Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    "Jenkki" ja tää GM-diesel ei ole samanlaisia.. Joo, Detroit Diesel, Cat, Cummins työntää nokea putkesta, mutta vaan jos syöttöä on laitettu niin ettei ilmaa piisaa..

    Jos tää kone tuppaa mustaa putkesta, niin tää ei saa tarpeeksi ilmaa. 6.5 alkaa työntää mustaa siinä vaiheessa, kun ilmanputsari menee tukkoon.:rotfl:
    Jos tästä tekee semmosen "rollin coal"-auton, niin alkaa sisuskalut kärsimään.. Koneesta.

    Mustaa tulee, kun ei ole tarpeeksi ilmaa polttaa syötettyä polttoainetta. Diesel on ajateltu toimimaan ilmaylimäärällä.
    Jos koneeseen ei saa ahdettua enempää ilmaa, niin alkaa tulla mustaa putkesta..
    Jos kone ei kestä sitä lisäahtoa(ilmaa), niin miksi sille pitäisi syöttää enempää polttoainetta? Käy karuksi mäntien ja kansipahvien elämä..
    Tätä ei vaan ole tehty kestämään polttoaineylijäämää palotapahtumassa..

    Mitä Jussi edellä tarkoitti jarrulla seisomisella ja kaasu pohjassa valojen välin ajamisella, on se, ettei tää kone yksinkertaisesti syö noin paljoa kuin ihan täydellä syötöllä, jos silloinkaan..
    Jos kone polttaisi tuon määrän, se työntäisi kyllä nokea putkesta sen verran että näkis jo taustapeileistä. ..ja lumi olis mustaa..:rotfl:

    Sun kosla vuotaa polttoainetta melkosella varmuudella. Tai sitten ei kelaa matkamittariin läheskään kaikkia kilometrejä..:odroll:
    Noilla kierroksilla kuulostais joltain 3.4 tai 3.7 perältä ja vakiota isommilta renkailta.

    Perävälityksen voit tarkistaa hanskalokerosta.
    Siellä on, jos ei ole hinkattu pilalle, se RPO-kooditarra. Sieltä kun ettii koodin GU4 tai GT4 koodin, niin välitys on selvillä; GU4 on 3.42 ja GT4 3.73
    Muitakin tietysti löytyy, mutta nuo on todennäköisimmät.
     
    tukkijulli, Mr Banner ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  2. INVICTA

    INVICTA 3rd gear


    Mulla on matkamittari maileissa:odroll: jos onkin mennyt mittayksiköt sekaisin niin kulutushan olis suorastaan taloudellisen puolella:poff: eikä savuta :lol:
     
    Mr Banner, Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  3. Riemukupla

    Riemukupla 3rd gear

    Päivää taloon...Tuli taas pitkästä aikaa sekaannuttua ameriikanihmeisiin ja heti olis pari kysymystä..
    Eli tuli hommattua -96 GMC Sierra ja tossa hokasin että kuskinpuolen pakosarja on halki.Passaako siihen mikä vaan 6.5td sarja vai onko niissä eroja?
    Ja toinen on kuskinoven olkopuolen kahva..Käyttäätkö subessa ym. muissa samoja kokonaisuuksia?
    Ja jos jollain on tarjota ehjiä varaosia niin yv:tä tulee...
     
  4. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Ehkä sun tarttee aloittaa ihan tuolta polttomoottoritekniikan ja ahtimen toiminnan perusteista ennenkuin alat ketään neuvomaan.
     
  5. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Kunpa oliskin mut kun ei ole
     
  6. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Sehän kyllä Ahtee ainakin mittarin mukaan sitä 0.7:kaa, kattia ei ole, siirtopumppu oletettavasti on ok kun kerran nätisti raksuttaa hehkutuksen ajan eikä tartte hehkutuksen jälkeen sahailla.
    Nämä ahtosolenoidi ja alipaineen puutos vaikuttaa ihan tutkimisen arvoisilta kohteilta. Kun joku siellä mättää.. kiitoksia vastauksesta.
     
  7. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Mun 454 Subessa oli 4,10 välitys.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Mulla on ollu kolmessa K2500:ssa tuo parempi välitys. Siis 4.10:1.
    Jos ajelee millään muulla kuin alkuperäisillä 245/75R16 renkailla, niin tuo tiheämpi välitys on mukava. Ei ehkä taloudellisempi, mutta paljon mukavampi käytössä.
    Mulla yleensä ollut 33" tai 35" renkaat alla, niin niiden kanssa vakio 3.73 välitys on jo vähän tympeä. Ei tahdo edes turbiinilukko kytkeytyä alle 80 vauhdeissa.:rotfl: Se siitä taloudellisuudesta..

