Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin varmasti kannattaa. Tästä rakenteilla olevasta en viitsinyt edes tarkastaa geometriaa kun on vakio-osia kaikki. Poliisinokka on periaatteessa viriosa mutta samoilla nostajilla, tönäreillä ja peltisillä keinuilla se käsittääkseni tulee tehtaalta kuin kesymmällä nokalla varustettu versio.

    Ehkä pakitan vähän tuota preloadia, saahan sitä sitten lisää jos naputtaa. Voisihan sen säätää koneen käydessäkin mutta en nyt heti siihen lähde.
     
    Muokattu: 3.3.2025
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Huomenna mahdollisesti saan vanhan motin nostettua pois nokalta. Neliveto lisää yllättävän paljon vaikeusastetta kun pääsy joihinkin paikkoihin on paljon hankalampaa kuin takavetoisessa. Sitten on armotonta konehuoneen fiksailua ja täytyy ottaa etuakselikin auki kun tiputtaa öljyä oikean puolen akseliputken liitoksesta. Saattaa olla mielenkiintoinen korjattava kun siinä välissä ei ole tiivistettä

    Sytkää varten Dynamic EFI:n valmiissa tiedostoissa oli vain yksi versio missä on Vortec -kannet. Otin sen pohjaksi. Osaako joku sanoa näyttääkö toimivalta tähän:
    [​IMG]
    Saavutetaankohan noin reilusti yli kolmenkympin menevillä asteilla jotain todellista hyötyä?
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lähtisin kokeilemaan noilla ennakoilla. Toki jos kovin hidas palotapahtuma niin lisäennakko säästää bensaa, mutta olikohan tuossa jotkut fastburn tms. kannet?
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Vortec-kannet on tässä (en tiedä mitä on fastburn kannet). Noissa lukemissa suunnilleen näyttää olevan muillakin niillä tiedoilla mitä netistä löysin. Aika lähellä on vakio 350 vortecin lukemia. Puristuksia tässä omassa vähän enemmän. Melko tasan 10:1 staattista ja mieto virinokka, 7,5:1 dynaamista.
     
  5. Jäi itseäkin kiinnostaa:

    Fast burn heads VS vortecs?

    The Fastburns require vortec style intake which is raised port, they do have older style 12 bolt intake bolt pattern but you have to get a raised port intake manifold, so its just best to get a vortec style intake. They use a sell aligning rocker arm, they will use either a vortec or parmeter style rocker cover. The Fastburns have a much larger intake runner 210 cc over a vortec 170 cc. I would pick the Fastburns.


    ja:

    Fast Burn Aluminum Cylinder Head Assembly

    ALUMINUM FAST BURN HEADS
    Chevrolet Performance’s Fast Burn 23-degree cylinder heads deliver maximum performance for Small-Block engines. An aluminum head casting – distinguished by Chevy Bowtie logos at each end – and a valvetrain with high-rpm, LS-style beehive-type valve springs stretches the performance range of the heads to enable greater power at a higher rpm! Fast Burn technology delivers more horsepower by increasing cylinder pressures, which maximizes the air/fuel mixture’s combustion. The 62cc combustion chamber is designed for use with flat-top pistons. The CNC-machined Fast Burn heads require no additional porting for optimal performance, so all you need to do is bolt them onto your Small-Block and go! They can be used on any Small-Block engine with at least 4.000-inch bores and the standard-flow coolant system. Not for use on Gen II 1992-96 LT1/LT4 engines with reverse-flow cooling system.
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tänään piti ottaa ensimmäiset savut tästä mutta ei sitten herännytkään. Jakajan pyörijä on laitettu osoittamaan ykköspyttyyn kun ykkönen on puristustahdissa yläkuolokohdassa. Kaikki anturit ja jakaja on vanhasta toimivasta koneesta otettu. Starttauksen jälkeen kaasuläppien päällä näkyy bensaa eli sitäkin vaikuttaisi tulevan. Startatessa antaa hyvin pienen lupauksen kerran tai kaksi ja sitten ei mitään. Mistähän tästä osaisi alkaa etsimään vikaa? Vortec kaasari-imusarjan päällä sovitelaippana on 454:n imusarjasta oleva orkkis liitoskappale. Voiko tuo parin tuuman koroke sotkea jotain niin paljon ettei herää ollenkaan? ECU:ssa on Voretc-kansille tarkoitettu softa ja kokeilin senkin vanhalla koneella ennen irroittamista että lähti sillä tuo vakio TBI ainakin käyntiin.
     
