Chevrolet isolohko tietäjät huom!!??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 18.10.2013.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eli olisi tarkoitus rakennella kaverin autoon vm 97 454 mark 6 vortecmoottori.
    Auto on GM fullsize 76 lasiperä stw. paino siis +2000kg. Käyttötarkoitus on lähinnä kadulla, mutta kyllä voimaakin saisi olla..
    Moottoriin ei ole alkper ruiskuimusarjaa eikä ecm mää eikä muutakaan johtosarjaa eli kaasarilla olis tarkoitus tämä toteuttaa.
    Moottoriin on hankittuna 6272990 valunumerolla olevat vanhemman 454 koneen kannet joilla saadaan kaasari-imusarja ja siihen virranjakaja sopimaan paikalleen. Nämä on rectangularport openchanber kannet 2.19 ja 1.88 venttiilein, kanavat näistä on siistitty ja kiillotettu.
    Palotila on valunumeron perusteella 118cc..
    Miten on näiden kansien toimivuus tässä moottorissa ja kadulla cruisaus käytössä? Mikäs puristussuhde syntyy tällä kombinaatiolla? Männät ovat tasapäiset pienillä venttiilikoloilla.
    Mitä muuta tulee ottaa huomioon tässä combossa?? sopiiko alakerran vedenkierto yhteen näiden kansien kanssa? Mikä nokka olisi hyvä? Onko alkper voretec rullanokasta mihinkään? jne jne???
    Kiitos vastauksista jo etukäteen ja kertokaa tosiaan mitä tässä tulee ottaa huomioon..
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    minulla on tossa tulossa gen v 454, muistaakseni nää hommat toimii vielä mk 6? hitto kun en muista mistä kattoin noita eri generaatioiden eroja?
    siihen pitäs sopii noi vanhat kannet, tärkeetä käyttää oikeeta tiivistettä (tohon lohkoon). luultavasti puristukset tulee olemaan "pienet", noi ei mitää hippo moottoreita olleet. mä vaihtaisin männät korkeempiin "tako" versioihin, alakerta noissa kuulemani mukaan ihan passeli, tais olla jopa 4 bolt. aihio on varmaan ihan hyvä semmoseen projektiin. tiivisteet ym. maksaa noihin uudempiin vähä ekstraa. voihan nokasta uusiokäyttää noi nostajat, jos ne toimii...

    ps. jos jollain on gen v tai mk5 lohkoa ylimääräsenä, ei tartte laitta romukuormaan...
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Nuo rect-port kannet ei ole paras vaihtoehto siihen kruisinki-impalaan.Sopivat kyllä lohkoosi(varmista oikea tiiviste)Ne ovat LS-6 -tyyliset hi-perfkannet,ja paremmin sellaiseen rähinämoottoriin sopivat.tuohon koneeseen olisi parempi valinta ovalportkannet,toimivat myös alemmilla kierroksilla. Mutta nyt kun teillä ne kerran on,niin männät siinä menee vaihtoon,noilla puristus voisi olla jossain 8:1 kieppeillä.?(Mulla oli pattimännillä ja closed-chambereilla 10,75:1.)
    Mutta toi kombinaatio suorastaan huutaa kylkeensä (tai päällensä)ahdinta!Siihen noi kamat olisi just passelit...
    Ja se vakio nokka on sit vaan vakio,ehkäpä joku performer-sarjan nokka auttaisi asiaa.
    Kyllä siinä mietonakin voimaa on kivasti kruisinkipeliin.
    Kivinummelta vois löytyy kaikkee sopivaista ?
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kiitos vastauksista... Tuohon siis on myös ne alkper vortec kannetkin.. Ilmeisesti ne olis parempi vaihtoehto?
    Onkos markkinoilla noihin kansiin käypästä kaasari imusarjaa jossa olis myös jakajalle paikka??
    Voiko noiden alkper vortec kansien kanssa käyttää perinteistä kiilahihna vesipumppua, vai onko veden kierrossa jotain ns.ihmeellistä??? Eli kiertääkö perinteiseen suuntaan tässä moottorissa?
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ei taida löytyy siihen orkkiscomboon imusarjaa,tohon vesipumputukseen en sano mitään!
    Tossa vortechommelis pitäisi sit lähtee efi-suorasyt-lnjalle...
    Mutta rect-moottorista tulee herkästi sellainen ylävireinen,hyvällä rollerinokalla tietty voi asiaa koittaa parannella.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Paitsi jos ei oo puristuksia, sit se ei toimi oikeen millään alueella, on hengetön alhaalla eikä kovin hyvin vastaa ylhäälläkään.

    Just laitoin lihoiks tollasen hyvin toimivan "550 heppasen" 454:n olikohan 349 ovalikansilla. 750 tuplapumppu, MSD jakaja, Torker imusarja ja komeet peltisarjat. Ohivuodto kahessa pytyssä alle 50%, yhessä peräti vaan 28,yhessä taas sata. Tasapäämännät venakoloillla 1.8 millii alle lohkotason, yhest pakoventtiilist puuttu pala, pytyissä reippaita syöpymiä, morse jakoketju, nokassa karkeesti mitattuna nostoo 0.225"... :D
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Mulla on tommoinen Mark 6 bloki ja siihen varattuna vm.1970 LS-5 kannet.Se on porattu 4.530 kokoon.
    Tasapäämännillä tulee 10.0:1 puristus,koska LS-5 closed chamber kansien palotila oli inan alle 100cc(mitattu).

    Ikävä kyllä noi sun 990 "LS-6" kannet eivät ole hyvät oikeen missään tarkoituksessa.Tommoseen isoon lotjaan sopis parhaiten nämä peanut port kannet,koska et varmaan kierrätäkään sitä enempää kuin sen 4500 rpm.jonka jälkeen ne menevät kyykkyyn.

    Se on mulle edelleen epäselvää voiko normaalia Mark IV hydy laahurinokkaa käyttää Mark VI lohkossa,joka on rolleri kone alkujaan?
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kyl sitä mk 4 nokkaa voi käyttää,mut mk 6 nostajan reikä on korkeempi,joten olisko viisasta käyttää sit jotain +0300" spesiaalinostajaa... ?Itse laittaisin kyl rollerin.Jakokoppa kans siitä vanhemmasta sit.
    Noi 990 oli kai varaosakannet,LS 6 korvaavat. On niitä muutamassa tehokkaassa (no joo,vaan reilu 500 hv) motissa ollut ja jossain manuaalivehkeessä Vetessä ihan jees.
    Aluminiaika ajanut tiettu ohi jo aikaa sitten.
    Mulla rectumit toimi IR-imusarjan kans juoheesti myös kadulla.Vääntö oli jo nafti 3000:ssa yli 650 Nm...
     
  9. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  10. Impala76

    Impala76 Gearhead

  11. jakari

    jakari Gearhead

    Hyvät noi 990 ls 6 kannet on kadulle..vuosia ajelin vakio ls 6 454 kadulla..
    Venttiilin alapuolen poikkipinta alaa ei kannata kasvataa vakiosta..yleisin vika on et jengi tekee ekaks niin sanotun pocket porttauksen ja venttiilin ala oleva poikkipinta ala kasvaa liiaksi suhteessa venttiiliin ja virtaus nopeus kärsii..
    Männät tosin kanattaa vaihtaa ls 6 vastaaviksi niin puristus on siinnä 10 pintaan.
     
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eikö kukaan osaa mitään sanoa tuosta linkin imusarjasta..?
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Sen tiedän että tämä Performer 2161 imusarja on tarkoitettu "peanut port" kansille.
     

Kerro tästä muillekin!