaan alkoi viime kesänä aski vähän luistaa kovemmalla poljennolla. Menis varmasti vielä pitkään jos vaan malttaa ajaa niinku vanhat mummot, mutta se ei oikein kyseisen auton tarkoitusperään sovi. Tein laatikkoon (TH200-4R) aikoinaan dual feed modin Transgon HD2 kitillä, eli siinä porattiin laatikon kuoresta kaksi öljykanavaa yhteen. Hommasin myöhemmin TCI:n manuaalikoneiston kyseiseen laatikkoon, mutta youtubessa tulikin vastaan juttu ettei manuaalikoneisto toimi laatikossa josta nuo kanavat on yhdistetty. Häviää kolmonen ja pakki, seems legit. No tätä varten hankin korkkaamattomat kuoret ja näihin olis tarkoitus rakentaa uusilla kuluvilla osilla manuaalitoiminen TH200-4R. Laatikko on nätti ottaa kerhon nosturilla pois ja työntää auto omaan pilttuuseen, kevään tullen sama manööveri toisinpäin.
     
    Muokattu: 2.3.2024
    Seevu, juko7, esmi ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Moparboy440

    Moparboy440 Gearhead

    TV-filmi "16:s kevät" nuorisodraama (1977).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    juko7, esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Jos Petrin (ja minun?) lisäksi joku muukin seurailee tätä, niin tässä on 3. osa:

     
    isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  17. Unohdinsalasanan

    Unohdinsalasanan 1st gear

    On jo jonkun aikaa pitänyt tämä huomio kirjoittaa...

    Kun näissä ikivanhoissa jenkkikutosissa tuppaavat ensinnäkin olla nuo imu/pakosarjapaketit aikasta raskaita, ja vielä valitettavan usein samojen pulttien alla kannessa kiinni. Joka ei luullakseni ihan pikkurasitus niille kiinnityspulteille ole...

    Vakionahan ne ovat sekä kiinni toisissaan, että myöskin tottakai kannessa. Mutta esimerkiksi tässäkin tapauksessa, kiitos noiden pakosarjojen, tilanne muuttuu. Ja luulenkin, noiden kehityskaaren seuraavien koneiden kanssa askaroineena, että jotain tukea noiden sarjojen välille ehkä kannattaisi tehdä. Eli, että olisivat sekä molemmat pakosarjat kiinni toisissaan, että myöskin siinä imusarjassa. Tieto tämä ei ole, sen myönnän, mutta aavistus kylläkin...

    Mahtaisi kestää imu/pakotiivisteet paremmin.

    Itse ehkä lähtisin niin, että tuohon imusarjaan alapuolelle, kohtaan johon vakiopakosarja asettuu, pulteilla kiinni paksuhko peltilappu, ja siitä vaikkapa jotkut tukitangot noihin sarjojen lambda-antureiden pulttien kohtiin. Tai äkkiäkös noihin hitsailee mieleiset kiinnikkeet...

    Että sekä tukisivat toisiaan kun koneen mukana heiluvat, että myöskin uskoakseni värisisivät vähemmän.

    Ja uudemmissa kun on niiden pulttien/muttereiden alla ne sellaiset leveät siipiprikat, kuten tuossakin kuvan perusteella, niin niidenkin varmaan kannattaa asettua suoraan linjaan kannen tiivistyspinnan kanssa. Jolleivät jo olekin niin. Näin se ainakin tehtaalta on. Omassani joutui niitä hiomaan että tuon saavutti, mutta puristanee sen jälkeen huomattavan paljon tasaisemmin.


    Niin, täälläkin muuten jännityksellä odotellaan käynnistys-, ellei jopa ajovideota. On noissa vanhoissa suorissa kuutosissa kumminkin jotain omanlaistaan, ja piristetyssä vielä hieman enemmän...