  7. Tuleeko siihen kipinää?
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Täytyy yrittää katsoa huomenna tarkemmin mutta olettaisin että tulee kun yskäisee kuitenkin pari kertaa kevyesti. Luulisi että tällainen jotain sanoisi jos on bensaa ja kipinä mutta sanoo niin vähän että jotain outoa tässä on.

    Alkuperäisen bensanpaineen säätimen tilalle tein tuolla aiemmassa viestissä mainitun peitelevyn. Tuli mieleen voisiko se vaikuttaa bensanpaineeseen niin ettei tule tarpeeksi. Luulisi kyllä ettei vaikuta kuin korkeintaan painetta korottavasti kun välistä jää joustava jousikuormitteinen kalvo pois. Mistään ei vuoda bensaa ja ulkoisen säätimen säätöruuviin en ole koskenut tuon jälkeen.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Onko uusi ecu-softa Eprom lastulla?
    Tpi teki samaa kun prommi oli huolimattomasti asennettu ecuun.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei ole kun on ohjelmoitava Dynamic EFI EBL. Vanha motti siis lähti tällä käyntiin.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Katso vaarmuudeksi uudelleen että tulpan piuhat menee varmasti oikein.
    Kun pyörijä jakajassa osoittaa 1-pyttyyn varmista että myös sakaralevyllä yhdet kärjet ovat silloin kohdakkain, silloin se on aika tarkkaan 0 BTDC...merkkaa kärjet vaikka tussilla "Ykköseksi" vastaisuuden varalle.
    Kokeile vaikka ajoituslampulla tuleeko kipinää yleensä.

    Paljonko bensanpaine on luotettavalla mittarilla mitattuna nyt ?
    Säädä se vaikka tasan 15 psi...nestetäytteiset halpis painemittarit joita yleisesti ruuvaillaan reguihin ovat epätarkkoja.

    Tuollanen Actron CP7817 painemittari on tosi hyvä ja löytynee ihan vauhtikauppojen hyllystä tai Amazon, eBay jne.

    https://www.summitracing.com/parts/...YNGcoxNAYpchhQV4Jhz4aS6wQVrJNp-tYvOEXhBICSLRy

    Vastaava p-mittari, oikea TBI-adapteri saattaa kyllä puuttua, mutta sullahan oli vissiin AN 4-letkut, joten sopiva adapteri löytyy helposti, käytää vaikka sopivaa AN 4 - 1/8 NPT adapteria välissä.

    https://www.usparts.fi/tyokalut-ja-tallivarusteet/tyokalut/ptow80595

    Adapterilaipalla meinaat vissiin sellasta alkuperästä Spread Bore Intake - TBI murikkaa, ei pitäs vaikuttaa, siihenhän se on tarkotettukin...ylimääräset reiät vaan kunnolla tulpattu, muistaakseni jarrutehostajalle alip.liitäntä ja veden kierto.
     
