CHEVY 91 454 ss pick up

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja monster, 5.8.2007.

  1. monster

    monster Gearhead

    tommonen laite pesitynny nurkille ois vaan onkelmia ton moottorin ka nssa kun on voima kadonnu johonkiin .koneessa edelblokin imukansi ,peltisatsit ,(cranen nokka) ja unisip poksi vähän sille huoltoo tehtiinkin mutta sytkän tarkistaminen tuotti jo onkelmia kun ei saanu sitä tieto kone ohjausta pois pelistä ei nimittäin kummi vinkase kun lyö lapun mattoon . toi unisip poksi kun ei mulle oikeen avaannu ,mitenköhän sekin sinne väliin oikein ympätty(pois otto)
     
  2. 496SS

    496SS 3rd gear

    Niin se sytkä tarkistetaan normaalisti niin, että moottoritilan sähkökeskuksen koppa pois ja sieltä löytyy musta/ruskea johto, jossa liitin. Se irti ja ennakonsäätö on pois pelistä.
     
  3. monster

    monster Gearhead

    nonii tämä homma näköjään lähtee eteneen sitä laatikkoa tuijottelin eipä sattunnu silmään johot,
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    lämpösensori siellä on mennyt.
     
  5. monster

    monster Gearhead

    jaaha täytyy siikata
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Unichip taitaa olla Harisen heiniä...kysy sieltä jos ei muuten selviä -> http://www.hestec.fi/unichip.htm

    Toisaalta jos koneeseen on tehty muutoksia ja alipaineet on muuttunu mm. nokan vaihdon myötä,niin jollakin tapaa se täytyy korjata oikeaksi ja se on tehty tuossa varmasti juuri tuolla UNICHIP:lla...jos otat sen pois niin tuskin toimii kunnolla sillonkaan...

    Onhan toki mahdollista että tuo Unichip on rikki tai joku on mennyt "säätelemään" sitä itse perstuntumalla ja nyt säädöt poskellaan...

    Kannattaa tarkastaa nyt tuo sytkä ensin ja UUSIA BENSANSUODATIN auton alta kuskin kohdalta,tutkia kaikki anturit kuten ruiskun lämpötila anturi imusarjasta,lambdan toiminta,alipainevuodot lähinnä throttle bodyn ja imusarjan välistä,sytytyslaitteet jne.

    Bensanpaine olisi myös syytä tarkistaa jos regusta mennyt jousi,niin loppuu bensa kun polkasee...loppuu myös jos se suodatin tukossa.

    Hint:Laittaisin itse samalla siihen säädettävän regun esim JET #61500 ja tehokkaamman bensapumpun jos konetta viritetty...Edelbrock #3581 pumppu = Walbro 255...löytyy US Parts hyllystä ja menee heittämällä paikalle.

    Sytkän tarkastus juuri noin...konehuoneessa apparinpuolella yksinäinen BEIGE / MUSTA RAITA johto joka menee virranjakajalle (löytyy yleensä siitä paksusta johtosarjasta n. 10cm sähkökeskuksesta jakajalle päin)...siinä avattava liitos -> avaa se ja säädä sytkä -> laita liitin kiinni.

    Tuosta auton vuosimallista sitten sen verran ettei kai sitä ole myyty rehellisenä 1991 mallina sulle...meinaan sellasta ei tiettävästi ole yhtäkään kappaletta suomessa...sellasta autoa ei saa edes kilpiin suomessa ellei ole muuttoauto !
    On takuulla 1990 malli ja rekisteröinti voi sitten olla mikä vaan...-91 malli on kokonaan eri auto.

    Alustanumeron VIN 10:s merkki on L=1990 ja M=1991.

    Jos se silti on jotenkin kummallisesti 1991 SS 454 malli,niin sillon siinä on jo tietokoneohjattu 4-vaihteinen 4L80E laatikko,neulamittarit kierroslukumittarilla,uusi Gen V isolohko,tiuhempi 4.10:1 perä.

