chevy II levyjarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Haba83, 19.1.2018.

  1. Haba83

    Haba83 1st gear

    Tehdääs nyt tämmönen jos joku muukin sattuu miettiin päivitystä pikku budjetilla.

    Eli oman pikkukakkosen jarrut päivittelen tälle vuosisadalle. Koska raha on katoavaista ni jostain täytyy aina tinkiä ja valmiin sarjan hinta hirvitti aikaslailla.

    Jarruiks valikoitu opel astra g 280mm levyt ja satulat syystä että mahtuu 14" vanteen sisään. Noissa on akseli painokin enemmän kuin chevyssä eli ei pitäis olla insinöörilläkään valittamista.
    Satulan kiinnikkeet leikattiin 12mm levystä ja satulan kiinnityksen kohdalta jyrsittiin tavaraa pois että saatiin aikaslailla satulan keskelle levy.
    Olkaakselista joutu ylimmästä kiinnityskohdasta ottaan 5mm pois et sai samalle tasolle muiden kanssa.
    Levyt on asennetu navan takapuolelle ja sinne sorvattiin laippa johon pistettiin pinnapultit kiinni.
    Eli levy on navan ja laipan välissä. Tämä tehtiin sen takia että tämän hetkiset vanteet ei oikein anna tuoda vannetta ulommas koska rupee raapiin kaareen kiinni.
    Levyihin joutu tekemään uudet pultin reijät ja oli ajatus josko toi laippa tuolla takana vähän tukis levyäkin.
    Levyn keski reikää joutuu sorvaamaan isommaks myös.
    Satuloista joutu vähän rälläköimään siivua pois ettei raavi vanteeseen kiinni.

    Toivottavasti tästä on joskus jollekkin apua joka miettii omaansa jarrupäivitystä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hahaa osasinpas nyt on kuvat eripaikassa ja näkyykin vielä.
    Ja jakakaas kuvianne jos on erillaisia vaihtoehtoja rakennelmia. Niin saa muutosta suunnittelevat eri näkemyksiä.
     
    Muokattu: 20.1.2018
    karhu01 ja esmi tykkäävät tästä.
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Hieno ajatus, hyvä toteutus ja kiva, kun vielä jaat muillekin! Omani tein aikanaan 20+ vuotta siten kokonaan Malibu 73-77:n olka-akseleilla ja ei se ollut hyvä idea, koska rengaskulmat niillä ainakaan eivät kuntoon tulleet. Ja siis jostain 160 km/h vauhdista moottoritiellä niillä 9,5" rummuilla jarrutettaessa se auto oli oikeasti vaarallinen. Eli v8-koneinen Chevy II oikeasti vaatii jotain tällaista.
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Laitas Haba83 noi kuvat mulle, niin voin laittaa ne tänne jakoon. Kiinnostaa millaiseen toteutukseen päädyit ;). Saman konsernin kamaa ainakin, niin ei pitäisi tulla hylkimisreaktioita :D.
     
  4. Haba83

    Haba83 1st gear

    Kiitos vaan palautteesta. Ajatus tässä on juurikin se että muutosta suunnittelevat löytäis tän helposti ja saisivat apua vinkkejä tästä.
    Toivottavasti muutkin jotka ovat tehneet muutoksia jakaa vaikka tänne niitä. Tulis erivaihtoehtoja.
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vastaavaa olen pyöritellyt tässä Valiantin 9" rumpujen tilalle. Orkkislevythän noissa olisi 278mm, mutta vaatii 14" vanteet. Katsastusmiehen kanssakin oli jo puhetta että saa laittaa pienemmän levyn että saa pidettyä 13" vanteet, kyllähän tuumaa pienempikin levyjarru hakkaa 100-0 9" rummut. Nurkissa kun pyörii Audin osia niin löytyi syvät 256mm levyt jotka menee pienellä sorvaamisella etunavan päälle ja niille satulat. Taaksehan tulisi samalailla, vaikka Audin 245mm levy ja satula jossa on käsijarru. Yhdessä Valiantissa olikin jo sovitettuna vanhan Passatin jarrutehostin ja siihen löytyy vielä Audin 4x levyjarrupääsylinterikin.
    Kuulostaa vielä tässä vaiheessa yksinkertaiselle, saas nähä sitten kun käytännössä rupiaa sovitteleen palikoita yhteen :)
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Monesti aikasemminkin linkittänyt näistä jarruista mutta laitetaan taas. Mulla tossa Chevy II:ssa tuollaset etulevyt. Jarrulevyt on Volvo 960:stä, ja puristajat ihan GM:n muistaakseni Astrosta. Aikasemmin oli noiden GM puristajien Wilwood kopiot/korvauspuristimet mutta nyt ihan perus rautaiset. Mahtuvat noiden 70-luvun 14x6" peltivanteide sisään, mikä oli mulla tärkeä kriteeri. Kiinnittimet plasmasin 10mm terälevystä.
    Takajarrut on vakiot Buickin GN T-type akselin mukana tulleet, ja pääsylkkynä 1" Wilwoodin yksipiirinen, ilman tehostajaa.

    Ihan toimivat jarrut noi on, ei niillä nyt mitään rata-ajoo tarvitse kuvitella suorittavansa mutta ihan hyvin vauhdit himmautuu ainakin niistä rapian 220kmh loppunopeuksista mitä toi +1500kg auto kulki. Riittävät siis kadullekin ihan varmasti.
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Ite suunnittelen 1 gen Camaroon C4n 12" etulevyjä. Ne pitäis mennä rumpujarrujen napojen päälle pienellä napojen sorvauksella. Samoin C4:n satulat mahdollistaisi 15" rally wheelsien käytön edelleen. Löysin ameriikan poikien saitilta maininnan moisesta swapista. Ankkuriraudat pitää sitten ite kustomoida, varmaan suorasta levystä. Tarttee laittaa sitten kuvia ja juttua, kunhan saan ne nyt ensin alulle. Valmiit sarjat ei oikein kiehdo. Hinta yli 1k€ ja valurautasylinterien ja järkkyjen muutos-olka-akselien jousittamaton massan lisäys verrattuna rumpuihin on monin kertainen. C4n alusylinterit on vielä siedettävät.

    t. AM
     
  8. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Moro.
    On kans menos tollanen vastaava rojekti et rummuista levyihin mutta kuinkahan hoikaksi ton navan voi sorvata ku tehtaanpaappa on vain jättäny 10mm ainevahvuutta. Ja pitäs levyn heitot sorvata suoraksi. Onko 9mm jo vähä kintaalla?
    Toki navan päälle tulee 9mm vahva levy jos se yhtää auttaa.
     

Kerro tästä muillekin!