Chevrolet Opala Caravan 1978

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ASaari, 20.3.2024.

  1. ASaari

    ASaari Gearhead

    2019 oli tekniikanvaihdos vihdoin maalissa ja saatiin otteelle kuutiotilavuudeksi täydet viisi litraa ja tehoksi 99 kw din:D Kevennyksen vuoksi vaihdoin -90 Corveten alumiinikannet ja imusarjan sekä teetin kaverilla tyylikkään kuitukonepellin:eek:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Gary Grand, isalmela, Ftw- ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. ASaari

    ASaari Gearhead

    Vuoden verran tuli Opalaa koeponnistettua. Pientä remonttia sisältyi siihenkin aikaan, kuten laatikkoremppa ja moottorin aika reippaan öljyvuodon korjaus. Öljyvuoto ilmeni vain kovilla kierroksilla moottorin etupäästä. Ehdin jo nostaa koneen pois ennen kuin tajusin että lohkon etupäässä yksi poraus oli mennyt öljytilaan asti. Ilmeisesti tuttu homma pikkulohkoasiantuntijoille.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Syksyllä 2020 tuote jäi seisomaan yli kolmeksi vuodeksi kun vetoakseli antoi periksi hieman reippaammassa kiihdytyksessä. Taas oli hinausvakuutuksesta hyötyä:odcool:

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  3. ASaari

    ASaari Gearhead

    Vihdoin maaliskuussa 2024 isku inspiraation puuska taka-akselin vaihdolle. Pudotin vanhan akselin pois ja tarkistelin samalla tukivarret ruostevaurioiden osalta ja löytyihän niitä. Molemmat ylätukivarret vaativat hieman mig-hoitoa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Valmiista tuotteista en muistanut kuvia enää napsiakkaan:odoops:
    Tukivarsien puslat olisi pitänyt vaihtaa samalla mutta eipä niitä tuolloin ollut vielä hommattu:odconfused:

    Tein vanhan akselin mukaan jigin, jonka jälkeen rälläköin tukivarsien korvakkeet 1mm laikalla nätisti pois. Seuraavaksi Volvon akselista kaikki korvakkeet pois ja jigissä hitsaten Opalan korvakkeet paikoilleen. Silmämääräisesti akseli sattui jopa melko lähelle ja auto kulkee suoraan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kunnon lukkoon ei vielä ollut varaa, joten hommasin tuollaisen pilipalilukon. Vielä ei ole tullut "lukkoa" testattua, mutta kovin suuri luotto ei ole kyseiseen värkkiin:rotfl:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.
  4. ASaari

    ASaari Gearhead

    [​IMG]
    Siellä se pilkottaa...

    [​IMG]
    Leveys osui ihan ok. 740 akseli ja vanteet muistaakseni 36 et:llä Ford S-maxista 215/60R16 renkailla.
     
    Gary Grand, Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. ASaari

    ASaari Gearhead

    Keväällä 2024 Opalassa oli taas leima muutaman vuoden tauon jälkeen.
    [​IMG]
    Maltoin pitää sen ajossa kolmisen viikkoa kunnes tuli mielenkiintoinen tekniikka tarjolle. Siitä sovittiin kaupat, Opala pois liikenteestä ja tekniikka myyntiin. Uuteen moottorin löysin riittävät peltisarjat ja niitä kerkesin vähän sovittelemaan vanhan koneen ollessa vielä paikoillaan. Siitähän se tilanne lähti hienosti eskaloitumaan:D
    [​IMG]
    Peltisarjat päältä...

    [​IMG]
    ja alta

    [​IMG]
    Reippaasti pala pois

    [​IMG]
    Eka sovitus

    [​IMG]
    Työstöä

    [​IMG]
    Uudelleen asemointia ja pyörätkin kääntyy melkein stoppariin

    [​IMG]
    Vielä pitää lyhentää
     
    musta78, LPV, Kustom STW ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. ASaari

    ASaari Gearhead

    Pari viikkoa sitten sain sovitettua myös kuskin puolen peltisarjan paikoilleen ja siinä vaiheessa homma karkasi varsin tehokkaasti hanskasta, mikä oli kyllä jo etukäteen tiedossa. Ohjaussimpukka, jarrupääsylinteri ja tehostin eivät mahdu enää peltisarjojen kanssa. Muutetaan siis ohjaus hammastangolle akselin etupuolella. Tähän tarvittiin D Rekordin olka-akselit, joissa kääntövarret ovat erilliset pulteilla kiinnitettävät, kun taas Opalan omat ovat samaa valua. Kääntövarret siis puolelta toiselle, jolloin saadaan hammastanko siirrettyä akselin etupuolelle. Siitä seurasi se ettei reaktiotangot mahtuneet enää omille paikoilleen, joten ne piti kääntää akselin takapuolelle. Tällä hetkellä on tehty reaktiotangoille korvakkeet runkoaisoihin ja hammastangolle kiinnike etupalkkiin.