    Jos näin on,niin kyseessä on melkoinen harvinaisuus = ÄLÄ IKINÄ MYY SITÄ POIS !!! 8)

    PS. Onnittelut hienon auton ostosta joka tapauksessa oli mikä tahansa vuosimalli ! :pinup:
     
  7. monster

    monster Gearhead

    auto varmaan 90 ja ei ole oma jakajaan vaiheltiin kaikki hilppeet plus tulpat ja pensa filtteri ja hariselle soiteltu toi sytkä on tehas arvois ,tiijä sit missä pitäs (autossa menos 17 rek ote )varmaan nähny jos jonkin värist kuskii . kärsii myös joskus mystisestä sammuilusta riasteyksissä,joteskin on sellanen tunne että kärsii ainaskin pensa pulasta ,mihkähän väliin sen beasa paine mittarin helpoitten saa.
     
  8. mhj

    mhj 1st gear

    Tulopuolellehan se tarviis laittaa. Liiitin auki ruiskun paasta ja sinne suunnittelemaan sopivaa T-haaraa. Tosin ne bensaputket on kiinni siella koneen takana/rintapellin valissa aika ahtaassa paikassa, omasta en ainakaan niita saanut irti, kun meinasin aikoinaan vaihtaa ne teraspunosletkuiksi. Liittimen toki saa ruiskusta irti, mutta fyysisesti se on aika ahdas paikka.
    Kaipa ne sen verran ehken liikkuu, etta sinne valiin sais mittarin kiinni?
    Mulla ainakin omassa kulku parani, kun vaihdoin samaan syssyyn pumpun ja suodattimen. Tosin vaatimatontahan se on kulku edelleen.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan se tietysti noinkin,jos autolla on ollut paljon omistajia ja sinne on turailtu ties mitä,niin kaiken joutuu käymään lävitse.

    Bensan loppuminen joko alhaisen paineen tai liian pienen virtauksen (pumppu viallinen/väärä) vuoksi vie kyllä autosta voiman...sen takia se olisi syytä selvittää heti sytytyslaitteiden kunnon jälkeen.

    Painemittarin voi ehkä helpoiten kytkeä heti suodattimen jälkeen sinne auton alle...

    Paineet vakiona luokkaa 9 -13 psi(15 max),mutta voi nostaa 15 psi =>~20.

    Ruiskulla tuloliittimen kierre on 16mm x1,5mm ja paluu 14 x 1,5mm Saginaw...samoja käytetään mm. ohjaustehostimissa.

    Ruiskun voi irrottaa imusarjasta asennuksen ajaksi,niin tulee samalla uusittua se tiiviste siihen ruutaan ja sarjan väliin...suurin murheiden aiheuttaja TBI:ssä on juuri se vuotava tiiviste.

    Bensafiltteriin käy tuo sama 16mm liitin...

    Niitä saa myös metallisina Nestepaine ja Hiflex....en muista millä nimellä ne myy niitä,mutta Italialainen valmistaja.

    AN liittiminä ovat tuon näköisiä...löytyy Russel,Earls jne.

    uros -> http://www.holley.com/991955ERL.asp

    naaras -> http://www.holley.com/9894DBJERL.asp

    PS.Racers Place hyllyssä näkyi muuten olevan TBI ruiskun testaukseen tarkoitettu painemittari liittimineen kun joku aika sitten kävin...valmistaja Actron.
    Sen mittarin liittimen voi myös jättää paikalleen jos haluaa kiinteän painemittarin autoon...lähtö lienee 1/8 NPT.

    Voihan vika tietysti olla missä tahansa,tukossa oleva putkisto/katti...nokan ajotus/jakopää kulahtanut...? :eek:
     
  10. monster

    monster Gearhead

    joo täytyy tossa ruveta taas sepitteleen kun se liiteri tulee tontille ,kuljettimeen on joku väsänny suht isot tupla putket ,ei ole kattia .äänet on sitte sairaan makeet jytinät.
     
  11. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Pistä kuvaa tulemaan; tunnistellaan, onko se muutama vuosi sitten vakuutusyhtiöllä ollut auto. Siinä on ollut keula purettuna ja mahdollisesti kasauksessa tullut jotain häikkää. Hävisin muuten tuolloin huudon 500 eurolla.
     
