Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Piikkitehon ajattelu on hiukan väärä lähestyminen,isolla autolla ja VARSINKIN kadulla keskittyisin keskiarvo-vääntöön enemmän.
     
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Toki näin.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näyttää olevan ristiriitaista tietoa mihin tuo IAT sensori kannattaa laittaa. Osa sanoo, että mahdollisimman viileään ilmaan eli ilmanoton suuaukon lähelle ja toiset taas mahdollisimman lähelle läppärunkoa jolloin on tarkempi todellinen lämpötila moottoriin menevälle ilmalle. Taitaa alkuperäinen asennuskin olla putsarikotelon pohjassa ja filtterin sisäpuolella. Kotelon sisällä kyllä ilma vaihtuu siihen tahtiin että onkohan tuolla suurta merkitystä.
     
    Muokattu: 11.8.2024
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tietenkin mahdollisimman lähelle moottorin imuaukkoa eli läppärunkoa, moottorin sisään menevän ilman lämpöähän sillä mitataan.
    Moottorin ilmanotosta jostain maskin takaa on aivan turha mitata, eihän se vastaa ollenkaan moottorin imu-/ahtoilman lämpöä...jos sen mukaan säädetään konetta, niin pielessähän se on.
    Käytännössä ilmanputsarin pohja suodatin panoksen sisäpuolella on hyvä paikka...sopivan tiukka läpivientikumi reikään johon anturin voi kiertää.
    Mittaus "knööli" itse on sellasen ritilän takana, eikä sen pitäisi imeytyä moottoriin (tuskin rikkoisi yhtään mitään) ja sen kestävyyttä voi yrittää parantaa sörkkimällä sinne knöölin juureen jotain liimaa.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Anturimalli myös vaikuttaa. Onko se muovin sisään valettu mötikkä vai näkösellä oleva lanka.
    VAG Vr6 koneissa IAT on imusarjan plenumissa ja se on umpinainen. Näihin viriteltäessä on vaihdettu 1.8T IAT ,koska se on avoinen.
    Umpinainen kuumenee ja kerää lämpöä itteensä alumiini imusarjasta ja näyttää +5-15C korkeampia lämpöjä kuin 1.8T avonainen, joka myös reagoi paljon nopeammin muutoksiin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  7. Concarne

    Concarne Gearhead

  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin voi olla liioittelua kuvitella että sieltä mitään irtoaisi mutta on se siellä sisäpuolella kuitenkin jonkinlaiselle bensasumulle alttiina ja hiukan epäilyttää muovien ja kumien kestävyys pitkässä juoksussa. Saatan silti laittaa filtterin ulkopuolelle jos se sinne sopii. Vaikea on uskoa, että lämpötilassa olisi suurta eroa. Ainahan sen voi siirtää jos vaikuttaa ettei toimi. On ylimääräinen putsarikotelo tätä varten mitä voi porailla ja paikkailla.
     
  9. Hiukan erilainen sovellus, mutta tässä on ainakin aika villi asennus:

    IAT Sensor Mounting Location

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ollenkaan huono paikka mittamaan konehuoneen kuumaa happiköyhää ilmaa, jota imusuppilot horivat koneeseen...vastaa siis hyvinkin todellisuutta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    On kyllä hyvä vääntö 383 pikkulohkosta, nimittäin tuo on yhtä paljon kuin Viperin 8.0 (truck) möhkäleestä kuin myös Vetten 7.0 LS7 Zetorissa. Siis isolohkoluokkaa.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nyt kun tämä halpa tehojen hakeminen meni niin, että osia kertyi itselle enemmän kuin kuvittelinkaan, kun halvalla sai, niin entistä todennäköisempää on että jatkuu halvalla linjalla ja nokaksi valikoituu joko poliisimallin tai LT1 nokka. En varmasti nokan valinnasta kaikkea ymmärrä mutta paperilla vaikuttavat omaan silmään olevan melko lähellä toisiaan. Eli joko tämä: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=5576193&cc=1037427&pt=5260&jsn=1086 tai tämä: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=5575908&cc=1041398&pt=5260&jsn=1249. Kannet edelleen Vortecit ja jos joskus sattuu osumaan kohdalle halvat mutta hyvät 1.6 vipusuhteella self aligning rullavivut niin sitten sellaiset lisäksi. Intuitio sanoo, että enemmän nostoa ja vähemmän asteita eli LT1 mutta se ei perustu paljon mihinkään. Asteitahan tulee myös vähän lisää jos laittaa 1.6 vivut mutta se on näillä nostoilla melko pientä. Onko jompikumpi noista nokista käyttökelpoisen tehon kannalta toista parempi?

