Chevy 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MiikkaJ, 14.7.2024.

  1. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Kohteena chevyn 350, joka stroukattu 383 kokoon.
    Nokkana Comp camsin XE274, MSD AL6 HEI jakajan kanssa, Edelin alukannet, edelin kaksitasoinen imusarja, Holleyn 750 tuplapumppu kaasutin.

    Auto tullut minulle tuolla kokoonpanolla. Toiminut hyvin ja tuntunut (persdynon ja seosmittarin mukaan) olevan ihan hyvissä säädöissä.

    Jonkin aikaa tuli sitten pientä probleemaa. Autolla oli ajeltu puoli päivää ja toiminut moitteetta. Viimeiselle kotimatkalle kun lähdin niin seosmittari näytti että kävisi laihalla (seokset 15,5-17,5 väliä seilaten). Samalla tuli noin puolen minuutin välein pientä poksumista putkessa.
    Matka ei onneksi ollut pitkä ja kotiin päästiin.

    Oma ja muutaman kaveri tulkinta oli, että varmaan imuvuoto tullut. Ei muutakun uusia tiivisteitä tilaamaan ja vaihtamaan kun saapuvat.

    Uudet tiivisteet vaihdettiin imusarjan ja kansien väliin, sekä imusarjan ja kaasarin väliin.

    Alkuun turhaa jumppailua jakajan kanssa kun en tajunnut merkitä pyörijän asentoa.
    Auto kun saatiin lopulta käyntiin niin sama ongelma.
    Tyhjäkäynti seilaa edelleen 16-17 väliä pitkälti ja putkessa paukutti kun antoi kaasua.

    Keväällä oli jo aiemmin vaihdettu mekaaninen bensapumppu, joka toiminut noin 1,5kk ongelmitta.
    Samalla olin vaihtanut bensansuodattimen, sekä sytytystulpat, mutta ne on nyt varuiksi vaihdettu uudestaan. Niiden vaihdolla ei ollut vaikutusta.

    Ennakkoa säädetty, eikä silläkään tuntunut olevan vaikutusta.
    Toisella ehjällä jakajalla koitettu myös, ei vaikutusta.

    Kaasarin olla oli lämpöeriste levy ja epäilin, josko se vuotaa. No kaasari irti ja samalla putsasin sen UÄ pesurilla. Putsattu kaasari takaisin paikoilleen pelkän tiivisteen kanssa. Samalla tarkisteltiin kaikki alipaine letkut ja olivat ehjät.

    Tyhjäkäynti pomppasi 11 lukemiin seosmittarin mukaan. Kaasuttamalla huomaa myös silmämääräisesti, sekä haistamalla, että hemmetin rikkaalla käy.
    Kaasua antamalla (kierrokset 3000rpm) tuntuu, että toimii ok ja seoksetkin menee sinne järkevämpiin lukemiin.
    Jos kaasua antaa vähän jättäen kierrokset esim 1500rpm tai 2000rpm, alkaa auto röpeltää ja pätkiä. Saman tekee jos koittaa lähteä ajamaan. Vähän vastaava efekti kun olisi joku launch control päällä.

    Osaako viisammat sanoa missä/mikä ongelma voisi olla? Alunperin pohdittu olevan bensa tai sytyspuolen ongelma.

    Sytytys puolella tulpanjohdot ja tuo AL6 boksi on ainoat, jota ei ole vaihdettu tai koitettu toisella osalla. AL6 boksi on tosin aika vanhaa mallia, eikä siinä ole mitään ledivaloa.
    Jos mennään bensan saantipuolelle niin voiko suutinlevyt olla tukossa tai rikki?

    Auto käy ihan nättiä tyhjäkäyntiä, jos ei huomioida tuota rikkaalla käyntiä. Kun auto on lämmennyt ja hetken (30min) seisonut ja laitetaan uudelleen käyntiin, niin seokset on aavistuksen verran laihemmalla kun aiemmin.

