Chevy ´55:n kaato kauhajoella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jusssi, 27.8.2005.

  1. pikkumopo

    pikkumopo 1st gear

    Suomen Kesä oli tehnyt taas tepposet rata ryhmälle!
    Perjantaina ennen radan sulkua klo 15.00:ta, oli alkanut pirunmoinen myräkkä.
    Vettä oli tullut yli 60mm puoleen yöhön asti,estäen liimauksen.
    Lauantai aamulla siinä puoli yhdeksän jälkeen,kun mekin hiippailimme paikalle. Rata-ryhmä kumitti ja siivos rataa, joka oli vielä kostea.
    Joku oli laskenut vielä öljyt oikean puolimmaiselle kaistalle heti aamusta, lähdöstä varikko-laatalle asti.
    Pojilla oli täysi työ imeyttää ja polttaa öljyt pois. Kerkesivät kumminkin hieman liimata koko alkupäätä ja öljy vanan kohdan,ennen kun käsky kävi aloittaa ajo, siinä kymmenen tietämissä.

    Rata oli liimattu viikkoa ennemmin puoleen väliin saakka, mutta vettä oli tullut pitkin viikkoa.
    Kenttä-yhtiön päällikkö on kuulemma tiukka äijä, ei anna liikkua rata alueella sulkuajan ulkopuolella.
    Aika-ajot sujuivat tosi ripeästi, tullen yllytyksenä kaavion tekijöille,jotka olivat Vaasasta tuloillaan kun homma oli pulkassa.
    Kaikki muukin sujui tosi hyvin, jos ei oteta tuota ikävää mälliä lukuun!!

    Ensi vuonna joka radalla, rakentavassa hengessä hommaa eteenpäin. :wink: Jätetään nuo haukkumiset pois ja puhalletaan yhteen hiileen kaikki porukat!!!
     
  2. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    no onneks ei klassiksevyt vielä maailmasta loppu ole..

    hyvä että kuski on jotakuinkin ok!

    tuli vaan mieleen, että -90 luvun alkupuolella tehty video " shoebox dream"
    sisältää kolme melkein identtistä -55:sen letukan lippaa.
    jokainen lipeää vähän puolimatkan jälkeen ja jälki näyttää likimain prikulleen samalta, kuin tässä niemisen kellahduksessa.
    johtuisko tää kaikki jonkun voodoo-noidan loitsuista...

    t.kannattaisko-vaihtaa-vuosimallia-tulevaan-kilpuriin..

    (eli rapa-ripa)

    pikaista paranemista!
     
  3. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    eipä kait nyt kukaan tässä ketään oo haukkuun ruvennu ???
     
  4. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Itsellekin tuli mieleen, kun videota katseli, että mikä osuus mahtaa olla aerodynamiikalla tuollaisessa autossa?
    Haukkaa aika hyvin ilmaa alleen edestä ja maavara pienenee taaksepäin.
    Leveät renkaat aiheuttavat myös kohtalaisen nostovoiman takapäähän.
    Jotenkinhan sen ilman on sieltä auton alta pois päästävä, vaikka nostamalla autoa ilmaan.
     
  5. impala67

    impala67 Gearhead

    kauheaa katsottavaa. toivottavasti kuski paranee eikä saa tapahtuneesta mitään traumoja.
    aivan käsittämättömän monta kertaa se auto poukkoili ympäri ämpäri, siihen nähden kori oli jopa melko hyväkuntoisen näköinen. turvalaitteet pitivät kopin kasassa.

    siitä huolimatta uskoisin että kyllä tuosta raadosta vielä jotakin leivotaan... ainakin teoriatasolla.

    ihailtavaa tiedonkulun nopeutta täytyy sanoa. videointi ei ole turhaa touhua!
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vaikka auto meni paskaksi, niin videon perusteella voi sanoa että on lottovoitto että ei kuollut/vammautunut pahemmin.

    Myös oli silkkaa onnea ettei vetäissyt suoraan naapuriradalla ajavan kylkeen jolloin olisi ollut täydellinen katastrofi valmis.
     
  7. Henski

    Henski 1st gear

    Niinpä! Miettikää totakin mahdollisuutta, kun ajelette autoilla, joiden kulku ei vielä kaaria vaadi. Radalla on usein toinenkin auto, joka voi sen onnettomuuden järjestää.

    Tossa taas nähtiin, ettei ne turvavarusteet ole vain kilpailujärjestäjien ja osavalmistajien rahastusta vaan suhteellisen halpa kilpailijan henkivakuutus.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Samaa miettiny myös pienessä pääkopassa.. nimittäin Braketissa kun lähdetään eri aikaan ja maalissa pitäis olla samaan aikaan..toisessa kaaret ja vauhtia päälle 200..ja toinen ilman kaaria ja vauhtia alle 160..