  12. monster

    monster Gearhead

    kuvan laitto vähän hakusessa .täytyypi vilasta onko ollu pois kilvistä,jotain joskus ryssitty kun kaikki suuttimien johot joskus poikkastu ja liitetty uudelleen.
     
  13. monster

    monster Gearhead

    ollu pois ainaskin kilvistä joskus. tuli mitattua noi pensan paineet oli 10 psi ,ajossa kerran ainaskin nyykähti paineet hetkeks alas ,mutta meinasin paineita vähän nostaa vaan eipä ne nouse vaikka tiukkaa rekuu kuinka paljon huvittaa ja vaikka laittaa paluu puolen umpeen kokonaan ei nouse paineet , onkohan pumppu kulahtannu vai enkö taas jotain ymmärrä. joo ja tuli otettuun toi unisips moottorin ohjaus pois pelistä ei mitään eroo moottorin käytöksessä ,eli hengetön laatikko.
     
  14. monster

    monster Gearhead

    oli sit toi moottorin ohjaus tietska rikki ,mistäköhän noit poksei oikein kannattas kysellä. ei tol astron poksil toi laatikko oikein pelannu muuten kyl.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kovin on alhainen b-paine...voi hyvinkin se pumppu olla hajoamassa tai imusiivilä tukossa tankissa.

    Kai vaihdoit sen b-suodattimen ?

    Kone ilmeisesti käynyt sitten "limb home" moodilla jossa on kiinteät arvot joita ECM käyttää vaurioiduttuaan...ne on tallennettu siihen lastuun joka sisältää auton identiteetin.

    Tuo Astron ECM boxi service number 1227477 on periaatteessa sama ja sitä on käytetty 7.4 TBI L19 koneessa joissakin vuosimalleissa.

    SS 454 L19 koneen boxi on silti varmaan numerolla 1228747 eli ei voi vaihtaa keskenään ihan suoraan.

    Joka tapauksessa boxin sisältämä lastu on taatusti erilainen !

    Katso sen ECM boxin kannessa oleva valkoinen tarra...SERVICE NUMBER 122...7 ja nelikirjaiminen BROADCAST CODE esim ANTZ (lastussa sama jos ei ole vaihdettu).

    Lastun voi vaihtaa boxista toiseen jos sopivan löytää ja numerot täsmää muuten.

    Uuden boxin joutuu hankkimaan melkeimpä viralliselta GM myyjältä,koska noita SS 454 on purettuna aikas vaikea löytää...valmistettukin niin vähän :(

    Tuolla noita numeroita ja Google löytää lisää -> http://chevythunder.com/gm_throttle_bod ... n_pg_1.htm
     
  16. monster

    monster Gearhead

    joo en käsitä tota pensan paine hommaa yhtään vaihoin uuden pumpun ja suodin on vaihettu ja rekunsäätö käännetty laijast laitaa niin ei muutu sit mihinkään ,tuli joku cartterin pumppu 63e ei mun mielestä paha .pihas seisoo muutes astro mis ei oo täl hetkel noit anturei paljoon kiinne kun tuli noi kaikki lainattuun tohon rojektiin .poksis oli toi 1228747 atdx kuin lastussa .voisko toi korjaantuu pelkällä lastun vaiholla.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Carterin alkuperästä vastaava pumppu tottelee merkintää P 74000 ja on sama kaikissa 262 - 454 cid TBI koneissa.

    Olisiko se regu itse viallinen...jousi poikki tms...no onhan se nytkin suosituksen mukanen eli 9 - 13 psi.

    Jos se boxi on kerran todettu olevan rikki,niin uusi lastu ei auta sillon vaan pitäisi saada uusi boxi johon siirretään vanhasta lastu eli PROM.

    Jos taas meinasit vaihtaa pelkän lastun sinne Astron boxiin,niin omalla vastuulla sitten,sillä se on erinumeroinen lodju...voi se onnistuakin,paha sanoa varmuudella kun ei ole kokemusta tollasesta vaihdosta,muuten noita lastuja kyllä vaihdeltu...ikävä jos kärähtää se Astron boxi siinä kokeilussa.

