Chevy Pick-up yskii ja nykii - apuva!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PasiU, 12.1.2010.

  1. PasiU

    PasiU 3rd gear

    Vinkkejä kaivataan mystiseen vikaan Chevyn Pick-upissa. Kyseessä on -89 mallin sportside ja koneena 350 bensakasi orkkis TBI-ruiskulla.

    Kone käy usein miten kylmänä hyvin, joskus tosin vika ilmenee kylmänäkin. Yleensä kuitenkin vika tulee vasta koneen lämmettyä ja jos vaan väkisin ajaa pitempään vika häipyy itsestään.

    Oireet:

    Ei kestä kaasua. Tasakaasulla (pintakaasulla) toimii hyvin, mutta heti kun kaasua lisää alkaa nykimään rajusti ja ampuu putkessa todella lujaa. Jos kierrokset nostaa väkisin todella korkealle ilman kuormitusta käy taas hyvin. Vauhtiin päästyä tasakaasulla toimii hyvin, mutta heti jos konetta kuormittaa esim. ylämäki tai painaa kaasua - yskiminen ja nykiminen alkaa taas ja putki paukkuu. Outoa on että kiinteillä ykkösellä / kakkosella reippaassa vedossa vikaa ei paljon ilmene, mutta heti kun heittää kolmosen tai ylivaihteen niin että kierrokset putoaa - taas yskii ja veto loppuu.

    Antoi EGR-vikakoodin ja EGR-venttiilin ruuvit oli löysässä. On korjattu ja samalla EGR tarkistettu - ei ollut jumissa ja ei ole alipainevuotoja. Nyt ei anna vikakoodeja, mutta vika jatkuu. EGR:n solenoidiin en koskenut - onko yleensä vikaantuva osa?

    Onko ideoita mitä kaivellaan seuraavaksi???
     
  2. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    tps eli kaasuläpän asennon tunnistinta epäilisin seuraavaksi.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla sama vika ja pauke putkessa hajoitti lamda-anturin. Samalla kun egr oli kädessä sen ja imusarjan väliin sujautin noin 5 mm reiällä varustetun prikan kuristamaan pakokaasujen määrää. Imarissa on prikalle sopiva kolokin valmiina. Tiivistä venttiili ja imari hyvin, ettei hori ilmaa välistä, muuten paukkuu varmasti.
     
  4. G20

    G20 Gearhead

    Ääni jakajan kannelle tai pyörijälle.. Tuppaa olemaan noissa kulutus tavaraa ja aiheuttaa ton tyylistä oiretta.. :odroll:
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Pitää uusia aina 20:n vuoden välein. :lol:
     
  6. G20

    G20 Gearhead

    Niin noh.. On ne ihme vehkeitä kun ei mitään kestä. Joka tapauksessa tuppaa jakajan kannesta nastat kulumaan kuopalle ja hapettumaan. Ite en viitti noissa alkaa säästämään ja raaputtelemaan, kerran vuoteen muutaman euron hilut vaihtoon ja aina on pelit toiminu.. Ja vuoden ympäri! :wink:
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tps kuluu juuri siitä melkein alusta missä eniten käyttöä.laita volttimittarin johdot kiinni kahteen tps:n johtoon,missä n.0,5 v tyhjäkäynti asennossa,aukaiset kaasuläppää hitaasti ja tasaisesti ja kyttäät mittaria koko ajan(kaveri auttaa asiaa)jos ei nouse tasaisesti (laske)on tps vaihtokunnossa.
     
  8. G20

    G20 Gearhead

    Löytykö vika vai joko datsuni on paalattu??? :D
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    ihan toinen auto, mut meidän käyttis opelissa oli aivan samat oireet ja puola oli paskana. joskus tosiaan teki kuumana, toisinaan kylmänä... sit saattoi olla päivän/kuukauden että pelas hyvin. joskus nykiminen oli pienempää ja joskus isompaa....
     

Kerro tästä muillekin!