Chevy SB kansien porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wesku, 19.5.2002.

  1. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Siellä luki näin:
    Retainer to guide clearance is the primary Achille's Heel of the Vortec. For valve lifts above .460" they need to be checked for R-G clearance. This varies from head to head. Some find they can get .480" and slightly more valve lift fine. Others will find .460" about the limit. Always check R-G with any performance cam above .460".

    vakio vortech virtasi suomen maalla 204cfm@28"h2o, joka on kyllä paljon parempi kuin vakio mikkikansi ja ~20cfm paremin kuin LT1.
    Silti aika paljon matkaa kirjoittajan 480hp "out of the box" tehoihin.
    Toisekseen noin pienellä poikki pinta-alalla ei moisiin tehoihin voisi päästäkkään.
     
  2. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    No ei mitään uutta tossa linkissä, vissii pelkkää höpön löpöä!
     
  3. astro 350

    astro 350 1st gear

  4. tapio

    tapio Gearhead

    Minulla on tallissa yhdet Vortecit odottamassa sopivaa alakertaa. Aion ehdottomasti kokeilla näitä esim. 406:n päällä.

    Purin kannet ja tarkastelin imu- ja pakokanavia. Ne ovat todella hyvin valetut, taskuporttauksella ei juurikaan saavuteta lisähyötyä, näin mainitaan mm. David Vizardin kirjoissa. Valun taso on samaa luokkaa kuin hyvissä after market -kansissa.

    Koska imukanava virtaa erittäin hyvin pakokanavan ollessa suhteellisen vakio virtauksiltaan, vaativat Vortec-kannet optimaalisesti toimiakseen pidemmän pakoventtiilin aukioloajan. Ei siis ihme, että GM:n oma HO-moottorissa käytetty nokka on .050-arvoiltaan 212/222 astetta. Muita hyviä nokkia voisivat Vortec-kansille olla Summitin halpisnokat, joita löytyy mm. 214/224-, 224/234- ja 234/244-asteisina.

    Jos käytetty nokka on rampeiltaan ns. laiska, pärjätään hyvin vakiojousilla eikä ole tarvetta jousien upgreidaukseen, edellyttäen, että retainer to guide -välys on OK ja jousi ei puristu kokonaan kokoon (amerikaksi coil bind). Lisää retainer to guide -välystä saadaan "ghetto grind"-koneistuksella. Tämä on itse asiassa varsin houkutteleva vaihtoehto budjettikoneelle.

    Aiemmat postaajat viittaavat ainoastaan virtausarvoihin. Virtausarvot ovat vain yksi tekijä tehon saavuttamisessa. Toinen tekijä on palotapahtuma, joka ilmeisesti on varsin tehokas Vortec-kansissa. Tästä indikaatiota antaa alhainen sytytysennakko (usein ilmoitetaan max ennakoksi n. 32 astetta). Lisäksi riittävä puristussuhde ja iso iskutilavuus on välttämätön, mutta tämänhän te jo tiesittekin.

    Sitten yleisenä huomiona sanoisin sen, että jotenkin luotan tässä tapauksessa enemmän jenkkiforumien kokemuksiin kuin tämän palstan kirjoituksiin. Perusteluna mainitsen, että jenkeissä on pari kolme kertaluokkaa enemmän harrastajia, joten puhdas BS olisi ammuttu alas aikaa sitten. Lisäksi dynoja ja drag strippejä löytyy jokaisesta pikkukylästä, jolloin dynolappuja tai aikakortteja on helposti saatavilla. Näin ei tarvitse turista Esson baarissa lämpimikseen.

    JMHO.
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Ei sieltä koneesta paljon enemmän tehoja saa kuin kansi virtaa.
    Eli laittamassasi artikkelissa on höpön löpöä se että puhutaan 480hp potentiaalista "out of the box".
    Ei noilla kyllä oikeasti pääse "järjellisten" katunokkien kanssa "kuin" ~350hp tehoihin.

    Onhan noissa paljon modernimmat kanavat ja palotilat kuin vanhoissa mikkikansissa.. siis jos niihin haluaa vertailla.
    Vorteceissa on myös poikkeuksellisen hyvä keski nostojen virtaus joka antaa kohtuudella voimaa miedohkoilla katunokilla.

    Sytytys ennakko riippuu kovasti koko kombinaatiosta.. esim LT1 jossa on samanlainen palotila ja hyvin pitkälle samanlaiset kanavat tykkää jopa 39 asteen ennakoista. Johtuu saaste nokista ja imusarjasta.
    .. siis vaikka puristuksia olisi hieman alle 11:1 ja nokan asteita ~276.

    Jenkki foorumeilla tulee sellaisilla kokoonpanoilla pitkälti 400hp joilla täällä ei saada kuin 350hp. siis jos puhutaan puhtasti modifioimattomista bot on osista.

