Chevy Express jarrun ja airbag merkkivalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vellu71, 27.5.2020.

  1. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Näppäränä kaverina tein ite remonttia.
    Vaihdoin takajarrusylinterit ja uudet kumit etujarru satuloihin. Samalla korjasin vuotavan ohjaussimpukan.

    Ja nyt palaa brake ja airbag valot kojetaulussa. Vikakoodin antaa airbagistä rattiakselin anturiin.
    (ilmeisesti ratti pyörähtänyt 1kierroksen? Ja spiraalianturi poikki?)
    Korjaamon arvio

    Mutta jarruista ei näytä mitään vikaa.
    Ei sammu vaikka otan käsijarrun merkkivalon anturin johdon irti.
    Säiliössä ei ole pinnanvahtia.

    Mistä arvon siskot ja veljet alan etsiä vikaa?

    Auto on express 2500 1997
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Voihan se Airbag tietokone ottanu herneen nenään. En tiedä onko suomessa ketään joka niitä korjaa mutta jenkeissä on. Dodge vanista jouduin korjauttaan sekä airbag että abs tietokoneet molemmat
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Veikkaus rattispiraalille ("kellonjousi") noilla tiedoilla, se on varmaan myös halvin ja helpoin korjattava aluksi. Myydään usein nimikkeellä "airbag clockspring" se ei yleensä ole anturi, vaan tässäkin vissiin pelkkä kytkentäkaapeli.
    Onko ratissa muita toimintoja (töötti, cruise tms?) Jos nekään eivät enää toimi, viittaa tähän.

    Siihen myydään näköjään erikseen ohjauspyörän asentoanturia, sen toiminnasta ja vikaantumismahdollisuuksista en osaa sanoa mitään
     
    Muokattu: 28.5.2020
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eikö ole lähell' ketään kellä olisi lukulaite,ei mikään mätänetin vaan kattavampi.
     
  5. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Turkia.Kempsu huolto.
     
  6. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Ihan bosch car servicen laitteilla tutkittu.
    Spiraalianturin mitattu.
    10-14K ohm

    Brake valo saatu sammumaan.
    Ilmattiin uudestaan
     
  7. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Ei rahat riitä sinne viedä
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mikä se vikakoodin numero on, jonka sait ulos?
     
  9. aesvi

    aesvi Gearhead

    Expressin korjaamokäsikirjat löytyy täältä http://c5k4js3r.c5.suncomet.fi/. Siellä on aika tarkasti kerrottu vikadiagnostiikka (Chassis/SIR).

    Airbag-moduuli mittaa mielestäni järjestelmän kuntoa koko ajan ja sytyttää valon, jos on jotain hämminkiä. Moduulista menee Airbag-pusseihin johdinsilkukka, jonka päässä siellä pussissa on "sytystyslanka", jolla räjäytetään se pussi auki. Tuon silmukan vastus on muutama 2-3 ohmia (ilmeisesti eri automerkeissä on eroja). Ohjauspyörän keskiöön tuo johdinsilmukka viedään mainitun spiraalimallisilla johtimilla, jotka ovat ehkä katkenneet. Huonot liitokset voivat myös aiheuttaa poikkeamaa tuohon ohmi-määrään.
     

Kerro tästä muillekin!