Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    1991 pitäisi olla vielä mittariston piirilevyllä se VSS BUFFER, jumpperit 1-7 piirilevylla...ja sitä säädetään sillä 7 pin "kammalla" mittariston takaa...tai laittamalla DIP-kytkin piirilevylle.
    Lisäksi mittariston liittimen pinnit ovat erijärjestyksessä 1991, vaikka itse liitin on sama, kuin 88 - 89, koska 1991 on jo mm. kierroslukutieto mittaristolle valmiina...1990 on siitä väliltä, en nyt muista kumpaa se tukee.
    1991 auto ei edes käynnisty vanhemmalla mittaristolla ja merkkivalot palaa miten sattuu, olikohan niin että vilkun merkkivalo öljy/latausvalona jne...ei toimi, on kokeiltu.

    Sitten 1992 tienoilla tulee ulkoinen DRAC ja periaatteessa tilalle käy kyllä myös VSSB-moduli, mutta siellä on sisällä vaihteistoa varten ( 4L80E ja 4L60E) käänteiset toiset 1-7 jumpperit. Jos teet siitä säädettävän, niin DIP-kytkinrivejä pitää juottaa levylle kaksi.

    1993 mittaristo pysyy vielä päältä päin samannäköisenä, neulamittarit, mutta on kokonaan eri sisältä ja liitin siellä takana on ihan eri, paljon isompi...vaatii ulkoisen VSSB tai DRAC modulin.

    http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=313815

    Tuossa kaavio jossa 1991 auto ja 1993 mittaristo, erilaiset liittimet ja ulkoinen DRAC moduli.
    [​IMG]

    Tuossa vanhempi mittaristo ( ilmeisesti 88 - 89) VSS-Bufferilla, johon laitettu DIP-kytkin jumppereiden 1 - 7 tilalle...mittaristo ei vaan toiminut 1991 autossa kun liittimen pinnit oli eri järjestyksessä :(
    [​IMG]
     
  2. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Tietysti unohdin mainita että kysymyksessä GMC Vandura -91 4L80E lootalla. Tuossa on erillinen DRAC-moduli jossa on vain yksi dip-kytkinrivi.

    Pitäisikö 4L80E lootan kanssa olla aina tuo tupladipeillä oleva? Onhan tonne joku voinut vaihtaa väärän kalikan..
     
  3. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Kuinka olette toteuttaneet ilmanputsarikotelon muutoksen subuihin ja pick up:hin korotuksen yhteydessä? Vai onko kaikki lyönyt vaparin kiinni? Mistäs ilmanotto, kun tuo konehuone on mun mielestä aikasta lämmin paikka vaparille?
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Yksinkertaisin varmaan on koneen saada viileempää ilmaa on siirtää apparinpuolen akku ilmanputsarin paikkeille ja vapari sijoittaa siihen akun paikkeille.

    oletteko käyttäneet 4l80e lootassa täyssynteettisiä öljyjä?ja öljymäärät edelleen kyselyssä lootaan ja jakikseen..
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    OK, vastasin topiccin eli C/K Truck mukaisesti ja sinulla on G-series.

    En tiedä kumpi Vandura:ssa on, mutta tuskin sinne vääriä osia on vaihdellu kukaan, ilmeisesti siellä on DRAC.
    VSSB on uudempi juttu jostain 1992 -> ja se liittyy jotenkin noihin sähkölaatikoihin, ainakin se tuli niiden myötä.

    Tuolla on juttua http://www.tbichips.com/drac/#pics

    Linkissä annetaan ymmärtää että 90 -> kaikissa GM Truck:ssa olisi DRAC (90 -91), mutta ei se ihan noinkaan minusta mene, sillä ainakin C/K truck on vielä 90 - 91 VSS Buffer mittaristossa (omassa autossa ainakin, samoin myös 1991 SS454:ssa), ei erillisessä purkissa oleva DRAC/VSSB.
    Voi olla että järjestelmiä on käytetty myös rinnan eri GM truck:ssa.

    http://67-72chevytrucks.com/vboard/show ... p?t=313815

    Mikä ongelma sinulla on tuon kanssa kun kyselet, jokin ei toimi vai oletko muuttamassa välityksiä tms ?
    Onko se jo modattu kun puhut dip-kytkin riveistä...alun perin siellä on jumpperit, sellaiset hyppylangat, joiden tilalle dip-kytkimet juotetaan...selviää tuosta linkistä.
     