    Ei tässä paljon muuhun ole aiemmin otettu kantaa kuin että nostoja ei saa kuin ~0.5" tai alle vakiona ja siitä eteenpäin vaatii koneistamista. tämä sitte tyrmättiin höpönlöpönä.

    Kovasti riippuu tehon lisäys siitä mitkä kannet olivat lähtöjään autossa.. jos esim TBI pyörrekanavien tilalle vaihtaa, niin varmasti tulee paljon voimaa.. siis säätöjen jälkeen.

    Hintansa puolesta varsin hyvä vaihtoehto jos vanhoihin kansiin pitäisi tehdä hiemankin enemmän remonttia.
    Ja lisäisin triniemen + listaan sen että Vorteceissa on pakoseeti induktiokarkaistu, joten se kestää vanhoja kansia paremmin nykybensaa.
     
  6. tapio

    tapio Gearhead

    Viittasin lähinnä kierrosten kestoon. Vakiojousilla LT-1 -mosa on pyörinyt lähemmäs 7.000 RPM, joten jos nokkaprofiili antaa myöten, kierrostenkestoa kyllä löytyy.

    Pahoitteluni epäselvästä ilmaisustani.
     
  7. kairaaja

    kairaaja 1st gear

    Ja mä voin portata tollaiset hatut sopivaa korvausta vastaan, vaikka en olekkaan nähnyt sellaisia livenä :D .
     
  8. tapio

    tapio Gearhead

    Mielellään annan kannet portattavaksi sellaiselle henkilölle, joka on nähnyt ne livenä ;-)
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    itseäkin kiinnosti käpistellä Vortecheja, kun en ole käsissä moisia pyöritellyt.
    Tapio toi ne työmatkallaan perjantaina minulle takakonttiin ja tänään kerkesin mittailemaan maksimi nostoja yms ja otin muutaman foton.

    Mittasin äkkiseltään pelkästään toisesta kannesta mitä mahtui nostoa ennen kuin venttiililautanen pohjaa ohjaimen kumiin, pitää toinen vielä mittailla ensiviikonloppuna.
    Yhteen pakoon meni 0.470" ja suurimmillaan yhteen imuun ja yhteen pakoon .520", muut olivat aika tasaiseen .5"
    Eli lievää hajontaa, mutta ilmoitettu .460" ja sen jälkeen välysten tarkistus oli siis riittävä =)

    Kanavat olivat aika siistiä valua:
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Vortech/vortech.jpg
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Vortech/vortech2.jpg
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Vortech/vortech3.jpg
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Vortech/vortech4.jpg

    Miedolle katunokalle eivät kyllä kaipaisi kuin korkeintaan hieman terävien hiomista pois seetialueelta.
    Isommalle nostoille / kierroksille kaipaisi ehkä vähän shortsiden "jouhennusta".
    Imukanavan poikki pinta-ala riittää vakiona ~245cfm@28"h2o virtauksille ja ~400-450hp tehoille.. eli taisin aiemmin aliarvioida kanavan kokoa ja vertasinkin sitä LT1 kanteen jossa on saman tilavuuksinen kanava, mutta se on hieman erimallinen ja paikoittain pienempi.

    Virtausmittausta kansille ei ole suoritettu ja se kyllä tässä tapauksessa sanelee paljonko moottori voi näillä kansilla tehdä hevosvoimia.

    Pitää vielä mittailla jouset ja jos vaikka katsoisi kanavien tilavuudetkin..
     
  10. max

    max Double Gearhead

    kovasti noista vorteceista on rummutettu,ja ovat varmaan ihan kelpo kannet.......mutta.
    lukasin uuden HOT ROD magazinen dyno piiskauksen jossa oli vorteceiden verrokkikansina AFR eliminator 195 cc kannet ja taisi olla ero 60 hepan paikkeilla vai oliko vielä enemmänkin kun kyseessä oli 292 magnum ja uudehko thumpr roller versiona.
    totta kai voi väittää,että dyno sessio oli AFR:n kustantama.luulisin kuitenkin että moinen lehti ei paskaa kirjoita(ainakaan aina).
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Riippuu paljon kokoonpanosta.
    Veikkaisin että oikein rajussa moottorissa tehoeroa voi tulla AFR hyväksi yli satakin hevosvoimaa.

    Minkä tehoinen moottori oli kyseessä ja plajonko Vortecheilla antoi ulos?
     
  12. tapio

    tapio Gearhead

    Kiitos Marko virka-avusta Vortecien suhteen.

    Virtaustestin tulokset olisivat todella mielenkiintoiset. Saisi verrata ameriikan joen tuloksia suomalaisen virtauspenkin antamiin lukuihin ;-)
     
  13. max

    max Double Gearhead

    taisi olla vortekeilla luokkaa 375 heppaa(voi olla että muistan väärin) mutta se oli selvää että comp cams thumpr rolleri oli fiksuin nokka koko alueella,mutta 292 laahuri oli lähes sama max hp.taisi olla normi 350 kymppipuristeisena.
    kipases marko ärrälle hakemaan tämä lehti itsellesi,niin et ole mun huonon muistin varassa,kun lukasin tämän numeron tikkurilan kirjastossa.
     
