Chevy 250cid turbo mäntien yms. osien mietintää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 10.2.2025.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuollainen kone olis tarkoitus turbottaa ja vaikkei sillä kuuhun olla menossa niin kestävää taottua mäntää tekisi mieli laittaa, H-prof 5,7" kiertokankien kaveriksi.

    Poraushan tuossa on vakiona 3.875", ja puristuskorkeus vakiomännässä 1.655", isku 3.53" ja dekkikorkeus 9.15" alkujaan.
    Porattava se on ja dekkikin oikaistava, noilla em. puristuskorkeuden männät jää n. millin alle dekin.
    Kuitenkaan 4" poraukseen ei voi mennä, ei ole malmia lohkossa niin paljoa.
    SBC307-mäntiä ovat näihin laittaneet, mutta eipä siihenkään taottuja ole juuri tarjolla, en ainakaan ole löytänyt.

    Ajatuksena polttoaineesta on E85, ja puristukset luokkaa 9-10, ehkä lähempänä 9, että pikkusen sais dishiä olla, ei ainakaan domea, jos sitä ei siis ole mahdollista koneistaa pois?

    Paras mitä olen tähän mennessä keksinyt on SBM:n männät, joka vähän turhan korkeat ja tietty väärällä männäntapin koolla.
    Tapin reijät männästä voi holkittaa ja kansitiivisteen voi valmistaa sopivin liekkirenkain ja loput sopivasta 2-3mm tiivistemateriaalista, mutta meneekö vähän keksimiseksi, jos sopivaa jotain muuta mäntää on tarjolla?
    Mitä mäntää käyttäisit, vai suoraan kustomit omilla mitoilla, vaikka onkin aika arvokasta?
     
    impala67 tykkää tästä.
  2. Open Libraryssa on Leo Santuccin kirja Chevyn suorista kutosista. Siinä on mm. luku SBC:n kansista sahatuista hybridikannesta. Sillä alkaa pääsemään sinne kuuhun..:cool:

    [​IMG]
    Ei muuta kuin jostain pari 305:n kantta ja pientä laittoa..
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Katsoppa löytyisikö Buickin 231 tai 252 cid kutosen männistä sopivat. Niitä tehdään ahtokäyttöön
     
  4. Muokattu: 11.2.2025
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tartteeko se parempia veivejä tai takomäntiä, "jossei aie ole mennä kuuhun"? Mä oon ajellut slanttia 0,7 paineilla vakiokamoilla. Ainoa, mistä näkee muuttuneen kuormitustilanteen, on laakeriliuskat. Ei oikein öljykalvo kestä painetta. Mut sekin on semmoista reunakulumaa, joka vaikuttaa siltä, että harvat runkolaakerit antavat akselin taipuilla.
     
  6. Fileeraus

    Fileeraus Gearhead

  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No niin, monenlaista juttua jo tullut.

    Kansijuttuja en ala ihan noin vaikeasti tekemään, isompaa venttiiliä ja ns. "Lump-Kit" imukanaviin on varmaan se mitä sille tehdään pikku porttauksen lisäksi. Kansia löytyy kaksi, 250-koneen ja 194-koneen, jälkimmäisessä pienempi palotila, ei käsittääkseni muita käytännön eroja?

    Aikalailla on noi männät löytyneet ja ehdotettu, mitä itsekin olen löytänyt, tai lukenut eri foorumeilta että mitä muut ovat pohtineet tähän käyttöön.

    Jeepissä turhan matalat männät, en oikein innostu että dekistä niin paljon höyläisi? Jos quench-ajatuksesta luopuu niin nämä ovat käyttökelpoiset. Olis kyllä muuten varmaan tosi hyvät. Mitähän noin pitkä toimitusaika nykyään tarkoittaa Summitilla, ei lähde ikinä?

    Buickissa on vain 3.8" poraus, ei riitä ylikootkaan tähän mun käyttöön, nyt poraus 3.875" ja koneistettava on. Korkeus kyllä riittäisi. Ja turboBuickin vakiomäntäkin olis varmaan mulle ollut riittävän tukeva?