    Uutena jenkkiauton omistajana ei kauheasti varaosa repertuaaria ole omasta takaa, eikä viitsini kokeilemisen vuoksia jokaista osaa uutena ostaa.
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Koneessa on varmaan peltisarjat? Esim. suihkupulloon vettä ja auto käyntiin, käydessä ruiski vettä putkiin ja katso haihtuuko yhtä nopeasti kaikista putkista pois, vähän siltä kuulostais että sytkäongelmia jossain pyty(i)ssä
     
  3. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Tätä itsekin epäilin, jonka vuoksi lainasin lämpötilamittaria.
    Sen perusteella ei mainittavaa eroa pyttyjen välillä kun peltisarjasta mittaili kun kone kävi kylmästä lämpimäksi.

    Mietin, että voiko tuossa MSD 6AL boksissa olla jotain vikaa, että tyhjäkäynnillä antaa oikein kipinän, mutta 1000-3000rpm jolloin pitäisi antaa useampi kipinä per tahti niin ei antaisikaan niitä kipinöitä oikein.
    Toi boksi on sen verran vanha malli, että siinä ei mitään ledivaloa ole.

    En kyllä tiedä, vaikuttaisiko toi kipinä asia, sitten siihen että menee laihalle ja paukuttaa.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mitä seosmittari sanoo kun kone röpeltää? Laiha vai pysyykö samoissa lukemissa?
    Jos tulee selkeitä sytyskatkoksia ja bensa ei syty sylinterissä, palamaton ilma näkyy mittarissa laihana.

    Jos olit kerta kokeillu toista jakajaa, oliko se kans kytketty msd-boxiin?

    Anna kierroksia ja kato ajoituslampulla mitä ennakko tekee kun kone alkaa röpeltää.
     
  5. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Näyttää nyt laihaa kun röpeltää.
    Kun noita tyhjäkäynnin ruuveja sääti et kävi paksummalla niin silloin seos pysyi rikkaalla, mutta röpelsi samoilla kierroksilla, vähän eri kuuloisesti vain.

    Toinen jakaja oli identtisesti kytketty MSD boksiin.

    En ole kierroksilla katsonut mitä lamppu näyttää, mutta jostain luin, että kaikki lamput ei näyttäisi oikein noiden msd boksien kanssa. Liekö faktatietoa edes...
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jos vaan pystyt ni lainaat joltain ja kokeilisit ehjäksi tiedettyä jakajaa, HEI esim. että voisit poissulkea sen MSD:n.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Mulla on autossa uusi HEI jakaja.
    Sen vaihdolla ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen tämän ongelman kanssa.

    Eilen sain lainaan kaverilta toimivasta autosta MSD:n 6AL boksin.
    Sillä oli sama ongelma päällä, joten voidaan pois sulkea tuo oman MSD boksin toimimattomuus.
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kaasari pöydälle ja lihoiksi, paineilmalla puhaltelee kaikki reiät läpi kun selkeesti vaikuttaisi, että jotain kökköä sillä jossain on.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Häh?
    HEI jakaja (semmoinen pömpyläkantinen iso) on ns. all-in-one paketti, jossa sytkäboksi ja puola on kaikki saman kannen alla.
    Se ei tarvitse erillistä sytkäboksia, 6AL yms. Onko HEIn moduuli ohitettu ja tilalle kytketty se MSD?
     
    Isamu tykkää tästä.
  10. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pari ehdotusta:

    Bensaletku turvonnut / tukossa (letku jostain syystä sopimaton 95 E:lle jossa 10% etanolia).

    Latauksen jännitteen säätäjä paskana ja jännite jonka vuoksi sytytys seilaa. (yleensä myös valot välkkyvät jos näin on)

    Jos Kaasari oli kokonaisena Pesurissa, ei kaikki paikat välttämättä lähde puhtaaksi.
     