  14. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Ekös se AFR ollut noin 50-60 hp edellä jokaisessa kombinaatiossa mitä testasivat.
     
  15. tapio

    tapio Gearhead

    Muistaakseni Vorteceissa on hyvä pienten nostojen ja keskialueen virtaus, mutta venttiilin noston kasvaessa lähelle 0.50 tuumaan tai yli virtaus ei juurikaan enää kasva. AFR:ssa virtaus kasvaa aika hyvin myös isoilla nostoilla, joten se selittää tehoerot.

    Virtauspenkkihän sen sitten aikanaan kertoo, mikä on totuus.
     
  16. hukkis

    hukkis Gearhead

    Täältä löytys RHS protorker vortec kannet vertailtavaks,jos 68corvettea kiinnostaa.Niille ei oo ennen talvea konetta,eli joutavat pällisteltäväksi.Pirraattele jos kiinnostaa.

    T:Jari 050-4109209
     
  17. sbc350

    sbc350 Gearhead

    oliskos kamelinkyttyräkansien virtauksia kukaan mittaillu? portattuna ja ilman ja millä venakoolla?
     
  18. kairaaja

    kairaaja 1st gear

    Joo, kyllähän tollaisia hattuja vois meikäläinenkin pällistellä jossain vaiheessa. Siitä kanavan koosta en kyllä menis siltikkään sanomaan, että kuinka pitkälle se riittää.

    Monestihan näissä Ameriikan kansissa on laitettu jo tehtaalta ihan liian suuret venttiilit, kun ne kuitenkin tuppaa olemaan kanavarajoitteiset.

    Samaa tietysti voi sanoa muistakin kansista, tai ainakin suurimmasta osasta. Ja sitten vielä näistä virtausmittauksista: ne kun eivät paljoa kerro lopputuloksesta, kun on hemmetisti kaikenlaisia muuttujia matkassa.

    Ja jos joku haluaa sellaiset lähettää mulle katseltavaksi/ muutettavaksi, niin yhteystiedot löytyy www sivujen kautta.
     
  19. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Onhan noi aika isoja venttiileitä suhteessa tehoihin, mutta toisaalta litroja on paljon ja VE% ei tarvitse olla kovin suuri että pääsee kohtuullisiin tehoihin ja nokat ovat kuitenkin aika mietoja, joten isommasta lautasesta on sellainen hyöty että ilmaa saadaan sisään enemmän pienemmällä nostolla ja kokonais asteilla.

    Tietysti virtausnopeus venttiilillä huononee joka taas huonontaa täytöstä kautta linjan.. periaatteessa jos venttiiliä pienentäisi niin virtaus määrä saisi hieman laskeakkin ja tehot pyörisivät samoissa.

    23 asteinen SBC kanava ei ole kovin hyvän mallinen ja siksi se ei kestä suuria virtausnopeuksia.
    Laskeskelin nuo yllä mainitut tehomäärät ~0.55 x äänen nopeudella jonka tuo työntötangon kohta voisi vielä selvittää, siinä on aika hyvä venturi.
    Toden näköisesti se kyllä nostaa virtausnopeutta shortsiden yli niin ettei virtaus enää taivu ja kanava sekoaa.
    Toisaalta tuokin on tois sijaista jos tehon rajoittaa tätäkin kantta käytettäessä loppupelistä nokan nosto.

    Epäilisin että moottori harvemmin tuottaa enempää kuin virtauspenkin laskennallinen hevosvoima määrä antaa olettaa, vähemmän kyllä =)
    Onhan noita ikivanhoja superflown HP kertoimia rukattu moneen kertaan eri ihmisten omiin kaavoihin, mutta ilmeisen lähelle pääsee maksimi tehoja vakiolakin jollei ihan loppuun asti hierotusta kokoonpanosta ja kohtuu modernista kannesta ole kyse.
    ..tai virtauspenkin kalibrointi metsässä.

    Täytyypä katsoa jos saisin leivottua muotin kanavasta viikonloppuna tänne ihmeteltäväksi =)
     
  20. Wesku

    Wesku Gearhead

    Näköjään minun aloittama aihe on herännyt henkiin vuosien jälkeen :) Päädyin kansissa silloin portattuihin Sportsman 200:siin. Kone on myyty jo vuosia sitten. Kansien hinnat silloisella taalan kurssilla kuulostaa huvittavan kalliille...

    Nyt rakenteilla 383 Trickin super 23-kansilla, hydraulirullanokalla ja muilla asiaankuuluvilla kilkkeillä.
     

Kerro tästä muillekin!