chevy sportside 305 efi tekniset tiedot ja ruiskun säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dustez, 7.11.2004.

  1. dustez

    dustez Gearhead

    niin onko kellaan tietoo sportsiden 305 ruiskukoneen tehoista.350 ruiskussa on vissiin 210 heppaa.ja onko -88vuosimallissa pakko olla katti?ja miten ruiskun tyhjäkäynti säädetäänon onko siellä joku samanlainen ruuvi ku kaasari koneis?! HELPPO HOMMA VALKOSELLE MIEHELLE?
    :pinup:
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tehoa on 305 cid LO3 pannussa n.190 hp .

    Se tarvitseeko olla katalysaattori selviää katsomalla rekisteriotetta ja jos siellä maininta KATALYSAATTORI käytettävä lyi...plaa plaa niin pitää olla,mutta jos ei mainintaa niin ota pois vain.

    Huomioitavaa kumminkin on että tällöinkään kataälysaattorin EI TARVITSE TOIMIA ja onkin suositeltavaa että kolistat purkin tyhjäksi ja hitsaat sisälle siistin suoran putken.

    Jos vanhempi kuin -86,niin saa automaattisesti poistaa...tai saat jostakin todistuksen,joka todistaa moottorin täyttävän päästöt ilmankin kattia...lähinnä kyse on hiukkaspäästöistä.
    Kyseistä paperia on turha edes mennä pyytämään muuten sitten Metro Autosta...eivät anna sitä edes SUURELLA rahallakaan...kokeiltu on.
    Käytännössä et saa sitä mistään...ehkä VTT,mutta maksaa maltaita.

    Itse ratkaisin asian asentamalla race-tyyppisen katin vakion tilalle...täyttää vähäpäästösen arvot nyt.

    Katsastuksessa inssi vain ihmetteli miksi vaihdoin,kun olisi ollut helpompi laittaa suoraputki katin sisään...mainitsi oikein,että hyväksyy kunhan autossa on vain katin NÄKÖINEN PURKKI.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tais toi 305 efi olla lähempänä 170 heppaa ja sen sai vissiin ensmäisen kerran 88 uuskoppaseen . vanhakoppaseen sai 4.3 litran v6 konetta ruiskulla jo ainakin -87 vuonna. Kone on pihi bensalle ja laiska mutta kestävä ja varma.
     
  4. kampi8

    kampi8 1st gear

    Vieras on oikeassa, 305 LO3:ssa on vain 170 hv. Vanin 350 efi:ssä oli ko. vuonna 190 hv ja Sportsiden/Fleetsiden 350 LO5:ssa 210 hv.
     
  5. WTF

    WTF Gearhead

  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    katista

    Joo mulla vanhasta scotsista poistettu katti, katsastuksessa inssi kehu että katti ainakin toimii hyvin ku on päästöt noin hyvät...joutu kuittaa äijälle että näitkö kattia.Hehee
     
  7. dustez

    dustez Gearhead

    peltisarjat

    eikös ruiskuun voi laittaa peltisarjat vai tarviiko se jotain säätöö/lastua.kai sportsideen sopii pienellä sovituksella 350/305 peltisarjat.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öh, mulla lukee noin mutta ei ole kattia eikä sanomistakaan. Mutta mulla ei lue vähäpäästöinen.
     
  9. kampi8

    kampi8 1st gear

    Re: peltisarjat

    Ei se välttämättä tarvitse säätöä, koska ruisku on seoksen suhteen osittain itseoppiva eli ruisku mukautuu aika hyvin pieniin muutoksiin. Toimii ihan ok ilman säätöäkin. Mutta siihen pätee sama kuin kaasarikoneeseenkin, jos haluaa täyden hyödyn muutoksista, niin kannattaa säätää ja silloin astuu kuvioon autokohtainen kalibroitu lastu. Kalibroidusta lastusta rupeaa olemaan hyötyä varsinkin silloin, jos on tehty vielä muutakin, kuten esim. loputkin pakoputkesta on vaihdettu paremmin virtaavaksi ja ilmanottoa on modifioitu.

    Esim. sytytyskäyrien suhteen ohjausboksi ei ole oppiva eli ECM ei osaa muuta kuin säätää sytytystä hetkellisesti pienemmälle, jos nakutusta esiintyy. Nakutusanturin puuttuessa peliin sytytystä lyödäänkin sitten rankemmalla kädellä myöhäisemmälle => tehoja häipyy turhaan. Myöskään Acceleration Enrichment (kiihdytyspumppua vastaava toiminto) ei ole oppiva, joten kaasuun vastaavuus voi olla huonompi kuin mitä se voisi olla säädettynä. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta eiköhän tuostakin saanut käsityksen mitä tarkoitin.

    Jos vertaat kahta autoa, joista toiseessa on vakiolastu + peltisarjat ja vakiota paremmin virtaava pakoputki ja toisessa on kalibroitu lastu ja samat muutokset , niin huomaat selvän eron kaasuunvastaavuudessa sekä siinä miten ne toimivat kautta koko kierrosalueen.

    Kannattaa muuten vaihtaa peltisarjojen vaihdon yhteydessä se yksijohtoinen lambda useampijohtoiseen esilämmitettävään versioon. Pakokaasut jäähtyvät peltisarjoissa enemmän, jolloin lambda ei viileämmillä ilmoilla maantieajossa lämpiä riittävästi. ECM saa virheellistä tietoa seoksista ja soppaa kuluu turhaan. Tietysti, jos ei koskaan aja rauhallista maantieajoa pienillä kierroksilla, niin ei ole tätä ongelmaa. :)

    Eikä se lastun vaihto/lastutus ole mikään eksoottinen juttu. Se on aivan sama kuin kaasutinta ja sytytyskäyrää säädettäisiin moottorin toiminnan parantamiseksi.
     
