Chevy sammuu renkaat käännettynä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Rocker, 3.8.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niinpäs näkyykin sanovan, ettei olis koko egr:rrää. Vaan tuskinpa sellasta ruiskukauden vehjettä on, jossa sitä ei olis. Ainakin ollut.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niinpä niin. Kaipais vähän lisävalaistusta mitä sen kans on tehty. Ja itse asiassa miten vika alkoi vai onko se ollut "aina".
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aijaa.com saat kuvat tänne
     
  4. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Ei ole egr:rää ollut tehtaalta tullessaankaan.[​IMG] [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Ja auto on 1988 C1500 Work truck malli 4,3l v6 jossa ei ole mitään alipaineella toimivia lämppärin läppiä yms eikä ilmastointia.Alipaineet menee ainoastaa suoraan imusarjasta jarru tehostajalle josta otin alipaine letkun irti niin tyhjäkäynti kierrokset nousi, eikös niiden pidä laskea/ auton sammua???Ja läppärungon liittimistä menee alipaineet sitten pcv ja map-anturille.Katalysaattoria ei ole minun omistus aikana ollut ja ilmapumpun ja hiili kanisterin olen poistanut joiden lähdöt on tulpattu aisian mukaisilla kumitulpilla.Ilmapumppu poistettu laakeri vaurion takia ja samalla vaihdettu peltisarjat.Hiili kanisteri on poistettu urbaanin legendan takia jos se jäätyy tms.niin imee bensa tankin ruttuun kun ei saa korvaus ilmaa tiedä sitten onko totta vai tarua.Noiden poistojen jälkeenkin auto on toiminut useamman vuoden tämä vika ilmaantui 2017 kesällä kun odotin risteyksessä omaa vuoroa renkaat käännettynä.Ajoa tuo ei haittaa kun muistaa laittaa N- tai P-asennon risteyksessä vuoroa odotellessa.Eikä auto sammu kerrasta vaan n.10-20sekunnin paikallaan ollessa D- tai R- vaihde päällä ensin käy "epäsäännöllisesti" vähän aikaa ja sitten sammuu.Oon huomannu välillä että iac ilmeisesti koettaa korjata tuota kun nostaa kierroksia mutta tulee vähän jälki junassa niin ei pysy mukana ja moottori kerkeää sammua.Tähän mennessä tehtyä vian etsimiseksi/korjaamiseksi:
    -kokeiltu vaihtaa iac (kaksi kertaa)
    -kokeiltu vaihtaa map
    -alipaineletkut käyty läpi
    -jarrutehostajan alipaine letku otettu irti->nosti tyhjäkäyntiä onko normaalia??
    -läppärungon läppien akseli puslitettu
    -kokeiltu etsiä alipaine vuotoja letkun pätkällä kuuntelemalla ja saippua vedellä
    -imusarjan tiivisteet vaihdettu (kansi->imusarja sekä imusarja->tbi)
    -antureiden liittimet käyty läpi/tarkistettu/putsattu
    -pcv venttiilin toiminta tarkastettu
    Mittailen vielä tuon tps anturin voltit eri asennoissa ja teen tarvittaessa tuon perus tyhjäkäynnin säädön.Jos ei vieläkään auta niin odotan että saan hommattua tuon WinAldl:n ja jatkan sitten vian metsästystä :) kiitoksia kaikille vastanneille, myös mopariin siirtymistä ehdottaneelle :)
     
    Poke ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo epäsäännöllinen käynti viittaisi kaasariautossa siihen, että se tulvii.
    Mitenkäs TBIssä, jos regulaattorin jousi on veltto, voisiko se tavalla tulvia, periaatteessa suutinten ohjaus pätkiin bensavirtaa mutta paine jäisi alhaalle ja bensa ei tulisi kunnollisena sumuna vaan pisaroina? Renkaat käännettynä, jos tehostin painaa vielä päälle, niin kuormaa tulee enemmän ja kone sammuu.

    No vähän kyllä tuntuu itsestäkin kaukaa haetulta.
     