    -90 K1500 6.5TD/TH700 3.73 välitykset otti 12-14 litraa 33":lla. Vaunu perässä tuo 14..
    -94 Suburban kulki 14-16 litran kulutuksella 35":llakin.
    -97 K2500 Pickup 15-17 kulutus 35":lla. Saattoi saada aikalailla kenkää ja hinurina oli paljon.

    -04 Suburban kulki 12-17 kulutuksella 285/75R16 rengastuksella. Oli tosin 6.0 bensakone..:odroll:

    Tomppa.. Sä saatat nyt yrittää opettaa isääs naimaan, kun tuollasta heität Jussille.. Ihan vinkkinä.:rotfl:
     
    tukkijulli ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  9. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear


    Samaa mieltä!

    Ja ei ollut tosiaan toi välitys taloudellisemmasta päästä bensa subussa:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Mä toivoisin kanssa että tuossa mun koslassa olis polttoaine vuoto mutta eipä oo tai sitten vuotaa johonkin semmoseen paikkaan mistä se ei maahan valu tai konehuoneeseen leviä.

    Käytettiin tänään pari tuntia hallissa ja pari vuotoa löytyi, tiedossa olevat webaston nesteletku ja hydrobuustin vuoto. Diisseliä ei vuotanut edes toivomalla, koska se olis ollut todennäköisesti helppo ja halpa korjata.

    Ilmeisesti se on siellä sylttöpuolella vika, auto on Vapari vaikka muka ahdetulla koneella. Ei tässä muuta keksi. Multa saattaa tulla aika kärkevää kommenttia välillä kun asiat harmittaa
     
  11. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Noo vois sitten jussikin antaa semmosia päteviä neuvoja. Mä osaan kyllä käydä nuo tarpeelliset vikalistat läpi ja ymmärrän riittävästi moottoritekniikasta ja ahtimista, tässähän alunperinkin oli ongelmana se, että kaikki toimii mut ei toimi. Ihan tuissa ensimmäisessä postauksessa sanoin että jollain täällä oli sama ongelma joskus 400 sivua sitten, lastutuksen jälkeen kulutus pomppasi tähtiin kun ahdin ei pelannu siinä mukana.

    Mutta että selittää että hukkaportit on "ihan eri vehkeissä" niin Joo, tämmöisessä tapauksessa lienee aiheellista opettaa isäänsä naimaan.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei tässä muuta, mutta olet kovin epälooginen. Ja kirjottelet mitä sattuu.

    Jos iso kulutus johtuu lastutuksesta ja ahtimen pelaamattomuudesta, niin seuraus on paljon mustaa savua. Ja sitähän ei nyt näkynyt. Eli sitä on ihan turha epäillä. Nää kaikki on dieselissä "naimisissa", koska dieselin kierroslukua säädetään polttoainemäärällä ja normaalisti se pelaa aina ilmaylijäämällä. Siinä ei vaikuta "seokset", kuten bensakoneessa, tai jos vaikuttaa, niin se näkyy heti. Sinne ei voi laittaa liikaa polttoainetta, koska sillon se nostaa kierroksia enemmän kun haluttiin. Jos ilma ei riitä, niin ei kaikki löpö pala, ja seuraus mustaa savua.

    Kirjotit, että hukkaportti "laskee ilmaa ohi". No, se just ei sitä tee. Se laskee pakokaasua turbon ohi. Siksi "eri vehkeet laskee ilmaa ohi". Jos alat esiintymään vähän järkevämmin, voit saada järkevämpiä neuvojakin.
     
    Muokattu: 20.2.2021
    Impala76, Gary Grand ja Mika.T tykkäävät tästä.
  13. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Ei kai siellä hukkista ole kun sen nyt totesit vaparikoneeksi:odeek:
     
  14. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Totesin että auto tuntuu vaparilta vaikka se ahdin siinä on

    Se siis tuollaisella "normi ajotyylillä" vaihtaa niin matalilla kierroksilla, ettei ahdot oikeastaan nouse kuin max. 0.3n.
    Tästä syystä tuo toteamus. Ja jossain kohtaa sitä kyselinkin että miten muilla vaihtaa.

    Joku tuossa kombinaatiossa vaan nyt mättää. Sitä tosiaan eilen käytettiin hallissa ja yritettiin niitä vuotoja etsiä, ei löytynyt polttoainevuotoja.

    Koeajolenkki periaatteella tankki täyteen, 64 mailia ja tankkaus, 24 litraa, maantiellä ja motarilla, max. Nopeus noin 85. Ois edes kympin vähemmän ni ei edes kiinnostelisi pahemmin.
     