    Ylijäävistä osista houkuttelisi koota 383 stroker alukansilla mutta se on sitten toinen tarina ja topikki eikä tapahdu kovin nopealla aikataululla. Eikä se liity TBI:hin mitenkään. Tai no, onhan se Sniperkin TBI jos vaikka sellaiseen päätyisi.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Chevyllä alkaa olla vuosi ja kohta 4000km takana. Moottorin (TBI pohjainen) kuluttaa siedettävän vähän mutta henki puuttuu yläpäästä. Alhaalta vetää kyllä, mutta sitten kun sitä voimaa kaipaisi, loistaa se poissaolollaan.
    Ensi talvena voisi touhuta tuon kanssa ja yrittää saada tuosta enemmän sen kaltainen mitä rodissa kuuluisi olla.

    Kannet tuosta kait kannattaisi vaihtaa, vai saako noista joku portattua kelvolliset? Tehohaave kun olisi jotain 300hv tietämillä, eli mitään ihan ihmeellistä flow-monsteria ei tarvita, valtaosa ajamisesta tapahtuu kuitenkin pienillä kierroksilla. Perävälityskin on vain 3.08 ja ylivaihdeloota, eli pitää jaksaa punnertaa vielä 1500rpm kierroksillakin.

    Moottori tuli minulle muun projektin mukana. 305 LO3 kone ja koneen tehneen kuitista katsottuna konetta on kevyesti rempattu.
    Kannet on edelleen 187 (swirl port), kuitissa töiden osalta lukee vain kansityöt.
    Osalistan perusteella on kansiin ainakin imuventtiilit vaihdettu hieman suurempiin, Ferrea F5001 eli 1,94"
    Nokka-akselina on Compin 227/241 rullanokka: https://www.compcams.com/thumpr-227-241-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html
    Kiertokankina Eaglen taotut H-profiilit, kampiakselina Eaglen stroukki 3.750 iskulla.
    Mäntinä KB 816-060 tasapäämännät 10cc venttiilitaskuilla.

    Moottori on merkittynä muutoskatsastuksen yhteydessä auton rekisteriotteeseen, joten ihan vähällä sitä en lähtisi vaihtamaan. Lisäksi tuollainen 1200kg auto ei 400hv tehoja tarvitse, joten tällä lohkolla mennään.
     
  14. Jos taas uusia kansia mietit, niin mites tämmöiset:

    https://www.summitracing.com/parts/wrl-042650-1/make/chevrolet
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait se olisi sama mennä vaikka Edelin alumiinisiin Performer RPM kansiin kun hintaero niihin jää kuitenkin noinkin pieneksi.

    Mutta, uskoisin tuohon 300 konin tavoitteeseen pääsevän halvemmallakin, ei siihen kovin kummoista virtausta tarvita.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tais olla niin että 305:sen porauksella tuolle RPM:n 2.02" imuvenalle tulee jo vähän ahdasta...

    Swirl port-kannet ei ole kovin suositut virityskäytössä, mutta joskus tein sellaset, ja virtaus parani koskemattoman kanavan 168cfm:stä portatun 218cfm arvoon!
    Jos ne sun kannet on suorat, ohjurit kunnossa ja hyvät seeti/venttiilityöt jo tehty, niin ehkä sellaset kannattais vielä portata.
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Paketti Ruotsista saapui. Kohta selviää mitä tuli ostettua. Sen tiesin, että lohko 0n 880 valua ja ilmanputsarin kiinnityksistä päätellen jostain pickupista peräisin. Tuota lohkoa on kai tehty alkaen vuodesta -95 ja kun siinä oli kiinni early model 4L60 niin näiden perusteella ajoittuu tasan tuohon vuoteen -95 ellei kyseessä ole vaihtomoottori. Tästä siis lähdetään: https://aijaa.com/nZAutP

    Edit: En näköjään vieläkään saa kuvia tänne näkyviin mutta ehkä tuo linkki toimii.
     
  18. Voit kopioida sen osoitteen siitä kuvasta hiiren kakkosnapilla. Riippuen selaimesta, niin sen käskyn nimi hiukan vaihtelee. Esim. Vivaldissa se on: "Kopioi kuvan osoite" Sen jälkeen liität sen Overdriven kuvasymbolin Kuvan osoite kohtaan. Eli tässä tapauksessa:

    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin olen yrittänyt mutta näkyy itselläni aina vain kuvan symboli ja teksti IMG eli ne merkit minkä mukaan siinä kohdassa pitäisi kuvan olla mutta se itse kuva ei näy. Tässä sinun postauksessa näkyy kyllä.
     
  20. Kopioi sillä kakkosnapilla se osoite siitä kuvan päältä, älä osoiteriviltä. En nyt ainakaan keksi, mikä muu tuossa voisi olla. Joku pikkujuttu sulla on, että onnistut.
     

Kerro tästä muillekin!