    Tuntuu turvallisemmalta ajaa D:ssä kun samaan aikaan lähdetään mutta maalissa turvallisesti 5 sek aikaeroa.. Eipä niistä kaarista voi silti haittaa olla hitaammissakaan kun koskaan ei tiedä...
    :eek:
     
  9. bbford

    bbford Gearhead

    Jep,aloin miettiä ihan samaa,oma auto menee nyt 170kmh,jos tostakin vauhdista lähtee lapasesta niin kipeää tulee.
    Itellä on tökkiny kaarien mukana tuleva paino mutta jos jotain sattuu niin ei enää paljoa kiinnosta oliko auto 50kg painavampi,varsinkin mun 2000kg laiva.Että kannattipa säästää joo.
    Pitää tutkia talven aikana kans tota kaarien tekoa.
     
  10. Chevy ll -65

    Chevy ll -65 1st gear

    Ollaan kavereitten kans ihmetelty miksei käyttänyt jarruvarjoa
    ku kisoissa proo kuskit vetää heti varjon ku heittelee?
    Ja Sarasmäki heti lähdöstä ettei mene liian lujaa!
    Vitsi vitsi Janne.
     
  11. latari

    latari Gearhead

    täytyyhän sitä moparia vähän edes hillitä.et jäis letukka miehillekkin mahkuja :lol:
     
  12. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Ei näkynyt varjopaketteja noissa karkeloissa. Mitäs muuten säännöt sanoo jarruvarjoista?

    Nopea jarruvarjon laukaisu olisi ehkä voinut pelastaa tilanteen...nojoo.
     
  13. Henski

    Henski 1st gear

    Jarruvarjo pakollinen autoissa, joiden loppunopeus ylittää 240km/h. Kaksi jarruvarjoa, jos ylittää 330km/h. Näin siis FHRA:n sääntökirja!

    Kyllä mun nähdäkseni Niemisellä oli varjo myös tossa kaatolähdössä.

    Saatto olla käsillä muuta tekemistä kun varjokahvan hakeminen???

    Eikös se varjo noissa romukuvissakin hyvin näy kabiiniin sullottuna...
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ajoin siinä aikaisemmin yhden lähdön Niemistä vastaan ja kyllä hän siinä lähdössä aukaisi jarruvarjon, aika 9.87 ja loppunop. 238,41 km/h eli käytännöllisesti katsoen sama aika kuin siinä viimeisessä..

    Romukuvissa näkee kyllä että varjo on ulkona paketista mutta kun auto on pyörinyt monessa eri asennossa niin ei se varjokaan ole päässyt paukahtamaan kunnolla täysin auki eli siinä yksi syy katsomon ihmettelyihin.. voihan olla että varjon laukaisu on jumittanut, kuskin huomio herpaantunut, toinen käsi kiskoo laukaisijaa samalla kun jalka nousee kaasulta ja auto heilahtaa..pelkkää spekulaatiota mikä ei muuta tapahtunutta mihinkään suuntaan enää tässä vaiheessa..

    Tilanne tapahtui niin nopeaa että luultavimmin kuljettaja itse ihmetteli jälkeenpäin eniten että mitä tapahtui..?!
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Onkos toi se Soraksellakin ollut vai joku muu?
     
  16. Henski

    Henski 1st gear

    Sama vehe joo...
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    No harmi toivottavasti siitä vielä kalu syntyy.
    Kävi vaan historiat mielessä kun itsellä tosiaankin oli identtinen ilman takapuskuria ja kavennettu sekä identtisellä flipillä, 454sen luvilla oleva mattmusta 55 Belair tolppa.

    Eihän aerodynamiikaltaan maailman paras koppa mutta ulkonäöllisesti mun mielestä yksi parhaita.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä olen sitä mieltä että kun autoa aletaan tekemään ensin laitetaan kaaret ja sitten katsellaan mihin rahaa jää ylitse.
    No ihmekkös ei ole omat edistynyt....
     
  19. 5670

    5670 Gearhead

    tarttis varmaan kans harkita omaan projektiin kaaria varsinkin jos se kikkare viä kulkeekin jollakin lailla.sen malmikasan kun nakkaa katolleen on kattovalo kuohtuu alhaalla.ne vaanei todellakaan ole mikkään silmänilot vaikka ne tekis kuinka hienot ht kopassa kun ne näkyy sitämyöden riettaasti sivulta päin katsottuna.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    No jos on tumma sisusta ja vihreet lasit niin ei niitä heti äkkää...esim erääs valiantissa ne ei heti edes pistä silmään vaikka on siniset ja näkyy takaovista.
    Laita vaan kaaret paikalle ennenkin madaltuu kattovalon lisäksi niska...
     

Kerro tästä muillekin!