  7. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Tbi:n tiivistesarjakin vaihdettu jossa tuli uudet regulaattorin osat eli tuskin vika on siinäkään.
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Anteexi tyhmyyteni, mutta miten alipainevuodon pitäisi näkyä saippuavedellä? Ylipaine vuoto kylläkin näkyy. Brake cleaneria olen itse käyttänyt varovasti alipainevuotojan etsimiseen. Kyllä kierrosten kuuluukin nousta kun irrotat letkun alipainetehostimelta ,mutta ei se mitään kerro ennen kun tulppaat moottorinpuoleisen pään letkusta ja menet testaaman hävisikö oire..
     
    zero ja Poke tykkäävät tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No mitenkäs bensapumppu?
    Minulla astrossa meni tankin sisältä pumpun ja metalliputken väliltä se muutaman sentin mittainen kumiletku halki. Täydellä tankilla pelasi liki normaalisti mutta tyhjemmällä tankilla veti sitten reippaasti laihalle. Toki se kyllä sytytti SES-valonkin siinä vaiheessa ja reippaammalla kaasulla kyllä huomasi selkeästi voiman puutetta.

    Niin ja tähän muuten hiukan liittyen, mitäs öljynpaine näyttää tyhjäkäynnillä? Bensapumpun ohjaus liittyy öljynpaineanturiin ja teoriassa, jos paine käy alhaalla voisi pätkiä myös pumppua. Ei sekään ehkä ihan selitä hommaa...
     
  10. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Korjaus oppaassa luki tuosta saippua vedestä, mietin sitä itsekkin mutten näköjään ajatuksen kanssa :) sehän tosiaan imee :),pitääkin tuota brake cleaneria kokeilla.Oon lukenu tuosta öljynpaine anturistakin ja sekin on vaihdettu ei ollu vaikutusta,öljyn paineet liikkuu siellä 2-4bar (kylmänä 4bar ,paineet laskee tuonne 2bar kun kone lämpenee),remppaa painetta 1,5-2bar välillä kun käy epäsäännöllisesti.Mittasin tps anturin voltit ne oli korjaus oppaan antamissa ohje arvoissa.Virittelin myös Auto gaugen tekemän kierrosluku mittarin kiinni se näytti lämpimällä koneella P- ja N-asennossa 1000rpm ja vaihde päällä 600rpm (mittarissa asteikot 200rpm välein) eli eikös nuokin ole ainakin lukemani perusteella kohdallaan tai P-ja N-asennossa hieman korkealla->alipaine vuoto?? Polttoaine pumppu ja uudet polttoaine linjat vaihdettu viime syksynä->ei ollut vaikutusta.Pitää kokeilla etsiä vielä noita alipaine vuotoja brake cleanerilla jos niitä ei löydy niin odotan sen aikaa että saan hommattua/rakennettua piuhan millä pystyn lukemaan auton ajatukset tietokoneella.
     
    Poke ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onko tyhjäkäyntiruuvin sinetti paikoillaan? Eli onko tyhjäkäyntiä säädetty vai olisko sitä imuvuotoa. Ja onhan säädöt tehty lämpimällä koneella?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo tonni vapaalla liikaa. Mitä joa kokeilisit sitä iacin opetusta?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lueskelin tehtaan korjausopasta (äärimmäisen hyvä hankinta). Siinä mainittiin kaikenlaisia mahdollisia syitä, mutta yksi IAC toimintaan vaikuttava asia mikä olisi helppo tarkistaa on laturin antama jännite. Jos jännite systeemissä heittelee niin IAC sekoaa. Voisi olla niin että kun tyhjäkäynti hieman alenee noissa tilanteissa, putoaa (heikon) laturin antama jännite niin alas että IAC alkaa sekoileen ja sitten on soppa valmis.
    Laturin pitäs pukata kunnon voltit noin 14.5 v tyhjäkäynnillä.
    Tosiaan helppo tarkistaa sitä WinALDL odotellessa...
     
    caprice305 tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja onkos kysyjä kokeillut raakasti ottaa iacin töpseliä irti kun on 1000rpm jenkaa. Sammuuko silti jos d:llä kääntää renkaita?
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On liian kova tuo 1000.
    Yksi syy voi olla alipainevuoto.