  6. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Pitää laittaa harkintaan tuo paikan siirto vaihtoehtona.
    Jakolaatikko Dexron III n.2,6L
    Vaihdelaatikko Dexron III valutettuna n.7,3L , purettuna n.12L. Nämä tiedot FSD:n sivuilta aikoinaan tulostettu. Itse laitoin motonetin Mag1:set ja ainakin tähän asti pelannut.
     
  7. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Mun moka tää väärä topicci kun tuo swap-topicci on myös vaneille mutta periaatehan näissä on sama..

    Siellä on tuo linkin DRAC (1990-1991)yhdellä jumpperirivillä.
    Ja ei tuota ole modattu dipeille, siksi ajattelin että olisko moduli vaihdettu kun sanoit että 4L80E lootan kanssa pitäisi olla kahdet dipit/jumpperit.

    Ongelma tuossa on että nopeusmittari ei toimi ja vaikuttaakohan tuo turbiinilukkoon kun mun mielestä se ei mene päälle. Pitää vähän tutustua perusteisiin ennenkuin pääsee tutkimaan vikaa..
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sähkölaatikolla pitäs olla kyllä VSSB...tiedä sitten onko noita ollut DRAC:llakin...onhan se tietty mahdollista että joku on rydännyt sitä aikasemminkin jos mittarissa ollu häikkää.

    Koitin etsiä VSSB modulia...mulla pitäs olla jossain sellanen, mutta en löytänyt. Sen tiedän että liittimet sinänsä käy, mutta muistelen että tossa olis yksi johto enempi kun DRAC:ssa.
    Hommasin 1993 pikkarin mittariston joka oli tarkotus laittaa tohon 1991 pikkariin ja sillon otin romikselta mukaan VSSB:n kun en löytänyt DRAC:a...homma jäi vaiheeseen kun puuttuu vielä se pienempi liitin.

    Edit: Pengoin vähän lisää

    Eipä noissa taida olla muuta eroa kun yksi johto ja ylimääränen jumpperi pankki VSSB:ssa.

    VSSB Pin Out
    [​IMG]

    C13 on laatikon nopeustieto, VSSB, sitä ei ole DRAC:ssa

    C10 on ABS, puuttuu kuvasta, mutta on molemmissa.

    Samoin CRUISE puuttuu, mutta se on molemmissa siinä pienemmässä liittimessä yksinään oleva johto.

    Tästä voi päätellä että auto jossa on DRAC toimii kyllä VSSB:lla, mutta ei toisin päin...eli olisko siellä sulla joku tosiaan vaihtanut purkin ??? :eek:

    DRAC Pin Out
    [​IMG]
     
  9. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onko täällä käytössä sitä Dex-cool jäähdytysnestettä? Näyttäisi olevan jotain punaista vaan tuo säiliö on sellainen ettei näe eikä paperinsuikaleellakaan saa "näytettä". Uskaltaako Valvolinen MaxLifeä laittaa ihan randomina?
     
  10. KippariKulle

    KippariKulle 1st gear


    Olen kyllä tässä asiassa kanenkin kanssa samoilla linjoilla, jokusenkin koneen rassailleena sanoisin tuon pulputuksen olevan oire tulevasta ehkä jo olevasta ... kansipahvi, alkava hiushalkeema, huokosvuoto kannessa tai sylinterissä ... pulputuksen aiheuttaa kaasukuplat ei lämpölaajeneva/supistuva neste ilman kiehumista
    tosin tuollainen huokosvuoto valussa ei käytännössa muuten haittaa toimintaa, muut kyllä †
     
