chevy 350 + 2x turbo

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vauhtipete, 6.12.2009.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    tuosta mun 406 motista lähti siellä 1290hp pumppubensalla ja tammikuussa käydään santalalla kattomassa jahka merenylitys on hukuttanut osan niistä. Oishan se halvemmaksi tietty tullut ostaa kaksi 650hp:sta pikkulohkoa mutta kun ne ei mahtuneet nätisti keulille.

    http://www.cardomain.com/ride/3082654
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla oli kanssa jossain vaiheessa haaveen tehä tollanen budjettiturbo caprice tms., ja todella halvalla. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, et tota tekemistä riittää muutenkin enempi kun aika antaa myöten. Mut sitte ku lähetään kunnolla tekemään tota turbottamista, tai mitä muuta hatamista hyvänsä, niin rahaa kyllä tuppaa palamaan. Vähän tietty riippuu siitä kuinka paljon pystyy ite rakentelamaan, mut joka tapauksessa sitä ainakin meillä meni sen verran, et useampaan kertaan käväs mielessä et onks siin mitään järkee. Paljon vähemmällä olis saanut tehtyä vaparin joka olis tyydyttänyt alkuperäiset tehohaaveet vaikka jonkun vanhan pro-motin pohjalta. Toisaalta sitte kun se oli tehty, niin ei oo kyllä tullut vanhaa pro-moottoripohajista ajatusta ikävä edes nanosekunniks.
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    ja tais tulla tehojakin hiukkasen enemmän samalla. Jokos teillä dynolappu tuosta on?
     
  4. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mulla on ajatuksena tehä 42mm x 2,5mm putkikäyristä pakosarjat, pari saabin t03 turboa, Joko kaksi cossusierran cooleria, tai yksi isompi?
    edelin performer imusarjan päälle kaasuläppä kotelo rakennelma, jossa paikat 4-8 suuttimelle ja megaruisku ohjaamaan.

    Harjoittelukappaleena aattelin sulattaa ekaks pari 305 hakemalla säätöjä kohalleen.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mä tein tommosen viitisen vuotta sitten auto-nomicsin läppärungolla ja yhdellä turbolla.

    Kone oli täysin vakio-osilla noin kymmenen vuotta aikaisemmin peruskorjattu pata jossa oli joku lievä virinokka ja sille sopivat venajouset. Tälla ajettiin 2 kesää 0.6 bar ahdoilla ilman mitään välijäähdyttimiä, ei ollut edes ennakonmyöhästystä ahdoilla. puristussuhde oli noin 8.5 ja virinokan takia dynaamiset jotain kuraa. nokka oli ehkä 216/228@0.05 (ei muista enään)

    Kone otettiin tarkistusluonteisesti auki eikä siellä näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. tehoja oli 400+ hv
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Aika hyvin, onko tuo +400hv arvio vai dynotettu? Paljon vääntöä? Kokeilitko varttimailia?
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Teho mitattiin tatechin dynossa. Vääntöä en muista, ei ollut mitenkään erikoinen kun hukkaporttina oli omavalmisteinen pakopaineella aukeava läppä niin paineet nousi kierrosten mukaan.

    Ei käyty myöskään varttimaililla.


    Eikä niitä moottoreita tarvi sulattaa, hommaa kunnollinen seosmittari ja hae säätöjä ylirikkaalta laihentaen. Ja ennakoita varovasti.
     
  8. 00JONE00

    00JONE00 1st gear

    Onko kellään oikeita kokemuksia noista halvoista tuplaturbo sarjoista mitä ebayssa kaupitellaan? esim. tommonen linkki:
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Chevy-SB ... ccessories

    Minkähän kokonen/mallinen kaasari ois moiseen turbo käyttöön sopiva? Ei jotenki noi ruiskut oikeen kiinnosta.
     
  9. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    kaasarilla voi olla ongelmia saada säädöt kohdalleen; jos käy hyvin tyhjää niin täyskaasulla ollaan pahasti laihalla ja jos ei oo kiihdytyksessä laihalla niin ei käy tyhjää sitten millään.

    tälläsiä ongelmia oli meillä kun kaverin mopsin 360 yritettiin saada pelaan holsetilla ja "blow thru" holleyllä

    Tollasesta sarjasta en osaa sanoa mitään, veikkaan että kiinagarrettit alkaa ahdistamaan
     
  10. 302TT

    302TT 1st gear

    Minä kyllä unohtaisin suoralta kädeltä kaasarit ahtokoneessa. Ohjelmoitavan ruiskun etuja on myös sytkän säätö ja lisäksi voit saada sen vakiopannun kestämään yllättävänkin hyvin ahtoa.

