Chevy II

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mopar freak, 16.12.2003.

  1. mopar freak

    mopar freak 1st gear

    Mielipiteitä Chevy II :sista.
    Onko kannattava ostos?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Riippuu mihin käyttöön... Jos meinaat ripeän katupelin rakentaa niin siihen käyttöön löysä koppa, hidas ohjaus, ahdas konehuone (kasikoneelle) ja aika kehno etujousitus... Orkkis yksipiiriset rumpujarrut on kans aika surkeet, levyt eteen ehdottoman suositeltavat, ainakin jos meinaa kovempaa ajella... Cruising-peliks ihan oiva, sisätilat yllättävän hyvät niin pieneks autoks. Osiaa saa ihan kohtalaisesti, peltejä hieman huonommin. Kannattaa tsekata etulokarit ajovalojen päältä, etupyörä heittää kuraa valon ja lokarin väliin muodostuvaan "taskuun" -> mätänee. Neliovisia saa suht koht huokeesti, jos ostaa kaksovisen kannattaa tsekata onko tehty jälkeenpäin ja onko hyvin tehty. Ja jos isot läskit meinaa taakse laittaa joutuu silpomaan, 225 aika maksimi vakiopyöränkoteloihin... Varmaan tosta vielä jotain muutakin vois kertoa mutta mitään muuta ei nyt just tule mieleen :smile:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko auto koskaan kannattava ostos? Hieno auto varmasti muuten. Veekasin osto-opas voisi auttaa.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Jeps, veekasissa on ollut muutama vuosi takaperin osto-opas Chevy kakkoseen. Ulkonäköhän on tietty makuasia, mun mielestä ChevyII on ihan söpö, varsinkin ´62-´64, varsinkin keulasta (jotenkin alakuloisen näkönen :smile: ). Ehdottomasti parhaan näkönen on sitten ´66-´67.
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Minustakin ko. auto on ihan ok, jopa ajoltaan hyvä, kunhan puslat on kunnossa, edessä on vakaaja (vakiona vain farmarissa ja SS-mallissa muistaakseni) ja pyöränkulmat kohdallaan. Eikä sitten tehtaan arvoja etupään säätöihin, vaan paremmin vyörenkaille sopiva auraus, camberi negatiiviselle (hieman) ja casteria niin paljon kun mahtuu olemaan. Suuri caster huonontaa ketteryyttä (joka muuten ainakin '62 mallissa on jotain uskomatonta, todennäköisesti suburban peräkärryn kanssa on ketterämpi :smile: ), mutta tekee ajosta vakaampaa ja luistot oikenee melkein itsestään.. Myös apusimpukka on 63-67 susi (kumipuslilla), mutta siitä saa tehtyä paremman esim. sorvaamalla puslat nailonista tai ostaakin sellaisen saa. Omassani tuota apusimpukkamuutosta ei ole, mutta ilmankin sitä ajettavuus on siedettävä ja muuttuu vakaammaksi, kun nopeus mittarissa on yli 130km/h.

    Tehomoottorin kanssa voi etupään kulmille käydä kiihdytyksessä hassusti, sillä moottori kiinnittyy jousitornien alapäähän. jos tilaa on, niin öljypohjan ali menevä lisävahvikepalkki alatukivarsien kiinnikkeiden väliin parantaa tilannetta. Perheessä oli joskus kevyesti viritetty chevyII, jossa tuota ratkaisua käytettiin. Paransi ajoa huomattavasti kiihdytyksessä. Reilun parinsadan tehoilla ei vielä huomaa tätä ongelmaa, mutta jo tuollaisessa matalia kolmiatoista kulkevassa pitävillä renkailla varustetussa kiesissä huomasi.

    Omassani on nyt uudemmat (5 pulttiset) isommat rumpujarrut ja uusilla osilla kasattuina toimivat normaaliajossa ihan OK. Huomattava parannus '62-'63 9" jarruihin. Varmasti useiden jarrutusten jälkeen huippunopeudesta voisi jo huomata häipymistä (kuten TM joskus arvosteli mustangin jarruja :smile: ), ehkä jopa aiemmin. Levyjarrut olisivat tosiaan ihan mukava parannus, valmiita sarjoja saa ostaa noin 800 taalan hintaan. Itse virittelemällä varmaankin pääsee halvemmalla.