  11. KippariKulle

    KippariKulle 1st gear

    MaxLife Coolant Antifreeze on Sekoituskelpoinen kaikkien jäähdytysnesteiden kanssa, paitsi propyleeni-glykoli pohjaisten.
    Suosittelen kuitenkin järjestelmän puhdistussoodapesua aina nestevaihdon yhteydessä... Sakat, hapettumat, korroosiot yms. näin pois järjestelmästä jolloin lämmön vaihto paranee oleellisesti. Vanhat nesteet pois, vesi huuhtelu juoksevalla vedellä, soodat ja vedet sisään, pidempi ajelureissu tai pyörittäminen kunnolla kuumaksi hytin lämmitysventtiilit täysin auki, pesunesteet kuumana pois, kuumavesi huuhtelu juoksevalla vedellä ja sit uudet nesteet sisään. Juoksevavesihuuhtelut voi korvata 2 kertaa vedet sisään ja lämmityspyöritys. Lämpimään/kuumaan koneeseen ei sitten kylmiä vesiä/nesteitä sisälle
     
  12. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kyssäri liittyen vanin polttiainelinjan ilmausventtiiliin (joka nyt vuotaa hieman ulospäin), voiko sen korvata tavallisella renkaan venttiilillä?

    Toinen kysymys, pa-siirtopumppu saa virtaa releen kautta kun laittaa virrat päälle, pumppu (uusi) naksuttaa/pumppaa löpöä tasen vain sen ajan kun hehkuttaa (ensimmäinen pitkä hehkutus), onko tämä normaalia?
    Käynnistyksen jälkeen siirtopumppu saa kylläkin virtaa öljynpaineanturin kautta.

    Kysyn tätä siksi että hieman on haasteellista ilmata pa-linjaa filsan vaihdon jälkeen kun pumppu toiminnassa vain ekan hehkutuksen ajan.
     
  13. kojo

    kojo Gearhead

    On se normaalia.
     
  14. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Kiitos paljon tästä! En ole vielä ehtinyt auton kimppuun mutta kun sain edullisesti osat niin tilasin -92 vanin mittariston ja Sen kanssa olleen drac-modulen, joka siis on myös drac eikä vssb.. Mutta tämä vani josta kyseiset osat ovat, on ollut th700-lootalla. Huomenna perehdyn ongelmaan tarkemmin.. Mä epäilen vahvasti että mulla on väärä purkki tuolla, pitää napata duallystä vssb ja testailla sillä jos sielläkään sitä on kun se taas on ollut manuaalilaatikolla..

    Edit: Jos tuo purkki on tosiaan mulla väärä niin puuttuva laatikon nopeustieto voisi olla syynä lukon toimimattomuuteen..
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    mikäs sen systeemin nimi olikaan jolla kytketään etuperä manuaalisesti päälle,lockright?Voiko sen kytkeä vauhdissa päälle?minkäslisia lukkoja löytyy etuperään ja missä hinnoissa ne liikkuu?
     
  16. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead


    Arb on ainoita etuperään saatavia kytkettävi lukkoja oisko noin 1200e hintaa ja sen tarviaa sit vielä kompuran jne toimiakseen.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    No mikäs se manuaalivempele on joka korvaa sen actuaattorin?muuten ei siihen ole kiinnostusta muuten kuin että saako sillä nopeammin kytkettyä nelikon päälle.aina ei ehdi ennakoida ja oot sitten jumissa.
     
  18. Timmo

    Timmo 1st gear

  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Posilock se olikin nimeltään.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi paineilmalukko on aika vanhanaikainen, sähkötoiminen ei tarvii kompuraa.
    Lokraittia ei kannata mun mielestä etuperään laittaa kun tulee aika arvaamaton ajettava 4veto päällä.
    Laiton mun hylsyyn etuperän vaikkupötkylään erillisen katkaisijan. Nyt pystyy ajamaan takavedolla mutta etuperä on stand-by tarvittaessa. Myös hidas takaveto on mahdollinen ja joskus aika pätevä jos vetää jotain helvetin painavaa ja hylsyn täytyy myös kääntyä.
     

Kerro tästä muillekin!