    [​IMG]
    Sarjat sovitettu

    [​IMG]
    D Rekordin olka-akseli

    [​IMG]
    Runkoaisaan vahvistusta

    [​IMG]
    Reaktiotangon korvake valmiina

    [​IMG]
    [​IMG]
    Hammastangon kiinnike hepattuna

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja hitsattuna

    Muutama muuttuja tässä vielä on, mutta eiköhän ne jotenkin selviä...
    Opelin etunavan akseli olikin pitempi, joten pitää käyttää myös Opelin napaa. Näissähän on jarrulevy pultattuna navan takapuolelle. Opalan levy ei käy Rekordin napaan ja Rekordin jäähdytettyjä levyjä on huonosti saatavilla ja helvetin kalliita. Tarkoitus olisi sovittaa 240 Volvon levyt ja joko Opalan, Rekordin tai Volvon satulat. Pääsylinteri ja tehostin täytyy ehkä siirtää Escortmaisesti telineeseen moottoritilan etuosaan. Niin ja vas moottorin korvake pitää vielä muokata kun rattiakseli tulee just siitä kohtaa.

    Saa heittää kommenttia ja vinkkejä varsinkin jos joku suunnitelma näyttäis menevän päin persettä:poff:
     
    Muokattu: 29.1.2025
    teippi-mikko, Gary Grand, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siinä opalassa on siis levy samanlailla navan "takana" kuin joissain toyotissa.
    Hmm...
     
    ASaari tykkää tästä.
  8. ASaari

    ASaari Gearhead

    Juurikin niin. Volvon levy saattaisi käydä kun keskireijälle näyttää vähän sorvia. Pulttijako on sama 5x108 kuin Rekordin navassa.
     
    toyopet tykkää tästä.
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Rekordissa on 4x100 jako.

    Niin ja kun ohjauksen kääntövarret kääntää toiselle puolelle akselia, niin ackerman-ohjauksen periaate ei toimi. En tiedä vaikuttaako miten paljon ajo-ominaisuuksiin.
     
    Gary Grand ja ASaari tykkäävät tästä.
  10. ASaari

    ASaari Gearhead

    Tarkoitin siis levyn kiinnityspulttien jakoa. Opelin etuakselisto on jostain pellolta, joten en ole varma mistä se on. Oisko sitten Commodoresta kun pyörät on viidellä pultilla kiinni, 5x120.

    Tuosta Ackermanista joku muukin varoitteli, mutta eiköhän se joskus selviä miten käy. Kai sillä kumia voi polttaa ja suoraan ajaa vaikka Ackerman ois päin persettä.
     
    toyopet tykkää tästä.
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Anteeksi jälkiviisastelu, olis voinu säästyä kaikelta jumpalta jos olis vaihtanu koko etuakselin taunuksesta. Ajattelin mainita kun peräkin on jo Volvosta, tuskin kukaan pahoittaa mieltään.
    Siinä on valmiiks hammastanko, reaktiotangot on palkissa kiinni, tukivarsien kiinnityksissä caster kulmaa jo valmiiksi vaikka asentaa ns. vaateriin. Bonuksena siihen on helppo tehdä korvakkeet letukan motille.
     
    ASaari tykkää tästä.
  12. ASaari

    ASaari Gearhead

    Jälkiviisaushan on parasta... ja helpointa:D Oiskohan tuo taunuksen akselisto osunut mitoiltaan miten hyvin? Nyt kun teki ite niin sai just semmosen kun sattui tulemaan;)
     
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Muistaakseni Taunuksessa runkoaisojen välistä sisämitta 71cm.
     
    ASaari tykkää tästä.
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jarrujen suhteen kallistuisin Volvon satuloihin, samasta mallista kuin peräkin. Pääsääntöisesti edullisia ja tehokkaita, lisäksi kun ottaa pääsylkän samasta kombosta, ei jarrujen balanssin kanssa pitäisi olla ongelmia. Levyt... sama kai mistä ne on, kunhan halkaisija pysyy Volvon mitoissa ja saa järkevästi sovitettua napoihin.
     
    ASaari tykkää tästä.
  15. Keme

    Keme Gearhead

    Muistelen, et Rekord/Commo navoissa on jarrulevyn kiinnitys M10x1 pulteilla joten Volvon levyissä reiät on ihan hitosti isommat. Toki uudet kiinnitysreiät poraamalla homma bueno.

    Yksi vaihtoehto on heittää se levy navan ja vanteen väliin. Joskus sovittelin jotain Renun 280mm levyä ja 9000 saabin satulaa Rekordin olka-akseliin. Sen olisi saanut tehtyä suht yksinkertaisella adapterilla.

    [​IMG]
     
  16. dart -66 tykkää tästä.
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Miguelilta hyvä vaihtoehto levyksi;
    - asennettavissa navan takapuolelle, kiinnitysreiät tehtävä
    - Volvon pulttijako valmiiksi, Opelin napaan uusi pulttijako
    - keskireikä suurennettavissa tarpeen mukaan
    - halkaisijakin sopiva...
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Yhteen crowniin suunniteltiin kelluvia levyjä, kun tuolla jossain varaston nurkassa on xj cherokeen levyt. Siinä oli ongelma vaan se, että on liian syvä se levyn "kuppi".
    Nehän 22.4mm paksut ja 280mm halkaisijaltaan. Jako on väärä mutta se lienee vaan hidaste, jos se syvyys passaisi.
     
  19. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Autodocin sivuilla ridex merkkisissä jarrulevyissä hyvät mittakuvat. Ainut hidaste kun noita selaa, niin pitää hakea auton mallilla, tuolta oon katellu omiin muutoksiin.
     
  20. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

Kerro tästä muillekin!