Chevy Pickupin jarrujen ilmausohjeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mhj, 10.1.2006.

  1. mhj

    mhj 1st gear

    Eli sigun mukainen -90 Chevy taka-akselin ABS:lla, tai RWAL-systeemikö se nyt on nimeltään. Etujarrupiiri on ollut tyhjillään ja nyt ilmaamisesta huolimatta poljin menee pohjaan ja Brake-valo palaa. Moisesta systeemistä ei ole aiempaa kokemusta.
    Manuaali sanoo, että combination valve pitäisi olla ilmatessa auki, mites tuo tehdään? Olen ilmannut myös sen ilm. dump valven päällä olevan nippelin kautta, mutta ei vaan tule poljin kovaksi.
    Mitä teen väärin?
     
  2. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Jarrujen ilmaus. Chevy Pick up 1990.

    Suojaa konehuone jarrunesteroiskeilta!
    Hanki kaikki tarvittavat työkalut ja jarrunesteet valmiiksi käsille.
    Käytä vain "uutta" jarrunestettä.
    Jos jarrunesteiden vaihdosta on useampi vuosi, vaihda samalla jarrunesteet.

    Jos vaihdat jarrunesteen tyyppiä esim perinteisestä silikoninesteisiin, tyhjennä ja huuhtele koko jarrujärjestelmä. Huuhteluun käy esim. denaturoitu sprii. (Punainen sprii?)
    Nesteen vaihto samassa järjestyksessä kuin pyörien jarrusylinterien ilmaus.

    Jos akseleille menevät jarruputket on irti pääsylinteristä, voit käyttää paineilmaa putkistojen kuivaamiseen ennen uusien nesteiden laittamista. Avaa vuorollaan kunkin jarrusylinterin ilmausruuvi täysin auki. Muista että paineilmaletkussa on vedenerotin, ettet puhalla paineilman mukana vettä jarrujärjestelmään.

    Ilmaus:

    Täytä säiliö.
    Avaa etummainen jarruputkiliitin ja anna jarrunesteen valua liitännästä.
    Kierrä käsin putki paikoilleen, paina jarrupoljin tasaisesti pohjaan.pidä pohjassa. Kiristä putken liitin. päästä poljin, odota 15 sekuntia. Avaa liitosta hieman ja toista polkimen painallusoperaatio kerta tai kaksi.

    Tee sama takajarrupiirille.

    Ilmaa normaaliin tapaan Pyörien jarrut:
    Järjestys: Taka oikea, taka vasen, etuoikea ja etu vasen. ja tarkistusmielessä voit vielä toistaa ilmauksen samassa järjestyksessä.

    Muista aina välillä tarkistaa ja lisätä pääjarrusylinterin säiliöön nestettä, ettei pääsylinterin mäntä ryystä ilmaa järjestelmään.

    Isolation/Dumb valve yksikön ilmaus.

    Paina poljin tasaisesti pohjaan ja pidä se siellä.
    Avaa venttiiliyksikön ilmausruuvia ja laske ilma ja hieman jarrunestettä pois, kiristä ilmausruuvi kiinni. Päästä hitaasti jarrupoljin ja odota 15 sekuntia. toista operaatio pariin kertaan.

    Jos pääsylinteri on ollut tyhjillään ja ilmaa on päässyt järjestelmään, koko järjestelmä on ilmattava.
    Jos esim taka-akselistolle menevä putki on ollut auki, koko taka-akselin järrusysteemi on ilmattava.

    Tarkista että jarrupoljin tuntuu oikealta ja että jarrut toimivat.

    Tarkista ettei yhdestäkään avaamastasi liitoksesta valu jarrunestettä!
    Huuhtele konehuone saippuavedellä jarrunesteroiskeista.

    Jarrut voivat toimia hieman pehmeästi, jos käytössä on uudet jarruosat, kunnes osat ovat asettuneet kohdilleen. Jarrutustehon ollessa silti hyvä. Jos ei silti jarruta ja poljin tuntuu ilmapallomaiselta, järjestelmässä on vielä ilmaa.



    T: AJ. 8)
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuolla alla kai sama ohje joka sulla jo on...periaatteessa siis sama kun toi WEB CADDYN jo lähettämä.

    Katsopa kumminkin tämän ohjeen kohtaa 5...se käsittelee Combination Valvea...

    Combination valve eli etu- / takajarrupiirien välinen "tasapaino/säätö/suoja"-venttiili joka sytyttää myös tuon BRAKE PRESSURE FAILURE vikavalon koelautaan jos jompaan kumpaan jarrupiiriin tulee vuoto.

