Chevy 350 öljyvuoto!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Korpimotorsportti, 17.8.2021.

  1. Hyvää iltaa ja epätoivon terveiset täältä öljylammikkojen keskeltä.
    Tuli tuossa reilu vuosi sitten hommattua projektiksi Camaro vm 75. Viime kesänä tuli vähän ajeltua ja leima ko. vehkeeseen hommattua. Moottori vuoti jo silloin takapäästä öljyä ja arvelin sen olevan kampiakselin stefa tai öljypohjan tiiviste. Nyt tuli sitten talven aikana purettua autoa ja kone auki. Koneeseen uusittiin vähän sisuskaluja mm nokka, nostajat, keinut männänrenkaat, uusi öljypohja ym. Ja totta kai uudet tiivisteet. Odotukset korkealla että enää ei allensa merkkaa.

    Nokan sisäänajossa tiputti muutaman tipan taas takaa, noh arvelin että pientä kirrausta öljypohjaan.
    Noh ei auttanut. Ajossa kun kunnolla lämpeni öljyä roiskui koko taka osaan aika paljon.
    Päätettiin tilata uusi öljypohjantiiviste, sellainen silikoni, joka on yhtenäinen koko pohjan ympäri. Samalla kun konetta joutui sen vuoksi vähän nostamaan vaihdettiin vielä uudestaan kampiakselin taka stefa. Laitettiin tällä kertaa stefan puoliskojen päihin liima ( Loctite SI 5980) Ja kone kasaan odotukset korkealla...

    Sama homma lämpimänä roiskii öljyä pihalle. Noh sitten nostin koneen pois ja tutkin näkyykö jossain halkeamaa, no ei näy. Mutta se proppu mikä on siellä takana nokka akselin päässä oli öljyinen alareunasta. Arvelin vian olevan siinä, uusi proppu paikalleen ja kone keulille....PRKL sama lopputulos, öljyä tulee pihalle...

    Eli nyt alkaa jo V-käyrä nousta kohtuu koilliseen, mikä helvata tuossa voi olla? Vai oisko se stefa pitänyt laittaa sinne sillä tavalla, että sitä olisi pitänyt kääntää sinne vähän limittäin pintoihin nähden? kuten sanoin liima kyllä laitettiin puoliskojen päihin, mutta ei käännetty sitä vaan saumat ns pintojen kanssa linjassa.
    Öljyä roiskuu sieltä jostain aika paljon. ei mitään pari tippaa, vaan 20 km ajon jälkeen kaikki öljyssä koneen takana ja kun lyö parkkiin, niin lammikot alla.

    Nyt ois ne hyvät neuvot kalliit, ei jaksas enää montaa kertaa tuota tuolta nostella.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä laitoitko mutta joissain tapauksissa vaatii pikkusen moottorisilikonia viimeisen runkopukin alle liitospintaan lohkoa vasten.
    Varsinkin runkolinjahoonatuissa lohkoissa on tullut vastaan ettei ilman pidä.

    Ja toi että pikkusen niitä takatiivisteen päitä kääntää vaaterista on ihan suositeltavaa(onhan tiiviste oikein päin?).
    Takimmaisen nokkalaakerin peittävä tulppa kannattaa kans katsoa/vaihtaa, ja huolellisen putsauksen jälkeen Loctitellä kiinni, niinkuin ne öljykanavienkin tulpat.

    Onhan huohotus myös riittävä, ettei kampikammion paine pullauta ölyjä pihalle?

    Putsaisin koko seudun bräkleenilla kasauksen jälkeen, ja ainakin harkitsisin pukissa koekäyttöä, että näkis onko edelleen vuotoja?
     
  3. lordC

    lordC Gearhead

    Mites imusarjan takatiiviste?
    Voisiko tulla sieltä ylempää?
    Vallankin laskettujen kansien kanssa on tullut korvattua ko tiiviste silikonilla.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Öljynpaineanturi vuotaa öljyä läpi?
     
  5. Kiitän vastauksista. Liimaa ei tullut laitettua kyllä sinne runkopukin alle. Tuo huohotus pitää nyt vielä tutkia. Uskoisin että tiiviste on oikein päin. Varsinaisen asennuksen teki kaveri, johon kyllä luotan.... Itse jos oisin laittanut niin kaikki olis mahdollista.

    Ylempää, paine anturilta tai muualta öljy ei tule, se on pois suljettu.
    Täytynee vaihtaa se taka stefa ja tehdä nyt ihan kaikki voitava siihen, liimat ja tiivisteen kääntö.

