Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vortecit, ehdottomasti! Nuo isommat alukannet tuskin tuo mitään iloa tbi-mottiin, säästä ne vaikka johonkin seuraavaan versioon. ;)
     
    Concarne tykkää tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nokka-akseleista oli aiemmin juttua mutta mikähän olisi sieltä "suurimmasta" päästä mikä toimii vielä vakioturbiinilla? Rullanokkaan siis päädyin kun tuli kaikki muutkin hilut sitä varten hankittua.

    Törmäsin myös tällaiseen valmiiseen settiin millä saisi nostovaroja lisättyä noihin Vortecin kansiin jos on tarvetta: https://alexsparts.com/valve-spring...erf-hyd-roller-130-lbs-seat-pressure-vsk4h53/
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nokka joka toimii tbi:n kanssa toimii myös vakioturbiinin kanssa.
     
  4. Jotain tämmöistä?

    Performer-Plus Camshaft Kit
    1976-1995 Small Block Chevy 305-350 (TBI/LG4)
    Lift: .398''/.442''
    Duration @ .050: 194°/214°
    Advertised Duration: 244°/264°
    Idle-5500 RPM Range
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Rollereista compin XFI252HR-13, nostoa 1.6 vipoilla peräti .550".
     
    Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kyllä se rullanokka saisi olla.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo voisi olla sopiva. TBI:n kanssa nettitiedon perusteella ei suositella yli 212 astetta .05 nostolla. Vipuja en ajatellut vaihtaa. Täytyy etsiä vielä löytyisikö jotain vastaavaa budjettinokkaa.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Concarne tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Löytyi myös tuo 252XFI HR-13 kohtuuhintaan kun vähän aikaa haeskeli. Menisiköhän tämän kanssa viestissä #262 linkkaamani jousisetti? On jonkin verran jäykempi kuin Compin suositus mutta haittaako?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Comppi suosittelee xfi-nokille beehive jousia, joilla jousipaineet saavatkin olla pienempiä kuin perinteisillä.
    Kyllä nuo linkkaamasi jousetkin toimii.
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Laitoin ainakin tuon nokan tilaukseen kun osui kohdalle mielestäni edullisesti. Tuossa 252XFI:ssä näyttää olevan vähän suurempi LSA kuin siinä minkä itse linkkasin. Ehkä silläkin jotain pientä merkitystä on, päästöt lähinnä itseä kiinnostaa kun on aina ollut katsastuksessa vähän rajoilla. Tässä mielessä ei kylläkään ole mitään hajua kuinka moottori ylipäätään reagoi virinokkaan.

    Täytyy mitata kansissa nyt kiinni olevat jouset myös kun ei ole niistä mitään tarkempaa tietoa. Hitaasti tämä(kin) projekti kuitenkin tulee etenemään. Edit: Näköjään löytyy tuolta samasta paikasta valmis setti vähän pienemmällä paineella: https://alexsparts.com/valve-spring...nce-hyd-roller-120-lbs-seat-pressure-vsk4h52/

    Kiitoksia taas avusta.
     
    Muokattu: 16.10.2023
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Leveämpi LSA: vähemmän overlappia, paremmat alipaineet, parempi tyhjäkäynti, vähemmän päästöjä.
     
    Muokattu: 16.10.2023
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin olin ymmärtänyt joten tuo 252XFI siis tässä mielessä vähän parempi. Tyhjäkäyntiin olisin ehkä halunnut vähän asennetta mutta kaikkea ei tämän projektin reunaehdoilla saa.
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nyt lähtee tämäkin pikkuhiljaa etenemään. Meni ensin tuo nokan tilaus puihin kun myyjä nosti hintaa kaupan teon jälkeen ja peruin tilauksen. Muista syistä johtuen nyt on tarvetta pitää lava-auto liikenteessä joten en ala rakentamaan keulalla olevaa moottoria. Ruotsista on tulossa toinen moottoriaihio missä on rullanokkavalmius.

    Edit: Kysyn näköjään samoja kysymyksiä uudestaan joten otin pois.
     