  10. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Mistäs tuollaista lastujen säätöä voisi harrastaa täällä Suomen maalla, esim. Tampereen lähistöllä? Vai pitääkö vaan pistää muutoslista lapulle, ja lähettää jonnekin Jenkkilään??
     
  11. kampi8

    kampi8 1st gear

    En tiedä tekeekö kukaan Tampereen lähistöllä ammattimaisesti/korvausta vastaan ECM-ohjelman muutoksia/kalibroituja lastuja. Omani on tässä pikkuhiljaa muokattu suht. toimivaksi aivan harrastelijapohjalta. Mallia on tosin joissakin parameteissä otettu valmiista virilastusta ja onhan tuo nettikin ollut kovassa käytössä kun asiasta on hankittu tietoa.

    Parastahan olisi, jos se lastu olisi säädetty nimenomaan ko. autoon kokeilemalla/moottorilta saadun tiedon perusteella. Toisaalta, jos autoon on tehty enempi muutoksia, niin onhan se muutoslistan perusteella meren takaa tilattu "custom chip" huomattavasti parempi vaihtoehto kuin vakiolastu/vakioon tarkoitettu virilastu. Nimekkäimmillä pajoilla on kuitenkin kymmenien vuosien kokemus pikkulohkoista ja siitä miten mikin muutos vaikuttaa. Hinta vaan taitaa olla aika suolainen.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuolta ftp://ftp.diy-efi.org/pub/gmecm löytyy jonkin verran "lastutavaraa" ja muita vinkkejä.
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    Mistäs olette Ameriiiiikan mantereelta tilanneet custom chippejä ja paljon on tullut maksamaan kaikkineen kuluineen?

    Omasta autosta pitäisi päivitellä tuo chippi keväällä, kunhan saan suurinpiirtein kaikki muutokset kasaan.

    Eiks Edelbrock tee noita chip päivityksiä?
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Siellä on tulpan takana TBI ruutan rungossa tyhjäkäynnin säätöruuvi.
    Edestä katsottuna oikealla alhaalla, sieltä se ainakin mumn autosta löytyi.

    http://www.a1netti.com/hande/caprice/ruuvijatulppa.gif

    Lue nuo kaikki sivut niin selviää aika hyvin noiden ruiskujen toiminta.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sitä ruuvia vääntää niin tyhjäkäyntimoottori korjaa kierrokset oikeaksi hetken päästä! Sekin tieto on siellä prom:issa!
    Jos haluaa tyhjäkäynnin jostain ihme syystä korkeammalla kuin ohjelmassa on niin sitä ruuvia täytyy kiertää niin paljon että tyhmäkäyntimoottori ei enää pysty korjaamaan sitä.
     
  16. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla oma kävi tyhjäkäyntiä epätasaisesti niin ruuvailin nuo kaikki anturit ja tyhjäkäyntiruuvin läppäri kiinni autossa.

    Nyt se käy tasaisesti tyhjäkäynillä jne... Tyhjäkäyntikierrokset siitä ei kylläkään pahemmin muuttunut niinkuin Mudracer sanoi.

    En muista oli noissa Handen sivuilla mainintaa siitä IAC:n resetoinnista / parkkiasennon opettamisesta akunkaapelin takaisin kiinnityksen jälkeen.
    Siitä oli ohje jossain korjausoppaassa.

    Eka kerralla virrat päälle - 15s - virrat pois - 15s - tämän jälkeen vasta starttaus.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten chippi päivitetään? sen tiedän kyllä että jos esim akun johto on irti pitempään kuin 30 sekuntia prom nollautuu. olenko väärässä?????
     
  18. kampi8

    kampi8 1st gear

    Joo, ja on muitakin syitä kuin ECM säätövarojen poistuminen miksi ei kannata aivan reikäpäisesti ruuvailla sitä tyhjäkäynnin/perusilmamäärän säätöruuvia. Se nimittäin vaikuttaa moottorin saamaan ilmamäärään käynnistämishetkellä sekä moottorin tyhjäkäynnin nopeuteen hetken käynnistymisen jälkeen (vakiolastulla viive 10s tai kunnes moottori on lämminnyt tarpeeksi). Vasta moottorin lämmittyä/viiveen jälkeen ECM pyrkii säilyttämään ohjelmoidun käyntinopeuden, joka sekin vaihtelee moottorin lämpötilan mukaan. Jos ruuvi on käännelty aivan päin anaalia, niin ECM ei pysty muuttamaan moottorin käyntinopeutta tarvittaessa (ilmastoinnin kytkeminen jne) ja käyntiinlähtö saattaa olla huonoa sekä moottori käy huonosti hetken käynnistymisen jälkeen. Joitakin näitä juttuja pystyy tietenkin korjaamaan epromin taulukoilla/vakioilla tiettyyn rajaan asti, mutta en näe mitään järkeä ruveta säätämään moottoria, jos perusasetukset ovat poskellaan. Jos tyhjäkäynti on pielessä, niin lähtisin ensin etsimään vikaa (useimmiten likainen IAC tai ilmavuoto). Reilusti muutetut moottorit on sitten oma lukunsa.
     

Kerro tästä muillekin!