Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Myyjän mukaan tuo tuleva 454 TBI on -90 mallisesta pickupista eli pitäisi olla matalapaineinen versio. Elikkä 350:n suuttimet 454:n runkoon, siitä lähdetään. Ehkä tilaan uudet suuttimetkin ja mahdollisesti Capricen poliisiversiot. Luulisi toimivan vähän piristetyssä 350:ssä eikä ole liian isot niin ettei ohjausyksikkö katkaise syöttöä tyhjäkäynnillä.

    Täytyy tuota nokkaa katsoa sitten kun tiedän mitkä kannet tähän nyt sitten lopulta tulee.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samalla snurraa ne kaulukset pois siitä päältä niin pääsee ilma virtaamaan suorempaan läppärungon poraukseen jos tuolla 454 rungossa on sellaiset.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Onkohan 350 ja 454 regun jousi samanlainen? Ainakin 350 jousia saa eri jäykkyyksiä ja omiin tehotavoitteisiin voisi joku 18 psi jousi hyvinkin riittää. Voisihan tuo tietysti olla säädettäväkin.

    Edit: Vastaan itselleni, sama vieteri näyttäisi olevan molemmissa.
     
    Muokattu: 7.8.2023
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sainpahan ainakin sattumalta hommattua imusarjan. Ostin kun tuli edullisesti eteen. GM performancen numerolla 12486570. Tähän olisi siis tarkoitus laittaa päälle tuo 454 TBI sovittimella. Tässä on näköjään paikka EGR:lle. En tiedä onko siitä mitään iloa kun EGR:n voi poistaa mutta mikäli siitä ei ole haittaa niin miksei se voisi jäädä myös käyttöön. En tosin tiedä mikä EGR tuohon käy kun näyttää aivan erilaiselta kuin vortecin EGR. Aukot on samanlaiset kuin TBI:n EGR:ssä mutta kiinnitysruuvit eri kohdissa.

    Nyt viimeistään alkoi vahvistumaan, että vortecin kannet on jostain hommattava. Vorteciin saa näköjään kohtuuhintaisia alumiinikansiakin. Toinen juttu sitten kuinka hyviä ne halvat on. Eikä ollut alunperin tarkoitus lähteä viemään tätä virittelyä noin pitkälle mutta näyttää taas lähtevän lapasesta. Ensimmäinen vaihtoehto on kyllä ne vortecin vakiokannet jos sattuisi löytymään edulliset muualta kuin Atlantin takaa.

    Edit: Näköjään tuohon imariin menee vanhan kaasarimallin EGR.
     
    Muokattu: 10.8.2023
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Joissakin Vortecin imusarjoissa on jakajan puoleisessa päässä kanava kansien vesitilan välillä mutta kaikissa tätä ei ole eikä myöskään Vortecin vakioimusarjassa. Onkohan tässä jotain huomioitavaa? Tuossa imusarjassa minkä tilasin ei tätä myöskään ole. Kalliissa TBI-Vortec imusarjassa tuo kanava taas on.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jossakin sanotaan että tuo imusarja vastaa vanhaa 350 LT-1 koneen imaria, mutta tehty sopimaan Vortec:n...tiedä sitten ?

    Ei ole suurta merkitystä onko imusarjan takapäässä kannnet yhdistävä vesikanava vai ei...se on suuniteltu toimimaan ilman kuten monissa muissakin pikkulohkoissa.

    Vortec koneen EGR on vaan tyystin erilainen, venttiili toimii sähköllä ja pakokaasutkin tulevat ulkokautta putkea pitkin vasemmasta pakosarjasta imusarjaan jne.
    Voi se vanha EGR siihen paikalleen käydä en sano, mutta sitten joudut hommaamaan myös sen yhdysputken ja liittimet siihen, ehkä myös vasemman pakosarjan tai sitten teet siihen liitännän.

    AIR Pump - systeemin pakosarjan ilmaputkistoja käytetty myös hommaan...olisko jopa sama imari ?
    [​IMG]

    Tossa linkin kuvissa sama imari ZZ383 Crate koneessa.

    https://www.pro-touring.com/threads/104904-GM-Performace-Parts-Crate-ZZ383

    Kuvista näkyy hyvin miten EGR tulpattu..."ruutulipun" kohdalla tulppa reiässä johon pakokaasut johdettaisiin ulkopuolisella putkella vasemmasta pakosarjasta ja ite venttiilin päällä musta peitelevy.