    Noviisina nyt itse siis kumminkin kysyn kun 4d sedan tuossa sanoit että onko tiiviste oikein päin, niin kumminko päin se on oikein päin?
     
  6. Vielä tuli sellainen mieleen, että pitääkö se stefa asentaa sinne ns. kuivana? Sipastiin nimittäin vähän öljyä sormella siihen pintaan että liukui paremmin paikalleen? Onko merkitystä?
     
  7. Weijari

    Weijari 3rd gear

    Onko Turbiinin / Kytkimen Koppa kuiva päältä? Jos on, niin tuskin tulee sen yläpuolelta.

    Yks vielä mikä voi vuotaa on siinä nokka-akselin propun molemmin puolin olevat öljykanavien tulpat, varsinkin on on High-volyme / high pressure öljypumppu, mutta ei mitään modifilkaatioita jotka sitä vaatisi.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ton öljynpaineen saa aikaseksi kun ottaa jakajan pois ja pyörittää porakoneella öljypumppua. Ei niinku tartte laittaa konetta käyntiin pukissa. Turvallisempi vaihtoehto ;)
     
  9. No joo mutta tässä onkin nyt se että viimeksikään kasauksen jälkeen ei tiputtanut tyhjäkäynnillä mitään. Vasta kun kone ja öljyt lämpeni ja kierrosta koneessa. Sen jälkeen alkaa roilaamaan.
     
  10. 3964

    3964 2nd gear

    Onhan huohotus kunnossa ettei tee painetta kampikammioon?
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla 305 työnsi öljyä koneen etupäästä järjettömästi ja mikään ei tuntunut auttavan.
    No sitten aloin sitä huohotusta tutkailemaan ja molemmista venakopista oli vaan letkut alaspäin ja oli ne ihan avoimetkin mutta tein sen pcv systeemin, kun se mokkula kuitenkin siinä oli eli toinen imusarjaan oikeaan lähtöön ja toinen sinne putsarin pohjaan ja kas, öljyvuoto hävisi.
     
  12. Se vois olla hyvinkin, että pitänee panostaa tähän huohotukseen. Minulla on tuossa vain toisesta venakopasta letku pihalle, toisessa on vaan sellainen korkki joka hengittää. Edelbrockin venakopat ne on. Elikkäs väännätkö nyt ihan rautalangasta miten vedän letkut. Ja se pcv venttiili pitänee varmaan hommata us partsilta tms, ei vissiin ole missään perus varaosaliikkeissä?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No siis toiseen venakoppaan menee letku ilmanputsarin puhtaalta puolelta ja toisen puolen huohotus tulee imusarjaan tai kaasarille, jotta se vetää alipainetta sinne. Ja siihen puhtaalle puolelle se venttiili taisi tulla puhtaalle puolelle, sehän on kuin takaiskuventtiili.

    Se mihin se imupuoli tulee riippuu vähän siitä mikä kaasari. Edelillä oli aika selkeät kaaviot sivullaan.
     
  14. Holleyn 650 kaasari on. Tuolta netistä löyty kuvaa jossa se venttiili tulis tuohon toisen venakopan ja kaasarin väliin?
    Kuvissa näkyy, että se tulis tuonne minne tulee nyt jarrutehostajalta letku, eli voiko siihen vaan laittaa jonkun haaroitus kappaleen?
     
    Muokattu: 18.8.2021
  15. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Itsellä on Fel-Pron valmiste paketissa ja siinä käsketään asentamaan se kuivana, kielletään rasvan käyttö. En tiedä onko materiaalilla merkitystä, tuossa se on PTFE
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No siitä takatiivisteestä asennusvideo, muitakin löytyy kun pikkusen haeskelee mutta tuossa yks aika selkee:

     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Muistin väärin, ei eka kerta eli pcv sinne "likaiselle" puolelle.
    https://www.aa1car.com/library/pcv.gif
    [​IMG]
    Ei kai se oikein jarrutehostimen kanssa samaan ole hyvä laittaa.
     
  18. 383

    383 Gearhead

    Ei toimi vetää öljyt tehostajaan
     
  19. manun

    manun Gearhead

    Kaverilla vuoti 350 aika hurjasti kierroksilla. Piti laittaa yks pultti sinne bensapumpun tienoille kun siellä oli se reikä auki millä vissiin lukitaan se pumpun käyttötappi. Siihen kun laittaa lyhyen pultin niin loppu vuoto.
     
  20. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    laitoikko uuden öljypumpun?
    jos joku high pressure niin voi johtua siitäkin.
     

Kerro tästä muillekin!