    Muokattu: 23.3.2025
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kaikki nuo yllämainitut tsekkasin moneen kertaan. Paitsi bensan painetta en toisella mittarilla mitannut mutta säätöruuvi oli samassa asennossa kuin mihin olin sen vanhan motin kanssa jättänyt. Säätimen mittarin mukaan 20 psi. Kipinä ja bensaa tuli, ajoitukset kohdallaan, puristusta löytyy, mutta ei räjähdä. Missä vika? Akku on uudehko ja kone pyöri startilla hyvin. Laitoin sitten piuhan kiinni tietokoneseen, pyöritin startilla ja katsoin TunerProlla näkeekö sillä jotain mitä tapahtuu. Huomasin, että jännite heiluu startatessa 9-10V välillä. Onhan se alakanttiin mutta kyllä ennen on herännyt heikommillakin eväillä etenkin jos startilla on pyörinyt noin hyvin. Akku oli kestänyt talven pakkasetkin niin että lähti käyntiin ilman apuja kun siirsin auton tallille. Nyt tämän remontin ajan oli ollut lämpimässä tallissa. Oletettavasti purkautunut jonkin verran mutta en osannut olla tästä huolissani kun kuitenkin kone pyöri hyvin startilla ja kuulosti normaalilta. Viimeisenä keinona akku lataukseen ja sitten uudestaan kokeilemaan. Pienensin myös tulppien kärkiväliksi tehtaan ohjeen mukaisen 0.035", aiemmin olen pitänyt satkun enemmän. No sehän lähti heti tulille. Vaati siis enemmän jännitettä kunnollisen kipinän tuottamiseen. Näin sitä taas oppi jotain uutta ja sai pari päivää harrastella.

    Käytin paikallaan sisäänajoa reilut parikymmentä minuuttia. Kuulostaa todella hyvältä, käy tasaisesti ja ottaa kierroksia herkästi. Aivan eri tavalla kuin vakio TBI. Öljynpaineet auton omalla mittarilla oli tasaisesti reilut 300 kPa, sehän ei välttämättä näytä oikein mutta vanhalla motilla mittari näytti alle 200. Laitoin tähän uuteen saman anturin että saan vertailuarvon. Seuraavaksi täytyisi sitten yrittää perehtyä tuon Dynamic EFI:n säätämiseen. Pakokaasujen hajusta ja silmien kirvelystä päätellen käy rikkaalla.

    Ajamaan en pääse kun on leima vanha ja menee vaihteisto remonttiin seuraavaksi. Moottori toimii ja se on nyt pääasia.

    Isot kiitokset kaikille täällä hommassa auttaneille!
     
    Catiska tykkää tästä.
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Me saatiin myös SE -84 350 TPI tulille sunnuntaina. Siitä vähän juteltiin tässä ketjussa jo viime vuonna. Tarkoituksena olisi ajaa nokka sisään koekäyttö-pukissa ja sitä varten pultattiin E-Street kansien päälle Performeri Holleyn kanssa ja koneen oma HEI-jakaja paikalleen. Siinä näyttää olevan myös sähöinen ennakon säätö, kun siitä ei löydy keskipako- eikä alipainesäädintä. Siihen liittyikin meidän jatkon kannalta iso ongelma. Saatiin kipinä aikaiseksi vain 2-5 sek kerrallaan, kun jakajan kanteen kytkettiin "BAT-liittimeen" +12V ja sen jälkeen kone aina sammuu kun kipinä katoaa. Kysymys kuuluukin, mitä kaikkea pitäisi niihin jakajan rungosta tuleviin 4n johdon liittimeen kytkeä, jotta siellä pysyisi kipinä elossa pidempään, vai pitääkö lainata jostain normi jakaja??

    t.AM
     
  14. Alunperin ne neljä johtoa menee eculle. Lainataan F-body foorumia:

    [​IMG]
    7 -pinnisessa on melkein samanlainen kytkentä.

    Minun on vaikea kuvitella, että sitä saisi toimimaan ilman älyä. Noita on ohjailtu ainakin Megaruutalla ja Speeduinolla.