    Saattaa sen saada toimimaan alipaineohjattunakin jos se EGR-venttiili tosiaan sopii siihen...silti unohtasin sen kokonaan tässä tapauksessa.
    Laita vaan peitelevy päälle ja tulppa siihen imusarjan reikään.
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Vortecin EGR on erilainen mutta tämähän tulee autoon missä on TBI:n EGR. Ei siis ilmeisesti onnistu pelkästään TBI:n EGR letkuja soveltamalla. En ole perehtynyt tuon toimintaan yhtään, Tuskin alan tätä varten mitään lisäputkia rakentelemaan jos TBI:ssä ei ole oikeat letkut valmiina. Imusarjan mukana tulee EGR:n peitelvy ja tulppa joten niillähän se sitten hoituu.

    Mielenkiinnosta, kuinkas TBI:ssä sitten on tuo pakokaasujen kierätys hoidettu?
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siis Vortec kansissa ei ole sitä pakokanavaa, josta EGR:lle johdettaisiin pakokaasua...normi SBC-koneessa kansissa on reiät keskimmäisten sylinterien välissä ja imusarjassa pakokanava joka yhdistää kannet.
    Tämän vuoksi pakokaasu johdetaan alukperäisessä Vortec-koneessa tai Vortec-kansilla varustetussa SBC-moottorissa ulkokautta vasemmasta pakosarjasta imusarjaan erillistä putkea pitkin (se pyöreä reikä) ja edelleen imusarjassa olevaa kanavaa pitkin EGR-venttiilille, josta se päätyy plenumiin.

    Itse EGR-venttiiliä ohjataan Vortec -koneessa suoraan sähköisesti, eikä alipaineella sähköisen magneettiventtiilin kautta kuten TBI:ssa.
    Jos sen paikalle käy alipaineella ohjattu EGR-venttiili, niin voisihan sen periaatteessa siihen rakentaa,...toimisiko se sitten oikein, en tiedä ?

    Minä jättäisin koko EGR:n pois, kerran tarkoitus ohjata konetta Dynamic EFI:lla...voihan sen EGR:n ruuvata paikalleen tuomaan "näköä" jos haluaa...erilaisia katsastusmiehiä kun piisaa.
     
    valtope ja Concarne tykkäävät tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämä selkeä. En ala tuota EGR:ää askartelemaan.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nyt olisi ohuesti näköpiirissä alukannet vortecin imarin kiinnityksillä. Intake runnerin koko on 190cc. Tämä kun ei itselle paljon mitään sano niin osaako joku opastaa kuinka tuo on suhteessa tavoitteisiin? Tarkoitushan on siis saada pickupiin katukäyttöön soveltuva moottori ja tehotavoite n. 300 hv. Ei haittaa jos on enemmän mutta ei välttämättä tarvitse olla ja rajoittaahan se TBI tätä myös. Voiko tuo intake runner olla liian iso tai mikä sen vaikutus ylipäätään on? Jotainhan suuntaahan se kaiketi antaa siitä paljonko maksimissaan virtaa mutta aiheuttaako hengettömyyttä alakierroksilla? Vortecin vakiokansilla tuo on ilmeisesti 160cc luokkaa.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos pelkkää kanavakokoa tuijotetaan, niin kuulostaahan nuo 190cc alukannet sun tavoitteisiin vähän överille, mutta jos koneessa on muuten jutut kohdallaan, niin ei se välttämättä aivan polvillaan ole alakierroksillakaan. Toki pieni kanava vääntää periaatteessa paremmin.

    Jotain ääripäitä vois edustaa eräs täälläkin esillä ollut sbc 377 joka kehitti 382hp vain 152cc imukanavaisilla kansilla, ja toisaalta tbi:n swirl port kannet on n. 180cc kokoiset vakiona.
     
    Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eri vaiheiluiden jälkeen kääntyi suunta takaisin Vortecin kansiin ja nyt on sellaiset hommattu. Rullanokan asennuskamatkin tuli Jenkeistä. Seuraavaksi pitäisi alkaa tarkemmin valikoimaan mäntiä, nokkaa ja venttiilinjousia. Kansissa on kiinni Vortecin vakiojouset. Männistä olikin jo paljon juttua joskus aiemmin tässä ketjussa.

