Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ostin taas yhden fleetsiden c1500 4,3+manuaali -91, hitto miten hauskaa pitkästä aikaa taas vetää takavedolla, oitis lähti talvimasennus!

    Tuossa aiemmalle omistajalle myyntihetkellä oli sattunut kummallinen juttu, oli imaissut tankista bensoja pois ja yrittänyt käyntiin, ei lähtenyt. Tankkaaminen ei auttanut, joten ilmanputsarikansi auki ja huikkabensaa, sit starttaamaan... Oli tullut älytön jysäys ja syttynyt palamaan, lumella sammuttanut. Vauriot oli apparipuolen venttilikoppa taipunut tiivistepinnoistaan 1,5cm ylös, huohotin putki venakoppaan kappaleiksi, yms.. Varsin kummallinen juttu, ilmeisesti vaan huohotinputken kautta oli vetänyt bensahöyryä venttilikoppiin ja startatessa antoin takatulet joka RÄJÄYTTI koneen, mystistä!

    Vaihdoin nuo hajonneet osat, eikä lähtenyt käyntiin, bensaa oli, bensapumppu pyöri, huikalla hörähti, suuttimet naksutti suorallavirralla, bensasuodatin näytti uudelta, mutta järkeilemällä päädyin irroittamaan sen ja tyhjensin siitä ruoskeat liemet pois paineilman avulla. Tuon jälkeen startista käyntiin ja hyvin on pelannut jo noin 500km.
    Kaikkea kummallista voi näköjään sattua!
     
  2. qaw

    qaw 2nd gear

    Ei kukaan osannu tähän sanoa mitään? Jotenkin aina antanut itseni ymmärtää, että pitäis olla eri kokoiset säiliöt pääsylinterissä jos on levyt edessä & rummut takana?
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Kiitti janiluo lastusta.

    Nyt letukka toimii kun ihmisen mieli.
     
  4. Pasti

    Pasti 1st gear

    Pystyykös tuollaiseen -95 GMC subbeen vaihtamaan vastaavan ikäisen Chevyn maskin?
     
  5. jake81

    jake81 Gearhead

    Sopii vissiin ihan suoraan, se ala lärväke tarvii kans kai vaihtaa samalla et sopii.
     
  6. tapsa4x4

    tapsa4x4 Gearhead

    Ei tarvia vaihtaa ala lippaa.
    Sopii suoraan.
     
    jake81 tykkää tästä.
  7. juhis_90

    juhis_90 2nd gear

    Onkohan missään havainnollistavaa kuvaa minkälainen käsijarruvaijeri systeemi pitäisi kokonaisuudessaan olla k1500 pickupissa.

    Pitäis tilailla vaijeri ainakin kuskin puolelle rumpuun menevä osa ja en nyt pääse käsitykseen minkälainen se on ja mistä kohtaa pitäisi haarautua. Omassa autossa on joku patentin patentti ettei siitä saa oikeen selvyyttä onko se oikeanlainen edes... Rokkiautossa on paljon kuvia kaapeleista mutta ne on kiepillä eikä niissä ole haarakappaletta niin hankala hahmottaa oikeanlaista vaijeri settiä.

    k1500 -94 ja extented cab lyhyellä lavalla.
     
  8. jake81

    jake81 Gearhead

    Käsittääkseni rummuille menevät osat on kaikissa samat mut etupätkiä on erillaisia.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muutenhan noi vaijerit on vaan mallista riippuen eri mittasia, mutta periaate vissiin aika sama kaikissa. Täs kuva siitä ehkä oudoimmasta kohdasta, jota ei sen puuttuessa ehkä osaa kuvitella. Kuskin puolen vaijeri jatkuu yhtenäisenä pyörältä eteenpäin (ylempi). Pelkääjän puolen vaijeri on kii tossa välipalassa, jossa on myös kuskin pyörältä tulevan vaijerin kuori.
    [​IMG]
     
  10. juhis_90

    juhis_90 2nd gear

    Kiitos, selventi paljon!
     
  11. JL-

    JL- 3rd gear

    On muuten vähän vittumainen säädettävä tuo jenkatankohomma että saa repsikan puolen seisontajarrun sopivaksi.
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kannattaa sitä seisontajarrua käyttää säännöllisesti,mulla koskaan mitään ongelmia noitten kanssa ollut.
     
  13. JL-

    JL- 3rd gear

    Tottakai kannattaa käyttää ja systeemi on hyvin toimintavarma, ei se silti sitä poista että oikean puolen säätö on ärsyttävä tehdä jos sen joutuu tekemään. Itse kun ostin auton niin ei oltu seisontajarrua käytetty 3 vuoteen. Heti tuli laitettua kuntoon kun auton ostin ja sen jälkeen onkin ollut päällä aina samalla kun vaihde on P-asennossa. Siellähän on myös automaattisäätö takajarrukengille joka toimii nimenomaan seisontajarrua käytettäessä.
     
    palontie tykkää tästä.
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Mut kun ei ikinä muista, kunnes sit katsastuskonttorin pihalla polkee sitä hullun lailla....
     
  15. Niskalaukaus

    Niskalaukaus 1st gear

    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös se säätö nimenomaan toimi käyttöjarrua käytettäessä?
     
  16. pontsa 454

    pontsa 454 Gearhead

    Tuli tuollanen -91 fleetside hommattua ja yllättäin hytin takanurkat pehmoset..... eli löytyykös noihin mistään korjauspaloja vai tartteekos naputella suorasta....
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se automaattisäätö toimii aina kun kengät liikkuu.
     
    jake81 tykkää tästä.
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Toimii tai voi olla toimimatta.
     
  19. juhis_90

    juhis_90 2nd gear

    Rockautosta sai kaikki pikkuhilppeet rumpujen sisään, molemmille puolille, noin 15e hinnalla +posti. Jos jarruja joutuu rassaamaan niin kannattaa ne pikku osat vaihtaa. Itellä oli ihan hyvin pintaa kengässä, toisella puolen oli sylinteri jumissa niin pomppas katsastus. Nyt on toiselle puolen sylinteri ja nippelit vaihdettu, käsijarruvaijeri ja toinen puoli on vielä vaihtamatta.

    Vaihdoin eteen yläpallotkin ja laitoin ne kokonaan tukivarren alapuolelle. Äkkiseltään tuntuu että yläreuna renkaasta on liian ulkona vaikka kaikki säätövara on käytetty. Vielä on etupäässä vara nostaa ja aionkin, niin tulee tasapainoisemman näköinen sivulta katsottuna. Jospa se sitten asettuu rengaskin suoraan.
     
  20. Niskalaukaus

    Niskalaukaus 1st gear

    Okei olimme molemmat oikeassa.

    Lisäkyssärinä onkos näissä käsijarruvaijerille muualla säätöä kuin siinä equalizerissa eli haaroittumiskohdassa?
    Eikös ton equalizerin pitäis teoriassa tasata käsijarru automaattisesti?
    Olettaen siis, että vaijerin ei jumita yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!