    Muokattu: 7.8.2024
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nyt jos mennään takaisin otsikon mukaiseen "halpaan" niin pollisimallin Capricen nokan saa nostajineen ja jousineen n. kolmeen sataan euroon. Compin 252XFI pelkkä nokka maksaa enemmän. Poliisinokan asteet 0.05 nostolla on 207/214 imu/pako ja nostoa .410 ja .427. Minkähän verran jää poweria saamatta jos valitsen sittenkin tuon poliisinokan? Asteita on vähän enemmän mutta nostoa vähemmän. Taitaa olla melko lähellä myös LT1 nokkaa. Ehkä vortec-kansilla ja poliisinokallakin alkuperäinen 300hv tehotavoite on ainakin lähellä.
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Koko voiman tuleminenhan ei ole pelkästään nokasta,vaikka se onkin moottorin sielu,vaan yhtälöön saapuu kannet+imusarja.
    Jos ne ei tue tuota nostoa niin se jää saamatta joka tapauksessa.


    Mutta jos ajattelee mitä jää pöydälle niin tein 383sbc motin joku vuosi sitten,itselle omaan C1500 pikappi projektiin(kesken ja pahasti vieläkin) ja siihen tuli XFI-sarjan 260 nokka,missä siis .050" asteet tais olla 210/218 luokkaa.Mutta laitoin 1.5 keinut jolloin mainostettu nosto muutui .525"/.520" alueelle.
    Noi XFI nokat tais olla ilmoitettu nosto jostain syystä 1.6 vivulle.


    Worldin S/R kannet melkein suoraan laatikostapäin pikku siistinnällä ja Weind Stealth imari ja 650 edeli päällä.

    Teki 423hv/5300rpm ja 643nm/3900rpm ja kävi 600rpm tyhjäkäyntiä ilman mitään ongelmaa,alipaineet vaikka kahteen autoon.

    Joten jos hakee parasta pauketta erolle niin laita se xfi.Jos kansina noi aiemmin mainitsemas Vortek pipot niin ne piisaa muistaakseni .520-.530" nostolle asti ihan jees.

    Jos sä ajatat sitä pikappia omalla boxilla ja efillä niin tuo 400hv rupeaa olemaan aika max voima jokatapausessa vaikka olis 454 suuttimet?
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kyllä se kokoonpano on vortec- kannet, GM Performancen kaasari-imari näille kansille ja sovitelaipalla TBI kiinni. TBI:n runkovaihtoehtoina on 350 tai 454 ja nyt on vielä ylimääräinen 350 mitä ehkä voisi porttailla. TBI:tä ohjataan Dynamic EFI:llä minkä käyttöön en ole perehtynyt vielä juuri yhtään mutta hyllyssä se on. Kyselen siitä tyhmiä myöhemmin ja siitä taisi olla oma ketjukin.

    Nokan valinta on siis tekemättä. Enkä tarvitse 400 hv, sata vähemmän riittää. Tuntuu vain, että satojen eurojen lisäpanostus 252XFI nokkaan tässä tapauksessa voi olla turhaa ainakin jos puhutaan vain jostain 10 hv erosta noiden välillä. Vaikka ei sitä voimaa koskaan liikaa ole. Ehkä mieluummin niin, että laitan 1.6 vivut vakioiden tilalle ja tuon poliisi tai LT1 nokan. Täytyy mitata vielä noista kansista paljonko kestävät nostoa sellaisina kuin ovat vai tarvitseeko tehdä jotain. Eivät ole alkuperäiset vaan jotkut tarvike Vortecit, uudet kyllä mutta en onnistunut numeroiden perusteella jäljittämään valmistajaa.

    TBI:n koosta on puhuttu aiemminkin ja netistä luin, että 454 rungolla ja suuttimilla tulee ongelmia tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla. Tässä ketjussa vinkattiin, että laittaa 454 rungon ja 350 suuttimet niin pitäisi toimia. Tällä ajattelin ensin kokeilla.
     
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ajattelin laittaa ulkoisen regun. Mitä tuolle TBI:lle pitää tehdä jos on ulkoinen säätö? Puretaanko siitä vaan vakioregun jousi pois?
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämänkin hommasin joskus aikoja sitten mutta on asentamatta. Onko tuolla merkitystä mihin kohtaan sen laittaa ilmanputsarissa? Lämpötila varmaankin vaihtelee jonkin verran eri paikoissa. Eli onko tuloilmatorven kohdalla vaiko vastakkaisella puolella. Putsarielementin ulkopuolelle ilmeisesti kuitenkin ettei ole kohta anturin osat ja läpivientikumit moottorissa.
     

Kerro tästä muillekin!