    Onko muuten jakopäässä jotain erityistä huomioitavaa? Onko esim. nokan pulttijako erilainen TBI:ssä ja Vortecissa kun jälkimmäisessä on se kynnys koneistettuna päähän? Minulla on jossain tallin varastoissa uusi TBI:n vakio jakopää mutta ehkä laitan tähän kuitenkin jonkun rullaketjun. Tuplaketju voi olla liioittelua mutta meneeköhän sellainen vakion jakopään kopan sisään jos nyt siihen jostain syystä päätyisin?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    TBI:n jakopää käy vorteciin, jos siinäkin on ollut rullanokka eikä laahuri.
    Tuplarulla mahtuu jakokoppaan, mutta laadukas yksirivinenkin on vähintään yhtä hyvä kuin perus tuplarullat.
    Jos comppia laitat, niin hi-tech 3136 voi suositella.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nin tosiaan olisi pitänyt kirjoittaa, että TBI on laahurinokalla vaikka siinä varaukset onkin valmiina rullanokalle. Onko siinä siis erilainen nokka-akselin ratas?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käsittääkseni kaikissa laahurinokkaisissa on vuosimallista riippumatta se vanhemman mallinen nokan nose ja siten myös jakoratas.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Kaikissa tbi-lohkoissa ei ole rullavalmiutta. Esim -727 valuinen mitä käytettiin vaneissa.
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kaikissa ei ole mutta käsittääkseni -87-92 vuosien välillä ne on ja sen jälkeen niitä ei ole kaikissa enää porattu ja kierteytetty valmiiksi. Tuossa omassa -91 mallisessa ainakin on (toivottavasti muistan oikein) kun ihmettelin mitä tästä koneesta puuttuu kun oli ruuvien paikkoja missä ei ollut mitään.
     
  18. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei ole. Ei ole edes niitä snoutteja valettu mihin sen jengan sais.
     
    valtope tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eipä tuolla minulle ole väliä onko muissa noita rullanokkavarauksia vai ei. Pääasia että omassa on.

    Kannet kotiutin tänään. Täytyy yrittää selvitellä mitä tuli ostettua. Myyjältä ei paljon tietoa herunut. Uudet kannet selvästi mutta ei GM:n. Päädyissä on peräkkäiset sarjanumerot mitkä ei vertaudu mihinkään GM:n varaosanumeroon ja päällä on vain 906S mikä tietysti viittaa 906 kansiin. Studit on näissä kierteillä ja venttiilit vakiokokoa. Jotain Kiinan tavaraa mahdollisesti. Vakiot valurautaiset Vortecin kannet piti olla ja siltähän nuo näyttää mutta valut poikkeaa kyllä jonkin verran GM:n omista.
     
    Muokattu: 1.9.2023
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Hyvä kun otsikossa on lainausmerkeissä tuo "halpoja". Halpahan tämä ei enää ole. Sattumalta sain edullisesti uudet alukannet ja kun hinta oli enemmän kuin kohdallaan niin ostin pois. Nyt pitäisi päättää kummat kannet tähän TBI-projektiin laitan, nämä alukannet vai Vortecit. Tehotavoite ei ole varsinaisesti noussut mutta ei sekään haittaa jos alkuperäinen 300 ylittyy. Laatikko on edelleen vakio TH700 enkä halua sitä välttämättä tuhota ja joku 400 hv alkaa kaiketi olemaan ylärajoilla. TBI edelleen on tulossa 454:n rungolla mikä käsittääkseni on n. 650 cfm. Alukansista sain tällaiset speksit: Palotila 64 cc. Virtaukset: Imu: 0.100/58, 0.300/159, 0.500/227, 0.700/248 ja pako samoilla nostoilla: 52, 133, 180 ja 192. Imukanava 190 cc ja pako 72. Kummatkohan tähän nyt kannattaisi laittaa? Alukansissa menee rullanokan kanssa venttiilijouset vaihtoon, seetipaineeksi on ilmoitettu 105 lbs, muuta tietoa ei ole. Vortecin jousista en ole varma, täytyy mitata vielä, mutta niissä mahdollisesti on vakiorullanokan jouset.
     

Kerro tästä muillekin!