    Sopis myös laturiteoriaan, 600 taitaa olla alakanttiin, pitäs tarkistaa.
     
  16. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Vieläkään ei selviä onko se kaikkein "helpoin" ja tärkein tehty eli IAC:n nollaus ? o_O
    Ei se uudenkaan vaihtaminen auta ellei sitä "opeta".
    Ja muistaisin jos IAC tahmaakin niin saattaa kierrokset olla korkeat ? o_O

    Tämä nyt on hyvinkin kaukaa haettua, mutta kirjoitit tuossa aiemmin, että pidemmän ajan kun odottelee paikallaan niin tekee tuon ilmiön.

    Itse huomasin kun capricen 305:een laitoin peltisarjat niin hyppäs kohtuu herkästi pois closed loopista eli lambda ei pysynyt lämpimänä kun tyhjäkäynnillä oli.
    Ei kyllä tullut katsottua silloin ennen peltisarjoja oliko sama ominaisuus. :oops:
    Pistin sitten vastuksellisen/lämmitetyn lambdan niin pysyi "aina" closed loopissa.
    Eli sehän saattaa yrittää mennä "normi" kartalle jos open looppiin pääsee ja jos IAC päin metsikköä niin sammuu.

    Hataria muistikuvia omasta päästä ja tuumailua :poff:
    Kiitos ja anteeksi :D

    - Jussi
     
  17. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Sinetti oli paikallaan itse otin sen jo pois varmuuden vuoksi kun oli läppärunko irti, säätöihin ei ole koskettu.Lambdaa tuossa ei ollut paikoillaan kun ostin sen, laitoin siihen sen joku pari vuotta sitten enkä huomannut mitään muutosta.Olen kokeillut ottaa lambdasta piuhankin irti ei ollut vaikutusta.Äsken kokeilin tuolla brake cleanerilla etsiä imuvuotoja eikä niitä löytynyt.Nostin auton keulankin ilmaan ettei renkaat ole maassa ja sammui siltikin kun rattia käänteli.Sen verran huomiota tein kun kääntelin rattia-> kun käänsi jonkin verran ja jätti siihen kierrokset putosi ja melkein sammui mutta nosti kierrokset takaisin ja kesti käynnissä mutta jos käänteli koko ajan niin kierrokset putoili ja sammui.Nuo pelti sarjatkin on aika mitättömät enemmän ulkonäön takia Gibson headersin tekeleet veikkaan ettei ole vaikutusta vakioihin verrattuna.Lataus voltit on ainakin auton oman kojetaulussa olevan mittarin mukaan yli 14v koko ajan käynnissä ollessa,pitää tarkistaa vielä yleismittarilla.Kokeilen tuota iac:in opetusta.Iac:in liitin oli unohtunut kasatessa irti kun ekaa kertaa kokeilin läppärungon puslituksen jälkeen niin kierrokset oli varmaan jonkun 1,500-2000 rpm tyhjäkäynnillä eikä sammunu kun kierroksia oli tuon verran,liittimen kun laittoi paikoilleen niin ongelma palasi.
     
  18. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Sen verran vielä tuosta tps mittauksista kun vaihteiston tv-kaapeli rajoitti kaasuläppien liikettä niin en saanut täysi kaasu volteiksi kun 3,7V niin älyääkö tuo ecm että tuo on täysi kaasu vai ei kun noissa handen ohjeissa oli että pitäisi olla täysi kaasulla yli 4Volttia.Kun otin tv-kaapelin irti niin sain täysikaasu asennossa sen 4,5V.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko tv kaapeli oikein säädetty? Eihän se muuten sitä rajota.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitähän tälle kokonaisuudelle on aikanaan tehty, jos lambda on puuttunut ja tv-kaapeli rajaa kaasun liikettä?
     

Kerro tästä muillekin!