    LS-moottorissa olis sopiva halkasia, mutta selvästi matalampi puristuskorkeus, ja 5.7" pituiset H-profiiliveivit on jo hommattu. Ja kutosessahan on omanlaisensa veivi verrattuna muihin Chevyihin, leveempi alapää ja 2" kammentappi.

    Voishan olla että vakiomäntäkin menisi? Ajatuksena olis joku 4-500hp, ja kyllä se varmaan tälläisessä höyläpenkissä tarkoittaa luokkaa +1bar ahtoa? Pyysyykö vakio valumäntä ns. kyydissä, jos pikkusen tekis ylimmän renkaan yläpuolelle lisää välystä, ja vaikka keraamisen pinnoitteen laittais vielä lakeen lisäksi?

    12bolt firma on tuttu, sieltä sais 6"veivin kaveriksi Rossin mäntiä, ei halpoja mutta varmaan olis riittävät. Yhtenä vaihtoehtona täytyy silti tätäkin pitää, ja vaikka sit myisi nuo 5,7" pitkät veivit?
    Millaisen kutosen Fileeraus sinä teit?

    [​IMG]

    Tuollaisia on investoitu tähän mennnessä, kannen-ja runkopultit, veivit ja SBC:n dampperi johon teen uuden keskiosan kutoseen sovittamiseksi.
     
  8. Fileeraus

    Fileeraus Gearhead

    Mulla oli rodissa piristetty vapari kutonen. Männät dekkiin, iso nokka, isot venat ja lukuisat muut muutokset.

    Muutama vinkki, oli tiedossa tai ei; sbc 283 on sama dampperi kuin 250 koneessa niin ei tarvitse muokata, laitoin 1-uraisella hihnapyörällä olevan itselle. Letukan isolohkosta voi lainata 1.72 vipusuhteella rullakeinut kutoseen, niitä voi löytää swapista kohtuu hinnalla tai kaupastakin jos raaskii. Kutosessa on 1.75 suhde vipat vakiona. Sit muistan viime vuonna lukeneeni että kutoseen ei juuri nyt tehtäisi enää virinokkia. Orggisnokan kun käy hiomassa mieleiseksi niin selvinnee pienemmällä rahalla. Ja sit ite laittaisin tohon sun mosaan kierrettävät keinujen studit niin ei pullahda vahingossa ylös
     
    4d sedan tykkää tästä.
  9. Voisiko vastaus olla yksinkertainen:

    250 CHEVY TRUCK FORGED PISTONS 2208P STANDARD BORE 1966-1984

    NEW SEALED POWER FORGED PISTONS
    PART NUMBER 2208PA ( SAME AS L2396F TRW)
    STANDARD BORE
    250 CHEVY TRUCK
    1966 THRU 1984
    6 PISTONS AND 6 PINS

    Edit: Tässä lisää infoo:

    My TRW performance catalog list 2 different forged pistons for the 250 motor.
    L2314F is for the 66 to 74 motors with there 69.6 cc heads.
    These where available in 20,30,40 and 60 over.
    These where flat top with 4 valve notches with a 1.672” compression height .
    L2396F is for the 75 to 81 motors with a 67.5 cc head.
    These have a 8.5 cc dish that is .073” deep.
    They also have a .163” x 45 degree chamfer.
    The compression height is 1.655” on these.
    These where available in the same oversizes as the above L2414F,
    Both pistons have pressed pins and use 5/64” rings.

