chevy pickupin käynnistys-ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pekosbili, 6.12.2020.

  1. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Mistään kun en mitään tiedä niin kysytään. Eli siis auto on '98 chevy k1500 bensa koneella, jossa on kahden akun systeemi. Nyt kun ilmat ovat vähän kylmenneet niin auton käynnistys on huomattavasti vaikeutunut. Pitkään saa sahata, ja sitten tarvii kääntää virta-avain offiin ja uudelleen starttaus ni sitten käynnistyy ja kauheen rikkaalla käy. Kesällä ei mitään näitä ongelmia, eikä sitten enää päivän mittaan kun on saanut ton aamukäynnistyksen pois alta.

    Kerääntyköhän jonnekin anturiin kenties kosteutta, joka häiritsee tiedonsaantia. Usein silti myös lämpimänä kun käynnistää niin startti jotenkin 'pysähtyy' ja sitten hörähtää. Startti on selkeesti vaihdettu ainakin kerran ja moottori on vaihdettu pari vuotta sitten uuteen. Tota akkusysteemiä olen jo jonkin aikaan ihmetellyt, kun toisen akun jännite ei näyttäisi nousevan lainkaan auton ollessa käynnissä vaan pysyy siinä noin 12,4V ja toinen näyttää sitä noin 14,2V. Normaaliako?

    Ja ainii, sitten kun on pitkään sahannut eikä tehnyt tota off/on avaimen pyöräytystä niin mittaristoon syttyy abs ja airbag-vika valot ja joskus security sekä brake? vika valo. Nämä poistuu kyllä uudelleen käynnistyksessä.

    Ostin auton ympärivuotiseen käyttöön ni on se nyt harmi kun se nyt noin temppuilee.

    Polttoaineen paine on tarkastettu.

    Ideoita ja kuittailuja kuunnellaan :)
     
  2. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Lämpötila anturi jos antaa väärää tietoa niin voi rikastaa liikaa ? (onkohan tässä 2 anturia?)
    Ja avainten edestakas kääntely .....virtalukon pohja ?
     
    Muokattu: 6.12.2020
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kannattaa varmaan myös akkujen kunto ja kaapeloinnit selvittää. Mulla vähän aikaa sitten selvis vähän samantyyppinen ongelma k1500 chevyssä, kori ei saanut kunnolla maita aina välillä, ruisku ym. sekoili.
     
  4. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Näissä heikkoutena hei virranjakajan sytytysmoduuli, yleensä laaki ja vainaa oireina. Itsellä kuollut lämpötila-anturi teki sen että kylmänä käynnistyi hienosti, lämpimänä todella huonosti. Kone ikäänkuin käsitti olevansa kylmä kokoajan.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vortec kone...tällöin virranjakajassa ei ole sytkämodulia, vain asentotunnistin.
    Asentotunnistinkin voi olla vialla ja antaa väärää tietoa.

    Akuissa täytyy olla sama jännite jatkuvasti, lataus oltava 14V luokkaa, muuten akut eivät lataudu kunnolla...lepotilassakin akkujen jännitteen täytyy vastata toisiaan jos ne ovat yhdessä toisiinsa.
    Jos ei ole, niin akkujen välisessä johdotuksessa on ehkä jotain vikaa tai toinen akku sökö.
    Tupla-akuilla taitaa olla myös niin että se toinen akku on kytketty ensin toiseen akkuun ja siitä vasta lähtee kaapelit maihin/startille.
    Kannattaa tarkistaa akkujen johdotukset ensin ja liitokset...kenties lisämaajohto suoraan kakkosakusta koneeseeen.

    Käynnistyy huonosti myös jos startti pyörittää liian hitaasti.

    Lämpötilatunnistin voi aiheuttaa myös ongelmia, jos lämpötila on muuta kun anturi näyttää.

    Bensanpaineet mitattu ok, mutta silti "spider" eli suuttimet voi olla tiensä päässä, jolloin suuttimet ruiskivat huonosti.
    Spider on imusarjan sisällä...kannattaa tutkia muut vaihtoehdot ensin ennen kuin alkaa vaihtamaan.
     
  6. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Noniin. Vaihdoin uudet akut autoon ja yhden maan runkoon. Ainakin vielä näin parin päivän starttailujen perusteella voisi luulla että vika oli voiman puutteessa. Eli nyt starttaa heti kun avainta näyttää. Toivotaan että ratkaisu oli näinkin yksinkertainen. Kiitoksia vastauksista.

    Kävin ensin mittauttamassa akut ja sälli sanoi että akuissa olisi vielä ollut kuitenkin 70% käynnistystehoja jäljellä. Henkimaailman juttuja sanon minä :lol: .
     
  7. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Hyvä että vika löytyi.

    Mulla teki silleen että starttas hyvin, mutta bensapumppu ei lähtenyt pyörimään kun pitkän starttauksen päätteeksi ja vain silloin kun käänti avaimesta auton virrattomaks ja oli öljynpaineet.
    Eli käytännössä sama vika kun sulla, eka starttauksella ei tule bensapaineita, vasta kun käytti virrat pois niin pumppu nosti paineet öljynpaineanturin ohjaamana ja toisella starttauksella sit lähti tuurilla noilla jämäpaineilla käyntiin.
    Oli niin sekopäinen vika että annoin olla ja ajatusten hautua että mikä hitto tommoisen tekee.
    Nyt syksyllä menin lopulta ton riivatun auton luo yleismittarin kanssa ja muutaman minuutin päästä löytyi koripuolen maajohdon kontaktihäiriö. Se korjaamalla alkoi toimimaan.
     
    Muokattu: 10.12.2020
  8. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Ilakoin tietysti liian aikaisin. Olin viikonlopun mökillä ja kun lähdin sieltä niin jestas että lähti pöröttäen käyntiin. Yski ja köhi kunnes heräsi. Kaasarivehkeillä tollasseen ymmärtäisi mutta ruisku kun on niin ihmetyttää.

    Muistaakseni dodge ramissa joka mulla viimeksi oli niin siinä oli tyhjäkäyntiventtiili joka päästi ilmaa läpi kylmänä käynnistettäessä ja tietenkin tyhjäkäynnillä :odroll:. Viittaisi kyllä vähän seos-ongelmaanki. Pitää kattoo vielä noi maatkin läpi. Tai jos tämä onkin sitten vaan kesäkäyttöön tarkoitettu laite :lol:
     

Kerro tästä muillekin!