    Noista kiinan turbopakosarjoista on kuulunut aika paljon huonoa, tahtovat olla sen verran ohutta tavaraa. Mutta ihan hyvät mallit kunnon sarjoille noista saa.

    Kiina-ahtimista ainakin liukulaakerimallit alkaa olla ihan kelpo tavaraa (kuulalakerimalleissa oli joitain vuosia sitten melkoisesti ongelmia). Kaverin 302TT:ssä kiinanahtimet pyörineet pari kesää ja samoja ahtimia on välillä rankaistu 450hv cosworthissa 1,8bar ahdoilla. Hyvin on kestäneet ja toimii kuulemma paremmin, kuin Holset/Garrett hybridi.

    Mutta kannattaa varmistaa tuolta Ebaysta tilatessa, että myyjä on varmasti myös mitannut mm. siipikoot jne., ettei tule yllätyksiä.
     
  11. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    minkälaisia ahtimia muuten on porukalla ollut yhden turbon setupeissa, tommonen holsetin hx50 riittääkö se vai ruukaisko olla isompi, 350 sbc siis.
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    ei tuo "blow thru" kaasari homma huono ole, isot poijaat ottaneet 3000hp kaasareilla, ja ittelläkin pelasi erittäin hienosti csu:n tekemällä mallilla ja oli vielä taloudellinenkin tosin heppoja reippaasti vähemmän. ruisku toki hienompi=kalliimpi .
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mitkäs holleyt sopii paineistettaviksi?
    Vakuumitoisioilla olevia ei kait voi paineistaa?
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead

    noita tekijöitä on montakin CSU, DEMON, C&S jne jne.. ja ohjeitakin on netissä do it your self miehille.
     
  15. 00JONE00

    00JONE00 1st gear

    Minkähän kokosta kaasaria ois ees järkevä lähteä kokeilemaan?
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Imusarjaks kannattaa valita single plane tyyppinen. Tossa kun kaasari tulee painepuolelle sen koko ei oo niin hirveen oleellinen, 600:llakin varmaan pärjää miedohkossa paketissa. Vacuumikin voi toimia, en tosin oo aivan varma, koska toi alipaine muodostuu ohivirtauksesta eikä mistään imusarjan alipaineista tms. Suosittelisin hankkimaan ton kaasarin yllämainituilta pajoilta, riittävästi seurannut noita "tein itse - säästin" kaasarinmuokkauksia tohon blow thru käyttöön, kovasti välttää ongelmia noilla purpose built kaasareilla, hyvin sijoitettua rahaa.
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    750cfm riittää 1100hp asti kerrottiin CSU:lla ja tosiaan itsekkin suosittelisin molempia C:llä alkavia ;)
     
  18. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    mie kun oon kova haaveilemaan, ni oon lueskellu noita amerikan palstojakin jonkun verran. CSU kuulostais olevan monen suosikki.. onhan tollanen tietysti vähän eri hintainen kuin hinnat alkaen-edelbrock, mut käsittääkseni kyselevät tilaajalta siitä moottorista jonkun verran tietoja ja sen kaasuttimen pitäis sit toimia aika lailla hyvin ihan tuosta vaan.

    jotkut kuuluvat olevan ihan tyytyväisiä noihin ebay:n turbo-sarjoihinkin, joskin sitä pahaakin sanaa on ollu luettavissa. jos tuollaiseen ryhtyy, ni olis ehkä ihan hyvä ajatus laittaa se välijäähdytin.. ei ole irtoava tavara sit ihan suoraa reittiä ainakaan siellä kalliilla rahalla rakennetussa moottorissa..
     
  19. 302TT

    302TT 1st gear

    Suosittelen lämpimästi turbottamista suunnitteleville liittymään muutamaan euroautokerhon foorumiin (Saabclub, Cosworth&RS club jne.) ja ajan kanssa plaraamaan siellä keskusteluja. Alkaa löytyä aika lailla toiseen malliin tietoa ja kokemusta ahtokoneista, moottorinohjauksista jne., kuin tältä foorumilta, jossa noiden asioiden kanssa välillä mennään aika lailla perse edellä puuhun.

    Ei herneitä nenään :D

    Näistä kaseista saa kunnon mörkömotteja, kun vaan ei jumitu liikaa vuosikymmenten takaisiin asenteisiin ja oppeihin.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toisaalta jostain syystä ne kenties möröimmät moottorit kuitenkin on tuolla jenkeissä? Kylmä totuus kuitenkin on, että tollasessa tuplaturbo veekasissa on niin paljon potentiaalia, että idioottikin saa sitä paukkua kaivettua enemmän mitä tarvitaan ittensä pulaan saattamiseksi. Aikalailla elävänä esimerkkinä (vielä) toimien...
     

Kerro tästä muillekin!