    Itsekantava kori on monesta kohtaa galvanoitu( helmapellit ja muutama pohjan palkki, lisäksi '63 ja uudemmissa on "flush'n'dry"-helmakotelot, kuten muissakin letukoissa), mutta ruoste on silti monesti syönyt koria, jos siitä ei ole huolehdittu. Kannattaa tutkia tarkkaan, mikäli ei pidä hitsaamisesta.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Tosiaan, tehtaan antamat pyöränkulma-arvot on aika hassut, ei kannata noudattaa. Ja kääntösäde on luokkaa Jäähallin parkkis, uskomaton auton kokoon nähden. Apusimpukka oli omastanikin väljä, kuin myös nimim. Holleyllä, uutta saa vain Rare Partsin valmistetta, hinta muistaakseni 180€ luokkaa US-Partsilta.

    `62-´63 Vuosimalleissa on siis 4-pulttiset pyörännavat ja 9" rummut joka nurkassa, edessä rummut tosin hieman leveämmät. Uudemmissa on sitten 5-pulttinen jako ja 9,5" rummut. Itselläni on ´64, normaaliajossa jarrut on toiminut ihan hyvin (lukuunottamatta kitkapintojen irtoamista toisesta etujarrusta sylinteristä vuotaneen jarrunesteen liuotettua liimat irti...). Pienesti ne tosin on välillä puoltanut, mutta enpä mä ole niille ikinä juuri mitään tehnytkään... Mutta tosiaan kovempaan ajoon levyt suositeltavat.

    Mätäpaikkoja noissa on ne tyypilliset, noiden etulokareiden lisäks, eli helmat, takaluukun pohja jne. Katon etutolpat olen myös nähnyt ruosteessa useammassa yksilössä.
     
  8. Öhman

    Öhman 1st gear

    Joo siitä vaan !

    Muutu Mopar freakistä Nova freakiksi.

    Chevy II ja Novat ovat näppärän kokoisia
    harrastekohteita joihin saa osia helposti
    ja halvalla.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja kantsii muuten tsekata niitä kulmia etupää eri korkeuksilla, ei muuten muutu kulmat JUST yhtään :grin:
     
  10. mopar freak

    mopar freak 1st gear

    Joo. no toi nimike nyt sattu vaan silloin mieleen. Eli siis chevy freak.
     
  11. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Juu, kyllä kannattaa tarkistaa. Ja ehkä vähän ylimääräistä negatiivista camberia, ettei alasjoustossa mene liian positiiviselle. Rata-ajoon noissa sitten muutellaan tukivarsien pituuksia ja kiinnityspaikkoja. Mutta normaaliajossa toimii ihan OK ja mutkaankin uskaltaa työstää kovempaa kuin äkkiä luulisi... :smile: Jos on se tukeva vakaaja, eikä jouset oo ihan loppu...
     
  12. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Apusimpukkaan saa myös irtopuslia, jotka maksaa noin $20 sarja, NNN:llä tuota luokkaa. Sektorivarsi on yleensä aika kallis (suomesta yli vanhan tonnin), mutta NNN:llä $59,95.
    (NNN=National Nostalgic Nova, jos nyt joku ei tiennyt. http://www.nnnova.com/ )
     
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Joo niin saa, mutta katsoin parhaimmaks vaihtaa koko roskan kun ei osannut sanoa missä kunnossa akseli on. Jo se on finaalissa ei uudet puslat kauaa hyödytä...
     
  14. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Nyt menee sivuraiteille tämä keskustelu, mutta menköön nyt vähän. Mistä kohtaa tuo apusimpukan runko mahtaisi mennä väljäksi? Itse olen vaihdellut niitä puslia muutamankin ja niissä apusimpukoissa ei ole yhtään liikkuvaa osaa. Vehje on vain valurautavarsi, jossa toisessa päässä on reikä ja toisessa tappi. Sitten puslan välityksellä tappi yhdistyy raidetankoon ja toisella puslalla "reikäpää" pultin avulla koriin pultattavaan kiinnikkeeseen. Onko sulla käytössä sellainen '62 mallinen, jossa on ainakin kuvien perusteella asiallisen oloiset helat? Vai onko jollekin käynyt niinkin, että pusla alkaa kiertyä sisäholkista (eli kumi ei jousta) ja kuluttaa pultin tai akselin? Omissa miinoissa yleisin vika on ollut rikkinäinen pusla, jossa sisäholkki on ruostunut tappiin/pulttiin ja kumi revennyt. Eli uudet puslat korjaavat tilanteen vuodeksi, pariksi, kunnes kumi taas repeää.

