Chevy Astrot ja 80-lätkä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jorke, 27.3.2009.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Mites nuo Suomen Astrot, mites noissa menee toi 80 lätkähomma?
    Joissain näkyy, joissain ei. Siis Nettiautosta vaan kattelin.

    Itelle vaan tuli tuossa hommattua varaosa-autoksi sellainen, saa yhteen projektiin osia mut tuli mieleen et vois olla ihan hyvä käyttöautonakin. Ei vaan kiinnosta toi 80-lätkä. Onko kaikki 80-lätkällä?

    Suomen melkein kaikki myynnissä olevat on noita pystyillä takasivulaseilla. Iteä kiinostais enemmin noilla ihan pitkillä laseilla oleva.

    Mites noita on tuotu yleensä Suomeen?
     
  2. arkunnaulat

    arkunnaulat 1st gear

    Konttorilla miulle sanoivat että 1800kg on raja, jolloin pitäisi olla 80-lätkä.
    Omassa astrossa (pa) elopainoa 1820kg. Lätkä tosin tippui ajossa katsastuksen jälkeen takalasista. Huono liima tjsp... :soosoo:
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Käytännössä jos on lisäpenkillinen astro pitää olla lätkä.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Mitenkäs teoriassa? Omapaino tasan 1800.
     
  5. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Se meni silloin silleen että sai laittaa lisäistuimet jos omapaino yli 1800 kg ja sitten se lätkä tuli kaupantekiäisenä..
    Astro, leppäkyljet, 4-veto hiace, mazda europe, pitkä transit, yms..
    Jos se omapaino on alle 1800 ja takapenkit haluaa pois niin lätkäkin lähtee katsastuksessa.
     
  6. mie

    mie Gearhead

    Oliskohan niin onnellisesti, että on juurikin niitä kikkailemalla saatuja lätkättömiä pakuja. Kun taisi jonakin ajanjaksona olla porsaanreikä, että tasan 1800 kiloinen ei lätkää tarvinnut, mutta yli tai alle 1800kg painava vaati lätkän :)

    Muoks: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 93967290bd

    tuolla taitaa olla samasta asiasta :)
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eikäku se oli niin, että yli 1800 kg painavaan tuli lätkä, mut vähintään 1800 kg painavaan sai laittaa lisäpenkit. Tasan 1800 kg, niin sai penkit, mut ei tarvinut lätkää.
     
  8. xp

    xp Gearhead

    Ja nykyään tasan 1800 kiloisessa tulee olla lätkä.
     
  9. maardu

    maardu 1st gear

    Konttorilla sanoivat että kun on rekisteriotteessa h-auto -ei lätkä ja jos siinä lukee p-auto ja oo lisäpenkit niin pitää olla lätkä.
    Ja siitä näkee heti auton myyntihinnassa--sama vuosimalli mutta lätkällä 2000.- ja lätkäton(h-auto) 4000.-
    Toi painojuttu on silloin kun on Kuorma-auto (yli 3500kg) ei tarvi lätkä.
    ps. ja oon maksanu sakot siitä huonosta liimasta :soosoo:
    Edelässä niitä ei kiinnostaa,mutta Itäsuomessä kyllä--ajoivat perässä ihan pihalle asti ja onnelliset ku pikkupojat--ne sai isooon rikollisen kiikkiiin. :D :poff:
     
  10. Meca

    Meca 3rd gear

    Mulla oli joskus Astro, joka oli rekisteröity kahdelle, omapaino 1750kg, ei lätkää.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    AKE kaikessa viisaudessaan näitäkin pykäliä viilaillut vuosien mittaan mielensä mukaan, ainakin kerran vain sanamuotoakin muuttaen jolloin rajapaino muuttunut kilolla.

    En muista koska laki joskus -90 luvulla muuttui muotoon "1800kg tai yli pitää olla lätkä" mutta käytännössä kaikki lisäpenkilliset astrot on rekisteröity aikana jolloin pykälä yksiselitteisesti sanoi että vasta YLI 1800kg pakussa pitää olla 80 lätkä, on penkkejä tahi ei.

    Kun taas tuo 1800 kiloiseen sai laittaa lisäpenkit, joten tasan 1800kg astroon lätkää ei tarvitse laittaa, koska tietääkseni lakia ei muutettu takautuvasti ja olishan se jollaintapaa kohtuutontakin ylettää yli 10v siitä taaksepäin rekisteröityihin pakuihin, oli sitten niitä lisäpenkkejä tai ei.

