Chevy 4.3 1991 flektin viskokytkin rikki?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tommi72, 17.5.2019.

  1. Tommi72

    Tommi72 1st gear

    terve,

    Eli eli flekti pyörii aina ja mielestäni kierrosten mukana. Oli kylmä tai kuuma moottori. Nyt alkanut kuulumaan klikkaava ääni kylmäkäynnistyksen yhteydessä mikä tulee mun mielestä myöskin tuulettimelta. Häviää kun kone lämpenee.

    Kannattaako alkaa purkamalla toi viskokytkin? Ja pystyykö sen kunnosta päättelemään päällepäin mitään vai pitääkö olla uus valmiina?

    Kiitokset.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kun kone lämmin, sammuta auto ja kokeile käsin pyörittää flektiä
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, kylmällä koneella sen flektin pitäisi pyöriä helposti. Sitten kun koneen ajaa lämpöiseksi, niin flektin pitäisi olla huomattavasti raskaampi pyörittää. Näin neuvoivat ainakin S10:n korjausoppaassa kun alkukeväästä omaani vaihdoin tuon viskokytkimen.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo toi unohtu sanoa että kylmällä myös kokeilu :D


    Jos rikki niin uutta viskoa tilalle jos ei halua sähköflektiin päivittää
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei oikeen kuulu "purettaviin". Jos siivestä heilutellessa tuntuu väljää, niin varmaan vikaa on. Samaten kaikki rakse tai naksunta käsin pyöritellessä viittaa vikaan.
    Aina se kuitenkin käynnissä pyörii, siitä ei voi mitään päätellä. Sen voi irrotella ja korvata paksuus vaikka rikoilla ja kokeilla häviskö äänet.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mulla oli Starfiressä visko jumissa niin kuulosti ihan volvolta. Ja täyskaasukiihdytyksessä remmi vinkaisi vaihdoissa.
     
    PauliR tykkää tästä.
  7. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Eli turbo volvo :D
     
    wilburi ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mutta että jotain asiaakin, niin kylläpä se taitaa vaihdettava olla eikä oikein korjattava. Oikeen jos pitkään ajelee ja huonosti käy niin voipi irrota aksilalata ja sittenhän se onkin helppo vaihtaa, kun ei oo siivet tiellä. Tarvii vaan syyläri vaihtaa samalla. Toki siitäkin saa lisää työskentelytilaa.
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. Tommi72

    Tommi72 1st gear

    Ok. Kiitoksia. Laitetaan vaihtoon ja katsotaan kuinka käy. Siivistä heilutellessa ei kyllä juurikaan väljää tunnu mutta jähmee pyöritettävä on oli kone kylmä tai lämmin.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jähmeys on ihan oikein. Lähinnä viittaa ehjään, jos ei heilu eikä naksu liikutellessa.
     
  11. Tommi72

    Tommi72 1st gear

    Eli kun kone on kylmä niin jos siivestä ottaa kiinni niin pyörähtää alle varttikierroksen.
    Pitääkö ton siis aina pyöriä jonkun verran ja seurata koneen kierroksia?
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä.
     
  13. Tommi72

    Tommi72 1st gear

    Ok. Kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!