Chevy 350 + TH350 kolkutus, koneen takaosa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja puusilmä, 19.9.2015.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hyvä tietää. Ollut se suoja jo ostoslistalla pitkään ihan muista syistä. Oikeesti jos joku jää ton mun Impalan alle ja pääsee vielä sinne vetolevylle asti niin ei siinä kyllä enää henki pihise, on se kyllä niin matala :poff:
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Silti se pitää siellä olla, voihan se olla korjaamollakin nosturilla kone käynnissä, ja asentaja horjahtaa ja käsi osuu, suoja pelastaa käden...
     
  3. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Kyllä suoja on syytä pitää ajossa paikallaan.
    On totta sekin, että starttikehän naamaa hiova tai rintalastan avaava vaikutus on olemsassa oleva sekin, jos alle jäädessä ei ole sattunut hiuksista tai raajoista jäämään kampuran apulaitehihnan väliin.

    Tuhoutuu se naama tietty kardaanin takaniveleen/perälimppuunkin osuessa, mutta sen kopan tarkoitus pääasiallisesti on suojata turbiini/vetolevy/vauhtipyörä kiviltä ja lialta.

    On meinaan aikamoinen ase jos vaikka 3000 r/min pyörivään hammaskehään osuu sopivasti kivi ja se lähtee auton alta sivulle...

    Suoja on syytä pitää paikallaan. US Partsista saa myös MrGasketin tekemää teräksistä yleismallia, siinä vain usein joutuu rälläköimään tai sahaamaan startin syvennystä hieman isommaksi, muuten ei istu paikalleen.

    Yllättävää, miten vaikeaa orkkis GM-valmisteisia turbiinin suojakoppia on nykyaikana löytää. Tuhottuja/sulaneita kyllä piisaa, mutta mistä saisi uuden?

    200/700 -laatikoihin ei oikein löydä enää muita kuin noita yleismalleja.

    4L60E:stä eteenpäinhän koko turbiinikotelo on yhtä alumiinia kuten euroissa.

    Mutta jokaiselle naputusta/koputusta etsivälle: OTA SE VESILETKU JA KUUNTELE SILLÄ.

    MOOTTORISI PUHUU SINULLE :D
     
  4. mindgame

    mindgame 1st gear

    Itsellä myös tälläistä naksutusta pontiacin nelisatanen + TH350. Äänen paikallistanut selkeästi vetolevyn kohdille. Turbiinin ja vetolevyn väliset pultit tiukassa ja levyssä ei näy vaurioita, miten noi kampiakselin ja vetolevyn väliset pultit saa tarkistettua kun ei mahdu avaimet mistään välistä ja levyn vaihdettua? Selviääkö hommasta ilman laatikon tiputusta? :oops:
     
  5. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Avaa turbiinin pultit, turbiini menee muutaman sentin sisään laatikkoon, siitä välistä mahtuu juuri ja juuri kiintolenkillä kokeilemaan vetolevyjen ruuvien tiukkuuden.

    Halkeama vetolevyssä ei välttämättä näy silmällä, mutta ääni on usein aika kova:
    [url=https://www.youtube.com/watch?v=6plR2qSBZjU]https://www.youtube.com/watch?v=6plR2qSBZjU
    [/url]

    Voi olla myös "pärisevä" ääni.

    Pulttien ympäriltä se yleensä menee jos on mennäkseen.

    Vetolevyn vaihto vaatii laatikon vetämistä taaksepäin = kardaanin takapää, laatikon takakiinnike, öljynjäähdyttimen putket, kick-down -kaapeli, nopeusmittarin vaijeri ja vaihteiston öljytikun putki irrotettava moottorista irrotuksen lisäksi. Sopivasti tukemalla laatikkoa ei kuitenkaan tarvitse ottaa kokonaan alas, vaan siirto 10-15 senttiä taaksepäin riittää. Kardaanin nivelen alle kannattaa laittaa suoja. Katkaistu Lasol-pullo jesarilla kardaanin nivelen ympärille suojaa hyvin hiekalta, kolhuilta ja neulalaakereiden häviämiseltä. Näin keppiä ei tarvitse vetää laatikosta ulos = vähemmän sotkua. Tietty jos takatiiviste on hikoillut, se kannattaa vaihtaa nyt.

    Koneen prsettä ei pidä päästää putoamaan, tai virranjakaja on vainaa.
     
  6. mindgame

    mindgame 1st gear

    Kiitos vinkeistä, näillä aloitellaan 8)
     
  7. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Oli capricessa joskus täysin kuvailemasi oireet ja naputus, vika löyty vetolevystä.. Oli murtunut keskeltä ja tosi vaikea oli huomata edes että oli halki ennen kun sai sen naaman eteen ja itse totes että on se vaan halki.
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Joo ei mullakaan sitä suojapeltiä paikallaan ole, ei pääse siitäkään kuunteleen kaikuuko naputus siihen.

    Kai tuo vetolevy täytyy ottaa työn alle. Mitä siinä täytyy huomioida, että tulee hommattua oikeanlainen?

    Ja oikeastaan jos löytyy vinkkiä tekijämiehestä Tampereen suunnalta, niin hyvä olisi. Olisi mukava saada se vielä ennen lumia kuntoon niin voisi keväällä aloitella ajokautta uusin ongelmin. Itsellä ei riitä resurssit homman hoitamiseen, varsinkaan tähän aikaan.
     