  15. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Itse varmistaisin mikä lastu siellä on, jos ei äkkiä muuta ole löytynyt ja omistusaikasi tuommoista kulutusta pitänyt ?

    Niitä on joitain sysipaskoi ohjelmia olemassa. Toki luulisi näin Suomen maassa et kojolta jokainen ohjelma olisi, minkä ovat jenkeissäkin todenneet yhdeksi parhaimmaksi.
     
    Gary Grand, Mr Banner ja tukkijulli tykkäävät tästä.
  16. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Paljonko kulutus on pidemmällä mittausvälillä, vaikka tankki ~tyhjäksi ajettuna? Jos se ei vuoda mihinkään eikä savuta niin kyllä tuo ~24L/100km matka-ajolta, vakiohkolla autolla, kuulostaa ensimmäisenä mittausvirheeltä, varsinkin jos kyläajossa vielä tuplat tuosta eli ~40L/100km? :eek: En minäkään ymmärrä miten tuollaiset kulutukset voi saada dieselillä mitenkään päin ilman että on jotain selkeästi normaalista poikkeavaa, 40" renkaat, joku 7 tonnin yhdistelmä tai moottorissa jotain selkeästi pielessä, savuttaa reilusti tms.

    Vuodot oli jo tarkistettu mutta voisko esim. paluulinja vuotaa suoraan maahan ettei autoon jää jälkiä? Senkin pitäs olla vain välillä vuotava, muutenhan se näkyis hallin lattiallakin, mutta mikä tollasen välillä vuotavuuden vois aiheuttaa.
     
  17. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Minulla Kojon boksimuutoksilla putos keskikulutus pari litraa.Talvipyörillä wepastimenkäytöllä nurkkapyörityksessä n.15l..3,73 välitykset ja 265/75-16 nokialaiset alla.
     
    Gary Grand ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei kai tuossa kulutuksessa muuta tarkistettavaa enää ole kuin syöttöpumpun perusajoitus ja pumpun kierrosten mukaan säätyvän ennakonsäädön toimivuus (ennakonsäädin ja optinen anturi)
    Perus ennakko on todennäköisesti kohdallaan jos sitä ei ole säädelty ja kone käynnistyy sievästi kalisematta.

    Eikö tuossa DS4:ssa ole aika yleistä että se ennakkoa säätävä mutikka hajoaa ja pumppu ei enää säädä ruiskutusennakkoa kierrosten noustessa ---> syö helvetisti polttoainetta ilman tehoa ja puhaltaa harmaata/vaaleaa savua kovilla kierroksilla.

    Edes ilman ahtopainetta tuo ei syö tuollaisia määriä mitenkään.

    Oma 6.5 subbari söi kyläpyörityksessä ~15l/100km ja matka-ajossa lapin ja Norjan reissuilla aika tarkasti 12l/100km. Rengastuksena 295/75/16.

    Mutta ihan ensimmäiseksi. Tarkista matkamittarin näyttämä gps:llä. Aja vaikka 50km/ml trippiin samalla gps:n matkaa seuraten niin näet kuinka vitusti se heittää.
    Mahollista että sielä on mailimittarin sisukset :D
     
    Muokattu: 21.2.2021
  19. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    En ymmärrä minäkään. Ja edelleen, sitä käytettiin eilen tallissa pitkät tovit, kyllä kai se olisi siihen lattialle samallalailla valuttanut. Siitä pidempiaikaisesta kulutuksesta, työmatka on aika tarkkaan 40 mailia eli 64 kilometriä suunta kämpiltä, oon ajanu sitä nyt 2 eri autolla ja prätkällä, tosin nyt kun tuo Klaukkalan ohikulkutie tie on vielä auki niin se käytännössä vielä vähentää kaasun pumppausta kun saa lasketella menemään ilman liikennevaloja, tekee sen 128 kilometriä päivään, Plus joku koukkaus kaupassa pari kertaa viikossa, eikä sitä viittä päivää tankillisella aja. Tosin tuossa on se pienempi tankki, en muista gallonia mutta joku 116 litraa kummittelisi mielessä.

    Jos himasta kulkee täytyy ajaa semmosta kippuratietä, matka on 62 kilsaa suuntaansa, jos maanantai aamuna mennessä tankkaa täyteen tuossa 18 kilsan päässä, keskiviikkona on ehkä varttitankki jäljellä kotio tullessa sen saman huoltoaseman kohdalla, eli 3 päivään noin 80 litraa, matkaa tulee sen vajaa 400 kilometriä.
     
  20. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Gmtd scanilla toi ennakko ym kannattais tsekata,kojohan ei enäätosta Klaukkalasta kaukana asuis ja pazekin vois Tuusulassa katsoa.
     

Kerro tästä muillekin!