    Tämä venttiili sijaitsee heti pääsylinterin jälkeen,sellainen kulmikas mötikkä (siinä pääsylinterin ja ABS-jarruboxin välissä,keskelle venttiiliä tulee johto),jonka läpi molemmat jarrupiirien putket kulkevat ISOLATION /DUMP-venttiilille eli takapään ABS-sydeemille,jota taas ohjaa RWAL-sydeemi.

    Sen päässä on kuminen tulppa ja kohdan 5. ohje käskee varmistamaan,että tulpan alla oleva jonkinlainen tappi pysyy alhaalla ilmauksen aikana. -> " 5. The combination valve must be held open during the bleeding process. A clip, tape, or other similar tool (or an assistant) will hold the metering pin in. "

    Jos tätä ei tehdä ja toisessa jarrupiirissä on paljon ilmaa rupeaa kyseinen venttiili toimimaan piirien paine-eron takia ja käytännössä estää toisen piirin ilmauksen.

    Näin ymmärtäsin asian...itse en ole tämän kanssa tapellut,mutta olen kuullut sen aiheuttaneen harmaita hiuksia monelle.

    Toivottavasti yhtään autto.

    This is out of Chilton GM Fullsize trucks 1988-1998
    Bleeding the ABS system

    1. Clean the master cylinder of excess dirt and remove the cylinder cover and diaphragm.

    2. Fill the master cylinder to the proper level. Check the fluid level periodically during the beeding process, and replenish it as necessary. Don't allow the master cylinder to run dry or you will have to start over.

    3. Before opening the bleeder screws you may want to give them each a shot of penetrating solvent. This will reduce the possibility of breakage when they are unscrewed.

    4. Attach a length of vinyl hose to the bleeder screw of the brake to be bled. Insert the other end of the hose into a clear jar half full of clean brake fluid, so that the end of the hose is beneath the fluid. The correct sequence for bleeding is to work from the brake farthest to the master to the one closest. Right rear, left rear, right front, left front.

    5. The combination valve must be held open during the bleeding process. A clip, tape, or other similar tool (or an assistant) will hold the metering pin in.

    6. Depress and release the barke pedal three to four times to exhaust any residual vacuum.

    7. Have an assistant push down on the brake pedal and hold it down. Open the bleeder valve slightly. As the pedal reaches the end of it's travel, close the bleeder screw and release the brake pedal. Repeat until there is no more air in the lines.

    8. Repeat this procedure at each of the brakes Remember to check the master cylider level occasionally. Use only fresh fluid to refill the master cylinder, not the stuff bled from the system. (like i said common sense)

    9. When the bleeding process is complete refill the master cylinder install the cover and diaphragm and discard the fluid beld from the brake system.

    10. Perform 3 function tests with the TECH 1 scan tool. The brake pedal must be firmly applied.

    11. ON MODELS WITH REAR WHEEL ABS
    a. Refill the jar with clean brake fluid and attach the bleed hose to the bleed valve on the Isolation/Dump valve.

    b. Have your assistant slowly depress the brake pedal and hold it. Loosen the bleed valve and expel the air. Tighten the valve and slowly release the pedal.

    c. Wait 15 seconds and repeat this procedure. Repeat bleeding the Isolation/Dump valve until all the air is expelled.

    12. On Models with 4 wheel ABS repeat step 1-9
     
  4. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Juu, harmi kun ei tullut otettua kuvia ja pistettyä muistiin miten mä itse tein sen kombinaatioventtiilin ilmauksen.
    Mulla oli jarrurempan aikaan koko helahoito enemmän tai vähemmän auki, siksi muistikuvat ovat aikasen heikot.

    Työkalu joka pitää sen kombinaatioventtiilin ilmaus nippelin alhaalla on aika simppeli, sen voi tehdä vaikka itsekin.
    Siinä pääjarrusylinterin alla on toinenkin mokkula jonka päällä on ilmausruuvi?
    Jotenkin olen saanut päähäni että se kombinaatioventtiilin ilmausnippeli pitää olla auki koko ajan kun jarrujärjestelmän ilmausta suoritetaan ns. power bleeding laitteistolla?

    Tuo oma ohjeeni on tehtaan manuaalin mukainen, käsin tehdyn ilmauksen ohje. Jopa se, että tuo kombinaatioventtiili ilmattaisiin viimoiseksi tuntuu oudolta, mutta niin se vain siinä manuaalissa luki.

    Kannattaa tämän kaiken lisäksi kurkata sinne takajarrupiirin putkistoon ja varsinkin kohtaan jossa jarruputki kulkee polttoainetankin ja rungon välissä. Se on tosi kenkkumaisessa paikassa. Siellä on putkeen messinkinipalla tehty liitos, jonka molemmin puolin putki syöpyy yleensä puhki. Seuraavaksi syöpyy se taka-akselille menevän jarruputken jakopulikkaan liittyyvä putki.