    Ja pakko myöntää, että sieluni silmin näen tuossa moottorissa vielä imusarjan kahdelle kaasuttimelle, ja sen päällä joko yksikurkkuiset taikka sitten modernisointina vaikkapa Weber:in DGV:t...
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Samoja huomioita olen tehnyt tuosta pakosarja-imusarjakombinaatiosta. Ne on vähän pyhällä hengellä kiinni sellaisenaan. Kuvaa ei kannata liian tarkkaan katsoa, kun ne on vasta nakattu paikalleen ilman tiivisteitä. Yhteen pulttiin suunnittelin välille jotain prikkaa ja mutteria, jolla saisi painettua myös pakosarjaa kantta vasten, kun saman pultin kanta (=kannan alla oleva lipare) painaa vain imusarjassa kauempana olevaa "kyhmyä". Hankala selittää. Pulttien lisäksihän tuossa kannessa on tapit 1. sylinterin etupuolella ja 6. sylinterin takapuolella, niihin jos tekis kierteen niin saattaisi pituus juuri yltää peltipakosarjan laipan läpi että saisi mutterin toiselle puolelle. Paljon nuita peltisarjoja näkyy näihin laittavan ja käytöstähän ne tuli nämäkin, mutta asennukseen saa varmasti kiinnittää huomiota. Toinen juttu on, että imusarjan lämmitys olisi hyvä hoitaa jollain tämän tyyppisellä systeemillä, kun valupakosarja ei sitä enää tee.

    Pakoputket irtosi ilman työkaluja. Millähän vehkeellä nuo mutkat on entisaikoina putkiin tehty?
    [​IMG]

    Aloittelin tuossa yks päivä alustaremppaa takapäähän, aika lujassa tuntuu osat olevan eikä niitä ole varmaan iskareita lukuun ottamatta ikinä käytetty irti. Ihmettelin vasemman alatukivarren kohdalla, kun se oli takapäästä läjässä ja niinku ois jollain rälläkällä viistetty palanen pois tai polttoleikattu tms. Samanlaisen käsittelyn oli saanu se L-kirjaimen muotonen osa, joka kiinnittää alatukivarren ja taka-akselin toisiinsa, sekä iskunvaimentimen. X-runkomiehet tietää. Sitten muistui mieleen aiemman omistajan tarina, että hän oli noin vuonna 1969 ajanut monttuun 150km/h jolloin takaa oli menny toisesta renkaasta kaikki pinnaputltit poikki ja rengas mennyt metsään. Tämä varmasti selittää nuo vauriot, ja sama äksidentti lienee taivuttanut myös panhard-tangon mutkalle, who knows. Myös toisesta jarrurummusta oli ruostunut palanen irti ja kengät kuluneet melko epätasaisesti. Toisesta vetarista oli kaks pinnapulttia poikki jne. Eli taakse saa nyt puslien lisäksi uusia jarrukamat ja pinnapultteja, mielellään toisen alatukivarrenkin (saa tarjota). Laakerit näytti maksavan 200 euroa kappaleelta, niin niitä en ala huvin vuoksi vaihtamaan. Toinen vetari on niin lujassa että siihen täytyy tehdä työkalu, jolla sen saa vetovasaralla nuijittua irti. Jarrukilpiin puhallus + maalaus.

    Ilma-alustan osista tein tuossa inventaariota ja totesin, että aika ison läjän liittimiä ja muita nippeleitä saa tähän vielä tilata. Tankissa on 9 lähtöä joista venttiileille tarkoitetut on 1/2" NPT ja loput 3/8" sekä 1/4" NPT. Ajattelin kasata systeemin siten, että kaikki kahdeksan venttiiliä ois kiinteästi tuossa tankissa kiinni, eli mm. erilaisia 1/2" NPT nippeleitä ja T-kappaleita tarvitaan. Lisäksi täytyy ostaa varoventtiili, vedenerottimet, painekytkin ja painemittarit. Kompuroiden letkuissa näytti sentään itsessään olevan takaiskuventtiilit.

    [​IMG]

    Roof rail tiivisteet tuli sopivasti vastaan, ostin talteen.
    [​IMG]
     
    Lemmu, isalmela, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!