  9. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Vetolevyssä joko on tasapainotuspuntti starttikehän reunalla - tai sitten ei.

    Ja hammasluku starttikehällä on joko 153 tai 168.
    Startin pulteista sen näkee, jos pultit ovat "vinossa" toisiinsa nähden, vetolevy on 168-hampainen, jos linjassa keskenään, vetolevy on 153-hampainen.

    Turbiinin kiinnityspulteissa on eroja noiden kahden välillä, tosin useimmat 168-hampaiset on porattu isolle ja pienelle turbiinin kiinnitykselle.

    Startti ei toimi vääränkokoisen vetolevyn kanssa. Monissa lohkoissa tosin on porattu/kierteitetty paikat sekä suoralle että vinolle startin kiinnitykselle - jotta ei menisi liian helpoksi :).

    Mutta nyrkkisääntö on, että vino kiinnitys = iso vetolevy - kiinnitys linjassa = pieni vetolevy.

    Vetolevy maksaa muutaman kympin, SFI-hyväksytty 150 eur.

    Vaihtamisessa ei tosiaan ole muuta ärsyttävää kuin se laatikon irrottaminen. Kätevä hemmohan tietysti samalla remppaa vaihteiston....ja kardaanin nivelet....ja tai no...siinähän se sitten lähteekin taas käsistä.

    Mulle käy aina niin hahahah!!!
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mulla oli joku "fiksu" aikanaan jättäny vetolevyn kampuraan kiinnittävistä pulteista "lukkoprikat" pois , joskin en ole ihan varma onko niitä ollu alkujaan noissa sbc 327, kyseessä takokampura-versio , mut kun veti pultit jousiprikoilla ja viel kierrelukite varmistukseks , niin johan loppui se "helvetillinen kalke" , tulihan sitä tovi ihmeteltyä et mistä ihmeestä se ääni tulee , kilke/kalke ta kolkutus ääni sielt tuli , miten kukakin haluaa ääntä nimittää
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kiitos, siinäpä tuli kattavat ohjeet. Täytyy vielä käydä kyyläämässä, kumpi siellä on ja lyödä auto talviteloille. Talvella pitää käydä vetolevykaupassa ja palata keväällä asiaan, varmaankin uusin kysymyksin. Kiitos kaikille vastanneille.
     
  12. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    ei pidä eikä ole koskaan ollutkaan. tuolla tyylillä pitäis olla koneen remmitkin koteloitu ja mielellään sellaiset renkaat jotka ei pyöri kolmiot tai neliöt olis hyvät niin vältyttäis yli ajoilta kardaanin tai vetarin käytöstä pääsee suoraan häkkiin 10v eka kertalainen pääsee ysillä
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Yks huomioitava juttu on vielä, onko kone ennen vai jälkeen -85 valmistettu, niissä on eri pulttijako kampuran päässä.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jaa, kun käyt leimalla seuraavan kerran autolla, josta se oravapelti puuttuu, kysyppä piruuttaan katsastusmieheltä, että pitääkö olla. On useampi auto katsastuksessa hylätty kun turvallisuusvaruste puuttuu!! Hihnoissa ei ole ollut turvavarustetta, ei tarvitse siis olla. Samasta syystä katsastusmies vaatii ruostuneiden jarrukilpien/pölysuojien tilalle uusien asennuksen niissä autoissa joissa sellaiset on alun perin etujarrulevyjen sisäpuolella olleet...
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen pomppaa tääkin topiikki mutta menin katsoon korotetulla pikkarilla jossa pienimmät sallitut renkaat eli 33" . Katsosekopää katto renkaan ja loksun isoa väliä ja sano että tohon mahtuu pää väliin ja että väli pitää tukkia :rotfl: . Kehotin katsomaan otetta jossa lukee että 38" renkaat saa laittaa, milläs ne mahtuu sitten pyörimään. Jotain se siinä mumusi, otin rekotteen ja ajoin toiseen konttoriin.
    Siellä ei puhuttu mistään noista mitään vaan leima laakista.
    Edes topiikkiin löysästi kuuluvasta vetolevyn suojan puuttumisesta ei sanottu mitään :poff: .
     
  16. mopperi1970

    mopperi1970 1st gear


    Mulla samajuttu capricessa...
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    olds dsl kyseessä:
    huomasin että vetolevyn hmm aluslaatta eli kiekko jossa on 6 reikää kampuran pulteille, olikin kampuran puolella vetolevyä eikä pultin kantojen alla. Vaihtaisin sen toiselle puolelle vai mitä. koitin ettiä googelilla kuvaa en löytäny.
    se tasapainopuntti vetolevyssä, mihin kohtaan tulee. siinä vetolevyssä lähellä starttikehää on lyötynä muuten numeroita joista suurimpana näkyy 14, oisko niillä jotain osviittaa, kampuran siivapyörällä on ajoitusura, se puntti oli sillä kohtaa mut kuuluuko olla
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oldsin bensakoneessa ainakin on vetolevyn reiät sillain ettei saa kun yhteen asentoon.
     
    cb125twin tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!