Chevy 350 jäähdytysnestevuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja puusilmä, 13.5.2021.

  1. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tämä kevät on lähtenyt kyllä huonosti liikkeelle, joka autossa tuntuu olevan jotain nestevuotoa. Eli nyt on potilaassa Chevy 350 jostain 70/80-luvun vaihteesta. Autolla ensi kerran alkukeväästä liikkeellä ollessa lämmöt alkoivat nousemaan saman tien, nesteethän sieltä oli kadonnu talviseisonnan aikana, taisi reilu 5 litraa mennä. Uutta nestettä sisään ja tutkaileen mikä on pettänyt. Eipä sieltä mitään tippunut ja ajellut tässä normaalisti, lämmöt on pysynyt matalalla ja ei mitenkään seilaile. Nyt sitten huomasin, että kyllä sieltä nestettä katoaa ja jättää lätäkön parkkiin. Vuotopaikkaa auton alla hakiessa, se näyttäisi tulevan öljypohjan tiivisteen reunasta, miten se nyt voi olla mahdollista? En millään näe ylempänä vuotopaikkaa, mistä se voisi valua siihen öljypohjan reunaan. Startti on nyt juuri sillä kohtaa, sen pois ottamalla saisi nyt ehkä vähän lisäinfoa.



    Latailin siitä videota, siinä vuotokohdan kohdalla on tiivisteessä pieni knööli, sitä ruuvarilla painamalla vuoto tuntui loppuvan. Öljyt on ihan normaalit, en nyt muuta keksi kuin että jossain on jokin pieni halkeama mutta missä?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Takimmainen pakkasproppu taitaa lohkossa olla tarkalleen tuossa kohtaa.
     
    Vezques tykkää tästä.
  3. G20

    G20 Gearhead

    ..ja tulpattu anturin reikä sylinterikannessa..?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voihan se valua öljypohjan reunaa pitkin edempääkin, kone on usein vähän takakenossa...
     
  5. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Sieltähän se tuli oikea vastaus heti ensimmäisellä, kiitokset oceanic7:lle, palan matkaa se valui öljypohjan reunaa pitkin kuten SPORT TRUCK epäili



    Nyt sitten kaipailisin vinkkejä vaihtohommaan, eipä ole tuota hommaa tarvinnut koskaan tehdä
     
    Muokattu: 27.5.2021
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Se on varmaan läpiruosteessa alareunasta nii lyö talttapäinen ruuvari läpi ja väännä pois. Tai tee sopiva reikä ja nyppää liukuvasaralla pois.
    Uusi paikalleen vaikka sopivalla hylsyllä taputellen.
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Mitenkäs muuten, kannattaako uusi paukuttaa kuivana paikalleen vai onko tarpeen käyttää jotain tiivisteliimaa? Onkos noista kumisista tulpista kokemusta eli missä on kumi kahden metallilevyn välissä ja levyt kiristetään mutterilla, jolloin kumi leviää tiukasti aukkoon. Ittellä kyllä tuntuis olevan tuossa ihan hyvin tilaa paukuttaa normiproppua paikalleen mutta ahtaissa paikoissa varmaan kätevä.
     
  8. fennia

    fennia Gearhead

    Jotain ruuvilukitetta oon roppuihin tiivisteeks laittanut. Riirrävän iso hylsy naputteluun että paine tulee reunoille, jos naputat keskeltä, niin se krymppää , eikä pidä. Jos se vuotaa saumasta, eikä romppu ole puhkiruostunut, niin Itse melkein laittaisin kesäks vaan kunnon paikkausmäskit sisään ja talvella rauhassa vaihtelee uuden ropun. Käy kyllä helposti kuten itsellä, että ropun vaihto sitten jää ( 4: ttä vuotta paikka kaman kans menty) Ne kumitulpat unohtaisin, jos ei ihan hätätilanne ole.
     
    Muokattu: 27.5.2021
  9. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Sain tämän nyt valmiiksi, vanha tulppa olikin tosi tiukassa, ei meinannu auton alla ryömiessä saada iskuihin voimaa. Avuksi otin poravasaran, jonka talttaustoiminnolla sain propun liikkeelle ja sitten väännettyä sen pois. Uuteen sivelin ohuen kerroksen tahnaa, kai se ilmanki olisi pitänyt. Kiitos kaikille neuvojille.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kaikki proput samanikäisiä, kannattaa varautua niiden vaihtoon, saattaa olla jopa pare, kun nappaa koneen ylös, sillä myös koneen takana on pari roppua ;)
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tuota vähän pelkään, iästä kun ei ole mitään käsitystä. Ei toi vaihdettu nyt kovin ruosteiselta vaikuttanut, toivotaan ettei tarvi koko kierrosta vaihtaa
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Toimii, kahdeksatta vuotta mennään vuotamatta. Nää voi sit vaihtaa normiplugeihin ku nyppää joskus moottorin irti.
     

Kerro tästä muillekin!