    Toivottavasti ohjeistamme on apua ja vika löytyy ja korjaantuu.

    T: AJ.
     
  5. mhj

    mhj 1st gear

    Noniin, kiitosta tähänastisesta. Pitää katsella illalla hommaa uudestaan, kun avustava henkilökuntakin on kotona. Kerron sitten, miten onnistui. Ilmeisesti joo sen combination valven päässä olevan kumitutin alla on joku tappi, joka pitäisi painaa alas, koitinkin sitä jo eilen painella, mutten sen enemmän uskaltanut voimaa käyttää, kun koko systeemi on tosiaankin outo.

    Takajarruputkia onkin nyt hyvä tarkastella, kun lava on nostettu pois...
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä COMBINATION VALVE on ihan eri asia kun ISOLATIO/DUMP VALVE.

    Combination valve on etu- ja takajarrupiirienvälinen paineensäätöventtiili ja ohjaa mm. tuota varoitusvaloa,sekä säätelee jarrupainetta piirien välillä.
    Sulkee viallisen jarrupiirin pois esim. putken pettäessä ja mahdollistaa silti toisen piirin toiminnan täysin.
    Se ei liity ABS-jarruihin.

    combination valve = proportion valve = jarrupaineen säätöventtiili

    ISOLATION/DUMB VALVE on se "toinen mötikkä" pääsylinterin alla jossa ilmausruuvi päällä...se on olennainen osa takapään ABS/RWAL järjestelmää hoitamalla ABS:n työn RWAL modulen ohjaamana.
     
  7. mhj

    mhj 1st gear

    No eipä onnannut tietystikään. Ilmailin ensin pääsylinterin molemmat lähtevät putket. Sitten etupyörät ja lopulta sen dump valven päällä olevan nippelin kautta. Takapyörien ilmausruuvit on jämähtänyt kiinni, eli niitä en saanut ilmattua tänään. Tosin ei takapäästä ole vielä mitään auki ollutkaan, mutta kai sinnekin on ilmaa voinut päästä.

    Se combination valven tappi pullahtaa ulos kun poljinta painaa. Estin sen ulostulon ilmatessa pienellä c-puristimella sekä painoin sen myös kokonaan pohjaan, jolloin sieltä kusee nestettä ulos. Ei auttanut kumpikaan tapa. Poljin menee edelleen lähes pohjaan, kai siellä ilmaa jossain on. Outo homma.
    Noh, pitää vielä kysellä kaverilta, joka työkseen noiden kanssa puljaa. Kai tossa joku kikka on. Ei ole onneksi kiire tuon kanssa.
     
  8. mhj

    mhj 1st gear

    Ei kuulemma ole mitään kikkaa sen kummemmin, näin kertoi tuttu asentaja. Eivät huollossa edes koske tuohon combination valveen ilmatessa. En kai sitten tarpeeksi tunteella ilmannut. No, nyt on takapiirikin vuorostaan auki, ilmataan keväämmäällä :odroll:
     
  9. mhj

    mhj 1st gear

    Jaahans, nyt alkaa ihan oikeasti mennä hermot :mad: :mad:

    Ei vaan löydy etupiiriin painetta. Molemmat piirit siis olleet talven mittaan auki, systeemiä on ilmattu huolella ja tunteella tehdasmanuaalin mukaan. Lattialla voi soutaa jarrunesteessä.
    Pääsylinteriin jo laitoin korjaussetin kun en muuta keksinyt. Takajarrut tuntuvat toimivan (kengät säädöissään) mutta etupiirille ei tunnu tulevan painetta oikeastaan ollenkaan. Jos sen combination valven päässä olevan messingin värisen tapin pitää paikoillaan (ei laske sitä tulemaan ulos) niin etujarruille tulee muutaman polkaisun jälkeen jonkinverran painetta, muttei kunnolla. Poljin menee lähes lattiaan, etujarrujen ilmausnippojen aukaisulla ei ole tähän vaikutusta, eikä piirissä siis ole edes painetta.
    Jotain tällä nyt on pakko olla tekemistä ton h...n jakoventtiilin/combination valven kanssa, ilmaa jossain kuitenkin vielä?? Tutun asentajan mukaan koko tappiin ei tarvitse edes koskea vaan jarrut ilmataan niinkuin normaalisti.

    Joku, joka olisi paininut saman ongelman kanssa hiljattain tai muuten osaisi ehdottaa jotain fiksua??

    EDIT: Taisi vika löytyä. Asennusmoka niinkun yleensä. Satulat saa näköjään sulavasti puolelta toiselle, ilmausnippa on tuolloin väärässä kohtaa ja systeemiin jää ilmaa...
    Aika kauan meni :oops:
     

Kerro tästä muillekin!