    Oman hauskuutensa tuo se että näihin uusiin kertakäyttöotteisiin tahtoo ilmaantua nykynormien mukainen 75kg kuljettajan paino osaksi omapainoa ja joka mielestäni ei siihen kuulu, kun vanhojen autojen painoja on alettu niinsanotusti "arpomaan" ja
    mikä takaa sen ettei sama temppu toistu saman auton kohdalla.

    Akella asiasta ei tunnu olevan asiaan mitään kiinnostusta saatikka todistustaakkaa,
    eikä asiakkaalle jää jo tehdystä muutoksesta käteen mitään todistusaineistoa jotta voisi edes esittää oikaisupyyntöä.
     
  12. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Onneksi noita astroja on lätkällä ja ilman! olen ollut todistamassa tilannetta jossa ajettiin p-a astrolla 100km alueella karvan yli satasta ja polliisit tuli vastaan ilmeisesti tutka päällä. Huomasivat että kasikympin auto tulee ylinopeutta! Tekivät järkyttävän uukkarin ja perään! tässä vaiheessa huomasivat ettei autossa ole lätkää joten ajelivat tovin perässä ja kääntyivät sivutielle! :lol: Niin kyllähän siinä ois pitänyt se lätkä olla! :rotfl: Tälläisestä jää aina vaan niin hyvä mieli! Niin ja tääkin tapahtui itäsuomessa!
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jaa, mun mielestä tuo muutettiin just takautuvasti muutama vuosi sen jälkeen kun tuo porsaanreikä oli keksitty. Onneksi sitä ei ainakaan poliisit ja katsurit käytännössä soveltaa.
     
  14. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    1800 kilon toleranssiin menevät on silti pakettiautoja, joten niillä saa ajaa "vain" sataa. Satasen lätkää vaan ei ole koskaan määrätty pakolliseksi. Sen sijaan Astroja löytyy henkilöautonakin, minkä Nettiautosta voimme huomata.
    Pystyikkunat on ainakin kaikissa Metro-Auton tuomissa Starcrafteissa. Muita pornovaneja on ainakin Conversion Van ja Choo Choo Custom. Vaihtoehdoiksi jäis hommata henkilömalli tai joku aikanaan harmaatuotu umpikaappi.
     
  15. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Omani katsastuksissa ei ole koskaan vaadittu 80-lätkää, paino just 1800kg. Saa nähdä miten tänä vuonna käy. Jos ei otteeseen sitä lätkää kirjata, niin ei kai poliisitkaan voi sakottaa?
     
  16. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kyllä voi, jos on asiasta tietoinen poliisi. Peruste: ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylitys (jos ajaa ylinopeutta), ja nopeustunnuksen puuttuminen.
    Kuljettaja vastaa aina ajoneuvon kunnosta, varusteista ja tieliikennekelpoisuudesta.
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Laita vaan se lätkä katsastukseen: Ei sitä kirjata mihinkään, eihän jarruvalojakaan ole merkitty otteeseen, vaikka nekin ovat pakolliset :)

    Jos lätkä puuttuu niin sitten kirjataan, korjauskehotus.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Lätkästä ei ole ikinä merkintää otteessa
     
  19. jorke

    jorke Gearhead

    Elikkä meneeks se niin että jos rekisteröity henkilöautoksi, ei lätkää ja jos paku ilman takapenkkejä, ei myöskään lätkää riippumatta painosta?

    Ja aina 80 rajoitus jos paku jossa on lisäpenkit?
     
  20. MudMax

    MudMax Gearhead

    Yks oikein :D , henkilöautossa ei tarvita lätkää.
    Penkit ei liity nopeusrajoitukseen, onhan niitä täyden autoveron takapenkillisiäkin pakujakin ilman lätkää.

    Pakusssa ei tarvita lätkää jos '81 ja uudemman omamassa on alle 1800 kg tai siinä on abs jarrut ja kuljettajan airbag (jostain 90-luvun puolivälistä omamassaan lasketaan myös kuskinpaino, eli uudemmissa raja on 1875 kg).

    Impala1968, mie oon vieläkin sitä mieltä, että otteeseen tulee korjauskehotus, jos lätkän puuttuminen huomataan katsastuksessa :wink:
     

Kerro tästä muillekin!