    Itsellä on tarkoitus sorvailla apusimpukkaan nailonpuslat kunnollisilla holkeilla ja rasvanipoilla. Tulee kuulemma hyvä.

    Jukka
     
  15. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Mun apusimpukka on ilm. hieman erilainen kuin ´62:sessa, ainakin shop manualin kuvan perusteella. Muistaakseni en sen kummemmin tutkinut apusimpukan rakennetta (en purkanut vanhaa, vaihdoin vain uuden kiinni)... Kun apusimpukka todettiin väljäks päätin tilata suoraan uuden, lähinnä siitä syystä että homma tehtiin sellaisessa paikassa mihin autoa ei voinut jättää levälleen. Jos vanhaa simpukkaa olis ruvennut ehjäämään se olis tod. näk. ollut enemmän kun yhden illan homma... On mulla se vanhakin tallessa, täytyypä jossain vaiheessa purkaa se ja tsekata josko siitä saa kalun.
     
  16. mopar freak

    mopar freak 1st gear

    Minkänlaisia hintoja kannattaisi maksaa kutoskoneisesta chevy II: sesta.
     
  17. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Hinta riippuu (oikeastaan saisi riippua enemmänkin) kunnosta sekä kori- ja vuosimallista. Täysin alkuperäinen, ruosteeton, alle satatuhatta ajettu on todella harvinainen ja voi olla kallis. Miksei sen arvoinenkin. Itse myin (mitä kadun) '65 4D 100-sarjan kakkosen 194+PG, maailmaa ja hotroddausta nähneen yksilön vaivaisella 6000mk:lla vuonna 2000. Rahapulassa. Autoa oli hitsattu moneen kertaan, mutta sillähetkellä se oli taas ihan ok. Siinä oli ihan hyvä varoittava esimerkki Chevy II:sen ruostepaikoista (jotka piti korjata):
    -Etulattiat
    -Takalattiat
    -Takahelmat
    -Tuulilasin alakulmat
    -A-pilarien pinta- ja keskimmäiset pellit
    -Takalokarin kaaret
    -Taka-apurungon pohjaanlyöntikumien kiinnikkeet
    -Takasisälokarit
    -Etulampun pohjat
    -Etulokarien alakulmat ja etukulmat
    -Ovien alareunat (ovet vaihdettu jo aiemmin)

    Jos nämä kaikki on kunnossa ja vieläpä alkuperäisessä kunnossa, voi auto maksaa tuplatkin tuosta nykytonnista. Farmarit on harvinaisuutensa vuoksi kalliimpia, sport coupet vieläkin hintavampia vaikka ovatkin yleisempiä ja avot monesti vielä niiden yläpuolella. 2D sedan lienee alkuperäisenä aika harvinainen Suomessa, joten senkin hinta on arvoitus, kuitenkin kalliimpi kuin 4D. Kunto tietysti merkkaa paljon ja voi muuttaa korimallien keskinäistä hintajärjestystäkin.

    Nämä oli sitten vain arvailuja, faktaa saa heittää mukaan, jos joku on tilastoinut noiden hintoja.

    Jukka
     
  18. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Toi edellinen on mun mielestä aika kattava vastaus... KePössä on myynnissä ´65 neliovitolppa, juuri leimattu 1500€, ihan kohtuuhinta jos on siistissä kuosissa.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Ruostepaikoista lisäisin vielä luettelon jatkoksi takahiekkapellit ja takaa runkopalkit. Nämä ainakin olen noiden jo lueteltujen paikkojen lisäksi joutunut uusimaan omistani. Kannattaisi varmaan satsata reilusti ja etsiä niin hyvä kun voi koska itse ihan jokapaikan läpikäyminen vie reilusti rahaa vaikka osat ovatkin aika edullisia. Jos haluaa V8:n niin kannattanee ostaa sellainen jo valmiiksi, muutostyö ei ole ihan kivuton operaatio. Kun toista tälläistä itselleni etsin niin kävin aika montaa katsomassa ja harmittaa että ostin huonoimman ja halvimman. Kunnostukseen kuluneilla rahoilla olis jo kuitenkin saanut kaksikin 2d autoa valmiiksi V8:lla. No onpahan kallis neliovi liuhuke, hehheh.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Nova400, oliko 2000 myymäsi auto musta valkoisella katolla?
     

Kerro tästä muillekin!