    Edit2: Täällä on turbottelua ja tietoa muinaisista TRW -männistä:

    TRW lists that piston as follows:
    1.655" CD
    .073" cup
    ring stack: 1/16, 1/16, 3/16"

    The L2396F (250 truck):
    1.655" CD
    .073" cup
    ring stack: 5/64, 5/64, 3/16"

    The L2314F (8.5:1 307") is slightly different:
    1.672" CD
    no cup
    ring stack: 5/64, 5/64, 3/16"

    The L2272F (12.5:1 racing 307"):
    1.675" CD
    .450" dome
    ring stack: 1/16, 1/16, 1/8"
     
    Muokattu: 12.2.2025
    4d sedan tykkää tästä.
  10. Tässä on nokkaspeksejä:

    GM 250 CAM SPECIFICATIONS
    Non-Integrated Head Cam, GM #3864918: 270/270 @ 0.004 Lift, 172/172 @ 0.050 Lift, 0.389/0.389 Total Lift, 105 LS

    Integrated Head Cam, GM # 6262809: 272/276 @ 0.004 Lift, 172/188 @ 0.050 Lift, 0.389/0.406 Total Lift, 102 LS

    Marine Cam, GM # 3891590: 288/288 @ 0.004 Lift, 192/192 @ 0.050 Lift, 0.403/0.403 Total Lift, 112 LS


    Onko toi viimeinen marinenokka liian lupu tähän viritykseen? Sellasia saa esim. Ebaysta vieläkin:

    W4 Mercruiser 165 in-line six cylinder cam shaft PN 3891590
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Katos vaan, Ebaysta löyty tuollaiset männät. Noi on STD mutta voishan sieltä pöyhimällä löytyä myös ylikokoa, kun on noi TRW-numero olemassa.
    Nyt tuli kuitenkin tarjolle ihan suomesta yhdet, ja katotaan se ensin.

    Keinuvipuhomma ei ollut tiedossa, täytyy niitäkin vajaata sarjaa kytätä, tai sitten vaan ostaa joku halpis BBC:n passeli setti. Kutoseenkin niitä saa ainakin Harland Sharpilta, ehkä pidin sitä settiä hiukan arvokkaana?
    Studit on juu tulossa, ja varmaan ihan SBC:n tavarat käy tähän.

    Nokka on tarkoitus hiottaa vakiosta, ihan hydylaahuri siis. Jotain suuruusluokaltaan 230@0.05", 112-114 LSA:lla
    Minkälaisen nokan Fileeraus laitoit Rodin? Entä minkälaisen jakopään?
     
    Muokattu: 12.2.2025
  12. Tässä vaihtoehto B -osastoa:

    Rullvippor 1.72 7/16 Chevrolet BB
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^No noi vois olla "härligä vipporna", katotaan mitä tulee vastaan ja pidetään noi mielessä.

    Männät löytyi järkevän etäisyyden päästä, järkevään hintaan.
    Tuollaiset SBC 307-koneen takomännät, merkkiä Sealed Power. Varmaan jokusen vuoden vanhat, kävi kyllä hyvä tuuri tässä asiassa.

    [​IMG]

    Männän tapille täytyy sorvata teflonista tulpat, millä tappi pysyy paikoillaan, kanki kun on uivalla yläpäällä ja männissä ei ole lukkorengasuria.
     
    Seevu, 6PPC ja valtope tykkäävät tästä.
  14. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Muokattu: 14.2.2025
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kyllä oli, useita kesiä ajettu vapari 2.3. Tuo mäntähän on hiton painava, luulisi olevan riittävästi materiaalia.
     
  16. Mä muistelin, että noita 307:n ja Jeepin mäntiä käytetty Vauxin slant four virityksissä. Siitä arvasin..Ehkä joku tulevaisuudessa poraa sellasen lässykkän männille.:rolleyes:
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Niin on, tuohon kaverin autoon tulikin tilalle Jeepin männät, niissä vaan taitaa kaikissa olla palotilamonttu ja sehän ei sovi periaatteisiini. Tuli myös mieleen että omassa roadsport/historic magnumissa on nuo aloittajan männät, toistaiseksi vielä kestäneet mukana mutta se ei kierrä kuin 7000 alamäessä.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Jännästi haljennut, en ainakaan itse ole tuollaista vaurioo vielä nähnyt?
    Sellaiset vanhan ajan takomännät nää tosiaan on, painavat möhkäleet, mutta ainakin mun tarkoitukseen just eikä melkein.
     

Kerro tästä muillekin!