    Moparukkelit on käyttänyt tota 8 -pinnistä niinkin, että ne ei ei ole kytketty. Eli silloin se on käytännössä 4 -pinnin hei:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.3.2025
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Auton johtosarja ja ECM boxi...muuten siellä ei ole mitään ennakon säätöä vaikka saisikin tulille, helpompi laittaa tavallinen HEI-jakaja.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    No nyt kun auto liikkuu taas niin täytyisi alkaa hakemaan säätöjä. Valmista tähän sopivaa Vortecin VE-taulukkoa en löytänyt. Dynamic EFI:n mukana tulee kyllä BIN missä lukee Vortec mutta siinä sanotaan, että sisältää vain perussytkäkartat. On siellä myös VE mutta en tiedä soveltuuko tähän. Poikkeaa jonkin verran nykyisestä mikä kaiketi on kutakuinkin vakio TBI-moottoria vastaava. Oletin kuitenkin, että autotune osaa tuon kartan korjata kun moottori kuitenkin käynnistyy.

    En tiedä olinko yhtään jäljillä kun paikallaan sisäänajokäyttöä varten laitoin EBL-utility -laskuriin suuttimien koon alakanttiin. Tällä lasketaan BPC eli base pulse constant. Toiveena tuolla säädöllä oli saada seosta rikkaammalle ettei käy ainakaan liian laihalla. Kuvittelin siis, että nyt kun siinä on suuremmat suuttimet kuin laskuriin annetut niin bensaa tulee enemmän/pidempään kuin mitä tulisi jos olisivat laskurin mukaiset. No nyt tuo käy aivan liian rikkaalla. Tuner pro näyttää kyllä, että kävisi lähellä 14.7 AFR:ää tyhjäkäynnillä ja kierroksilla menee aavistuksen laihemmalle. Totuus on kyllä toinen, käy selvästi rikkaalla. Sen verran on tullut harrastettua, että tuon huomaa pakokaasun hajusta ja määrästä. Mustat tulpat komppaavat tätä. Korjaan seuraavaksi suuttimien koon "oikeaksi". En tiedä tietääkö kukaan mitä ne oikeasti on mutta nettitiedon mukaan 350 truck TBI:n suuttimet on ilmeisesti 61 lb/h, tosin tästä on vaihtelevaa tietoa ja joidenkin mukaan arvo on 55 lb/h. Kokeilen nyt tuolla 61:llä alkuun.

    Kiinnostaisi kuitenkin tietää oliko tuo oma päättely BPC:n ruuvaamisesta ylipäätään oikein ja mahdollisesti korjaantuu nyt kun pienennän sitä arvoa?
     
    Muokattu: 14.4.2025
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ilmeisesti oli kun nyt "oikeilla" arvoilla käy selvästi paremmin. AFR näyttää edelleen olevan rikkaalla mutta käynti vaikuttaa terveemmältä ja pakokaasutkin selvästi vähemmän sakeat. Ei huuda enää palohälyttimet tallissa.

    AFR näyttää nyt myös olevan rikkaalla koko kierrosalueella eli lukemat on johdonmukaisemmat. En tiedä mistä tuo johtuu, ei tällä säädöllä siihen pitäisi olla vaikutusta. Nyt tuolla pystyy ajamaan ja on mahdollista hakea säätöjä paremmin kohdalleen. AFR on toistaiseksi kapeakaistalambdan varassa, täytyy laittaa vielä laajakaistamittari kiinni. Nettitiedon mukaan tuo Dynamic EFI ei välttämättä toimi kunnolla laajakaistalambdalla vaikka siinä sellainen mahdollisuus onkin.
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Jos se ruisku ei tykkää laajakaista tiedosta niin käyttää kapea kaista tietoa kun yleensä noissa laajakaistan ohjaimista on molemmat saatavilla
     
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei ole kyllä mitään hajua miten se tuossa boksissa tehdään tai saako tuon tiedon Autometerin mittarilta. Mittarilta lähtee tasan yksi karva mikä on tarkoitettu boksille. Anturin tiedot saa kyllä syötettyä ja laajakaistan valittua softassa kapeakaistan tilalle mutta kokemusten mukaan ei välttämättä toimi kunnolla. Ei tuolla minulle sinänsä väliä ole. Kapeakaistalla se orkkiksenakin toimii ja jos toimii nytkin niin minulle riittää.
     

Kerro tästä muillekin!