    Ilmeisesti boxit 1227477(Astro) ja 1228747 on aika liki samanlaiset,jos kerran jopa kävi sillä,mutta on syytä huomioida että voi nousta silti savu.

    Liittimien pinni-järjestys olisi syytä selvittää myös ennen kytkentää...käsittääkseni SS:n sähköflektiä ainakin ohjaa juuri ECM ja jos boxi vaihdetaan toisenlaiseen,niin ainakin sen kytkentä menee uusiksi,lisäksi Astrossa 4-vaihteinen th700 aski kun SS:ssä th400...loota ohjaa ainakin turbiinilukkoa.

    Jos se auto olisi minun niin voisin kokeilla jotakin sellaista,että teettäisin uuden lastun 454TBI:lle suoraan 1227477 numeroiseen boxiin ATDX koodilla ja auton tarkoilla tiedoilla esim tuolla -> www.tbichips.com ,jolloin siinä voisi samalla huomioida kaikki autoon jo tehdyt/tehtävät muutokset.

    Koodista sen verran että pitää sisällään ohjelmakarttojen lisäksi kyseisen auton tiedot kuten painon,koneen,vaihteiston ja käytetyt välitykset jne.

    1227477 numeroisia boxeja luulisi löytyvän helpommin,koska on yleisin truck-tbi boxi,käytetty 4.3 - 7.4L pick up,VAN,Astro...onhan noiden dieselöinti projekteja tehty tässä maassa pilvin pimein.

    Lastunpolttelijoita löytyy varmaan Suomestakin F-Body ja Corvette foorumeilta.
    Tuolla noita GM:n lastujen bin-tiedostoja...löytyy näköjään myös tuo ATDX jos joku suostuu polttamaan sen täällä. -> ftp://ftp.diy-efi.org/pub/gmecm/bin_lib/
     
  18. monster

    monster Gearhead

    reku ollu auki ja jousi oli ehjä ,en tie joku keltaseksi maalattu vieteri siel oli sisällä.poxi tulossa nopeella kuljetuksella ameerikan maalta jos ens viikolla sen sais 379e .tota en kyl hoksannu olles kaan tota leftaa .mites toi romppu voikos se mennä särki kun on sellanen tutina että ei välttä mättä tuu poksin mukana.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    PROM siirretään vanhasta boxista uuteen...ei tule koskaan boxin mukana koska se on autokohtanen !

    PROM ei mene yleensä rikki ellei murjota jotenkin mekaanisesti tai altisteta UV-valolle...sillä se resetoidaankin ellei ole sellanen uudempi 28 pinninen flash-muisti.

    Vanhemmat on 24 pinnisiä ja niissä on pohjassa sellanen ikkuna jonne annetaan UV-valoa erillisellä laitteella resetoidessa lastu ennen polttoa.

    Koska sulla sama proadcast code lastussa ja boxin kannessa,niin varmasti alkuperänen eikä mikään virilastu...voithan hommata siihen jonkin virilastun vaikka autoon tehtyjen muutosten mukaan yksilöllisen (järkevääkin näin) jos epäilyttää se lastu.

    Ei ollut minusta kallis jos tuon 379 eskoa kustantaa ja on uusi.

    Kannattaa tarkistaa varmuudeksi sitten ne kaikki "rydätyt liitokset" kuten suuttimien ja antureiden johdoista ennen kuin lyö sen uuden kiinni...jos siellä jokin oikosulku tai huono kosketus,niin voi kärähtää se uusikin.

    Se boxi saattaa olla muuten vaurioitunut sen lisäboxin takia jos sen kytkennät on ollut mitä lie...

    Toivottavasti tulee kuntoon,sillä noita SS 454 ei ole koskaan liikaa kumia käryttämässä ! 8)
     
  20. monster

    monster Gearhead

    jo se täytyy tota romppuu (viri) katella viellä josko sellasen siihen pistäs tota unisippii ei kyllä uskalla enään kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!