  12. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Pahoittelut, muotoilin epäselvästi.
    Uusi HEI jakaja, josta se oma moduli otettu pois ja sytkää ohjataan msd boksilla.

    Konehuoneessa olevat bensaletkut uusittu noin 1,5kk sitten ja ajettu vain 98e5 bensalla.

    Latauksen tasoa en ole kierroksilla katsonut, tyhjäkäynnillä näytti olevan ok, joten pitänee mitata.

    Kaasari käytetty osissa UÄ pesurissa, jonka jälkeen tökitty vielä varuiksi reikiä auki, putsattu cleanerillä ja puhallettu paineilmalla.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos oikein ymmärsin, sulla ei edelleenkään ole varmaa tietoa toimiiko MSD niin kuin pitää. Jos kuitenkin varmistaisit sytkän pelkästään HEIn kanssa ja ohitat MSDn.
    Ja tsekkaa lataus kierroksilla.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jaa-a, aikamoinen mysteeri.
    Joku sanonta on että 95% kaasariongelmista on sytkäongelmia.

    Kaasarissa ei yleensä pitäisi pesun ja läpikäynnin jälkeen olla pahasti vikaa, ellei jotain ole jäänyt huomaamatta tai mennyt rikki. Onko kaasarin transfer slotit/tyhjäkäyntiruuvi säädetty kohdalleen? Suutinrungon röörit käyty läpi?

    Sytkän virtapiuhat ja maapiuhat tarkastaisin vielä.
     
  15. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Identtinen MSD boksi ollut lainassa, joka toimivasta autosta otettu.
    Se asennettu autoon kiinni ja käynti ei muuttunut mihinkään sillä boksilla.

    Tästä kyllä itse tulkitsisin, ettei siinä itse boksissa ole vikaa.
     
  16. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Kaasari purettu osiin, eikä mitään hajonnutta/rikkinäistä osunut vastaan.

    Suutinrungon reiät tökitty auki, sekä cleanerillä huuhdeltu ja paineilmalla kuivattu/puhallettu puhtaaksi.
    Kaasarin transfer slotit/tyhjäkäyntiruuvi säädetty kohdalleen ja koitettu niilläkin hieman eri asentoja. Vaikutusta ei ollut muuhun kuin mitä seosmittari näyttää, mutta rötäily/pätkiminen pysyi samana.

    Sytkän piuhat kertaalleen käyty läpi, mutta täytyy käydä uudestaan. Maadoitukset oli kunnossa, mutta varuiksi nekin putsailin ja koneen muutkin maadoitukset katsottu läpi.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  17. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eihän ruvennut venttiili kantamaan sotkee seoksia sekin. Omien kokemuksien mukaan toimii vähän miten sattuu matalilla kierroksilla
     
  18. hukkis

    hukkis Gearhead

    Kato röpellyksen aikana lampulla pomppiiko sytkä miten sattuu.
    Seuraavaks kattoo pakoputkien lämmöt, jos selviis röpeltääkö joku tietty sylinteri. Huom. vaikuttaa myös samassa imusarjan piirissä oleviin sylintereihin.
    Kaasarii ja sytkää on ronkittu jo niin paljon että vika vaikuttaa olevan muualla.
    Onko tulpat katottu?
    Joissain edelin kansissa ollu tiukkoja ohjureita, venttiili jumii?
    Nostaja jumissa?
    Nokka kulahtanu?
    Tuossa jotaki ajatuksia...
     
  19. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Tätä pitääkin lähteä varmaan seuraavaksi selvittämään.

    Tulpat katsottu ja varuiksi vaihdettukin.

    Pakosarjasta lämpöjä mittailtu, eikä mainittavia eroja pyttyjen välillä.
     
  20. MiikkaJ

    MiikkaJ 1st gear

    Tämän vian syyksi osoittautui väsyneet venttiilin jouset.
     

Kerro tästä muillekin!